Minkälaista on henkinen väkivalta
puolison taholta? Kiinnostaisi tietää ihan konkreettisia esimerkkejä.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu että olen ihan sekaisin. Puolisoni haukkuu minua aina riitojen yhteydessä ja asia jää siihen. Riitoihin ei voi palata tai saan taas haukut. Mutta silti minulla on sellainen olo, että olen aiheuttanut kaikki riidat ja ongelmat suhteessa.
No tottakai kaikki vika on sinun kun puolisosi on täydellinen.
Valitan mutta ei kuullosta hyvälle puolisosi käytös.
Voimakas mustasukkaisuus, tällä saa kahlittua ja pienennettyä maailmaasi. Vaikka olisit täysin uskollinen ja avoin.
Pikkuhiljaa huomaat, ettei sinulla ole enää toista sukupuolta olevia kavereita, et uskalla laittaa someen mitään, jos et sieltä jo manipuloinnin seurauksena poistu kokonaan, et käy pikkujouluissa, kun krapulaakin pahempi on se epäilevä kysely.
Kuuman ja kylmän vaihtelu.
Henkiseen väkivaltaan liittyy hyvin usein tuo kohtelu laidasta laitaan ja se tekee suhteesta lähtemisestä vaikeaa. Lupaus muuttumisesta ja rakkauden vannominen, huolehtivaiset ja hellät vaiheet.
Olisi tärkeää, että puhuttaisiin enemmän siitä, että henkisestä väkivallan uhri on altistunut myös riskille kokea fyysistä väkivaltaa. Huudon lisäksi alkaa tavarat lentämään, tulee ensimmäinen tönäisy, ensimmäinen kiinnipitäminen, ensimmäinen seksiin painostaminen.
Ja vaikka nyrkkiä ei tulisi, on pelolla jo ollut vaikutus uhriin.
Kokemuksia eksästä:
Kaikkea kritisoi. Tuntui, etten osannut mitään tehdä oikein. Koko ajan tuli sanomista, teit niin tai näin, aina se oli väärin päin. Esim. kun ripustettiin taulua seinälle. Odotin, että mies lauttaa tavaroita valmiiksi. Mitä sä seisot siinä tumput suorina? Aloin mallaamaan taulua oikeaan paikkaan. Mitä sä sähellät siinä?
Kontrollointi. Halusi sanoa aina viimeisen sanan. Kuunteli ehdotuksiani, mutta hän aina teki lopullisen päätöksen.
Syyllistäminen. Tällä hän piti yllä kontrollia.
Henkilökohtaisuuksiin meneminen. Ei osannut riidellä asioista asioina, vaan iski vyön alle etenkin, jos oli häviämässä.
Anteeksi jos sattuu pyytämään, se on Anteeksi, mutta..
Peruu pahoittelunsa, jos et anna anteeksi heti, eli suuttuu, eikä tarkoita
Sanoo, että olet hullu, herkkä, ylireagoit, ei ole oikeesti niin paha asia
Lopulta on sinun syy, jos hänellä paha olla, vaikka olisi itse loukannut.
Kaikki tekee joskus väärin mut tuo jo mainittu toistuvuus ei kerro enää yksittäisestä virheestä
Minusta tuntuu että olen ihan sekaisin. Puolisoni haukkuu minua aina riitojen yhteydessä ja asia jää siihen. Riitoihin ei voi palata tai saan taas haukut. Mutta silti minulla on sellainen olo, että olen aiheuttanut kaikki riidat ja ongelmat suhteessa.