Miksi minun täytyy 22 vuoden jälkeen todistella kuuluvani Suomeen?
Muutin Suomeen opiskelemaan heti lukion jälkeen vuonna 2004. Olen ollut kokopäivätöissä vuodesta 2006 ja maksanut veroni Suomeen koko aikuisikäni. Puhun suomea työssä ja arjessa sujuvasti ilman korostusta, ja olen perustanut suomalaisen perheen.
Silti jouduin tänä vuonna suorittamaan kuusi tuntia kestäneen kielikokeen todistaakseni osaavani suomea, maksamaan 550 euroa kansalaisuushakemuksesta ja odottamaan päätöstä, joka voi tulla vuosien päästä.
Suomi sanoo tarvitsevansa kansainvälisiä osaajia. Samalla se lähettää viestin, että edes vuosikymmenten työ, veronmaksu, kielitaito ja perhe eivät välttämättä riitä osoittamaan kuuluvansa tänne.
Ensimmäistä kertaa elämässäni mietin, haluanko itse enää jäädä tänne. Jos tällainen ajatus herää ihmiselle, joka on asunut Suomessa 22 vuotta, millaisen viestin Suomi lähettää niille osaajille, joita se yrittää houkutella tänne tänään?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Hei hei! Synnyinmaa kutsuu... joo niin varmaan. Saat Suomesta ihan liian hyvät edut. Siksi roikut täällä ja valivalivalivalitat.
Suomessa on EU:n toiseksi paskimmat edut.
Kielikoe ja muut vaatimukset ovat perusteita kansalaisuushakemuksen hylkäämiselle. Ei niillä saada itselle mitään etua vaan täysin päin vastoin. Suomalainen byrokratia on samanlaista kuin Venäjällä, sillä kontrolloidaan ja rajoitetaan ihmisiä toteuttamasta kansainvälisiä ihmisoikeuksiaan.
On hassua miten jotkut luulevat virkamiesten olevan ihmisiä varten kun totuus on juuri päin vastoin.
Persut ovat myös hyvä esimerkki puolueesta mikä ei ole ihmisiä varten vaan estämässä ihmisiä ja ihmisoikeuksia. Persuissa ei kantasuomalaisuudellakaan ole väliä jos olet vihervasemmistoa, kuten lähtökohtaisesti kaikki muualta tulleet.
Ei ole ihme jos joku alkaa epäillä soveltuvuuttaan f a s i s ti s väritteiseen maahan Petteri Orpon hallituksen aikana.
Aina voi muuttaa sinne, missä olet kantis. Luuletko, että joku muualla kutsuu suomalaisia ilmaiseen ruokapöytään tai töihin?
Kielitaitovaatimus ja tavat osoittaa kielitaito tulevat suoraan kansalaisuuslaista. Lista on tyhjentävä. Suomessa on tapana noudattaa vallitsevaa lainsäädäntöä. Ja ei ole pakko hakea kansalaisuutta jos sitoutuminen Suomeen on yhdestä kielikokeen suorittamisesta kiinni, niinkuin se tässä tapauksessa näyttää olevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei hei! Synnyinmaa kutsuu... joo niin varmaan. Saat Suomesta ihan liian hyvät edut. Siksi roikut täällä ja valivalivalivalitat.
Suomessa on EU:n toiseksi paskimmat edut.
Tulijoille on eri edut maahantulosta maksetaan lisää eikä omaisuusrajaa kukaan tutki kaikki höpinät menee sossutädillä läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä mikä tässä oli ongelma. Ei hänen olisi tarvinnut kansalaisuutta hakeakseen 20v odottaa. Ja miten ilman koetta voitaisiin hänen kielitaitonsa osoittaa. Jos myös maassa on ollut tuon ajan, luulisi ymmärtävän, että täällä monia asia maksaa. Olen minäkin joutunut hakemaan esimerkiksi ajokorttia varten lääkärintodistuksen vaikka olen terve.
No se toivittavasti ei kestänyt 6 tyntua putkeen? Vähällä pääsit.
Missä sanottiin, että koe kestää 6 tuntia putkeen?
-Yleinen kielitutkinto (YKI-testi) kestää perustasolla ja keskitasolla noin 5 tuntia ja ylimmän tason testi noin 6 tuntia. Testipäivä sisältää neljä osiota (tekstin ymmärtäminen, kirjoittaminen, puheen ymmärtäminen ja puhuminen), ja sen aikana on lyhyitä taukoja.-
Muistaakseni ylppärikokeet maksaa nekin. Tehtävät pitää laatia, tilaisuus järjestää, valvoa ja tulokset tarkistaa. Ei se ilmaista ole, virkamiesmaailmassa eritoten
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei hei! Synnyinmaa kutsuu... joo niin varmaan. Saat Suomesta ihan liian hyvät edut. Siksi roikut täällä ja valivalivalivalitat.
Suomessa on EU:n toiseksi paskimmat edut.
Tulijoille on eri edut maahantulosta maksetaan lisää eikä omaisuusrajaa kukaan tutki kaikki höpinät menee sossutädillä läpi.
Tuet riippuvat tuen tarpeesta. Jos tulet toimeen kaurapuurolla niin et tarvitse rahaa halal-lihaan ja erikoisruokatottumuksiin, tai vaatteisiin.
Suomalaiset sijoittuvat vähiten tuen tarpeessa olevaan työn tarjontaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervemenoa.
Afffrikasta löytyy monia kivoja maita esimerkiksi. Tai lähäristä.
Ei afrikassa mitään vikaa monin paikoin olekkaa pelkkä ilmasto ja viljelyolosuhteet lyö suomen 6-0 mutta afrikasta puuttuu kela ja joutuu vakavista rikoksista vastuuseen.
Tarkoitat siis, että kun ei ole kelaa niin joutuu tekemään rikoksia elääkseen. Vastuulla viittaat varmaan vankilaolosuhteisiin ja kuolemantuomioihin, mikä taas viittaa sadismiin osana moraalikäsitystä.
Muuta jenkkeihin. Se sopii sulle paremmin. Hejdå!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, mistä olet kotoisin?😃
Kauhavalta
Ap
Kauhavalta muutit Suomeen? Just!🙄
Et ole perustanut suomalaista perhettä.
En mäkään perustaisi italialaista perhettä enkä muuttuisi italialaiseksi muuttamalla Italiaan.
Olisimme Italiassa asuvia suomalaisia.
Miksi ihmeessä ketjun kirjoittajat vastaavat ap:lle kuin tämä olisi se kielikokeessa käynyt, vaikka aloituksessa on selvästi mukana linkki Hesarin mielipidekirjoitukseen?
Vierailija kirjoitti:
Mistä maasta tulija on? Mihin tarvitsee 22 vuoden jälkeen suomen kansalaisuutta?
Virolainen nimi näyttäisi olevan.
"Suomella ei vaan yksinkertaisesti ole varaa nykyisenlaiseen työlupien ja opiskelulupien myöntöön ulkomaalaisille. Puhumattakaan kelatuista."
Niin. Rikkaiden kokoomuslaisten velkoja on pakko lyhentää veronkevennyksillä. Ja köyhille alkoholiongelmaisille persuille on jostain esittävä töitä. Ei saa maahanmuuttaja viedä alkoholiongelmaisen persun työtä.
"Suomalaiset sijoittuvat vähiten tuen tarpeessa olevaan työn tarjontaan."
Ei. Suomalaisia on määrällisesti eniten Kelan tuen saajissa. Suhteellisesti enemmän on maahan muuttajia.
Koska sinä et ole Suomalainen. Siksi.
"Mutta eihän tässä puhutti nyt etnisyydestä? Ei suomalainen mikään kovin kaunis rotu ole että ei hätää. Ei kukaan oikeasti halua olla aidosti suomalainen. "
Hei! Kyllä monet tykkää näyttää perunalta.
"Suomessa on liikaa muualta tulleita,"
Suomessa on liikaa vankilasta vapautuneita äärioikeistolaisia wannabe poliitikkoja.
Ei afrikassa mitään vikaa monin paikoin olekkaa pelkkä ilmasto ja viljelyolosuhteet lyö suomen 6-0 mutta afrikasta puuttuu kela ja joutuu vakavista rikoksista vastuuseen.