Miksi minun täytyy 22 vuoden jälkeen todistella kuuluvani Suomeen?
Muutin Suomeen opiskelemaan heti lukion jälkeen vuonna 2004. Olen ollut kokopäivätöissä vuodesta 2006 ja maksanut veroni Suomeen koko aikuisikäni. Puhun suomea työssä ja arjessa sujuvasti ilman korostusta, ja olen perustanut suomalaisen perheen.
Silti jouduin tänä vuonna suorittamaan kuusi tuntia kestäneen kielikokeen todistaakseni osaavani suomea, maksamaan 550 euroa kansalaisuushakemuksesta ja odottamaan päätöstä, joka voi tulla vuosien päästä.
Suomi sanoo tarvitsevansa kansainvälisiä osaajia. Samalla se lähettää viestin, että edes vuosikymmenten työ, veronmaksu, kielitaito ja perhe eivät välttämättä riitä osoittamaan kuuluvansa tänne.
Ensimmäistä kertaa elämässäni mietin, haluanko itse enää jäädä tänne. Jos tällainen ajatus herää ihmiselle, joka on asunut Suomessa 22 vuotta, millaisen viestin Suomi lähettää niille osaajille, joita se yrittää houkutella tänne tänään?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Jokainen joutuu elämässään kohtaamaan byrokratian kasvottomuuden. Jos olet r yss ä, et ole tänne tervetullut ikinä. Vaikka eläisit miten pitkään. Jos taas et ole, loppu on kiinni asenteestasi.
Kokemuksissani venäläiset sopeutuvat hyvin Suomeen eikä heidän kanssaan ole ongelmia. Surullista, että vieraiden maiden sodat tuhansien kilometrien päässä synnyttävät sinussa näin silmitöntä vihaa. Mutta oletankin, että olet ukrainalainen etkä suomalainen, sillä suomalaisen ei pitäisi olla noin kiinnostunut ja tunteellinen itäslaavilaisesta Venäjän kaltaisesta maasta, niin kuin Ukraina.
Vierailija kirjoitti:
Menolippu. Bay, Bay.
Bay bay?
Ymmärrän että tunnetasolla tuntuu tuolta ap. Ymmärrän täysin. Mutta miksi et ole jo 20 vuotta sitten hankkinut virallista kansalaisuutta ?
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset osaa kyllä vihata. Olen Suomessa syntynyt ja näytän suomalaiselta, mutta isoäitini oli muualta. Ehkä minäkin karistan tämän vihamielisen maan tomut jaloistani. Voinpahan hyödyntää suomalaisten maksamaa koulutustani jossain muualla.
Niin? Minäkin olen puoliksi ulkomaalainen, näytän suomalaiselta, enkä ole koskaan kohdannut mitään huonoa käytöstä taustastani. Ehkä vika on sinussa?
Olisin vain tyytyväinen. Varmasti saadaan valesuomalaisia nalkkiin ja muiden kunniasuomalaisten maine pelastuu.
Miksi haet kansalaisuutta vasta nyt? Kyllä sääntöjä pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä mikä tässä oli ongelma. Ei hänen olisi tarvinnut kansalaisuutta hakeakseen 20v odottaa. Ja miten ilman koetta voitaisiin hänen kielitaitonsa osoittaa. Jos myös maassa on ollut tuon ajan, luulisi ymmärtävän, että täällä monia asia maksaa. Olen minäkin joutunut hakemaan esimerkiksi ajokorttia varten lääkärintodistuksen vaikka olen terve.
No se toivittavasti ei kestänyt 6 tyntua putkeen? Vähällä pääsit.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset osaa kyllä vihata. Olen Suomessa syntynyt ja näytän suomalaiselta, mutta isoäitini oli muualta. Ehkä minäkin karistan tämän vihamielisen maan tomut jaloistani. Voinpahan hyödyntää suomalaisten maksamaa koulutustani jossain muualla.
Karista karista!! Mene jo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, mistä olet kotoisin?😃
Kauhavalta
Ap
Joo. Opiskele suomea vielä toiset 22 vuotta. Ehkä sitten pääset läpi. Ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset osaa kyllä vihata. Olen Suomessa syntynyt ja näytän suomalaiselta, mutta isoäitini oli muualta. Ehkä minäkin karistan tämän vihamielisen maan tomut jaloistani. Voinpahan hyödyntää suomalaisten maksamaa koulutustani jossain muualla.
Juu, suurta vihaa mahdollistaa sinunkin ilmainen koulutuksesi. :D
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän että tunnetasolla tuntuu tuolta ap. Ymmärrän täysin. Mutta miksi et ole jo 20 vuotta sitten hankkinut virallista kansalaisuutta ?
Mina ei ossa some keli. Some keeli olla hvaike, mina ei aly riita...
Vierailija kirjoitti:
Kansalaisuus ei ole sama kuin kansallisuus/etnisyys. Etnisesti ei-suomalainen ei koskaan tule olemaan aito suomalainen.
Mutta eihän tässä puhutti nyt etnisyydestä? Ei suomalainen mikään kovin kaunis rotu ole että ei hätää. Ei kukaan oikeasti halua olla aidosti suomalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä mikä tässä oli ongelma. Ei hänen olisi tarvinnut kansalaisuutta hakeakseen 20v odottaa. Ja miten ilman koetta voitaisiin hänen kielitaitonsa osoittaa. Jos myös maassa on ollut tuon ajan, luulisi ymmärtävän, että täällä monia asia maksaa. Olen minäkin joutunut hakemaan esimerkiksi ajokorttia varten lääkärintodistuksen vaikka olen terve.
No se toivittavasti ei kestänyt 6 tyntua putkeen? Vähällä pääsit.
Missä sanottiin, että koe kestää 6 tuntia putkeen?
-Yleinen kielitutkinto (YKI-testi) kestää perustasolla ja keskitasolla noin 5 tuntia ja ylimmän tason testi noin 6 tuntia. Testipäivä sisältää neljä osiota (tekstin ymmärtäminen, kirjoittaminen, puheen ymmärtäminen ja puhuminen), ja sen aikana on lyhyitä taukoja.-
Pieni korjaus. Perustit perheen Suomeen, et "suomalaista perhettä."
En minäkään Amerikkaan muutettuani perustaisi amerikkalaista perhettä.
Sori siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansalaisuus ei ole sama kuin kansallisuus/etnisyys. Etnisesti ei-suomalainen ei koskaan tule olemaan aito suomalainen.
Mutta eihän tässä puhutti nyt etnisyydestä? Ei suomalainen mikään kovin kaunis rotu ole että ei hätää. Ei kukaan oikeasti halua olla aidosti suomalainen.
Suomalaisuus ei ole rotu.
Miksi olet jäänyt? Valoja päälle. Minä lähdin jo 30 v. sitten.
t. kantasuomalainen
Liian hyvä Suomeen. Vassarit haluaa vain huonoja, ettei tuntisi itsejään huonoimmiksi. Mieluiten huonohampaisia tummia.
Esimerkin henkilö on aivan liian nätti
No voi ei! Ihan samaan tapaan suomenkielisten suomalaisten pitää todistella ruotsin taitoaan, vaikka olisivat suorittaneet pääsykokeen ruotsiksi (vieläpä läpäisten sen).
Höpö höpö........ sun päässä on kuvitelmat.