Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vuokranantajalla oikeus määrätä, että takuuvuokra talletetaan hänen tililleen?

Vierailija
27.06.2026 |

Eikö pitäisi olla ihan erillinen tili?

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täällä on paljon väärää tietoa, mutta onneksi on oikeaakin.

Ensinnäkin sana takuuvuokra on väärä. Suomessa puhutaan vakuudesta. Ulkomailla esim. Englannissa on takuuvuokra ja siellä se kuuluu vuokranantajalle ja jää hänelle, vaikka muuttaisit jo 1 kk jälkeen pois. Eli sen takuuvuokran verran vuokranantaja saa vähintään. Näin siellä, jos ei toisin sovita - ainakin 20 vuotta sitten.

Vakuuden saa takaisin, mikäli kaikki velvoitteet on hoidettu esim. vuokra ja vesi ym. maksettu ja loppusiivous tehty ja asunto on siinä kunnossa kuin voi olettaa. Normaali kuluminen ei ole syy pidättää vakuudesta mitään. Sen sijaan esim. nopeasti syntyneet vahingot kuten reikä seinässä tms. ei ole normaalia kulumista. Ne korjataan joko vakuudesta tai vuokralainen korjaa/ korjauttaa alkuperäiseen tasoon. Itse palautan vakuuden 1-3 päivän kuluessa  muutosta, jos vain olen maisemissa. Jos vuokranantaja ei suostu palauttamaan kohtuu ajassa, niin ei muuta kuin rikosilmoitusta kehiin vaan. Vuokralaisen asema on Suomessa todella vahva. 

Vakuutta kannattaa ajatella myös vuokranantajan näkökulmasta - hän antaa asukkaan käyttöön todella arvokkaan omaisuutensa, ehkä jopa satoja tuhansia maksavan asunnon. 

Vakuutta voi säilyttää vuokranmaksutilillä tai erillisellä tilillä, sulkutilillä… ei siihen ole mitään lakia. Itse olen säilyttänyt niitä jo 25 vuotta vuokranmaksutilillä ilman mitään ongelmia. Pääasia on, että se palautetaan, kun hommat on hoidettu. 

Vuokralaisen kannattaa syynätä ja kuvata mahdolliset viat asunnosta ennen kuin tavarat on kannettu sisälle ja kertoa niistä heti vuokranantajalle. Itse olen kiinnostunut todella paljon pitämään asunnot kunnossa, koska hyväkuntoisesta asunnossa asukas  viihtyy pitkään. 

Toki on järkevää vuokranantajan kannalta, että vuokranmaksu- ja vakuustili on erillään käyttötilistä, etenkin jos asuntoja on monta. Vuokralaiselle taas ei ole mitään merkitystä miltä tililtä vakuus palautetaan, pääasia, että palautetaan. Korkotuoton saaja voidaan määritellä sopimuksessa, mutta jos vakuus on 1-2 kk vuokra esim. 1200,- niin ei se nyt tämän päivän koroilla kovin valtavasti vuodessa  kasva. Paljon isompaan säästöön pääsee käymällä järkevästi suihkussa ja muilla arjen toimilla. 

Vierailija
42/42 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ja aina pitää saada kuitti takuuvuokrasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan