Montako vuotta lääkikseen kannattaa yrittää
Jos opiskelee 8h päivä koko vuoden eikä tärppää onko liian tyhmä vai voiko vielä oppia
Kommentit (30)
Voihan sitä yrittää vaikka 20 vuotta jos haluaa. Toivottavasti käyt huolella läpi omat koevastaukset ja opit virheistä. Mallivastaukset (laskut) kannattaa myös laskea pilkulleen ja oikeasti sisäistää.
Toinen vaihtoehto on hakeutua esimerkiksi Latviaan lääkikseen, siellä moni suomalainen suorittaa tutkinnon kun ei ole ovet auenneet täkäläiseen kouluun. Se vaan ei ole halpaa joten rajaa varmasti kyseisen vaihtoehdon pois monelta.
Fakta on kuitenkin että kaikki eivät ikinä millään valmennuksellakaan kykene suoriutumaan sillä tasolla että pääsisi sisälle. Ja jos yrittää vuodesta toiseen ilman tulosta suotavaa on että elättää itsensä omalla työllä eikä esimerkiksi makaa laiskana kotona tukielättinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sisäänpääseminen on kovin vaikeaa niin miten mahtaa itse opiskelu sujua?
Jos hakee yli 200 työpaikkaa ennen kuin tärppää, onko silloin paska työntekijä?🤔🤔
Näitä nyt ei voi suoraan verrata vai mitä. Ei ollenkaan sama asia.
Itse hakisin niin kauan kun voimia ja intoa riittää. Noissa pääsykokeissa voi tehdä tyhmiä kämmejä eikä niissä aina ole kyse siitä miten fiksu on.
Max kaksi kertaa. Sitten suuntaisin ulkomaille opiskelemaan.
Tyttäreni pääsi kolmannella kerralla. Joka kerta hän luki pääsykokeisiin useamman kuukauden täyspäiväisesti. Eka ja toka kerralla sai tosi hyvät pisteet, mutta aina joku muu oli vielä parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole liian tyhmä, voi vielä oppia. Monihan opiskelee tuolla 8h/päivä vuoden ympäri tahdilla useammankin vuoden ennen kuin pääsee. Itse yrittäisin vaikka 10 vuotta, helposti enemmänkin.
Lääkikseen pääsy ei ole mitenkään mahdottoman vaikeaa, eli ei tarvitse olla mikään yli-ihminen. Voi esimerkiksi keskittyä puoli vuotta kerrallaan pelkästään yhteen YO-kokeeseen, ja hoitaa näin kaikki kuusi koetta. Laudaturin saa helposti puolen vuoden aktiivisella pänttäämisellä mistä tahansa tarvittavasta yo-kokeesta, joten tällä strategialla vain kolmessa vuodessa saa hyvin varmasti kuuden laudaturin paperit, ja pääsy lääkikseen on varma.
Mutta, kun ei olla enää ensikertalaisia🤔🤔
Jokaisen pitää miettiä itse kuinka monta kertaa hakee. Puolet lääkiksen opiskelupaikoista jaetaan todistuksen perusteella ensikertalaisille. Sitten valintakokeen perusteella valittavista taitaa ainakin Helsingissä mennä vielä kolmasosa ensikertalaisille ja oma kiintiönsä on ruotsinkielisille. Alle kolmasosa paikoista on siten ei-ensikertalaisille.
Hyvä puoli nykyään on että voi hakea useampaan paikkaan ja katsoa riittävätkö pisteet vaikka Ouluun tai Kuopioon. Jos taloustilanne on kunnossa niin ulkomailla opiskelu on mahdollista mutta hintataso on noussut ainakin Tartossa ja varmaan muuallakin.
Lääkiksen pääsykoe on tarkoituksella tehty haastavaksi jotta nähdään miten tehtävien teko onnistuu kun aikaa on rajallisesti. Jos pari kertaa on yrittänyt ja tuntuu että parannettavaa ei keksi niin sitten pitää miettiä ulkomaan vaihtoehtoa tai muuta alaa. Netistä löytyy useita bloggareita jotka hakivat useamman kerran ja aika moni sitten pääsikin sinne minne halusi.
Vierailija kirjoitti:
Itse hakisin niin kauan kun voimia ja intoa riittää. Noissa pääsykokeissa voi tehdä tyhmiä kämmejä eikä niissä aina ole kyse siitä miten fiksu on.
Joillakin koetilanteessa iskee paniikki ja tulee tehtyä tyhmiä virheitä. Tehtävät ovat haastavampia ja erilaisia kuin ylioppilaskokeessa. Fiksu tekee vähemmän virheitä ja käyttää ajan sellaisten tehtävien tekemiseen mistä saa eniten pisteitä.
Miksi et muuten ole ensikertalainen? Helpottaisi kummasti sisäänpääsyä.