Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Montako vuotta lääkikseen kannattaa yrittää

Vierailija
28.06.2026 |

Jos opiskelee 8h päivä koko vuoden eikä tärppää onko liian tyhmä vai voiko vielä oppia

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvitä, kuinka lähellä olet ollut  sisäänpääsyä. Jos suhteellisen lähellä, yritä vielä. Jos jäit tulorajoista kauas, miettisin jotain muuta alaa.

Varasija noin 200, 10 pistettä

Miksi et muuten ole ensikertalainen? Helpottaisi kummasti sisäänpääsyä.

Vierailija
22/30 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä yrittää vaikka 20 vuotta jos haluaa. Toivottavasti käyt huolella läpi omat koevastaukset ja opit virheistä. Mallivastaukset (laskut) kannattaa myös laskea pilkulleen ja oikeasti sisäistää. 

Toinen vaihtoehto on hakeutua esimerkiksi Latviaan lääkikseen, siellä moni suomalainen suorittaa tutkinnon kun ei ole ovet auenneet täkäläiseen kouluun. Se vaan ei ole halpaa joten rajaa varmasti kyseisen vaihtoehdon pois monelta.

Fakta on kuitenkin että kaikki eivät ikinä millään valmennuksellakaan kykene suoriutumaan sillä tasolla että pääsisi sisälle. Ja jos yrittää vuodesta toiseen ilman tulosta suotavaa on että elättää itsensä omalla työllä eikä esimerkiksi makaa laiskana kotona tukielättinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sisäänpääseminen on kovin vaikeaa niin miten mahtaa itse opiskelu sujua? 

Jos hakee yli 200 työpaikkaa ennen kuin tärppää, onko silloin paska työntekijä?🤔🤔

Näitä nyt ei voi suoraan verrata vai mitä. Ei ollenkaan sama asia.

Vierailija
24/30 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hakisin niin kauan kun voimia ja intoa riittää. Noissa pääsykokeissa voi tehdä tyhmiä kämmejä eikä niissä aina ole kyse siitä miten fiksu on. 

Vierailija
25/30 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viroon ja aloitat 1kk päästä! 

Vierailija
26/30 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Max kaksi kertaa. Sitten suuntaisin ulkomaille opiskelemaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/30 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni pääsi kolmannella kerralla. Joka kerta hän luki pääsykokeisiin useamman kuukauden täyspäiväisesti.  Eka ja toka kerralla sai  tosi hyvät pisteet, mutta aina joku muu oli vielä parempi.

Vierailija
28/30 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole liian tyhmä, voi vielä oppia. Monihan opiskelee tuolla 8h/päivä vuoden ympäri tahdilla useammankin vuoden ennen kuin pääsee. Itse yrittäisin vaikka 10 vuotta, helposti enemmänkin.

Lääkikseen pääsy ei ole mitenkään mahdottoman vaikeaa, eli ei tarvitse olla mikään yli-ihminen. Voi esimerkiksi keskittyä puoli vuotta kerrallaan pelkästään yhteen YO-kokeeseen, ja hoitaa näin kaikki kuusi koetta. Laudaturin saa helposti puolen vuoden aktiivisella pänttäämisellä mistä tahansa tarvittavasta yo-kokeesta, joten tällä strategialla vain kolmessa vuodessa saa hyvin varmasti kuuden laudaturin paperit, ja pääsy lääkikseen on varma.

Mutta, kun ei olla enää ensikertalaisia🤔🤔

Jokaisen pitää miettiä itse kuinka monta kertaa hakee. Puolet lääkiksen opiskelupaikoista jaetaan todistuksen perusteella ensikertalaisille. Sitten valintakokeen perusteella valittavista taitaa ainakin Helsingissä mennä vielä kolmasosa ensikertalaisille ja oma kiintiönsä on ruotsinkielisille. Alle kolmasosa paikoista on siten ei-ensikertalaisille. 

Hyvä puoli nykyään on että voi hakea useampaan paikkaan ja katsoa riittävätkö pisteet vaikka Ouluun tai Kuopioon. Jos taloustilanne on kunnossa niin ulkomailla opiskelu on mahdollista mutta hintataso on noussut ainakin Tartossa ja varmaan muuallakin. 

Lääkiksen pääsykoe on tarkoituksella tehty haastavaksi jotta nähdään miten tehtävien teko onnistuu kun aikaa on rajallisesti. Jos pari kertaa on yrittänyt ja tuntuu että parannettavaa ei keksi niin sitten pitää miettiä ulkomaan vaihtoehtoa tai muuta alaa. Netistä löytyy useita bloggareita jotka hakivat useamman kerran ja aika moni sitten pääsikin sinne minne halusi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/30 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin ulkomaille opiskelemaan.

Vierailija
30/30 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse hakisin niin kauan kun voimia ja intoa riittää. Noissa pääsykokeissa voi tehdä tyhmiä kämmejä eikä niissä aina ole kyse siitä miten fiksu on. 

Joillakin koetilanteessa iskee paniikki ja tulee tehtyä tyhmiä virheitä. Tehtävät ovat haastavampia ja erilaisia kuin ylioppilaskokeessa. Fiksu tekee vähemmän virheitä ja käyttää ajan sellaisten tehtävien tekemiseen mistä saa eniten pisteitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme