Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi suomalaisille ei kelpaa ravintola-alan avustavat työtehtävät?

Vierailija
30.06.2026 |

Ravintolat eivät pyörisi ilman ulkomailta tullutta työvoimaa. Suomalaisille ei kelpaa ravintola-alan avustavat työtehtävät kuten tiskaaminen tai blokkaaminen. 

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovat aina nollasopimuksia tai muuten osa-aikaisia ja niiden kanssa joutuu vaan rahavaikeuksiin varsinkin, kun suojaosuus poistettiin.

Eihän nollasopimus mikään ongelma ole. Mitä tollaisista maksetaan?

On se. Yleensä nollatunti on vain yhteen suuntan. Eli työnantaja suuttuu jos sanot että et pääse silloin ja silloin ja silloin et pääse. Hän haluaa että nollatunti on sellinen että hän sanelee milloin pääsen ja en pääse. Siksi se on suuri ongelma. Kyseessä ei ole silloin nollatuntityö.

Vierailija
22/40 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovat aina nollasopimuksia tai muuten osa-aikaisia ja niiden kanssa joutuu vaan rahavaikeuksiin varsinkin, kun suojaosuus poistettiin.

On se. Yleensä nollatunti on vain yhteen suuntan. Eli työnantaja suuttuu jos sanot että et pääse silloin ja silloin ja silloin et pääse. Hän haluaa että nollatunti on sellinen että hän sanelee milloin pääsen ja en pääse. Siksi se on suuri ongelma. Kyseessä ei ole silloin nollatuntityö.

Nollatuntisoppari toimii hyvin silloin, kun se tehdään ison rekryfirman kanssa, joka laittaa keikat jakoon sovellukseen. Sieltä voi napsia ne jotka itselle sopii, ja merkkailla kalenteriin ei käytettävissä ajaksi juuri niin paljon kuin itse haluaa. Ei tarvi vääntää kenenkään kanssa, sopiiko ja pääseekö. Nyt vaan kun työllisyystilanne on huonontunut, vaikuttaa näitä keikkoja olevan jaossa paljon vähemmän kuin joskus muutama vuosi sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No missäs se apn ravintola on niin voin tulla sieltä hakemaan töitä 

Tarkastamo ravintolalla Oulussa on ollut vaikeuksia löytää työntekijöitä. 

Vierailija
24/40 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blokkaaja = Oviapina?

Vierailija
25/40 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 50e tunti en nouse sohvalta.

Vierailija
26/40 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta olis oikein mukava olla vaikka tiskari ja joku avustava keittiö ihminen kun en ole oikein hyvä sosiaalisuudessa.

Jostain syystä ajokortin ja hygieniapassin lisäksi ne hakee jotain mahtavaa paineensietokykyä ja timanttista tiimipelaamista.

Ei missään nykyään voi vaan tehdä sitä duunia ilman kikkailuja ja kovia vaatimuksia.

Vierailija
27/40 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on aivan sama vaikka kaikki ravintolat menisivät konkurssiin.

Vierailija
28/40 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut nollasopparilla ja se toimi tosiaan niin, että mun oletettiin olevan käytettävissä yli 37,5 tuntia viikossa ja vuorot merkittiin listoihin kysymättä yhtään mitään. Ja kesken päivää sitten ilmoitettiin, että tänään työt loppuukin jo puoliltapäivin ja loppuviikkona ei olekaan töitä tarjolla. Ja sitten taas jonain päivinä jouduin tekemään 10 h päivässä, kun ei ollut väkeä.

Listalle siis merkittiin viikkotasolla esim. Vko 34 Pentti: aamu, Mira: päivä, Kalevi: ilta.

Vierailija
29/40 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Blokkaaja = Oviapina?

Eikös blokkaaminen ole sitä että kerää käytettyjä astioita pöydistä?  

Vierailija
30/40 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut nollasopparilla ja se toimi tosiaan niin, että mun oletettiin olevan käytettävissä yli 37,5 tuntia viikossa ja vuorot merkittiin listoihin kysymättä yhtään mitään. Ja kesken päivää sitten ilmoitettiin, että tänään työt loppuukin jo puoliltapäivin ja loppuviikkona ei olekaan töitä tarjolla. Ja sitten taas jonain päivinä jouduin tekemään 10 h päivässä, kun ei ollut väkeä.

Listalle siis merkittiin viikkotasolla esim. Vko 34 Pentti: aamu, Mira: päivä, Kalevi: ilta.

Sehän se on, kun ravintola-alalle on pesiytynyt tapa, että yrittäjä siirtää riskin työntekijälle, tai viimekädessä yhteiskunnalle. 

Vierailija
31/40 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle nollatuntisopimus ei olisi ongelma. Olen ollut yksityisyrittäjänä toistakymmentä vuotta. Ihan tuttua huttua et ei oo hommia aina

Vierailija
32/40 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle nollatuntisopimus ei olisi ongelma. Olen ollut yksityisyrittäjänä toistakymmentä vuotta. Ihan tuttua huttua et ei oo hommia aina

Ihan eri juttu olla yrittäjänä vaihtelevilla tunneilla.

Vierailija
33/40 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Blokkaaja = Oviapina?

Blokkaus. Miten olisi suo-men-kie-li?

Vierailija
34/40 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Blokkaaja = Oviapina?

Blokkaus. Miten olisi suo-men-kie-li?

Suomen kieli. Ei suomenkieli.

Vierailija
35/40 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisia ei palkata kyseisiin tehtäviin. Vaikea on mennä töihin joihin ei kukaan palkkaa.

Kyse on palkkojen ja työehtojen polkemisesta. Annetaan töitä vain heille, joita pystytään riistämään. Eivät muualta tuleetkaan kelpaa niihin tehtäviin kun oppivat kielen ja työlainsäädännön.

Vierailija
36/40 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, sama tilanne minulla. Tilanteeseen vaikuttaa merkittävästi se, että tuntipalkkani on 40 € nettona. Ei haittaa vaikka joka kuukausi ei ole töitä.

Palkkatyöläinen tarvitsee enemmän työtunteja ja mielellään myös säännöllisesti.

Vierailija
37/40 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ravintoloissa ole tiskikoneita?

Vierailija
38/40 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo että 1600€ kuukausituloraja on ongelma, kertoo näistä töistä kaiken olennaisen. 

Vierailija
39/40 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkkarien pyörittämissä paikoissa lähinnä sukulaisia ym. tuttuja otetaan töihin. Omia suosivat ryökäleet! 

Vierailija
40/40 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää mulla nyt 61; joskus 5 vuotta ennen koronaa kysyin työkokeilupaikkaa baareista: Ideana se, ensin tutustuisin ja sitten jos olisin pitänyt ja asiakkaat pitäneet minusta, niin olisin lukenut alaa; ns. alanvaihtaja. ..... Ei puhettakaan. 

Eli ap lässyttää nyt skeidaa. (ei edes ilmainen työntekijä olisi kelvannut.....).

.....

Nyt kun nähnyt mitä sekopäitä siellä pyörii, niin oikea valinta.