Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

äärimmäinen introverttiys ja äitiys. mahdoton yhdistelmä?

Vierailija
29.06.2026 |

Olen tosi introvertti enkä koskaan kaipaa ihmisseuraa puolisoni ja työelämän lisäksi.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieti mitä ne lapset tuo mukanaan sitten kun kasvavat. Vanhempainiltoja, kaverisynttäreitä, kaikki pirun kasvatuskeskustelut päiväkodissa, harrastusten rahankeruu; jossain kentänlaidalla seisot myymässä mokkapaloja, kisamatkat yhdessä muiden kanssa jnejne. Hyi helkkari. 

Voi musta oli ihanaa järjestää synttäreitä.

Sä et ole silloin äärimmäinen introvertti jos vieraiden tulo kotiisi tuntuu ihanalta

Noin minäkin luulen. Jos joku haluaa järjestää jotain isolle ihmisjoukolle, miten hän voi olla introvertti? Paitsi tietysti siinä tapauksessa, ettei hän ole paikalla itse juhlassa, vaan ainoastaan suunnittelee ja delegoi ne.

Vierailija
22/58 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole turvaverkkoja, miettisin kaksi kertaa. Minun sosiaalinen kapasiteetti kuluu aika loppuun työpäivän aikana ja aika usein kotona sulkeuduin vessaan omaan rauhaan vähän liian pitkäksi aikaa. Tein sitten töitä osa-aikaisesti, kun lapset olivat pieniä. En olisi muuten jaksanut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieti mitä ne lapset tuo mukanaan sitten kun kasvavat. Vanhempainiltoja, kaverisynttäreitä, kaikki pirun kasvatuskeskustelut päiväkodissa, harrastusten rahankeruu; jossain kentänlaidalla seisot myymässä mokkapaloja, kisamatkat yhdessä muiden kanssa jnejne. Hyi helkkari. 

Sä et ole silloin äärimmäinen introvertti jos vieraiden tulo kotiisi tuntuu ihanalta

Noin minäkin luulen. Jos joku haluaa järjestää jotain isolle ihmisjoukolle, miten hän voi olla introvertti? Paitsi tietysti siinä tapauksessa, ettei hän ole paikalla itse juhlassa, vaan ainoastaan suunnittelee ja delegoi ne.

No en sitten ole, ihan sama 

Vierailija
24/58 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa toisen puolesta. Mä olen ambivertti tai hyvin sosiaalinen introvertti ja mulle sopi äitiys kuin nenä päähän. Lasten kanssa on kivaa. 

Ainoa noi jonkun mainitsemat päiväkoti- ja koulukeskustelut oli ärsyttäviä, mutta kyllä nekin kesti.

Vierailija
25/58 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen vanhempi voi ottaa päävastuun näistä

Vierailija
26/58 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Introvertti voi olla sosiaalinen ja tykätä järjestää synttäreitä, noilla kommentoijilla menee joku muu ominaisuus sekaisin introverttiyden kanssa, esim autismi?

Vierailija
27/58 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea sanoa toisen puolesta. Mä olen ambivertti tai hyvin sosiaalinen introvertti ja mulle sopi äitiys kuin nenä päähän. Lasten kanssa on kivaa. 

Ainoa noi jonkun mainitsemat päiväkoti- ja koulukeskustelut oli ärsyttäviä, mutta kyllä nekin kesti.

Etkä ole. Olet vain viettänyt liikaa aikaa TikTokissa.

Introvertti ei ole sama asia kuin epäsosiaalinen tai erakko.

Vierailija
28/58 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä hyvästä alapeukku? Kerroin vain oman kokemukseni.

Vierailija
29/58 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Introvertti voi olla sosiaalinen ja tykätä järjestää synttäreitä, noilla kommentoijilla menee joku muu ominaisuus sekaisin introverttiyden kanssa, esim autismi?

Lasten iloa oli niin kiva seurata, että unohtui se ujous hetkeksi.

Vierailija
30/58 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On. Lapset tarvitsevat äitiään ja ovat läsnä aina.

Ei kukaan ole aina valmiina kuuntelemaan. Aikuinen päättää, milloin hän antaa huomiota lapselle. Sitä ei ole mahdollista ulkopuolelta käskeä tai pakottaa.

Aikuinenkin on vain ihminen ja hänellä oikeus omaan persoonaan sekä omiin tarpeisiin.

Vierailija
31/58 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se vauva on siellä introvertin sisällä vain 9 kk. Sit pitää olla sen verran rohkeutta että sanoo kätilölle pari sanaa kun pitää synnyttää.

Tiedätkö mitä eroa on introverillä ja ujolla? Ei nimittäin korreloi uskaltamiseen tuo kommunikaatio 😂

Extroverttikin voi olla ujo ja hitaasti lämpenevä. Nämä on temperamenttia ja luonteenpiirteitä. 

Sama sitten sosiaalisessa lahjakkuudessa. Se on jo kolmas ihan eri asia. Sekä introvertti että extrovertti vovat olla sosiaalisesti lahjakkaita. Sosiaalisesti lahjakas ihminen osaa kommunikoida omat tarpeensa ja kuunnella muiden näkökulman ja vuorovaikuttaa kypsästi. Tämäkään ei korreloi introverttiyden ja extroverttiyden kanssa vaan on opittu taito. 

Introvertti saa energiaa ja palautuu nopeammin yksin. Extrovertti saa energiaa vuorovaikutuksessa. Toki molemmat voivat myös kaivata välillä yksinäisyyttä toipumiseen ja myös introvertti saattaa välillä saada energiaa sosiaalisista suhteista, mutta pääpaino noin. 

Vierailija
32/58 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahankeruu, kentänlaidalla seisominen ja kisamatkat on ihan oma valinta eivätkä mikään pakko. Kaverisynttäreitä on harvoin ja vanhempainillat ja kasvatuskeskustelut menee työmoodilla. Vaikka siinä olet oikeassa että ulkopuoliset odottavat naisilta tuollaista ylimääräistä hösellystä herkemmin mutta siihen ei ole mikään pakko lähteä, kukaan lapsi ei ole sen puutteeseen kuollut :)

Vierailija
33/58 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkä ole. Olet vain viettänyt liikaa aikaa TikTokissa.

Introvertti ei ole sama asia kuin epäsosiaalinen tai erakko.

Täh? En ole ikinä käynytkään Tiktokissa ja miten se asiaan edes liittyy? Introvertti voi olla erakkomainen, mutta mulle nuorempana riitti pienempikin latautuminen yksin. Nyt lähes 6-kymppisenä olen enemmän erakkomainen, enää en jaksa niin paljon seuraa.

Vierailija
34/58 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on vapaus olla se joka olet. Me kaikki ihmiset ollaan erilaisia sormenjälkiä myöten. Et ole varmasti ainoa laatuaan. Sanotaan, että erilaisuus on rikkautta sekä kaikki ovat erilaisia mutta samanarvoisia.🙏

Vierailija
35/58 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, aloittaja pohtii, onnistuuko äitiys, koska hän on niin introvertti että on mieluummin joko puolison kanssa tai yksin kuin ihmisjoukossa. Onko hän siis tuossa tapauksessa enemmän autisti kuin introvertti?

Aikoinaan sitin introvertin sellaiseksi, joka on "sisäänpäin kääntynyt" ja ekstrovertti on "ulospäin suuntautunut", mutta ehkä tuo ajatus oli itse keksimäni.

Tunnen meneviä ja sosiaalisia ihmisiä, jotka sanovat olevansa introvertteja. Lapsiakin heillä on.

Vierailija
36/58 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, aloittaja pohtii, onnistuuko äitiys, koska hän on niin introvertti että on mieluummin joko puolison kanssa tai yksin kuin ihmisjoukossa. Onko hän siis tuossa tapauksessa enemmän autisti kuin introvertti?

Aikoinaan sitin introvertin sellaiseksi, joka on "sisäänpäin kääntynyt" ja ekstrovertti on "ulospäin suuntautunut", mutta ehkä tuo ajatus oli itse keksimäni.

Tunnen meneviä ja sosiaalisia ihmisiä, jotka sanovat olevansa introvertteja. Lapsiakin heillä on.

"Sitin"= käsitin

Jostain syystä kirjaimia putosi pois.

Vierailija
37/58 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen introvertti ja vela. En pysty edes kuvittelemaan, millaista tuskaa olisi, jos olisi lapsi. Sitä kun ei voi valita, tuleeko sieltä omissa oloissaan viihtyvä ja hiljainen tyyppi vai jatkuvasti seuraa ja ohjattua tekemistä kaipaava kälättäjä. Lapsen myötä joutuu myös väkisin olemaan tekemisissä monien enemmän ja vähemmän vieraina säilyvien ihmisten kanssa, mikä on itselle äärimmäisen uuvuttavaa pieninäkin annoksina. Myös isovanhemmat olisivat enemmän elämässä mukana, enkä minä sitäkään jaksaisi. 

Minullakin on puoliso, kuten ap:lla, mutta jollen tekisi töitä kotona ja hän muualla, tuskin olisin jaksanut suhteessa olla. Jos pitäisi ensin olla päivät töissä ihmisten parissa ja kotona puolison kanssa, siitä ei tulisi yhtään mitään. Tai jos puoliso olisi kovin puhelias ja seuraa rakastava. 

Parisuhde onnistuu tietyin ehdoin myös ääri-introvertilta, mutta lapselle täytyy olla läsnä koko ajan. Se on käsittämättömän raskasta. Itse olen aivan rättipoikki, kun vietän pari tuntia sukulaislapsen kanssa, vaikken olisi hänestä edes kokonaan vastuussa. Oma lapsi? Ei ikinä. 

Vierailija
38/58 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen introvertti ja vela. En pysty edes kuvittelemaan, millaista tuskaa olisi, jos olisi lapsi. Sitä kun ei voi valita, tuleeko sieltä omissa oloissaan viihtyvä ja hiljainen tyyppi vai jatkuvasti seuraa ja ohjattua tekemistä kaipaava kälättäjä. Lapsen myötä joutuu myös väkisin olemaan tekemisissä monien enemmän ja vähemmän vieraina säilyvien ihmisten kanssa, mikä on itselle äärimmäisen uuvuttavaa pieninäkin annoksina. Myös isovanhemmat olisivat enemmän elämässä mukana, enkä minä sitäkään jaksaisi. 

Minullakin on puoliso, kuten ap:lla, mutta jollen tekisi töitä kotona ja hän muualla, tuskin olisin jaksanut suhteessa olla. Jos pitäisi ensin olla päivät töissä ihmisten parissa ja kotona puolison kanssa, siitä ei tulisi yhtään mitään. Tai jos puoliso olisi kovin puhelias ja seuraa rakastava. 

Parisuhde onnistuu tietyin ehdoin myös ääri-introvertilta, mutta lapselle täytyy olla läsnä koko ajan. Se on käsittämättömän raskasta. Itse olen aivan rättipoikki, kun vietän pari tuntia sukulaislapsen kanssa, vaikken olisi hänestä edes kokonaan vastuussa. Oma lapsi? Ei ikinä. 

Se on hyvä, että tiedät, mitä et halua.

Vierailija
39/58 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se lasten kasvatus mitään raketti tiedettä ole.

Ei tässä älykkyydestä ole kysymys. 

Vierailija
40/58 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. Lapset tarvitsevat äitiään ja ovat läsnä aina.

Ei kukaan ole aina valmiina kuuntelemaan. Aikuinen päättää, milloin hän antaa huomiota lapselle. Sitä ei ole mahdollista ulkopuolelta käskeä tai pakottaa.

Aikuinenkin on vain ihminen ja hänellä oikeus omaan persoonaan sekä omiin tarpeisiin.

Kerro vielä, että lapsi on onnellinen silloin kun äitikin, niin on saatu kaikki karmeimmat itsekkyyskliseet nippuun.

-eri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän