Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi minun täytyy 22 vuoden jälkeen todistella kuuluvani Suomeen?

Vierailija
28.06.2026 |

Muutin Suomeen opiskelemaan heti lukion jälkeen vuonna 2004. Olen ollut kokopäivätöissä vuodesta 2006 ja maksanut veroni Suomeen koko aikuisikäni. Puhun suomea työssä ja arjessa sujuvasti ilman korostusta, ja olen perustanut suomalaisen perheen.


Silti jouduin tänä vuonna suorittamaan kuusi tuntia kestäneen kielikokeen todistaakseni osaavani suomea, maksamaan 550 euroa kansalaisuushakemuksesta ja odottamaan päätöstä, joka voi tulla vuosien päästä.


Suomi sanoo tarvitsevansa kansainvälisiä osaajia. Samalla se lähettää viestin, että edes vuosikymmenten työ, veronmaksu, kielitaito ja perhe eivät välttämättä riitä osoittamaan kuuluvansa tänne.


Ensimmäistä kertaa elämässäni mietin, haluanko itse enää jäädä tänne. Jos tällainen ajatus herää ihmiselle, joka on asunut Suomessa 22 vuotta, millaisen viestin Suomi lähettää niille osaajille, joita se yrittää houkutella tänne tänään?


https://www.hs.fi/mielipide/art-2000012102234.html

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset osaa kyllä vihata. Olen Suomessa syntynyt ja näytän suomalaiselta, mutta isoäitini oli muualta. Ehkä minäkin karistan tämän vihamielisen maan tomut jaloistani. Voinpahan hyödyntää suomalaisten maksamaa koulutustani jossain muualla.

Höpö höpö........ sun päässä on kuvitelmat.

Vierailija
42/71 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen joutuu elämässään kohtaamaan byrokratian kasvottomuuden. Jos olet r yss ä, et ole tänne tervetullut ikinä. Vaikka eläisit miten pitkään. Jos taas et ole, loppu on kiinni asenteestasi. 

Kokemuksissani venäläiset sopeutuvat hyvin Suomeen eikä heidän kanssaan ole ongelmia. Surullista, että vieraiden maiden sodat tuhansien kilometrien päässä synnyttävät sinussa näin silmitöntä vihaa. Mutta oletankin, että olet ukrainalainen etkä suomalainen, sillä suomalaisen ei pitäisi olla noin kiinnostunut ja tunteellinen itäslaavilaisesta Venäjän kaltaisesta maasta, niin kuin Ukraina. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menolippu. Bay, Bay. 

Bay bay?

Vierailija
44/71 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän että tunnetasolla tuntuu tuolta ap. Ymmärrän täysin. Mutta miksi et ole jo 20 vuotta sitten hankkinut virallista kansalaisuutta ?

Vierailija
45/71 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset osaa kyllä vihata. Olen Suomessa syntynyt ja näytän suomalaiselta, mutta isoäitini oli muualta. Ehkä minäkin karistan tämän vihamielisen maan tomut jaloistani. Voinpahan hyödyntää suomalaisten maksamaa koulutustani jossain muualla.

Niin? Minäkin olen puoliksi ulkomaalainen, näytän suomalaiselta, enkä ole koskaan kohdannut mitään huonoa käytöstä taustastani. Ehkä vika on sinussa? 

Vierailija
46/71 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin vain tyytyväinen. Varmasti saadaan valesuomalaisia nalkkiin ja muiden kunniasuomalaisten maine pelastuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/71 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haet kansalaisuutta vasta nyt? Kyllä sääntöjä pitää olla.

Vierailija
48/71 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä mikä tässä oli ongelma. Ei hänen olisi tarvinnut kansalaisuutta hakeakseen 20v odottaa. Ja miten ilman koetta voitaisiin hänen kielitaitonsa osoittaa. Jos myös maassa on ollut tuon ajan, luulisi ymmärtävän, että täällä monia asia maksaa. Olen minäkin joutunut hakemaan esimerkiksi ajokorttia varten lääkärintodistuksen vaikka olen terve.

No se toivittavasti ei kestänyt 6 tyntua putkeen? Vähällä pääsit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/71 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset osaa kyllä vihata. Olen Suomessa syntynyt ja näytän suomalaiselta, mutta isoäitini oli muualta. Ehkä minäkin karistan tämän vihamielisen maan tomut jaloistani. Voinpahan hyödyntää suomalaisten maksamaa koulutustani jossain muualla.

Karista karista!! Mene jo!

Vierailija
50/71 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, mistä olet kotoisin?😃

Kauhavalta

Ap

Joo. Opiskele suomea vielä toiset 22 vuotta. Ehkä sitten pääset läpi. Ehkä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/71 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset osaa kyllä vihata. Olen Suomessa syntynyt ja näytän suomalaiselta, mutta isoäitini oli muualta. Ehkä minäkin karistan tämän vihamielisen maan tomut jaloistani. Voinpahan hyödyntää suomalaisten maksamaa koulutustani jossain muualla.

Juu, suurta vihaa mahdollistaa sinunkin ilmainen koulutuksesi. :D 

Vierailija
52/71 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän että tunnetasolla tuntuu tuolta ap. Ymmärrän täysin. Mutta miksi et ole jo 20 vuotta sitten hankkinut virallista kansalaisuutta ?

Mina ei ossa some keli. Some keeli olla hvaike, mina ei aly riita...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/71 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kansalaisuus ei ole sama kuin kansallisuus/etnisyys. Etnisesti ei-suomalainen ei koskaan tule olemaan aito suomalainen. 

Mutta eihän tässä puhutti nyt etnisyydestä? Ei suomalainen mikään kovin kaunis rotu ole että ei hätää. Ei kukaan oikeasti halua olla aidosti suomalainen. 

Vierailija
54/71 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä mikä tässä oli ongelma. Ei hänen olisi tarvinnut kansalaisuutta hakeakseen 20v odottaa. Ja miten ilman koetta voitaisiin hänen kielitaitonsa osoittaa. Jos myös maassa on ollut tuon ajan, luulisi ymmärtävän, että täällä monia asia maksaa. Olen minäkin joutunut hakemaan esimerkiksi ajokorttia varten lääkärintodistuksen vaikka olen terve.

No se toivittavasti ei kestänyt 6 tyntua putkeen? Vähällä pääsit.

Missä sanottiin, että koe kestää 6 tuntia putkeen? 

-Yleinen kielitutkinto (YKI-testi) kestää perustasolla ja keskitasolla noin 5 tuntia ja ylimmän tason testi noin 6 tuntia. Testipäivä sisältää neljä osiota (tekstin ymmärtäminen, kirjoittaminen, puheen ymmärtäminen ja puhuminen), ja sen aikana on lyhyitä taukoja.- 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/71 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni korjaus. Perustit perheen Suomeen, et "suomalaista perhettä."

En minäkään Amerikkaan muutettuani perustaisi amerikkalaista perhettä.

Sori siitä.

Vierailija
56/71 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kansalaisuus ei ole sama kuin kansallisuus/etnisyys. Etnisesti ei-suomalainen ei koskaan tule olemaan aito suomalainen. 

Mutta eihän tässä puhutti nyt etnisyydestä? Ei suomalainen mikään kovin kaunis rotu ole että ei hätää. Ei kukaan oikeasti halua olla aidosti suomalainen. 

Suomalaisuus ei ole rotu.

Vierailija
57/71 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuossa jutussa haisee. 

Vierailija
58/71 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet jäänyt? Valoja päälle. Minä lähdin jo 30 v. sitten.

t. kantasuomalainen

Vierailija
59/71 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian hyvä Suomeen. Vassarit haluaa vain huonoja, ettei tuntisi itsejään huonoimmiksi. Mieluiten huonohampaisia tummia.

Esimerkin henkilö on aivan liian nätti

Vierailija
60/71 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi ei! Ihan samaan tapaan suomenkielisten suomalaisten pitää todistella ruotsin taitoaan, vaikka olisivat suorittaneet pääsykokeen ruotsiksi (vieläpä läpäisten sen). 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän