*¨¨´`~~ HeLmIeN 2oo8 LoKaKuU ~~´`¨¨*
Aloittelen ekaa kertaa pinoa kun on hetki aikaa aamusta kun odottelen että takka syttyy kunnolla. Tässä linkki syyskuiseen ketjuun (jos onnistun laittamaan sen oikein):
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Kertokaahan kuulumisia! Täällä ei ihmeitä. Inari sanoo "äiti, äiti" ja "apu" mikä tarkoittaa taputtaa (ei vielä osaa taputtaa mutta kovasti harjoittelee). Hampaita ilmeisesti tehdään lisää, nyt niitä on 2. Liikuta ei vielä minnekään.
Mikaela ja Inari 7kk 1½vk
Kommentit (54)
Linus painaa todellakin 10800g eli 10kg ja 800g...
Ja niin. Mun vähäisellä käsityksellä hampaiden tulo suhteellisen usein aiheuttaa räkäisyyttä... Vaikkakin maitohampaat on aika lailla pieniä, mut niin on muutenki anatomia noilla vauvoilla... Ja varsinaiset pysyvät hampaat on ihan olemattomat aihiot leukaluissa niin siitä huolimatta kun nämä maitohampaat laskeutuvat, tulee poskionteloiden paikalle "tyhjää".
--> summa summarum: alle 7-vuotiaalla harvoin on poskiontelontulehdusta, sillä alle 7-vuotiaalla ei ole poskionteloita!
Siis ontelot ovat käsitykseni mukaan hampaiden säilytyspaikka oman aikaansa...
Ja nostaahan hampaiden puhkeaminen vielä aikuisiälläkin kuumetta (siis niillä joilla nostaa)...
Tai siis voihan nyt olla niinkin, et mä oon asiassa tääääysin metässä... Korjatkaa, jos mulla on väärää tietoa!
Nyt vieraita viihdyttämään, mukavaa viikonloppua!!!
Luuk@
Toivottavasti tuo räkäisyys johtuu hampaista, ettei ainakaan mitään uutta flunssaa pukkaisi päälle. Violalla on nyt ollut totaalinen syömälakko pari päivää, soseiden suhteen siis, joten ehkäpä sekin viittaa hampaiden tuloon.
Me ollaan nyt parin yön koulimisella saatu yötissittelyä vähennettyä...ainakin toistaseks... Ekana yönä jakso kitistä ja pomppia suht kauan, seuraavana rauhottu jo huomattavasti nopeemmin. Eli nyt imetän nukkumaan mennessä (noin klo 22) ja sen jälkeen sitten joskus aamuyöllä (klo 3-5) kun neiti alkaa tissiä vaatia. Sitten jos aamulla seiskan jälkeen havittelee viel tissiä, niin sitten noustaan vaan jo ylös ja aamupalalle. Meil neiti nukkuu vieressä ja se on sitten nimeenomaan VIERESSÄ. Siis ihan mun kylessä kiinni. Vähänkin jos yritän hievahtaa kauemmaks, niin neiti siirtyy kyllä perässä=) Mut nähtävästi riittää (onneks), ett saa nukkua tissin hajussa, ei sentään tarvii olla koko ajan tissi suussa... Koitan sitten koulia omaan sänkyyn kunhan saahaan nyt pysyvämmäks tuo tissittelyrytmi.
Ei nyt muuta, mukavaa jatkoa kaikille.
Millamalla ja neiti huomenna jo 8kk
En osaa sanoa miten monta yötä, kun viikot ja päivät vilistää silmissä, mutta viimeiset yöt nyt kuitenkin. Inarihan alkoi heräillee tossa 3-4vk sitten öisin, n. klo 2.30 aikoihin. Annoin silloin tissiä ja nukkui vieressä. Sit jätin tissin pois ja annoin pullosta n. 40ml. Sittemmin heräily on aikaistunut n. klo 23-00 välille (jolloin mä aina vielä valvon), ja nyt rauhoittuu jo alle kymmenessä minuutissa, kun vielä hetki sitten siihen meni puolikin tuntia. Olen antanut vielä maitohörpyt, kun olen ajatellut jos ei syökään päivällä tarpeeksi.. kuitenkin touhottaa koko ajan ja höpöttelee, joten vaikkei minnekään liikukaan, niin energiaa silti kuluu koko ajan enemmän. Mutta nyt lähti vieraat tänään, joten ehkä ma-ti yönä kokeilen jo olla antamatta maitoa. En viitsinyt vieraiden aikana tehdä mitään kokeiluja, että nuoret saavat nukuttua eivätkä lähde meiltä syysloman vietosta ihan silmät ristissä.
Sit mä olen ihan täpinöissäni taas valvonut myöhään ja lukenut kirjoja tai suunnitellut kaikkia käsitöitä ja itsetehtyjä juttuja.. kangaspussukoita, hilloja, karkkeja, koruja, saippuoita... Kun vielä löytyis aika tehdä kaikkea.. Mut jospa sitä ennen joulua sit ehtis. Joululahjalistat sukulaisille, kavereille ja heidän lapsilleen on jo valmiina. Eiks hyvin suunniteltu ole jo puoliksi tehty? :)
Sit meidän kissa karkas tänään! Oli ovi jäänyt jostain syystä raolleen ni siitähän se sit läks eikä ole sen koommin näkynyt. Viimeks oli karkuteillä ½ vuotta, joten toivottavasti nyt kotiutuisi vähän aikaisemmin. Kun talvikin on tulossa.. :(
Nyt lähden kuuntelemaan TiTi-nallen levyä lasten kanssa! Käytiin eilen konsertissa ja Inarikin viihtyi hyvin. Vähän kyl arvellutti kun huomattiin, että koko yleisö on PIMEÄSSÄ koko näytöksen ajan! Aika ihmeellistä musta, kun kuitenkin katsomo täynnä lapsia.. Mutta hyvin Inari siellä viihtyi sen reilun tunnin. Välillä hörppi Nannia, söi kameralaukkua ja katseli intona kun isosiskot tanssivat :) Kovasti myös itse alkoi keinumaan puolelta toiselle kun musiikki soi. Ainakin nuo isommat on tosi rytmitajuisia ja "musikaalisia", joten ehkäpä Inari seuraa perässä :)
Mikaela ja Inari parin päivän päästä jo 8kk!
meillä ollaan jo 8 kk 2vkoa... ja tuo KONTTAA... ei riitä silmät seuraamaan minne menee.
8kk lääkäri neuvola
6840g
70cm
43.6cm (pipo)
virkeä ja eloisa lapsi
paino edelleen lasku suuntainen, oksentelu vähentynyt
iho ok. oikea korva tulehtunut
2 hammasta (huomenna hammashoitaja)
nousee polville "seisontaan" kaikkea vasten. johdot keksittiin ja et voi kulkea perässä... se on hauska leikki.
puhetta tulee "äti" on äiti ja "jaja" on isäpuoli janne. paljon muutakin höpöttää mut niistä ei selvää saa.
yökylässä on ollut 3kk ikäisenä kun halusin vaan olla. menin siskon luokse kylään kun oma koti oli silloin viel kauempana. sen jälkeen ei ole ollut tarvetta kun on kaksi hoitajaa nykyään.
potalla käy toisinaan ihan harjoitellaan vaan mut kyl se kakka ja pissa sinnekin tulee :)
neiti joutuu päivähoitoon jos pääsen sinne työkkärin kurssille jolle haen. mut se varmistaa sen et saan enemmän rahaa kuin kotona olemalla.
eli 24,51€/pv ja ylläpito korvaus 8€/pv.
sairaalaan mennään taas ens kuun lopussa ja kuullaan et joutuuko neiti jollekin erikois ruokavaliolle kun oksentaa edelleen mut on vähentynyt kun kirjoitan ylös mikä aiheuttaa ja sit en anna sitä ennen kuin lääkäri antaa luvan.
295g noussut paino kk aikana :( ja sit 2cm pituutta :)
Vähän huokaisutaukoa siivoamiseen.. Onkin siivottavaa muillekkin asti jakaa tuon sairastelun takia. Lapset onneksi on jo terveitä vaan itsellä vaivaa edelleen tuo korva! Hermot menee. Tänään loppuu kuuri ja korva ei onneksi kokoajan ole kipeä mutta en kyllä kuule sillä juuri mitään.. :P
Yöt jatkuu samaanmalliin. Tassuteltu on kyllä! No, välillä tulee niitäkin öitä, että Veikka herää sen pari kertaa mutta viime yö oli taas, että laskuissa menin itsekkin sekaisin. Onkin nyt sitten tosi virkee olo. Syöminenkin takkuaa. Tähän asti tosi hyvä syömään ollut mutta nyt ei näytä sitten kelpaavan mikään. Kaurapuuro on sentään kelvannut ison isolla sosesilmällä ja se ns. vauvajogurtti. Kasvissoseet ei uppoa ollenkaan ja lihasoseet muutaman lusikallisen verran ja sitten tulee stoppi. No, ehkä tuo nyt sitten on ohi menevää.. Toivottavasti menis vaan äkkiä ohi! Sitten meillä seisotaan joka paikkaa vasten. Samantien kampeaa ylös ja näin ollen lattialla oleskelu ei kiinnosta yhtään paitsi silloin kun sisko leikkii omia leikkejään niin siihen väliin on kiva mennä hästäämään :) ja siitäkös sisko tykkää! Saakin nykyään melko tarkkaan katsoa, että ei liian kovakouraiseksi tuo keskimmäinen rupea. Sitten konttaillaan joka paikkaan perässä ja syliin pitäisi päästä. Ei tarvitse kyllä tekemisen puutetta valittaa missään nimessä :D
Ai niin, meillä ei vielä mitään tietoa 8kk lääkärineuvolasta. Lääkäreitä ei ole kuin yksi ja sillä ajat varattu pitkälle! Aikoi terkkari yrittää joulukuulle aikaa saada Veikalle. Eli menee kyllä pitkälle..
Mutta nyt pitää taas tarttua rättiin ja ripustella pyykkiä ja ylipäänsä etsiä lattia täältä jostain lelukasojen alta :P
Sitten olisi vuorossa kutsut, että nekin saisi loppuun tehtyä ja ylipäänsä vieraslista päättää. No, kaikki ajallaan..
Vimpula ja Veikka (ihan kohta 8kk)
Luuk@:Santerille ei voitukkaan tänään sit laittaa putkia ku on yskässä ja nuhassa...!!Arvaa ottaako päähän..argh..
Uusi aika annettiin 18.11 jos ei sitä enne tule peruutusaikaa.
Santeri alkoi lauantain ja sunnuntain välisenä yönä yskiin,aattelin heti et voi itku nyt se tulee kipeeksi et ei päästä putkituksiin keskiviikkona ja niinhän siinä sit kävi.
Toivottavasti tulee peruutus aika ennemmin..
anna_liisa ja santeri ensi viikolla 9kk
Mihis kaikki ovat taas kadonneet?
Me käytiin tänään 8kk neuvolassa, ikää siis 8kk ja 2 päivää.
Mitat 8395g ja 71,5cm (6kk 7715g ja 69cm)
"Tyytyväinen tyttö. Terveenä ollut, iho hienoa. Jaloille ei juuri varaa, muuten kehitys ok."
Yritin kyllä kovasti sanoa, että Viola kyllä varaa jaloilleen monesti kun kotona koittaa, mutta saatiin silti 10kk aika "motorisen kehityksen seuraamiseksi."
Mites muilla, varaavatko teidän pikkuiset jaloilleen AINA kun yritetään? (tietty osa jo seisoo, joten vähän eri juttu...)
En ole huolissani, kun hän kuitenkin osaa homman, mutta vähän ärsyttää, kun eivät uskoneet minua.... Muutenkin Viola oli tietty kiukkuinen, kun siinä ilman vaatteita väännellään ja käännellään, niin eihän häntä huvittanut seistäkään.... Kun lääkäri kokeili, Viola vaan pikaisesti varasi jaloilleen, ja sitten vain piti jalkojaan ylhäällä koukussa. Kun oltiin lähdössä ja puin Violaa odotushuoneessa, hän taas seisoi kuin tatti. Mikseivät ne sitä nähneet? Äh, pikkujuttuhan tämä on ja muuten on kaikki kunnossa.
Meillä ei liikuta vieläkään, muuta kuin navan ympäri ja kierimällä, istuminen sujuu sylissä ja pehmeällä alustalla, mutta kovalla lattialla vielä horjutaan. Muutaman viikon soselakkokin loppui eilen, ja ruoka maistuu taas.
Nyt täytyy mennä nauttimaan vähän omasta ajasta kun Viola nukkuu. Tulkaas helmet kertomaan kuulumisia!
täysikuu ja Viola 8kk2pv
Täysikuu81: No, se onkin pääasia, että itse tiedät että mitään ongelmaa ei ole:) kohta ne sen sitten neuvolassakin huomaa.. Meillä tosiaan varmaan onkin seuraava aika sitten silloin 10 kuukauden kieppeillä!! Siis viimeksi aika oli puolivuotias aika. Mielellään olisin aiemminkin käynyt mutta aikoja ei ole :P No, toisaalta näkee itse päällepäin pojasta, että kasvaa ja syö hyvin joten eipä tässä kiirettä taida olla mutta kuitenkin on joitan asioita mitkä askarruttaa ja oliski kiva jutella sitten jonkun kanssa ihan naamatusten..
Täälläpä ei muuten mitään ihmeitä. Tosiaan seistään joka paikkaa vasten tai sitten pitää saada olla sylissä ja joka paikkaa pitää perässä päästä. Uusimpana temppuna oppi portaita kiipeämään mutta onneksi on portti portaissa tuon 2 vuotiaan jäljiltä joten vielä hetken aikaa saa suljettua tuon tien kiinni. Sitten on kiva hämmentää noiden siskojen leikkejä :) Yöt menee edelleen miten menee. Itse välillä valvon hyvinkin myöhään ja kivasti se sitten päivällä tietysti kostautuu :P Eli omaa syytäkin löytyy univajeesta.
Ja ah, mikä ihana uhma on iskenyt keskimmäiseen!! Kyllä saa tämä äiti raapia ja repiä omia hiuksiaan päästään useamman kerran päivässä :O ja tuo uhma sitten vissiin jatkuu sinne hamaan tulevaisuuteen asti välillä pahempana ja välillä parempana jos katsoo tuota esikoisen kehityskaarta... ;)
Vaan nyt alkaa taas iltahärdelli ja mies onkin ylitöissä.. (taas..) niin tässä saa itse repeytyä nyt useampaan paikkaan samaanaikaan..
Vimpula ja Veikka (8kk)
Eipä tänne mitään ihmeempää, ensilumia jo odottelen tänne eteläänkin! =D Tulis vaan jo ja paljon, jotta sais kaivaa pulkat ja kolat. =D
Halloweenjuhlia järjestelen viikonlopuks. Vielä en kyllä tiedä tuleeko vieraita, kun ei kukaan oo ainakaan ilmoittanut vielä tulevansa, mut juhlitaan miehen ja likan kans jos ei muita näy.
Hoitovapaalla olen, äitiysloma loppui. =(
Meillä kontataan perässä ja lujaa, sekä noustaan joka paikkaan pystyyn, välillä jopa otetaan tukea vasten jo askelia! Olkkarin pöydän ala-tasollekin likka on jo pari kertaa onnistunut kiipeämään..
Imetys loppui viikko sitten, kun kävin viisaudenhampaan poistoleikkauksessa, ja sain sellaset lääkekuurit, että ajattelin et parempi olla imettämättä. Ja olin kyllä niin kipeä pari päivää, että en pystynyt enkä kyennyt pumppaamaankaan, joten ajattelin että antaa olla, johan likka kerkes 8,5kk tissiä saamaan. =D Olen siihen ihan tyytyväinen.
Mut nyt lähden nukkumaan, huomenna on taas kaikkee ohjelmaa tiedossa.
jonttu ja tytär
Vimpula: Siellä varmasti piisaa vilskettä ja vilinää, kun täälläkin sitä riittää noiden kahden kanssa iltaisin. Meidän nelivuotiaalla on myös joku ihmeellinen uusi uhmaikä. Saa pahempia heittäytymisraivareita kuin kaksivuotiaana koskaan. Meillä on mies kanssa iltaisin (ja öisinkin) paljon töissä, joten yksinäni tätä sirkusta usein pyöritän.
Tänään kävimme Leon kanssa neuvolassa ottamassa kasvukäyrät ensi viikon allergiapolikontrollia varten. Painoa on pojalla reilut 10 kg ja pituutta 74 cm, eli ihan hyvin kasvaa, vaikka välillä tuntuu, ettei juuri muuta syö kuin rintamaitoa. Mutta näköjään silläkin ja sitten noilla minimaalisilla määrillä kiinteitä + Neocatea pärjäilee.
Vauhti alkaa meilläkin olla jo kova. Leo on ryömiessään todellinen pikakiituri ja menee huoneesta toiseen nopeammin kuin ehdin perään. Lisäksi vääntäytyy erilaisille lattiaa korkeammille tasoille ja kaikenlaisiin ahtaisiin rakosiin - asioita, joita meidän rauhallinen esikoinen ei koskaan tehnyt. Tänään Leo nousi myös ensimmäistä kertaa seisomaan tukea vasten. Kannattaisi varmaan opetella myös laskeutumaan alas vähän sulavammin - näin alkuun tahtoo kovasti kopsahdella.
Täällä on sairastettu porukalla. Leolla on ollut "vain" nuhaa ja yleistä kiukkuisuutta (poskihampaat edelleen?), esikoisella taas oli kova yskä ja yllättävä, oireeton, korvatulehdus. Itsellänikin korvat ovat kipuilleet, mutta unohdin (!) tarkastuttaa ne viime viikolla, kun käytin lapsia lääkärissä.
Yöt on aika kamalia. Leo heräilee suht usein ja viiden aikaan herää aina ihan kunnolla valvoskelemaan. Ennen se oli sentään kuuden maissa, mutta talviaikaan siirtyminen sotki pakan. Esikoinen herää viereisestä huoneesta poikkeuksetta Leon mekastukseen - ja siinä sitä sitten ollaan, aamupuuroa keittelemässä ennen kuutta koko porukalla. Tai no, meistä vanhemmista kyllä toinen saa aina armollisesti jäädä nukkumaan vielä pariksi tunniksi. Tulisi nyt pian joku roti noihin öihin! Alan olla aika poikki itsekin.
Mutta nyt ei muuta tällä erää. Pohdiskelen täällä työnhakuun liittyviä asioita. Kovin on ristiriitaiset tuntemukset. Toisaalta haluaisin kovasti olla kotona ensi syksyyn, mutta uran ja talouden (ja ehkä vähän myös oman identiteetin) kannalta voisi olla hyvä idea aloittaa työnhaku. Täytyy tuumailla asiaa.
Aurinkoisia syyspäiviä kaikille!
Lumileopardi + Leo
Lumileopardi, meilläkin ovat yöt aika levottomia, terkka on vaan puhunut "siitä kahdeksan kuukauden levottomuudesta", jota nyt sitten meillä on ilmeisesti kestänyt 5-kuukautisesta asti.... Nyt on muutama yö mennyt rauhallisemmin, Viola on herännyt vain pari kertaa ja rauhoittunut tassuttelemalla. Mutta aamut ovat kaikkein levottomimpia, mä olen nyt parina aamuna ottanut hänet viereen, ja siihen hän on sitten rauhoittunut ja ollaan molemmat jatkettu nukkumista. (puoliso herää jo 5.30 ja lähtee 6.30) Teillä on tietty vähän eri tilanne kun on 2 lasta vaatimassa.
Kenelläs se oli imetys loppunut, jonttu vai vimpula? Onhan 8,5kk ihan loistava suoritus, tuskinpa siitä imetyksestä enää mitään varsinaista hyötyä olisikaan, joten eipä tuo loppuminen haittaa enää tässä vaiheessa. (sanoo 3kk osittaisimettänyt ja -pumpannut täysikuu...) =)
Työasiat pohdituttavat täälläkin, äitiysloma loppuu 20.11. ja jään sitten työttömäksi, kun määräaikainen työ päättyi huhtikuussa. Ajattelin hyvällä omallatunnolla nauttia ansiosidonnaisesta pari-kolme kuukautta ja sitten aloittaa varsinaisen työnhaun. Eipä tässä loppuvuodesta pahemmin töitä olisikaan haettavana. Eikä mulla mikään kiire ole, joten ei haittaa vaikka ei heti tärppäisikään. Jotain keikkahommiakin voisi tehdä. Mutta tosi ristiriitainen olo mullakin! Toisaalta haluaisi olla kotona Violan kanssa, toisaalta taas saada haastetta ja "omaa" tekemistä. Ja tietty tuo taloudellinenkin puoli, pelkillä puolison tuloilla ei pärjättäisi mitenkään.
täysikuu ja Viola 8kk4pv
Meidän neidin 8kk mitat on 71 cm ja 7985 g. Oli lääkärineuvola. Ei ollu lääkärillä mitään sanottavaa... Ihan mälsä käynti oli. Mut hyvä, ett kaikki kunnossa=)
Neiti oppi kiipeemään portaita. Alakerrassa suunnistaa heti portaille. Onneks ollaan aika vähän alakerrassa ja yläkerrassa on onneks portti suojana.
Mulla varmaan alkaa työt tässä jossain vaiheessa. Mut äippälomaa on 20.11. asti, sitä ennen ei ainakaan. Ehkä joskus joulukuulla. Ei kiinnostas mennä töihin, mutta kun en oo valmistumisen jälkeen oikeestaan mitään tehny ja kotonakin oon ollu jo kohta kolme vuotta, ni pakko kai se on mennä, ett ei ihan putoo kelkasta=/ Lapset menee varmaankin mummille hoitoon.
Imetän edelleenkin ja yöt on menny taas tissihulinoiks. Pitäs koittaa jotain tehdä asialle. Tekis toisaalta mieli lopettaa koko imetys, jo senkin takia, ett voisin tulla uudelleen raskaaks (mulla näkyy tuo imetys olevan ihan liian tehokas ehkäsykeino), mut jos sinne asti sinnittelis, ett vois sitten suoraan siirtyä "oikeeseen" maitoon. Joko ootte muut antanu maitoo? Mä oon joskus laittanu puuron sekaan ja joskus on syöny maitoon tehtyjä kastikkeita ja jogurttia on syöny kans, mut ihan pelkkää maitoo en oo viel antanu.
Mites muitten vauvakuumeet? En kai mä oo ainoo kuumeilija?!?!
Ei nyt muuta. Palataan.
Millamalla ja Siiri jo reilut 8kk
Piti vielä lisätä, että ruuan kanssa meillä juodaan nokkamukista vettä ja illalla puuron jälkeen maitoa, ja siihen Viola sitten nukahtaakin. Öisin Viola herää 1-2 kertaa, mutta rauhoittuu tassuttelulla tai viimeistään syliin. Joskus on kärsivällisyys koetuksella, kun häntä saa yrittää laitta takaisin sänkyyn lähemmäs 10 kertaa, mutta kllä hän sitten lopulta rauhoittuu. Yöllä ei ole syöt enää moneen kuukauteen, paitsi kun Viola oli flunssassa niin oli kaikki vähän sekaisin. Päiväunille mennään aina maidon jälkeen, nukahtaa pullo suuhun. Tai sitten vaunuihin, mutta nyt ei välttämättä nuku niissäkään.