*¨¨´`~~ HeLmIeN 2oo8 LoKaKuU ~~´`¨¨*
Aloittelen ekaa kertaa pinoa kun on hetki aikaa aamusta kun odottelen että takka syttyy kunnolla. Tässä linkki syyskuiseen ketjuun (jos onnistun laittamaan sen oikein):
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Kertokaahan kuulumisia! Täällä ei ihmeitä. Inari sanoo "äiti, äiti" ja "apu" mikä tarkoittaa taputtaa (ei vielä osaa taputtaa mutta kovasti harjoittelee). Hampaita ilmeisesti tehdään lisää, nyt niitä on 2. Liikuta ei vielä minnekään.
Mikaela ja Inari 7kk 1½vk
Kommentit (54)
nyt jatkuu vielä tää omanapainen teksti, mutta semmosta vaan että nyt ku ei tosiaan imettää voi niin miten ihmeessä saan tissit tyhjennettyä kunnolla?! rintapumpulla en tunnu saavan kunnolla tyhjäks vaan tissi paakkuuntuu ja pelkään saavani TAAS rintatulehduksen... "lypsänkin" niitä usein, mutta ei auta.. ja nännitkin käy kipeäksi tuosta pumppaamisesta..
vaikka tuskinpa muuta konstia nyt enää on kun tuo pumppaaminen, kaippa ne siitä pikkuhiljaa sitten tyhjeneekin.
Oisko kenelläkään vinkkiä kuinka voisin tuota rintatulehdusta välttää?
TErvetuloa mukaan Jesminda :)
Oi, että nyt en kyllä muista enää että kenenkä pikkuinen se jo oli oppinut istumaan mutta kuulosti ihanalle! Sitä minäkin ootan kovasti että Venla tuo taidon oppisi piakkoin :)
Anna_liisa - Voi että, voimia teille ja toivottavasti Santerin korvat olisi pian kunnossa! ilkeäähän se on että noin pikkuisella on tuommosta..halituksia sinne!
Sainpa sitten toissapäivänä lääkekuurin poskionteloihin (duact tai joku vastaava) eikä sitten sen takia saisi imettää...Meillä ku venla herää sen muutaman kerran ainakin yölläkin tuota tissiä syömään niin arvatkaapa vaan että pelkäsinkö viimeyönä että huudoks menee (aloitin siis sen kuurin eilen). Noh, onneks olin väärässä ja neiti sen pullon huoli...tosin 3x syötin neidin pullosta, mutta en valita kun ei kertaakaan itkua päästäny. pitää tässä sitten kun tottuu kunnolla tuohon pulloon ja syö kerralla enemmän niin pikkuhiljaa sitten vähentää tuota yösyöttöä... Mutta joo, toivottavasti tämä ei sitten ollu meiän imetyksen loppu, tarkotus olis ollu kyllä imettää sinne vuoteen asti ainakin..
Jeps, mutta eipä tässä kummempia...
Ensi lumia odotellessa....
Suvi ja Venla 7kk6pv
Mä kaipailisin edelleen kertomuksia teidän muiden päivärytmeistä? Onko jo säännölliset ateriarytmit, annatteko maitoa välissä? Syövätkö kaikki aamu- ja iltapuuroa? (Violalla ei oikein tunnu olevan aamuisin nälkä, ja illalla ei oikein mikään uppoa, huudoksi vaan menee...) Entä saatteko vauvan päiväunille ilman maitoa?
Valentine, mites muutto sujuu? Ilmeisesti kiireisesti, kun ei ole näkynyt.
Ja Nonna on hävinnyt kokonaan, taisivat opiskelut alkaa? Mitäs muille kuuluu? Aloititko Luuk@ ja työt? Niin, ja uusille tervetuloa!!! =)
Meillä on selvitty ensimmäisestä flunssasta, melkein kolme viikkoa se kesti ja itse olen vielä vähän toipilaana. Alkaa vähän seinät kaatua päälle, kun ei ole päästy muskariin eikä vauvajumppaan, enkä mä omiin jumppiin.
Eilen oltiin kirpparilla myymässä mun vaatekaapin sisältöä, ja vähän jotain Violan ylimääräisiä vaattteita joita en säästä. Aika huonosti kävi kauppa, mutta sain saldoksi joku 60€. Taidan seuraavaksi kokeilla hyllykirppistä, on tietty kalliimpi paikkamaksu, mutta vaatteista voi myös pyytää enemmän. Jotenkin tökkii, kun mulla oli esim. myynnissä tosi hyvä ja laadukas ulkoilutakki, josta pyysin 4 euroa ja oli kuulemma ihan liian kallis. Ja Espritin lähes uudesta neuletakista oli 2€ kuulemma liikaa... Hyllykirppiksellä olen joskus saanut vastaavista vaatteista 7-8€.
Viola oli koko päivän kirppiksellä meidän kanssa, eli 6h, ja hän viihtyi tosi hyvin, en olis uskonut!
Nyt syömään. Syksyistä viikon jatkoa kaikille! =)
täysikuu ja Viola 7kk
Tai ei se todellakaan uusi ole, -98 Renault Megane Coupe. Tätä ennen meillä oli pikkuriikkinen, -94 Renault Twingo, joka oli kaikkea muuta kuin turvallinen, enkä oikein ikinä halunnut, että Viola matkustaa siinä... Toiseksi siinä oli vaan 4 paikkaa, joten ei ikinä päästy koko perhe mihinkään (puolisolla siis 2 etälasta). Mutta nyt on hieno auto, ja tosi kiva kun pääsee paikasta toiseen ilman että olen koko ajan huolissani... Ei me tosin paljoa autoilla, lähinnä Citymarkettiin, muille isommille ostosreissuille, isovanhempien luokse jne, mutta kyllä se elämää helpottaa. Violakin siirtyi nyt turvaistuimeen, kun kaverille syntyi vauva ja myin kaukalon heille.
Että sellaista. =)
niin ja kiitos kun saan liittyä =)
Meille on pikkuhiljaa kehittynyt rytmi,jota kauan myös odotettiin Täysikuu...eli meidän päivä menee kutakuinkin näin...
Aamulla herätään 06.30-07. Noustuamme odotan että poitsu tekee aamukakan ja vaihdan vaipan =) Sen jälkeen annan aamupuuron ja hetken päästä maidon ja tietysti sen d-vitamiinin. sitten valvotaan muutama tunti ja ennen nukahtamista saa maidon(120ml)(Nukkuu noin tunnin). Herättyään saa ruokaisan lounaan,yleensä lihasosetta ja kasvista,ruokajuomaksi vettä. hetken päästa taas maidon. Sitten jälleen valvomme ja leikimme ja tässä välissä yleensä käymme kyläilemässä jos kyläilytyttää. Puolentoista kahen tunnin kuluttua lounaasta saa välipalaksi hedelmäsosetta ja maitoa päälle ja sen jälkeen yleensä nukahtaakin ulos kun lähdemme vaunuttelemaan tai sisälle jos huono ilma. Nukkuu pari tuntia ja herättyään saa kasvisaterian ja maidon(ruokajuomaksi vettä). Sitten valvomme ja leikimme. Seitsemän aikaan käymme kylvyssä tai suihkussa jonka jälkeen saa iltapuuron(tai toiste päin) ja siitä tunnin puolentoista kahden tunnin kuluttua vellin/maidon. Nukahtaa yleensä 08-09 välillä,tottakai poikkeuksiakin on. Yöllä saattaa vielä syödä maitoa kerran, mutta siitäkin olemme pääsemässä onneksi eroon...
Näin pääpiirteittäin meillä siis päivä menee ja tottakai joskus tulee poikkeuksia. Yleensä nukahtaa maidon jälkeen,mutta ei pullolle(joskus käy niinkin).
kertokaa tosiaan muutkin,mukava kuulla muidenkin päivärytmejä =)
syksyistä päivänjatkoa!
Meilläkin vihdoin ryömitään. Samoin on "puhetta" alkanut kuulua. ka-ka äänteitä, äitä ja iss. Neiti vaan tykkäisi olla koko ajan tutti suussa. Osaa laittaa sen itse oikeinpäin suuhunsa. Pitänee vissiin yrittää vierottaa että puhekin pääsee kehittymään.
Meillä on Inari ollut (päivä)rytmittömin vauva. Ja musta tuntuu, että juuri sen takia mulla on rintamaitokin riittänyt näin pitkään. Yörytmit on olleet hyvät aina ja lopetti 7vk iässä yösyömiset, mutta nyt on parisen viikkoa taas heräillyt öisin. Ajattelin aluksi että johtuu hampaista tai viljoista, mutta enää en tiedä mistä johtuu. Toivon mukaan alkaisi pian lopettamaan heräilyn. Ollaan lisätty päivälle nyt ruoan määrää ja parina päivänä olen antanut myös maitoa pullosta ruoan päälle ja illalla velliä vähintään 1dl. Yössä on vain se harmillista, että rauhoittuu vain viereen.. En ole vielä raaskinut yhtään sen enempiä huudattaa mutta ensi viikolla sitten puutun jo siihen. Siskot onneksi nukkuvat sikeästi vaikka Inari vähän huutaisikin. Ei siis itke kipua tms, vaan ei vain suostu jäämään sänkyynsä jos yöllä herää. Päikkäreille ja yöunille nukahtaa yksin, joten unessa siirtämisestä ja sen takia heräämisestäkään ei ole kyse.
Meidän rytmit on sellaiset, että aamulla herätään klo 8.30-9 ja saa ensin rintaa ja sitten riisipuuroa (tai muuta viljatonta, viljoista tuntui menevän vatsa löysälle joten niitä aloitellaan piakkoin tooosi varovasti uudelleen) ja maitoa päälle. Klo 11-11.30 syödään lihasose ja maitoa. Klo 12 menee päikkäreille, sitä ennen saa rintaa. Nukkuu tunnista puoleentoista, korkeintaan 2h. Heräämisen jälkeen, sitten kun on nälkäinen, saa hedelmäsoseen ja maitoa pullosta. Sitten jossain vaiheessa taas rintaa. Menee toisille päikkäreille (joskus ei kyllä nuku kuin nuo ekat unet, n. klo 12-14!!) n. klo 16.30 ja nukkuu yleensä puolisen tuntia (sitä ennen saa rintaa). Heräämisen jälkeen syödään kasvissose ja maitoa (pullosta ja/tai rinnasta) ja illalla sitten iltapuuro, velli ja viimeiseksi vielä rintaa. Yöunille mennään klo 20-21 välillä.
Tyttö nukkuu siis öisin sen 12-13h ja päivällä aika vähän. Mutta tuntuu sopivan Inarille. Aika usein tosiaan vetäsee vain nuo ekat päikkärit ja valvoo sitten iltakahdeksaan. Nyt on parisen viikkoa tosiaan herännyt öisin ja tuolloin myös syönyt. Olen nyt välttänyt antamasta rintaa, jottei totu siihen, eli yleensä annetaan pullosta, mutta harvemmin jää sänkyynsä : / joten otetaan sitten viereen kun ei jakseta huudattaa. Nyt tulee vieraita ke-su, mutta sen jälkeen muuttuu sitten ääni kellossa. Kerran ei selvästikään johdu enää hampaista, niin tavaksi ei tätä tässä perheessä oteta. Meillä ei kukaan lapsista ole nukkunut välissä, joten me nukutaan mieheni kanssa tosi huonosti kun Inari on välissä. Täytyy sitten jotain tassuttelua tms kokeilla. Eipä ole tuollaisesta vielä kokemuksiakaan joten ihan mielenkiintoista käydä kokeilemaan..
Mutta nyt lämmittämään takkaa ja keittämään lanttuja ruoan oheen. Ainiin, meillä ei vielä liikuta, paitsi vähän navan ympäri ja välillä kierien. Toisaalta sanoja on jo 4-5, eli sille saralle riittää mielenkiintoa.
Mikaela ja Inari 7kk3vk
Meillä neiti herää yleensä klo 7-8. Sitten vähän leikkiä ja aamupala. Aamupalaks puuroo ja hedelmäsosetta ja juomaks vettä. Sen jälkeen potalle. Joskus imetän aamulla, aina en. Aamupäivästä yleensä lähdetään jonnekin, joko kerhoihin, kirjastoon, puistoon, asioille tai jotain. Lounaan (kasvissosetta lihalla tai ilman, hedelmäsosetta ja vettä) neiti syö klo 10-12, riippuu vähän miten tulee nälkä ja millon on aamupala syöty. Potalle jos mahollista (ei onnistu jos ei olla kotona syömässä) ja sitten useimmiten imetän. Nukkumaan noin klo 11-13 ja nukkuu vaunuissa semmosen 1,5-3 tuntia. Joskus nukahtaa tissille ja laitan nukkuvana vaunuun, joskus on hereillä, mutta nukahtaa yleensä tosi nopeesti vaunuihin. Heräilee sitten siinä klo 13-15 yleensä. Saatetaan syödä välipalaa, hedelmäsosetta tai esim. banaania (se on herkkua) ja vettä. Pottaillaan, saatan imettää. Touhuillaan yleensä sisällä, kun isoveli nukkuu omia päikkäreitään. Joskus jos molemmat hereillä, ni mennään pihalle. Iltaruoka syödään klo 16-18 välillä. Kasvissosetta lihalla tai ilman, hedelmäsosetta, vettä. Sitten pottailut ja saatan imettää. Toisille unille (saattaa joskus jäädä poiskin) sitten noin klo 17-18. Nukkuu vaunuissa ehkä parisen tuntia. Joskus on nukkunu toisia unia vasta esim. 19-21. Sitten iltatoimet, iltapalaks puuroo ja vettä. Nukkumaan äitin ja isoveljen kanssa noin klo 22 ja sängyssä saa tissiä ja siihen yleensä nukahtaa. Jos ei nukaha, ni paan omaan sänkyynsä myllertään, hyytyy sinne sitten kun silittelee ja taputtelee pyllystä. Yön nukkuu lähinnä vieressä ja syö 2-5 kertaa. Pitäs päästä tosta yösyömisestä eroon, mutta en oo viittiny hirveesti huudattaa... Päivällä imetän vaihtelevasti, saattaa olla, ett vaan 2-3 kertaa. Joskus useemmin.
Meil liikutaan kontaten ja tukee vasten kävellen. Päristelee koko ajan ja muuten vaan "kailottaa", sanoja ei viel ainakaan tunnistettavasti.
Joko teillä muilla pottaillaan? Me alotettiin kun neiti oli noin 5,5kk ja alusta lähtien on kakat tehty pottaan, tosi harvoin tekee vaippaan.
Joko teillä käytetään kenkiä? Meil ei. Eilen panin neitille vähäks aikaa sandaalit ja oli kyllä ihan ihmeissään. Hyvin kyllä asteli kun kävelytti, hauskan näköstä oli=)
Tässä kai tärkeimmät.
Millamalla ja Siiri kohta jo 8kk
Saneri herää aamuisin 8-9 välillä.Syö aamupuuron n.tunnin kuluttua siittä kun on herännyt.Menee nukkumaan eka päikkäreille 11 aikaa juo maitoa 140ml ja nukkuu n.45min-1h50min.Sit ku herää syö välipalan,laittaa toisille päikkäreille 2-3aikaa juo maitoa 140ml,nukkuu n.50min-1.5h.Sit herää syö perunaa 4-5 aikaa.Laittaa vielä pikku unille 6 aikaa ja juo maitoa 140ml.
Sit iltapuuro on 8-9 aikaa,juo maitoa ku menee yöunille 140-160ml,laittaa nukkuun 10-11 aikaa.
Eli näin meillä.Santeri on jotenkin niin väsynyt noista antibiooteista et ei voi jättää yksiä päikkäreitä vielä pois.
Santeri ei tykkää kengistä,heti alkaa itkeen ku laittaa kengät jalkaan.
Meillä ei vielä pottailla.
anna_liisa ja santeri pian 8.5kk
Eli meillä muutto sujui hyvin, oli vaan aika raskas verrattuna aiempiin, kun nyt oli yksi viihdytettävä enemmän...:) Neiti jaksoi hyvin muuttopäivänä, tai no, hyvinhän sitä olisi itsekin jaksanut jos olisi vaan saanut istua ja pällistelllä kun muut kantaa...:D
Neiti on tänään tasan 8kk, jee! Kovasti yritetään eteenpäinmenoa, ja siinä jotenkin jo onnistutaan, kummallisesti heijaamalla puolelta toiselle... Ja istutaankin jo, äitin kauhuksi useimmiten sitterissä, joka näyttää aika hurjalta. Sanoja tulee vaikka kuinka paljon, vauva, äittä, uskoisin kuitenkin ett aika paljon vahinkoja ovat vielä... No, mutta yksi sana on selvä, nimittäin kakka, sitä hoetaan heti kun on tullut yllärit vaippaan. Great, eka sana, kakka... No, omani oli akne, että ei sekään mitenkään hohdokas...:)
Ruokaa menee ihan älyttömät määrät, Typsylle on painoakin kertynyt nyt se 10kg täyteen. Tuttipullo ei ole kiva juttu edelleenkään, nyt harjoitellaan hörppäämään ihan isojen tyttöjen tapaan mukista. Mistään ei ole vielä tullut mitään allergista reaktiota, muuta kun liian vähästä ruuan määrästä.:D
Tukka täällä senkun kasvaa, täytyy taas kohta leikata sitä... Menee nimittäin jo silmille aika pahasti. Hassua kun itse olin kalju aina 3v synttäreille asti, ja nyt olisi viides tukanleikkuu neidillä edessä, ikää 8kk...:O
Täytyy vielä palailla astialle myöhemmin tänään, pitää mennä keittämään aamupuurot.
Valentine ja Typy 8kk tasan
meidän tukkahirviöstä.:D
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=a9a8868a-9b47-11dd-bd93-…!
Tildan aamu alkaa yleensä klo 7.30
Ruokailut: Aamupuuro klo 8-9, lounas klo 12, velli klo 14, päivällinen klo 17 ja iltapuuro 20.30. Imetän aina hetki ruokailun jälkeen ja vesipulloa pidän lattialla koko päivän ja Tilda siitä itse hörppii pitkin päivää.
Nukkuminen: Päiväunet Tilda nukkuu klo 10 ja klo 14 ja yleensä n. 1,5 tuntia kerrallaan. Usein iltasin ottaa viel puolen tunnin tirsatn. klo 18, jotta jaksaa illan. Pikkuhiljaa yritän siirtää noita iltaunia pois.. Tilda muuten nukkuu päiväunensa vaunuissa ja nukahtaa heijailuun ihan parissa minuutissa. Sisällä ei nuku ollenkaan. Yöunille Tilda nukahtaa ennen klo 22 ja yöt onkin sitten ihan pelleilyä. Herää 00.30 ja ottaa pullosta 2 dl Tuttelia, nukkuu taas pari tuntia ja sitten se järjetön heräily alkaa.. Tilda nukkuu mun vieressä tuon pullon jälkeen ja roikkuisi mielellään tississä koko loppuyön aamuun asti. Joskus suuttuu sitten ihan silmittömästi jos maitoa ei sit enää tulekaan ja pakko hakea viel korviketta lisää..
Tälleen meillä suurinpiirtein mennään. Nyt kun nuo kirjas tälleen ylös ni meiniki näyttää varsin sotilaalliselta, mutta ei kyl oikeesti oo.. +/- 30 minuuttia pätee varmaan ihan kaikkeen..
HAMPAAT: Käytättekö jo ovasti hammasharjaa? Tilda pureskelee sitä pitkin päivää ja hinkkaa sil ikeniä, mutta en oo alkanut vielä harjaamaan hampaita, kun must se on vähän turhaa sikäli, että Tilda nukahtaa rinnalle vieläkin ja on sit heti hetken päästä taas syömässä.. Tildalla siis on jo kaks hammasta alhaalla ja yläikenet on niiiin turvoksissa, että saas nähdä miloin seuraavat tulevat..
Tilda on selvästi alkanut enemmän seurata siskon (3,5 v) juttuja ja nyt on oikeestaan vasta alkanut niille nauraa oikeen kunnolla.. Niin on ihanaa kuunnella ja katsella ja mieskin ennemmin myöhästyy menoistaan, kun on pakko jäädä katselemaan. Tildan naurut kun on aina ollut niin harvinaista herkkua, vaikka kovin hymytyttö muuten onkin..
NEUVOLAKÄYNNIT: MEil on neuvola joka kuukausi vuoden ikäseksi asti ja sit on 1,5 v ja 2v ja sitten kerran vuoteen. Mä oon semmonen joka mielellään käy neuvolassa turisemassa ja usein meil siel tunti vierähtää. Meil on kyllä tosi mukava se meidän täti.
Muuten, tänään huomasin Tildalla että peräaukon suulle on ilmestynyt jotain "ylimäärästä".. Voiko vauvoille tulla peräpukamia? Taidanpa soittaa siitä lääkäriin kyllä, vaikka saattavatkin nauraa mun murheelle.. Jää muuten häiritsemään..
Nojanda ja Tilda Tipunen n.8,5 kk
Joo, meillä on sairastettu enempi ja vähempi. Esikoisella alkoi ensin tautikierre ja tarttui tietysti tuohon keskimmäiseen ja nyt on Veikassa. Eli silmätulehdusta, yskää, kuumetta ja räkä valuu.. Itsellä sit tuli tosi kipeäksi kurkku viikko sitten ja eilen piti jo mennä päivystykseen kun korva kipeytyi muutamassa tunnissa ihan älyttömäksi. Apteekista sitten sain korvatulehdukseen lääkkeet ja tämä sama antibiootti pitäisi tehota tuohon kurkkuunkin.. Kotona sitten tietysti vasta hoksasin, että entäs imetys kun särkylääkkeet alkoi vaikuttaa...kun ohjeissa luki, että ei saa imettää. Piti sitten soitella sinne päivystykseen ja lääkäri oli sitä mieltä, että huoletta voin imetellä?? No, kuitenkin oman mielenrauhan takia olen antanut nyt välistä pullosta ja välillä imetän..
Noista rytmeistä.. Meillä ehkä menee suurinpiirtein näin eli ylös 6.30-8.00 ja tuolloin puuro ja sitten valvoskellaan ja nukkumaan n. 9.30-10.00 ja unia vetelee tunnista kahteen. Sitten tuleekin lihasose kera veden n. 11.00-12.00 ja sen jälkeen lähdetään ulos. Sisälle välipalalle sitten ja seuraaville unille. Takaisin ulos tai sisälle.. ja taas unia tunnista kahteen. Kasvissose kera veden tulee n. 17.00 ja iltapuuro n. 20.00 ja imetystä enempi ja vähempi päivän aikana. Välillä annan sitten korviketta mukista hörppiä lisäksi ja nyt tosiaan välillä pullostakin. Iltaunet ottaa vielä toisinaan mutta ei joka päivä enää. Riippuu noista muista päivän unista. Ulkoiluakin on sitten toisina päivinä enempi ja toisina vähempi.
Nojanda muuten, meilläkin jatkuu samaan malliin nuo hulinayöt! Eli tissillä tosiaan roikkuisi vaikka koko yön niin mielellään. Kevyttä tassuttelua olen yrittänyt mutta tosiaan se raivostuminen on melkoinen kun maitoa ei tulekkaan! :O Nyt kun vielä kipeänä minä, että Veikka niin yöt on jotain aivan muuta kuin nukkumista. Eipä tässä sitten paljon päivälläkään nukuta kun on tuo keskimmäinen tuossa ja nyt on niin kivasti mennyt, että nukkuvat ristiin päiväunet. Huokaus...
Mutta nyt teetä itselle ja keskimmäiselle ruokaa ja pannari uuniin..
Olen lähipiirissä huomannut, että vieressä nukkuvat vauvat ovat kovimpia hulinoimaan öisin. Eli kun maitotissi on vieressä, niin sen tuoksu ja läheisyys aiheuttaa sen, että tekee mieli tissiä pitkin yötä. Ja vauva tottuu HELPOSTI. Huomasin sen itse tuossa reilut 3 vk sitten kun Inari alkoi heräilemään öisin. Ajattelin eka, että on nälkäinen ja otin rinnalle. Nukahti viereen enkä uskaltanut siirtää pois ettei olisi herännyt (aikamoinen ennakkoluulo, koska oli aina nukkunut ja nukahtanut omaan sänkyynsä.. mut ehkä just siks pelkäsin, koska tilanne oli uusi). No sitten aloin miettimään jos johtuukin viljoista, koska en osannut tulkita Inarin itkua kun ei hirveästi ollut itkenyt koskaan. Pidetiin taukoa viljoista, mutta edelleen heräili öisin. Aloin antamaan yömaidon pullosta, mutta silti nostin sit viereen jos ei rauhoittunut.
MUTTA. Nyt on nelisen yötä takana ilman viereen ottamista. Mä huomasin jo sen itkusta, ettei kyse ole kivusta vaan siitä että haluaa viereen! (Ja vieressä ollessa tosiaan saattoi syödä rintaa 1-3 kertaa yössä, ja oli ollut sentään jo ½ vuotta ilman yösyömisiä.) Joten mä otin kovan linjan. Kun itku alkoi, menin antaa tuttia. Jos ei auttanut, lämmitin tilkan maitoa ja syötin sängyssä. Tarkistin että vaippa ei ollut liian pissinen eikä vuotanut läpi. Eli vatsa oli täynnä ja vaippa kuivana, ja kiukkusi vain IHAN selvästi viereenpääsyä. Kävin antamassa tuttia jos kuulin että itki ilman tuttia (sen kuuli toisessa päässä taloa olevaan makkariimmekin, itkikö ilman tuttia vai tutti suussa). Jos oli tutti suussa, kävin vain korjaamassa peittoa, en silitellyt enkä sanonut mitään. Sinne rauhoittui sitten pian. On mennyt n. ½ tuntia joka yö noissa hulinoissa, mutta en ole antanut periksi. On selvästi rauhoittunut tuttiinsa ja sitten taas hetken päästä kiukunnut, ja sitten ottanut taas tuttinsa ja nukahtanut. Pian varmaan jo unohtaa että on vieressä ollutkaan. Toivon mukaan siis :)
Kerroin tämän siis vain todetakseni miten helposti vauva tottuu yölliseen palveluun ja rinnan läheisyyteen. Mutten syyllistääkseni ketään!
Nyt pitää mennä syöttämään Inaria ja menee päikkäreille..
Mikaela ja Inari pian 8kk
Mikaela77: Niin, minäkin olen sen huomannut, että pelkkää kiukutteluahan se jo on nyt. Meilläkin on sikäli uusi tilanne Veikan kanssa ollut, että tytöt on nukkuneet noin 3 kuukautisista ilman syöttöjä yönsä niin Veikka on alusta asti ollut rintaa vailla monta kertaa yössä ja joka yö oikeastaan niin en sitten ole osannut vielä kunnon stoppia laittaa tuolle hommalle. Sitä kun siis on ollut kokoajan. Eli kevyttä tassuttelua on ollut ja tarkoitus on ihan tosissaan sitten kun tauti hellittää. Toivottavasti sitten itsellä aina jaksaminen riittää eikä helly yön pimeinä tunteina viereen heti ottamaan... :P
Jahas, vaativa huuto alkoi pinnasängystä eli sinne siis!
Vimpula ja Veikka
Jatkosuunnitelmat: Kodinhoidontuen pienuus kyllä hirvittää täälläkin. Olisin kovin mielelläni kotona vielä ensi syksyyn, mutta taloudellisesti se ei ole järin viisasta. Viisasta ei kyllä ole kodinhoidontuelle jääminenkään, vaan kyllä se ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha olisi selvästi järkevämpi vaihtoehto. Täytyy selvitellä asiaa, kun en ole koskaan työkkärissä käynytkään. Olen siis tähän saakka ollut aina joko opiskelija, töissä tai sit äityslomalla.
Yöhoidossa olo: Leo on ollut yhden kerran isovanhempien hoivissa yön yli. (Juhlimme silloin mm. naimisiin menoamme ja pyöreitä vuosiamme ystäviemme kanssa ja Leo ja isosisko lähtivät vanhempieni kanssa evakkoon.) Se sujui yllättävän hyvin, eikä poju herännyt kuin kerran - ja suostui silloin jopa imaisemaan puoli desiä maitoa pullosta. Esikoinen oli tässä vaiheessa ollut yöhoidossa jo muutaman kerran - ja isänsä hoivissa useamminkin niin, että minä olin päässyt vähän tuulettumaan. Leon kanssa ollaan vielä aika symbioottisia...
Pottailusta vielä: Joko teidän vauvat käyvät potalla? Esikoista me alettiin istuttaa potalla suunnilleen näihin aikoihin - ei tosin tietenkään vielä kuivaksioppimistarkoituksessa, vaan ihan totuttelun vuoksi. (Esikko oppi päiväkuivaksi joskus 2,5-vuotiaana ja yövaippa jouduttiin ottamaan nyt vajaa 4-vuotiaana parin kuukauden kokeilun jälkeen takaisin, kun ainakin pari kertaa viikossa kastui sikeäuniselta tytöltä peti.) Leoa ajattelin ruveta nyt käyttämään potalla, kun osaa jo istua tukevasti. Jospa tuo siitä innostuisi.:-)
Nyt untenmaille, ollaan oltu koko viikko reissussa ja väsymys painaa. Aurinkoisia syyspäiviä kaikille!
LL+ Leo kohta 8 kk
Heippa!
Yritin jo äsken lähettää tätä, toivottavasti ei tule kahteen kertaan...
Leolla on ollut selkeä rytmi jo pariviikkoisesta saakka, mikä oli melkoinen yllätys mulle. Esikoisen rytmi selkeni vähitellen muistaakseni joskus puolivuotiaasta alkaen, kun lopetti yösyönnit ja aloitti kiinteät, mutta Leo on ollut varsin säntillinen ihan pienestä asti.
Leo herää isosiskon kanssa samaan aikaan noin klo 7. Sitten aamutoimet ja aamupuuro, jota menee hyvässä tapauksessa jopa desi. Ruuan kanssa juo aina maitoa (Neocate-korvike) tavallisesta mukista. Noin klo 9-10.30 nukkuu ekat päiväunet. Klo 11.30 syö lounaaksi kasvis+liha-sosetta. (Määrät on vielä pieniä, ehkä 1/2 - 1 dl.) Noin klo 13-14.00 nukkuu toiset unet. Sitten on välipalan aika, eli esim. pieni annos marjapuuroa tai sit ihan vain äidinmaitoa. Suunnilleen klo 17 syö iltaruuan, jonka senkään määrä ei päätä huimaa. Sit saattaa ottaa vielä puolen tunnin pikku-unet. Jos on nukahtanut normaalia myöhemmin ja herännyt toisilta päikkäreiltä lähempänä neljää, saattaa jaksaa ilman iltatirsoja, mutta hyvin harvoin Leo vieläkään valvoo yli kolmea tuntia putkeen. (Tässäkin eroaa esikoisesta, joka sekä valvoi että nukkui vauvana helposti esim. 6 tuntia putkeen.) Ja nuo kolmet päiväunet ovat siis meillä enemmän sääntö kuin poikkeus. Puoli kahdeksan aikaan illalla ovat sitten vuorossa iltapuuro ja iltapala. Kahdeksalta menevät siskon kanssa molemmat nukkumaan.
Yöllä Leo herää tällä hetkellä ehkä 5 kertaa, joista kolmella kerralla imetän ja pari kertaa rauhoittuu tassuttelemalla. Tarkoitus olisi selvitä jossain vaiheessa vain yhdellä aamuyön syötöllä - ajattelin ottaa tuttipullon avuksi noihin muihin heräämisiin, sillä vaikka Leo ei siitä maitoa juo, niin vettä tykkää hörppiä. Jospa se siis auttaisi, kun ei tuttikaan pojalle maistu.
Noita kiinteitä meillä siis menee vieläkin vähänlaisesti, mutta enenevässä määrin kuitenkin. Imetän Leoa kolmisen kertaa päivällä (yleensä päiväunille mennessä) ja sen kolme kertaa yön aikana.
Niin, ja puuroista: Leo söi alkuun Friggsin riisijauhopuuroa, mutta nyt on ehkä kuukauden päivät syönyt ihan tavallsisista riisihiutaleista keitettyä. Ja kaura on meillä nyt kokeilussa, joten senkin syö ihan sellaisenaan. Lisäksi tehdään välillä maissijauhoista maissipuuroa, joka on aika sileää. Mielellään Leo myös pureskelisi kaikenlaista, mutta kun ruoka-aineita on allergioiden vuoksi vasta vähän, niin sopivaa pureskeltavaa on hieman vaikea löytää. Maissinaksut ovat ok, mutta esim. kurkun- ja päärynänpalaset tahtovat vielä yskittää.
Hammaspesu: Meillä on pesty Leon hampaita jo pitkään, kun ekat puhkesivat 4-kuisena. Puoli vuotiaana oli jo 8 hammasta suussa, ja nyt taitavat puhjeta ekat poskihampaat. Se vissiin tarkoittaa sitä, että pitäisi ruveta käyttämään pieniä määriä hammastahnaakin.
Leo ryömii kamalaa kyytiä ja heijailee itseään konttausasennossa. Istuu myös jo ihan tukevasti. Ja juttua riittää. Odotan mielenkiinnolla, kumpi alkaa kohta kehittyä vahvemmin, puhe vai liikkuminen. Toinen niistä kun vissiin tapaa sitten jäädä vähän taka-alalle. Huomaa kyllä, että uusia taitoja tulee kovasti, kun nuo yöt ovat vähän levottomia. Eipä Leo ole missään vaiheessa nukkunut öitään heräämättä, vaan esim. viiden tunnin unipätkät ovat olleet jo pitkiä. Mutta nykyisellään ei juuri kolmea tuntia pidempään heräämättä nuku. Jospa pian alkaisi helpottaa... Se olen huomannut, että välillä Leo rauhoittuisi helpommin viereen, mutta olen aika tarkka siitä, että nostan pojan aina omaan sänkyynsä nukkumaan. Onhan se viekussa tuhiseva vauvakin ihana, mutta nukutaan kuitenkin paremmin kun ollaan omissa sängyissä.
Leo nukahtaa vaunuihin ilman maitoakin ihan hyvin. Samoin osaa kyllä rauhoittua omaan sänkyynsäkin itsekseen, eikä läheskään aina nukahda rinnalle. Silti tissi on kyllä tärkeä juttu. Ihan muutamia kertoja mies tai isovanhemmat ovat nukuttaneet Leon pullon kanssa (josta ei kyllä oikein juo, mutta silti sitä on yritetty tarjota). Näissä tapauksissa uni kyllä tulee, mutta ei ilman kitinää. Silti olen jotenkin iloinen siitä, että Leo on pienestä asti periaatteessa osannut nukahtaa itsekseen, ja ollaankin nyt yritetty sitä taitoa hyödyntää, että siitä tulisi rutiini. Entistä useammin pyrin nostamaan Leon imetyksen jälkeenkin sänkyynsä ennen kuin poika on unessa. Samoin öisin yritän välillä jättää syöttämisen väliin ja annan pojalle mahdollisuuden nukahtaa itsekseen uudestaan. Tassuttelukin tuntuu tehoavan yllättävän usein.
Jaahas, taas on vissiin liikaa pituutta viestillä. Laitanpa siis loput toisella kertaa...
Meillä kun ei kellolla rytmiä ole, niin en juurikaan osaa siitä sitten kertoakaan...
Mutta puuroa syödään kun on herätty, sit nukutaan tovi, sit syödään lihaa ja kasvista, sit taas kohta nukutaan ja sit taas syödään... Sit taas pikaiseen nukahdetaan ja sit olis taas kasvista (ja lihaa) tarjolla. Illasta saatetaan vielä torkkua ja sit olis taas puuron aika.
Ruoka-aineissa oon ollu aikas arka. Sen jälkeen ko toi meidän maitohässäkkä oli, on jotensaki tullu kauhean araksi aloittamaan uusia juttuja.
Tällä hetkellä tehdään aktiivisesti yläetuhampaita, mut kunhan niiden mukanaan tuoma räkäisyys on ohi, aloitan kauran. Puuroina meillä on siis nyt edelleen maissi- ja riisijauhoista keitetty... Voi miten odotankaan sitä tilannetta, et molempien poikien aamu- ja iltapuurot saa samasta kattilasta (ja nyt kirjoitettuani tämän Linukselle tuskin tulee sopimaan kotimaiset viljat...).
8kk-neuvolassa kun käytiin pari päivää sitte, oli mitat vaatimattomat 10800g ja 74,5cm... Ja Linus otti ja oppi istumaan tuetta viikko sitten :D Ei vielä nouse siihen ite eikä juuri ryömi/konttaa, mut istuu ko tatti...
Sanoja meillä ei juuri ole. Päristelyä, naksuttelua (maiskuttelua ym) ja ääneen naurua sit sitäki enemmän... Kun väsyttää ja sitä pojalta kysyy, hän vahvistaa asian painamalla päätään rintaa vasten ja kun on nälkä, syöttötuolin näkeminen saa jalat viuhtomaan ihan hirveästi sylissä...
Ja Linus on ihan mahdoton vesipeto! Kylvystä poislähtö on joka kerta yhtä ikävää, itkettää ihan hirveästi... ;(
Muttamutta. Mulla itellä kun on tällä hetkellä kaks työpaikkaa ja tänään kävin lisäksi keikalla entisellä työpaikalla, niin tuntuu, et kalenteri on aiiika täynnä... Miehen kanssa nähdään just ja just ovella, ko vaihdetaan hoitovuoroja... :)
Jospa tämä tästä alun rumban jälkeen tasottuis ja koska mä oon päättäny, et ennen helmikuun loppua en MISSÄÄN tapauksessa vie poikia hoitoon, ni tällä nyt mennään. Piste. Ja toisaalta, aikuiset ihmiset ympärillä auttaa ihmeesti jaksamaan myös kotona todella paljon paremmin... Tai siis siltä musta nyt tuntuu...
Huomenna olis taas jotain pientä palkallista touhua...
Pitänee siis lähtä kohti ihanaa perhepetiämme (jossa muuten kaikki neljä nukumme todella hyvin, jopa ihan kokonaisia öitä jo välillä...), jottei aamu tule liian aikaisin...
Miten ne Vallun hääjärjestelyt etenee? Aikataulussa?
Entä miten se oli se Santerin putkitusaika? Voimia anna_liisa!!!
Nyt nati koko porukka!
Luuk@
(mulla ei näppiksen y-kirjain toimi kunnolla, joten älkää ihmetelkö jos puuttuu...)
Kyllä meilläkin sitä päivärtmiä löytyy, enemmänkin olen pohtinut noita syömisiä, kun tuntuu että Viola syö kauhean vähän, soseita ja puuroja siis.
Aamulla herätään 7-7.30, puuroa menee pari lusikallista jos sitäkään, päälle maitoa. 9-10 välillä Viola juo vähän maitoa ja ottaa pienet, 15-20min torkut. Lounas syödään 12-13, kasvis- tai kalasosetta menee ehkä 1/4-1/2 pikkupurkkia, päälle ehkä pari lusikkaa hedelmää ja sitten desi maitoa, siitä suoraan päikkäreille, nukkuu 1/2-2h. Seuraavaksi Violalla on leensä nälkä vasta lähemmäs klo 16, annan joko hedelmää (1/2 purkkia) tai velliä tai sitten syödään jo päivällinen, kasvissosetta muutama lusikallinen. Sitten ulos. Tuntuu, että hän ei oikein jaksa sekä välipalaa että päivällistä. Iltapuuron söminen on vähän niin ja näin, joskus menee 1/2 desiä, joskus ei ollenkaan, huudoksi vaan menee. Sitten ei muuta kuin velliä nassuun ja neiti nukkumaan klo22 aikoihin.
Luuk@, kirjoitit, että "Tällä hetkellä tehdään aktiivisesti yläetuhampaita, mut kunhan niiden mukanaan tuoma räkäisyys on ohi", onko tuo jotenkin yleistä? Viola on meinaa aika räkäinen, ja vähän kiukkuinen, niin ajattelin, että joskos meilläkin pukkaa hampaita ylös... Linuksen mittoihin taisi tulla yks nolla liikaa, tuskin hän ihan tonneja painaa... =)
Aha, neiti nukkuikin tänään vain 20min päikkärit, gotta go!
täysikuu ja Viola 7kk3vk
Santerilla jälleen kerran korvatulehdus!!Kyllä se on nyt näin et ennen putkia tää ei lopu.
Jaksaisi vielä kaksi viikkoa niin sitten luulis helpottavan.
Kaksi yötä ollut taas yhtä huutoa.
tervetuloa minunkin puolesta jesminda.
Mutta ajatukset ei luista enempää kirjottaan!!
anna_liisa ja santeri viikon yli 8kk