Onko vuokranantajalla oikeus määrätä, että takuuvuokra talletetaan hänen tililleen?
Kommentit (39)
Ei ole. Tili voi olla myös sinuun nimissäsi, mutta rahat vapautuvat vasta, kun vuokrasuhde loppuu ja kaikki velvollisuutesi siinä on hoidettu. Sovi pankkisi ja tulevan vuokranantajasi kanssa. Voit saada korkohyödyn näin itsellesi.
Terveisin, yksityinen
juurikin näin. erillistili ns sulkutili. usein varannot sekaantuvat vuokranantajan omiin varantoin ja se takaisinmaksu ei enää onnistu- jolloin kehitellään tekaistuja syitä pidättää maksu itsellee. vaadi aina tätä kun vuokraat- molempien oikeusturvan vuoksi- vedoten.
kyllä olet oikeassa. ja hyvää loppukesää - sinulle- ps 3 vuokra-asuntoa meillä.
ps. jos meillä on--- henkilö jolla turvakielto , niin en saa ilmaista mitään edes kumppanille--obs- jollei hänkin ole osallinen sopijaosapuolena v.sopimuksessa. emme kerro mitään ulkopuolisille heistäkään olkoon tai ei turvakielto.
ilmoitamme aina 2vko etukäteen huolto -sekä korjaustöistä- tarkastus mm. isoimmat remontit .
ääri hätä silloin pakko mennä sisään.
vuokrausehdot tarkoin sopimukukissa. ja tarkistamme aina kotivakuutuksen voimassaolon. moni keplottelee- ottaa just sopimushetkeen vakuutuksen ja irtisanoo-- pelaa riskiä- siinäpä oletkin veloissa loppuelämäsi- kannattiko- eli säännöllinen tarkastus ,jiotta vakuutuskaudet voimassa.
piha-alueellammw ei tupakointia- omakotitalon erillis kaksio. ja taloyhtiöiden tapa noudattaa tupakointia vain niille varatuilla alueilla.
ja on ollut fksuja vuokralaisia-- heti ilmoittavat jos palkka myöhässä tai etuus- heti siis- ei ikinä rästejä.
me olemme jopa tuonneet joulupussit heille, suklaata, mustaherukkamehutiivistettä, omenaa, pähkinää ja on vaihdettu joulukortit. eli ME tunnemme lain ja edellytämme lain perusteet heiltä -eli esitämme lain- onko ok hyväksyä vai ei..
moni tt asiakas huolehtii asiansa jopa paremmin- ei luottohäiriöitä jne- kuin vrt ns 4000e kk palkalla oleva.
just tuttu sanoi- hänen vuokralaisensa tienaa 4600e ja rästit ja ikkunoita edes pesty jne. kivaa kesää teille kaikille, eläkeeee ihmisiksi, elkee tapelko ja nimiteltö muita
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sinulle kuuluu, missä tilillä se on? Se on vuokranantajalle kuuluvaa rahaa, jonka sinä joudu(i)t maksamaan, vastineeksi asuntoon muuttamisesta. Ja jos on poismuuttaessasi jotain korjattavaa asunnossa, niin vuokranantaja saa sen rahan myös pitää. Jos ei ole huomautettavaa, siinä tapauksessa sinä saat sen omalle tilillesi. Missään vaiheessa ei ole (varsinkaan sinun) tarvis tietää, onko se raha ollut vuokranantajan käyttötilillä vai jollain erillisellä vuokratakuutilillä. Se on vuokranantajan oma asia.
Yksiselitteisesti EI OLE vuoranantajalle kuuluvaa rahaa. Se raha ON VAIN JA AINOASTAAN vuokralaisen, ja jopa sen rahan korkotuottokin on vuokralaisen ja pitäisi maksaa vuokralaisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Huoneenvuokralaki nimenomaan määrää, ettei takuuvuokraa talleteta vuokranantajan tilille vaan erilliselle sulkutilille, jossa se kasvaa korkoa vuokralaiselle. Sehän on vuokraajan rahaa eikä vuokranantajan.
Ei vaadi sellaista, mutta vuokralainen itse sitä voi vaatia halutessaan. Se on siellä riitatapausta varten.
Vuokralainen särki paikkoja. Sain pitää takuvuokran ja sain lisäksi remonttirahaa 1500e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap vielä täällä: en mielelläni vuokraa yksityiseltä muutenkaan, paitsi jos on näyttöä, että on reilusti toimiva tyyppi. Tuo ei vakuuta.
Ykstyisellä et voi koskaan tietää milloin tulee tarve myydä asunto tai ottaa lapsen käyttöön tms. En myöskään suosittele vakuutusyhtiön tms. asuntoja koska se ei ole heidän pääliiketoimintaansa. Itselle on käynyt sekä yksityisellä että vakuutusyhtiön asunnossa niin, että on pitänyt muuttaa muualle jo vuoden päästä. Yksityinen halusi asunnon lapsensa käyttöön ja vakuutusyhtiö halusi myydä asunnon.Mitä vaihtoehtoja jää jäljelle? Jos ei ole opiskelija, eikä mahdollisuutta opiskelija-asuntoihin?
Yleishyödylliset yhdistykset, joiden pääliiketoiminta on asuntojen omistus ja vuokraus. Niiden asunnoissa voi yleensä asua pitkään ja myös huoltopalvelut on hyvin organisoitu. Näitä on paljon.
nekin ovat yksityisiä vuokranantajia.
Mistä köyhä saa uudet takuuvuokrarahat. 5-20 vuodessa asunto kuin asunto kuluu. Voi tulla vahinkojakin. Osa ei pysty maksamaan vakuutusyhtiölle. Taloyhtiöissä omat vakuutukset parempi?
Suomessa on sopimusvapaus.
Voit myös etsiä järkevämmän vuokranantajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap vielä täällä: en mielelläni vuokraa yksityiseltä muutenkaan, paitsi jos on näyttöä, että on reilusti toimiva tyyppi. Tuo ei vakuuta.
Ykstyisellä et voi koskaan tietää milloin tulee tarve myydä asunto tai ottaa lapsen käyttöön tms. En myöskään suosittele vakuutusyhtiön tms. asuntoja koska se ei ole heidän pääliiketoimintaansa. Itselle on käynyt sekä yksityisellä että vakuutusyhtiön asunnossa niin, että on pitänyt muuttaa muualle jo vuoden päästä. Yksityinen halusi asunnon lapsensa käyttöön ja vakuutusyhtiö halusi myydä asunnon.Mitä vaihtoehtoja jää jäljelle? Jos ei ole opiskelija, eikä mahdollisuutta opiskelija-asuntoihin?
Yleishyödylliset yhdistykset, joiden pääliiketoiminta on asuntojen omistus ja vuokraus. Niiden asunnoissa voi yleensä asua pitkään ja myös huoltopalvelut on hyvin organisoitu. Näitä on paljon.
nekin ovat yksityisiä vuokranantajia.
Eivät ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap vielä täällä: en mielelläni vuokraa yksityiseltä muutenkaan, paitsi jos on näyttöä, että on reilusti toimiva tyyppi. Tuo ei vakuuta.
Ykstyisellä et voi koskaan tietää milloin tulee tarve myydä asunto tai ottaa lapsen käyttöön tms. En myöskään suosittele vakuutusyhtiön tms. asuntoja koska se ei ole heidän pääliiketoimintaansa. Itselle on käynyt sekä yksityisellä että vakuutusyhtiön asunnossa niin, että on pitänyt muuttaa muualle jo vuoden päästä. Yksityinen halusi asunnon lapsensa käyttöön ja vakuutusyhtiö halusi myydä asunnon.Mitä vaihtoehtoja jää jäljelle? Jos ei ole opiskelija, eikä mahdollisuutta opiskelija-asuntoihin?
Yleishyödylliset yhdistykset, joiden pääliiketoiminta on asuntojen omistus ja vuokraus. Niiden asunnoissa voi yleensä asua pitkään ja myös huoltopalvelut on hyvin organisoitu. Näitä on paljon.
nekin ovat yksityisiä vuokranantajia.
Eivät ole.
Kyllä ovat.
Suomessa on vain yksityisiä vuokranantajia (henkilöt, yhdistykset, säätiöt, yritykset ihan suurimpiin vuokrayhtiöihin kuten koijaamo asti) ja julkisia (kunnat ja kuntien määräysvallassa olevat yhtiöt). MITÄÄN muita luokkia ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap vielä täällä: en mielelläni vuokraa yksityiseltä muutenkaan, paitsi jos on näyttöä, että on reilusti toimiva tyyppi. Tuo ei vakuuta.
Ykstyisellä et voi koskaan tietää milloin tulee tarve myydä asunto tai ottaa lapsen käyttöön tms. En myöskään suosittele vakuutusyhtiön tms. asuntoja koska se ei ole heidän pääliiketoimintaansa. Itselle on käynyt sekä yksityisellä että vakuutusyhtiön asunnossa niin, että on pitänyt muuttaa muualle jo vuoden päästä. Yksityinen halusi asunnon lapsensa käyttöön ja vakuutusyhtiö halusi myydä asunnon.Mitä vaihtoehtoja jää jäljelle? Jos ei ole opiskelija, eikä mahdollisuutta opiskelija-asuntoihin?
Yleishyödylliset yhdistykset, joiden pääliiketoiminta on asuntojen omistus ja vuokraus. Niiden asunnoissa voi yleensä asua pitkään ja myös huoltopalvelut on hyvin organisoitu. Näitä on paljon.
nekin ovat yksityisiä vuokranantajia.
Eivät ole.
Kyllä ovat.
Suomessa on vain yksityisiä vuokranantajia (henkilöt, yhdistykset, säätiöt, yritykset ihan suurimpiin vuokrayhtiöihin kuten koijaamo asti) ja julkisia (kunnat ja kuntien määräysvallassa olevat yhtiöt). MITÄÄN muita luokkia ei ole.
Höpöhöpö juttua.
Yksityinen vuokranantaja on luonnollinen henkilö (yksityishenkilö) tai kuolinpesä, joka omistaa asunnon ja vuokraa sitä eteenpäin omissa nimissään. Heihin ei sovelleta kuluttajansuojalakia toisin kuin ammattimaisiin tai elinkeinonharjoittajavuokranantajiin, ja heidän vuokratulonsa verotetaan pääomatulona.
On siis olemassa vain yksityisiä vuokranantajia sekä ammattimaisia tai elinkeinonharjoittajavuokranantajia, joihin kuuluvat mm. nämä yleishyödylliset yhdistykset. Näihin sovellataan erilaista lainsäädäntöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap vielä täällä: en mielelläni vuokraa yksityiseltä muutenkaan, paitsi jos on näyttöä, että on reilusti toimiva tyyppi. Tuo ei vakuuta.
Ykstyisellä et voi koskaan tietää milloin tulee tarve myydä asunto tai ottaa lapsen käyttöön tms. En myöskään suosittele vakuutusyhtiön tms. asuntoja koska se ei ole heidän pääliiketoimintaansa. Itselle on käynyt sekä yksityisellä että vakuutusyhtiön asunnossa niin, että on pitänyt muuttaa muualle jo vuoden päästä. Yksityinen halusi asunnon lapsensa käyttöön ja vakuutusyhtiö halusi myydä asunnon.Mitä vaihtoehtoja jää jäljelle? Jos ei ole opiskelija, eikä mahdollisuutta opiskelija-asuntoihin?
Yleishyödylliset yhdistykset, joiden pääliiketoiminta on asuntojen omistus ja vuokraus. Niiden asunnoissa voi yleensä asua pitkään ja myös huoltopalvelut on hyvin organisoitu. Näitä on paljon.
nekin ovat yksityisiä vuokranantajia.
Eivät ole.
Kyllä ovat.
Suomessa on vain yksityisiä vuokranantajia (henkilöt, yhdistykset, säätiöt, yritykset ihan suurimpiin vuokrayhtiöihin kuten koijaamo asti) ja julkisia (kunnat ja kuntien määräysvallassa olevat yhtiöt). MITÄÄN muita luokkia ei ole.
Höpöhöpö juttua.
Yksityinen vuokranantaja on luonnollinen henkilö (yksityishenkilö) tai kuolinpesä, joka omistaa asunnon ja vuokraa sitä eteenpäin omissa nimissään. Heihin ei sovelleta kuluttajansuojalakia toisin kuin ammattimaisiin tai elinkeinonharjoittajavuokranantajiin, ja heidän vuokratulonsa verotetaan pääomatulona.
On siis olemassa vain yksityisiä vuokranantajia sekä ammattimaisia tai elinkeinonharjoittajavuokranantajia, joihin kuuluvat mm. nämä yleishyödylliset yhdistykset. Näihin sovellataan erilaista lainsäädäntöä.
Nekin ovat JURDISESTI YKSITYISIÄ OIKEUSTOIMIHENKILÖITÄ. He eivät ole JULKISIA toimijoita.
Päteekö MUUTKIN lait kuin huoneenvuokralaki, ja miten VEROTUS menee on oma ulottuvuutensa. Silti niin LUONNOLLISET henkilöt KUIN Yritykset, yhdistykset ja säätiot ovat YKSITYISIÄ, ei JULKISOIKEUDELLISIA. Se että on yritys EI TEE SIITÄ JOTAIN MUUTA KUIN YKSITYISTÄ TOIMIJAA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap vielä täällä: en mielelläni vuokraa yksityiseltä muutenkaan, paitsi jos on näyttöä, että on reilusti toimiva tyyppi. Tuo ei vakuuta.
Ykstyisellä et voi koskaan tietää milloin tulee tarve myydä asunto tai ottaa lapsen käyttöön tms. En myöskään suosittele vakuutusyhtiön tms. asuntoja koska se ei ole heidän pääliiketoimintaansa. Itselle on käynyt sekä yksityisellä että vakuutusyhtiön asunnossa niin, että on pitänyt muuttaa muualle jo vuoden päästä. Yksityinen halusi asunnon lapsensa käyttöön ja vakuutusyhtiö halusi myydä asunnon.Mitä vaihtoehtoja jää jäljelle? Jos ei ole opiskelija, eikä mahdollisuutta opiskelija-asuntoihin?
Yleishyödylliset yhdistykset, joiden pääliiketoiminta on asuntojen omistus ja vuokraus. Niiden asunnoissa voi yleensä asua pitkään ja myös huoltopalvelut on hyvin organisoitu. Näitä on paljon.
nekin ovat yksityisiä vuokranantajia.
Eivät ole.
Kyllä ovat.
Suomessa on vain yksityisiä vuokranantajia (henkilöt, yhdistykset, säätiöt, yritykset ihan suurimpiin vuokrayhtiöihin kuten koijaamo asti) ja julkisia (kunnat ja kuntien määräysvallassa olevat yhtiöt). MITÄÄN muita luokkia ei ole.
Höpöhöpö juttua.
Yksityinen vuokranantaja on luonnollinen henkilö (yksityishenkilö) tai kuolinpesä, joka omistaa asunnon ja vuokraa sitä eteenpäin omissa nimissään. Heihin ei sovelleta kuluttajansuojalakia toisin kuin ammattimaisiin tai elinkeinonharjoittajavuokranantajiin, ja heidän vuokratulonsa verotetaan pääomatulona.
On siis olemassa vain yksityisiä vuokranantajia sekä ammattimaisia tai elinkeinonharjoittajavuokranantajia, joihin kuuluvat mm. nämä yleishyödylliset yhdistykset. Näihin sovellataan erilaista lainsäädäntöä.
Nekin ovat JURDISESTI YKSITYISIÄ OIKEUSTOIMIHENKILÖITÄ. He eivät ole JULKISIA toimijoita.
Päteekö MUUTKIN lait kuin huoneenvuokralaki, ja miten VEROTUS menee on oma ulottuvuutensa. Silti niin LUONNOLLISET henkilöt KUIN Yritykset, yhdistykset ja säätiot ovat YKSITYISIÄ, ei JULKISOIKEUDELLISIA. Se että on yritys EI TEE SIITÄ JOTAIN MUUTA KUIN YKSITYISTÄ TOIMIJAA.
Älä selitä. Kaikki muut paitsi sinä ymmärtävät mitä tarkoitetaan yksityisellä vuokranantajalla.
Vierailija kirjoitti:
Mistä köyhä saa uudet takuuvuokrarahat. 5-20 vuodessa asunto kuin asunto kuluu. Voi tulla vahinkojakin. Osa ei pysty maksamaan vakuutusyhtiölle. Taloyhtiöissä omat vakuutukset parempi?
Mutta ei se sillain kulu, että kylpyhuoneen ovi on karmeineen irti. Jäljistä päätellen pariskunnan toinen osapuoli oli yrittänyt voimakeinoin päästä kylpyhuoneeseen. Standardiovea ei saanut sovitettua, piti tilata mittatilaustyönä puusepältä ovi ja karmit. Vuokralainen maksoi homman.
Vuokratakuun väärinkäyttö yksityisen vuokranantajan toimesta on yllättävän yleistä. Se on jo tuhlattu kun se pitäisi maksaa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sinulle kuuluu, missä tilillä se on? Se on vuokranantajalle kuuluvaa rahaa, jonka sinä joudu(i)t maksamaan, vastineeksi asuntoon muuttamisesta. Ja jos on poismuuttaessasi jotain korjattavaa asunnossa, niin vuokranantaja saa sen rahan myös pitää. Jos ei ole huomautettavaa, siinä tapauksessa sinä saat sen omalle tilillesi. Missään vaiheessa ei ole (varsinkaan sinun) tarvis tietää, onko se raha ollut vuokranantajan käyttötilillä vai jollain erillisellä vuokratakuutilillä. Se on vuokranantajan oma asia.
Vuokratakuu jätetään liian usein palauttamatta koska se on jo tuhlattu. Siiten keksitään selitykseksi aivan olemattomia syitä.
Se on sitten kokonaan eri asia. Mutta se raha saa kumminkin olla vuokranantajalla vaikka pervaossa säilössä, se ei vuokralaiselle kuulu, missä sitä rahaa pidetään.
Mitä väliä sillä on missä se vakuussumma lojuu, kun ei sitä kumminkaan itselleen saa kuin vasta muuton yhteydessä, jos silloinkaan, jos ei asunto ole kunnossa.
Geminin antaman vastauksen mukaan pitäisi olla vuokravakuustilillä.
Olen aina laittanut omalle tililleni ja vuokraajat ovat suostuneet,. Kun asunto on kunnossa lähtiessä olen palauttanut rahat, Joskus on joutunut kutsumaan siivoojan ja remppaamaan rikottuja paikkoja niin käytän ensin takuusumman ja jos reppana menee yli niin lasku perään. Aina kun menen lähtijän jälkeen asuntoon otan todistajan mukaan ja kuvaan rikki olevat paikat ym...
Ei vaadi sellaista, mutta vuokralainen itse sitä voi vaatia halutessaan. Se on siellä riitatapausta varten.