kerrostaloasuntojen suunnittelusta: Mikä on syy, ettei nykyään enää tehdä yksiöitä saman mallisina kuin joskus 70-luvulla,
eli olisi erikseen keittiö, jossa kaappeja tarpeeksi, sitten se varsinainen asuinhuone sellainen, että siellä olisi oma makuusoppi eli alkovi. Alkovi sitten, että sen sivulla olisi kaapisto ja jopa niin, että kaapisto olisi sekä alkovissa että eteisessä eli siis sellainen kaksoiskaapisto - jos ymmärrätte mitä tarkoitan!
Nykyään tehdään vaan yks iso huone, jossa yhdellä seinällä keittiökaapit ja laitteet ja sitten siihen loppuosaan saat sijoitella kaikki muut asumiskalustees...
Minkä takia on pitänyt muuttaa suunnittelumallia? Tai siis asunnon pohjasuunnitelmaa...
Tämä ei ole ehkä viisasta, mutta toisaalta eihän kukaan tiedä mistä kirjoitan ja kuka olen, joten ei tarvitse yrittää tunnistaa tilannetta. Mutta siis mulla on nyt just tollanen vanhanmallinen yksiö ja olen tekemässä siitä muuttoa, eli etsin uutta kämppää, ja kävin just yhden katsomassa joka on ilmoittajan mukaan neliön suurempi kuin tää mun nykyinen,,,, mut kun mä kävin sen katsomassa... niin vaikutti kyllä pienemmältä! Mä en nykyisillä kalusteilla siihen mahtuis, ja huom. ilmoitettu neliön suuremmaksi, multa loppuis happi siellä kämpässä. En voi ymmärtää, miten se muka on neliöltään sitä mitä ilmoitetaan... Tai sitten mun vanhasta on annettu liian vähän neliöluvuksi...
Juu...
Mä luulen etten mä mitään kämppää löydäkään...
Kommentit (24)
Nykyiset esteettömyysvastimukset eivät salli samanlaisia huoneistopohjia kuin aiemmin. Esteettömyysvaatimusten vuoksi pitää sekä eteisessä että kylpyhuoneessa mahtua pyörimään rullatuolilla. Tämä taas tarkoittaa, että samakokoisessa yksiössä on nykyään enemmän hukkatilaa ja pohjat ovat mitä ovat.
Toisaalta myös ihmisten ruuanlaittotavat ovat muuttuneet niin, ettei keittiöitä tai keittokomeroita kaivata yhtä paljon kuin aiemmin. Nykyään varsinkin pienissä asunnoissa usein vaan lämmitetään ruokaa tai käytetään puolivalmisteita eikä useinkaan tehdä ruokaa alusta alkaen paistaen ja hauduttaen hellalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makuuhuoneen pitää olla iso. Olohuoneen pieni. Parveke pitää olla olohuoneessa, ei makuuhuoneessa. Eteinen pitää olla. Ulko-oven ei pidä johtaa suoraan mihinkään huoneeseen. Väliovi pitää olla. Naulakko pitää olla eteisessä. Riittävästi kaappitilaa. Sauna pitää olla. Hyvä äänieristys pitää olla. Vara-uloskäynti pitää olla. Tupakoida ei saa. Seinät ja katot ei pidä mustua tupakasta. Matoja, hänähäkkejä ja hyönteisiä ei saa olla. Hometta ei saa olla. Ikkunasta ei pidä nähdä suoraan vastakkaiseen taloon tai naapuriin. Parvekkeilta ei pidä nähdä naapuriin. Puheen ei kuulua naapuriin. Ohikulkevan ääni ei saa kuulua sisälle.
Nyt piti olla puhe yksiöstä, ei kaksiosta. Jäikö aloitus taas kerran ymmärtämättä?
Yksiöitä pitää olla vöhemmän ja kaksioita enemmän. Yksin asuvalla pitää olla varaa asua kaksiossa ilman, että on koko elämän työtön.
Tilava yksiö kunnollisen kokoisilla keittokomerolla ja alkovilla toimivat paremmin kuin pieni koppikaksio. Siinä ei tule fiilistä, että seinät kaatuvat päälle.
Yksiössä tuskin tarvitsee väliseiniä kun yleensä siellä asutaan yksin. Isommissa tietenkin pitäisi jotain yksityisyyttä olla.
Mulla on vuokralla tollanen kuvailemasi yksiö. Lisäksi vaatehuone ja 2x2,5m^2 parveke.
Kakkosasuntona on 10 neliötä suurempi kaksio, se toimii kun mh on oikeasti huone ja siihen toiseen huoneeseen on ympätty vain keittiöseinä ja oh. Laitoin keittiöseinän viereen niemekkeen ja baarituolit -> ruuanlaitto onnistuu. Joulusin sitten yritetään kattaa nätisti siihen niemekkeen päätyyn, ruokapöytä kun ei mahdu minnekään.