Miksi minun täytyy 22 vuoden jälkeen todistella kuuluvani Suomeen?
Muutin Suomeen opiskelemaan heti lukion jälkeen vuonna 2004. Olen ollut kokopäivätöissä vuodesta 2006 ja maksanut veroni Suomeen koko aikuisikäni. Puhun suomea työssä ja arjessa sujuvasti ilman korostusta, ja olen perustanut suomalaisen perheen.
Silti jouduin tänä vuonna suorittamaan kuusi tuntia kestäneen kielikokeen todistaakseni osaavani suomea, maksamaan 550 euroa kansalaisuushakemuksesta ja odottamaan päätöstä, joka voi tulla vuosien päästä.
Suomi sanoo tarvitsevansa kansainvälisiä osaajia. Samalla se lähettää viestin, että edes vuosikymmenten työ, veronmaksu, kielitaito ja perhe eivät välttämättä riitä osoittamaan kuuluvansa tänne.
Ensimmäistä kertaa elämässäni mietin, haluanko itse enää jäädä tänne. Jos tällainen ajatus herää ihmiselle, joka on asunut Suomessa 22 vuotta, millaisen viestin Suomi lähettää niille osaajille, joita se yrittää houkutella tänne tänään?
Kommentit (71)
Koska et ole Suomessa syntynyt suomalainen ja haet joko terveydenhoitoalalle tai johonkin muuhun lailla säänneltyyn ja valvottuun tehtävään tai opiskelupaikkaan. Tämä on Suomalaiselle selvää kuin pläkki, täällä noudatetaan lakia ja viranomaiset valvoo.
Höpö höpö ap! Olet poliittinen valhe
Tyypillä ollut 20 vuotta aikaa hakea sitä kansalaisuutta. Turha itkee.
Vierailija kirjoitti:
Menolippu. Bay, Bay.
Bay tarkoittaa lahtea, joten suksisitko v*ttuun Suomesta.
Hyvähän tuo on että on annettu 22 vuotta aikaa hoitaa kaikki kuntoon, jos ei tuossa ajassa olisi saanut edes kieltä kuntoon niin takaisin vain.
Kyllä sitä aika hyvin asiat on, jos on kokopäivätyötäkin saanut. Kyllä silloin pakostakin kuuluu joihinkin verkostoihin esimerkiksi puolison suvun ja ystäväpiirin kautta. Puolella miljoonalla työttömälä suomalaisella ei ole asiat yhtä hyvin.
Mikään ei olisi estänyt toimimasta nopeammin. Paitsi tyhmä pää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansalaisuus ei ole sama kuin kansallisuus/etnisyys. Etnisesti ei-suomalainen ei koskaan tule olemaan aito suomalainen.
Ja tuolla logiikalla meistä kukaan ei ole aito suomalainen.
Vai onko sulla joku luku kuinka monta sukupolvea pitää olla näiden (nykyisten?) rajojen sisällä olla asustanut ja ristiinnainut?
Koskeeko tämä sama myös palestiinaa jonne on kerääntynyt kaikenlaisia alueella riehuneiden kansojen tähteitä joilla ei ole arabien ja palestiinan kanssa mitään tekemisistä.
Ja taas löytyi se yksi uniikki lumihiutale jonka valitukset on kuin yksi yhteen vasemmiston propagandakoneiston kirjoittamat. Niissä muissa maissa kansalaisuuden eteen pitää tehdä paljon enemmän kuin suomessa edelleenkään. Ja ennenhän suomi jakeli passeja kuin karkkia pelkän oleskelun perusteella. Ilmeisesti tähän pitäisi palata että valittaja tuntisi itsensä aidoksi suomalaiseksi tai jotain?
Eikä suomi tarvitse osaajia muualta kun se ei selvästikään tarvitse niitä edes kotimaasta.
miksi mun pitää viedä huoltoasemalla itse tarjotin telineeseen ? no etten oo venäjän vakooja tietenkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansalaisuus ei ole sama kuin kansallisuus/etnisyys. Etnisesti ei-suomalainen ei koskaan tule olemaan aito suomalainen.
Ja tuolla logiikalla meistä kukaan ei ole aito suomalainen.
Vai onko sulla joku luku kuinka monta sukupolvea pitää olla näiden (nykyisten?) rajojen sisällä olla asustanut ja ristiinnainut?Koskeeko tämä sama myös palestiinaa jonne on kerääntynyt kaikenlaisia alueella riehuneiden kansojen tähteitä joilla ei ole arabien ja palestiinan kanssa mitään tekemisistä.
Montako vuosisataa jotain kauan sitten historiassa ollutta etnisyyttä pitää yrittää tekohengittämällä ylläpitää?
Tuossa just on nykymaailman ongelma, kun näitä ikiaikaisia historiallisia ongelmia vedetään väkisin uudelleen esiin eikä suostuta olemaan sitä mitä nykypäivänä ollaan.
Esim. nyt vaikka jugoslavia jossa porukka eleli kohtalaisen rauhassa keskenään, kunnes sitten maan johto kaatui ja yhtäkkiä jotkut isovanhempien aikaiset etniset riidat sai ammuskelemaan naapureita, ja samalla tiellä nuo on osittain edelleen.
se onkin itsessään koko testi! ja et läpässy. me ollaan jonottaja kansaa ja rakastetaan byrokratiaa et siis interoidu kunnolla massaan kun vaadit erityisoikeuksia.
"Silti jouduin tänä vuonna suorittamaan kuusi tuntia kestäneen kielikokeen todistaakseni osaavani suomea, maksamaan 550 euroa kansalaisuushakemuksesta ja odottamaan päätöstä, joka voi tulla vuosien päästä."
Onpa taas liikaa vaadittu, miten 22 vuoden jälkeen joutuu tällaiseen härdelliin... 🥱
Mistä maasta tulija on? Mihin tarvitsee 22 vuoden jälkeen suomen kansalaisuutta?
No ei noi vaatimukset mitä sun pitää täyttää mitään ylitsepääsemättömiä ole. Turhasta uliset. Olisit tyytyväinen että on nämä kriteerit niin ei ihan kuka vaan pääse tänne kansalaiseksi. Sun kohdalla voisi kyllä maksaa takaisin tuon 550€ hakemuksen hinnan, sen myönnän.
Vierailija kirjoitti:
No mitä ne nyt 20 vuotta täälllä olleille jotain kielikokeita laittavat...? Eikö ne pitänyt laittaa maahan saapuville, eikä maassa jo asuville?!
Siksi, kun kaikki eivät halua oppia suomen kieltä. Tulkkeja vaaditaan, vaikka olisi asunut Suomessa vuosikymmenet.
Suomalaiset osaa kyllä vihata. Olen Suomessa syntynyt ja näytän suomalaiselta, mutta isoäitini oli muualta. Ehkä minäkin karistan tämän vihamielisen maan tomut jaloistani. Voinpahan hyödyntää suomalaisten maksamaa koulutustani jossain muualla.
Vierailija kirjoitti:
Ap, mistä olet kotoisin?😃
Kauhavalta
Ap
Tommoisen, joka kirjoittaa hei-hei-sanojen sijaan lahti-lahti, ei kannattaisi avata suutaan maahanmuuttoasioissa. 😂