Aatamin ensimmäinen puoliso oli Lilith
Ennen Eevaa Aatamilla oli puolisonaan Lilith. Lilith oli Jumalan luoma ensimmäinen nainen. Hän jätti Eedenin puutarhan, koska ei halunnut alistua Aatamin tahdon alaiseksi. Lilith on punahiuksisena yhdistetty usein pohjoiseen rotuun ja noituuteen.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Se tarina voi perustuu mielen dualismille myös, sulla on aina kaks puolta sun ajattelussa, toinen sanoo että tee joku asia, toinen sanoo älä tee, samalla se kuvaa feminiinistä ja maskuliinista puolta ihmisissä, pimeyttä ja valoa, egoa ja ihmisen sielua. Sitä ei tarvi ottaa kirjaimellisesti sitä tarinaa, vaan se kuvaa sun sisällä tapahtuvia asioita. Niiden liitto kuvastaa täydellistä harmoniaa sun sisällä, mielen ja sydämen harmoniaa, järjen ja tunteen tasapainoa. Uskovaisilta tämä menee toki aivan yli hilseen koska kaikki otetaan kirjaimellisesti tapahtuneina asioina.
Todella vaikea lukea tuota sinun kommenttia.
Aatami oli ensimmäinen incel. Siksi Jumala joutui luomaan sille vaimoja.
Omenassa oli tieto, että naiset on vain seksuaalisen hyväksikäytön kohteita.
Vierailija kirjoitti:
Se tarina voi perustuu mielen dualismille myös, sulla on aina kaks puolta sun ajattelussa, toinen sanoo että tee joku asia, toinen sanoo älä tee, samalla se kuvaa feminiinistä ja maskuliinista puolta ihmisissä, pimeyttä ja valoa, egoa ja ihmisen sielua. Sitä ei tarvi ottaa kirjaimellisesti sitä tarinaa, vaan se kuvaa sun sisällä tapahtuvia asioita. Niiden liitto kuvastaa täydellistä harmoniaa sun sisällä, mielen ja sydämen harmoniaa, järjen ja tunteen tasapainoa. Uskovaisilta tämä menee toki aivan yli hilseen koska kaikki otetaan kirjaimellisesti tapahtuneina asioina.
Toimiko mielen dualismi jo ennen syntiinlankeemusta vai vasta sen jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Mistähän tarusta ap on väitteensä löytänyt? Aadamin ainut puoliso oli Eeva.
Lilith mainitaan Raamatussa vain yhden kerran hirviömäisenä hahmona. Tarina Lilithistä Adamin ensimmäisenä vaimona on peräisin vasta keskiajalta, noin 800-1000-luvulla jälkeen Kristuksen.
Itseasiassa alunperin Lilith/Lilu oli muinainen Jumalatar, ei yhdenkään toisen jumalolennon luomus. Noituuden suojelijattereksi hänet kyllä liitetään yhä. Noitana palvon häntäkin.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista, kuinka Lilithistä tuli demoni, kun hän ei taipunut miehen tahtoon. Adam otti sitten nuoremman ja naiivimman. Ihan biblikaalisista ajoista asti ollut sama tarina. Lol.
Kysymys on tarusta, joka on paljon nuorempikin kuin Raamatussa oleva luomiskertomus. Raamatun Aadam ja taru Lilithistä eivät osu edes samalle vuosituhannelle. Eikä Lilithiä ole edes ollut olemassa. Kukaan ei tiedä ainuttakaan Lilithin jälkeläistä, koska hän on pelkkä keksitty hahmo.
Vierailija kirjoitti:
In a world full of Eves, be a Lilith
Vuosisatojen ajan Eeva on edustanut elämän äitiä, hoivaa ja perhekeskeisyyttä, kun taas Lilith on nähty radikaalina kapinallisena, joka hylkäsi Jumalan järjestyksen.
Tällä lauseella: ”In a world full of Eves, be a Lilith.”, on pitkään kannustettu naisia itsenäisyyteen. Mutta kun tätä asetelmaa tarkastellaan nykypäivän Suomessa, huomataan kuitenkin hämmästyttävä ilmiö: roolit ovat kääntyneet täysin päälaelleen. Se, mikä ennen oli kapinaa, on nyt normi, ja se, mikä oli perinteistä, vaatiikin nykyään suurinta kapinahenkeä.
Lilithistä tuli normi, Eevasta kapinallinen.
Lilith-arkkityyppi, eli nainen, joka tekee omat päätöksensä, kieltäytyy alistumasta ja määrittää itse oman polkunsa - ei ole enää mikään harvinainen poikkeus. Se on nyky-yhteiskunnan normi. Tämän vuoksi lause ”be Lilith” on menettänyt alkuperäisen merkityksensä. Uudeksi normiksi on muodostunut moderni suoritusyhteiskunnan käsikirjoitus. Nykyään sopeutumista ja järjestelmän mukana kulkemista edustaa nainen, joka käy kokopäivätöissä, osallistuu taloustalkoisiin, ei halua lapsia ollenkaan tai vie lapsensa päiväkotiin muiden hoivattavaksi.
Kun nainen tässä ympäristössä päättääkin valita perinteisen vaimon roolin ja kotiäitiyden, hän rikkoo vallitsevan normin. Kotiäitiydestä on tullut nyky-Suomessa teko, joka vaatii Lilithille ominaista rohkeutta: valmiutta haastaa järjestelmä, puolutella päätöksiään ja maksaa siitä hinta. Perinteinen vaimo onkin nykyään se, joka ui vastavirtaan.
Raamatullinen Eeva-kuva edustaa Jumalan hyvää luomistarkoitusta: liittoa miehen kanssa, perheen rakentamista, elämän suojelua ja hoivaa. Alkuperäinen Lilith puolestaan oli demonisoitu hahmo, jonka ydin oli synnillinen ylpeys ja halu olla oman elämänsä herra ilman Jumalaa.
Nykymaailma on sekoittanut pakan tahallaan. Raamatussa varoitetaan ajasta, jolloin pahaa sanotaan hyväksi ja hyvää pahaksi (esimerkiksi Jesaja 5:20: "Voi niitä, jotka sanovat pahaa hyväksi ja hyvää pahaksi")
Kun yhteiskunta nostaa Lilithin kaltaisen ehdottoman, Jumalasta piittaamattoman yksilökeskeisyyden jalustalle ja maalaa sen ”hyveeksi”, se vääristää alkuperäiset arvot. Samaan aikaan pyhää avioliittoa, kotiäitiyttä ja perhekeskeisyyttä – eli Eevan edustamaa järjestystä – pidetään maailman silmissä usein alistumisena, heikkoutena tai jopa ilkeänä naiskuvana. Se kääntää Jumalan luoman kauniin järjestyksen päälaelleen, jotta ihmiset eksyisivät kauas Luojansa tarkoituksesta.
Eli: in a world full of Liliths, be a Eve.
Vierailija kirjoitti:
Mistähän tarusta ap on väitteensä löytänyt? Aadamin ainut puoliso oli Eeva.
Aatamista oli nyt puhe, opettele lukemaan.
Lilithistä tuli demoni, kun hän ei taipunut miehen tahtoon
Sinulla on kyllä vellit ja puurot täysin sekaisin. Jos Lilith olisi ollut ihminen, hänestä ei mitenkään olisi voinut tulla demonia. Ihmiset eivät muutu demoneiksi. Ihminen on ihminen ja demoni on henkiolento.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän tarusta ap on väitteensä löytänyt? Aadamin ainut puoliso oli Eeva.
Aatamista oli nyt puhe, opettele lukemaan.
Mitään Aatamia ei ole Raamatussa. Raamatun ensimmäinen mies oli nimeltään Aadam.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän tarusta ap on väitteensä löytänyt? Aadamin ainut puoliso oli Eeva.
Lilith mainitaan Raamatussa vain yhden kerran hirviömäisenä hahmona. Tarina Lilithistä Adamin ensimmäisenä vaimona on peräisin vasta keskiajalta, noin 800-1000-luvulla jälkeen Kristuksen.
Lilith mainitaan Raamatussa vain yhden kerran hirviömäisenä hahmona.
"Erämaan ulvojat ja ulisijat yhtyvät, metsänpeikot toisiansa tapaavat. Siellä yksin öinen syöjätär (lilith) saa rauhan ja löytää lepopaikan".
Ja tämmöisestä Raamatun jakeesta sitten kehitellään tarina, että siinä mainittu yksi eläinhahmo (syöjätär eli "lilith") olisikin joku henkilön nimi ja peräti Aadamin ensimmäinen vaimo? 😂 Vaikka joissakin Raamatun käännöksissä lilith on käännetty pöllöksi. Eläimiähän tässä Raamatun kohdassa luetellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän tarusta ap on väitteensä löytänyt? Aadamin ainut puoliso oli Eeva.
Aatamista oli nyt puhe, opettele lukemaan.
Mitään Aatamia ei ole Raamatussa. Raamatun ensimmäinen mies oli nimeltään Aadam.
Alkuperäisessa hepreankielisessä tekstissä käytetään sanaa (luetaan suurin piirtein: adam).
Vanhimmassa suomalaisessa Raamatussa, vuoden 1642 ensimmäisestä ihmisestä käytetään nimeä Adam.
Nykyaikaisissa suomalaisissa raamatunkäännöksissä nimen kirjoitusasu on vakiintunut muotoon Aadam (kuten vuoden 1938 ja vuoden 1992 käännöksissä).
Vienankarjalaisessa raamatunkäännöksessä ensimmäisen ihmisen nimi kirjoitetaan virallisesti muodossa Aatami.
Arkikielessä ja kansanperinteessä nimeä on aina taivutettu suomalaisittain Aatamiksi, ja siksi siihen törmää usein myös Raamattua käsittelevissä teksteissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän tarusta ap on väitteensä löytänyt? Aadamin ainut puoliso oli Eeva.
Aatamista oli nyt puhe, opettele lukemaan.
Mitään Aatamia ei ole Raamatussa. Raamatun ensimmäinen mies oli nimeltään Aadam.
Alkuperäisessa hepreankielisessä tekstissä käytetään sanaa (luetaan suurin piirtein: adam).
Vanhimmassa suomalaisessa Raamatussa, vuoden 1642 ensimmäisestä ihmisestä käytetään nimeä Adam.
Nykyaikaisissa suomalaisissa raamatunkäännöksissä nimen kirjoitusasu on vakiintunut muotoon Aadam (kuten vuoden 1938 ja vuoden 1992 käännöksissä).
Vienankarjalaisessa raamatunkäännöksessä ensimmäisen ihmisen nimi kirjoitetaan virallisesti muodossa Aatami.
Arkikielessä ja kansanperinteessä nimeä on aina taivutettu suomalaisittain Aatamiksi, ja siksi siihen törmää usein myös Raamattua käsittelevissä teksteissä.
Ei näköjään suostunut lähettämään sitä alkuperäistä hepreankielistä sanaa Aatamille. Mutta voit googlettaa sen.
In a world full of Eves, be a Lilith