Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kerrostaloasuntojen suunnittelusta: Mikä on syy, ettei nykyään enää tehdä yksiöitä saman mallisina kuin joskus 70-luvulla,

Vierailija
27.06.2026 |

eli olisi erikseen keittiö, jossa kaappeja tarpeeksi, sitten se varsinainen asuinhuone sellainen, että siellä olisi oma makuusoppi eli alkovi. Alkovi sitten, että sen sivulla olisi kaapisto ja jopa niin, että kaapisto olisi sekä alkovissa että eteisessä eli siis sellainen kaksoiskaapisto - jos ymmärrätte mitä tarkoitan!

 

Nykyään tehdään vaan yks iso huone, jossa yhdellä seinällä keittiökaapit ja laitteet ja sitten siihen loppuosaan saat sijoitella kaikki muut asumiskalustees...

 

Minkä takia on pitänyt muuttaa suunnittelumallia? Tai siis asunnon pohjasuunnitelmaa...

 

Tämä ei ole ehkä viisasta, mutta toisaalta eihän kukaan tiedä mistä kirjoitan ja kuka olen, joten ei tarvitse yrittää tunnistaa tilannetta. Mutta siis mulla on nyt just tollanen vanhanmallinen yksiö ja olen tekemässä siitä muuttoa, eli etsin uutta kämppää, ja kävin just yhden katsomassa joka on ilmoittajan mukaan neliön suurempi kuin tää mun nykyinen,,,, mut kun mä kävin sen katsomassa... niin vaikutti kyllä pienemmältä! Mä en nykyisillä kalusteilla siihen mahtuis, ja huom. ilmoitettu neliön suuremmaksi, multa loppuis happi siellä kämpässä. En voi ymmärtää, miten se muka on neliöltään sitä mitä ilmoitetaan... Tai sitten mun vanhasta on annettu liian vähän neliöluvuksi...

 

Juu...

 

Mä luulen etten mä mitään kämppää löydäkään...

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska näin säästetään neliöitä ja saadaan esteettömäksi. Uudet ovat siis pienempiäkin tai neliöitä on jouduttu tuhlaamaan kylpyhuoneeseen kohtuuttomasti.

Keittokomero ei täytä esteettömyysvaateitakaan..

Vierailija
2/24 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden rakennusliikkeen tyyppi sanoi, että sellaisesta 25m2 suurinpiirtein neliön/nelikulmion muotoisesta saisi parhaat katteet. Nopea rakentaa ja varustaa, kun ei ole liikoja nurkkia kierrettäväksi rakennusvaiheessa. Ja kova neliöhinta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymärrän tasan mitä tarkoitat ja tätä kyllä ihmettelee moni.

 

Sama kolmioissa, 15 viimeisen vuoden aikana rakennetut ovat perheasunnoiksi suorastaan kelvottomia, jos vertaa 70-luvun tuotantoon. 

 

Pyörä piti jostakin syystä keksiä uudelleen ja pieleen meni.

Vierailija
4/24 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska näin säästetään neliöitä ja saadaan esteettömäksi. Uudet ovat siis pienempiäkin tai neliöitä on jouduttu tuhlaamaan kylpyhuoneeseen kohtuuttomasti.

Keittokomero ei täytä esteettömyysvaateitakaan..

Hei, mä tarkoitin keittiötä, en keittokomeroa.

Tässä mun nykyisessä on ihan oikeasti keittiö, tila johon mahtuu pöytä, on kaapisto - ylä- ja alakaappeja riittävästi.

 

Kylpyhuone on sopivan kokoinen sekin, mahtuu pesukone.

 

Eteisessä on kulkutilaa, mahtuu kulkemaan hyvin, ei siis ole kapea käytävä.

Ja olohuone jossa siis alkovi - hyvin mahtuu peti, mahtuis tuplasänkykin, ja sitten se muu olotila - mahtuu hyvin yksiössä asumiseen valitut kalusteet.

 

Eikä tunnu ahtaalta, happi riittää. 

 

Ja eihän voi olla kyse neliöiden säästämisestä, kun tässäkin tapauksessa se mitä kävin katsomassa on ilmoitettu pa:ltaan yhtä neliötä suurempana kuin mitä tää mun nykyinen. 

 

Jokin tässä näiden kahden mittojen suhteen mättää...

Vierailija
5/24 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli aikanaan 32 m2 yksiö, jossa oli eteinen, kunnollinen keittiö, iso kylpyhuone ja sauna. Huonekin oli aivan oikean huoneen kokoinen.

Tuon pienempiä yksiöitä ei saisi olla.

Vierailija
6/24 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee syksyllä tuollainen kämppä myyntiin, siellä on oma saunakin. Runsaasti säilytystilaa. Seuratkaa myytäviä asuntoja syksyllä. Hyväkuntoinen ja remontteja tehty, vaikka vanha asunto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/24 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaapistoilla ja säleiköillä saa huoneita jaettua joissakin asunnoissa aika helposti, siis lähinnä sen makkarin johonkin nurkkaan. Just tässä etsinyt sopivaa yksiötä.

Vierailija
8/24 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo uudet on aivan kauheita. Jos et tosiaan TARVITSE sitä esteetöntä ratkaisua, kattele miel. mahd. vanhoja kerrostaloja. Itse asuin 50-lukulaisessa, kun Oulusta ei vanhempaa historiaa löydy (rakastan vielä vanhempia ratkaisuja, joista löytyy sokkeloa, matalaa kaappia, leveää ikkunalautaa ja palvelijain huoneita). Ihan hyvin viihdyin. Keittiö aina erikseen! On ihan mahdotonta sisustaa kodikkaaksi tilaa, joka on kuin sikalan karjakeittiö, silkkaa kromia, toiselta laidaltaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/24 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos neliöhinta vaikka kuvitteellinen 4000e. (Tiedän, missään ei ole näin halpoja uusia)
24 neliötä x 4000 e = 96.000e

32 neliötä x 4000e = 128,000e.  

Kummat luulisi menevän helpommin kaupaksi?
 

Sitten ne ketjussa jo mainitut esteettömyysjutut, ne rajoittaa erillisten keittonurkkausten tekoa.
 

Vierailija
10/24 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä tuollaisia yksiöitä tehtiin 80-luvun alkupuolella, loppupuolella tulivat muotiin tupakeittiö ja ahdas makkari samoihin neliöihin. Itselläni oli 35-neliöinen yksiö keittokomerolla, jossa se komero taisi olla neliötä tai kahta vaille keittiö eli kolmen hengen ruokapöytä mahtui siihen hyvin. Noihin aikoihin keittiön minimivaatimus taisi olla seitsemän neliötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/24 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sellainen vanha yksiö 60-luvulta, tilava keittiökomero, alkovi ja vaatehuone, erillinen eteinen ja vieläpä parveke. En meinaa ikinä muuttaa tästä pois, niin loistava pohja!

Vierailija
12/24 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makuuhuoneen pitää olla iso. Olohuoneen pieni. Parveke pitää olla olohuoneessa, ei makuuhuoneessa. Eteinen pitää olla.  Ulko-oven ei pidä johtaa suoraan mihinkään huoneeseen. Väliovi pitää olla. Naulakko pitää olla eteisessä. Riittävästi kaappitilaa. Sauna pitää olla. Hyvä äänieristys pitää olla. Vara-uloskäynti pitää olla. Tupakoida ei saa. Seinät ja katot ei pidä mustua tupakasta. Matoja, hänähäkkejä ja hyönteisiä ei saa olla. Hometta ei saa olla. Ikkunasta ei pidä nähdä suoraan vastakkaiseen taloon tai naapuriin. Parvekkeilta ei pidä nähdä naapuriin.  Puheen ei kuulua naapuriin. Ohikulkevan ääni ei saa kuulua sisälle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/24 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisaikaan yksiössä saattoi asua kokonainen perhe, joten tilaa tarvittiin eri tavalla. Nykyään niissä asutaan yksin tai pariskuntana. 

Vierailija
14/24 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa yksiössä myös säilytystilojen ja kaapistojen puute on silmiinpistävää. Aivan kuin ihmisillä ei olisi mitää tavaroita, vaatteita, liinavaatteita, harrastusvälineitä, työkaluja jne. Lisäksi monessa pohjapiirroksessa ei ole edes ajateltu, että asunnossa olisi tv tai peräti tv-taso. Kämpät on kuin piskuisia huoneistohotellihuoneita ja kylppärit on esteettömyysvaatimusten takia noin puolet neliöistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/24 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makuuhuoneen pitää olla iso. Olohuoneen pieni. Parveke pitää olla olohuoneessa, ei makuuhuoneessa. Eteinen pitää olla.  Ulko-oven ei pidä johtaa suoraan mihinkään huoneeseen. Väliovi pitää olla. Naulakko pitää olla eteisessä. Riittävästi kaappitilaa. Sauna pitää olla. Hyvä äänieristys pitää olla. Vara-uloskäynti pitää olla. Tupakoida ei saa. Seinät ja katot ei pidä mustua tupakasta. Matoja, hänähäkkejä ja hyönteisiä ei saa olla. Hometta ei saa olla. Ikkunasta ei pidä nähdä suoraan vastakkaiseen taloon tai naapuriin. Parvekkeilta ei pidä nähdä naapuriin.  Puheen ei kuulua naapuriin. Ohikulkevan ääni ei saa kuulua sisälle. 

Nyt piti olla puhe yksiöstä, ei kaksiosta. Jäikö aloitus taas kerran ymmärtämättä?

Vierailija
16/24 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy:  ahneus, rahanahneus.

Vierailija
17/24 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makuuhuoneen pitää olla iso. Olohuoneen pieni. Parveke pitää olla olohuoneessa, ei makuuhuoneessa. Eteinen pitää olla.  Ulko-oven ei pidä johtaa suoraan mihinkään huoneeseen. Väliovi pitää olla. Naulakko pitää olla eteisessä. Riittävästi kaappitilaa. Sauna pitää olla. Hyvä äänieristys pitää olla. Vara-uloskäynti pitää olla. Tupakoida ei saa. Seinät ja katot ei pidä mustua tupakasta. Matoja, hänähäkkejä ja hyönteisiä ei saa olla. Hometta ei saa olla. Ikkunasta ei pidä nähdä suoraan vastakkaiseen taloon tai naapuriin. Parvekkeilta ei pidä nähdä naapuriin.  Puheen ei kuulua naapuriin. Ohikulkevan ääni ei saa kuulua sisälle. 

Nyt piti olla puhe yksiöstä, ei kaksiosta. Jäikö aloitus taas kerran ymmärtämättä?

Yksiöitä pitää olla vöhemmän ja kaksioita enemmän. Yksin asuvalla pitää olla varaa asua kaksiossa ilman, että on  koko elämän työtön. 

Vierailija
18/24 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neukkukuutioyhtiössäni on upea iso piha ja oma pieni keittiö. Tykkään.

Vierailija
19/24 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessa yksiössä myös säilytystilojen ja kaapistojen puute on silmiinpistävää. Aivan kuin ihmisillä ei olisi mitää tavaroita, vaatteita, liinavaatteita, harrastusvälineitä, työkaluja jne. Lisäksi monessa pohjapiirroksessa ei ole edes ajateltu, että asunnossa olisi tv tai peräti tv-taso. Kämpät on kuin piskuisia huoneistohotellihuoneita ja kylppärit on esteettömyysvaatimusten takia noin puolet neliöistä.

Ilmeisesti yksiöt on suunniteltu sotilaille, joilla on mukana vain taitettava retkipatja ja reppu eikä mitään muuta. Ehkä pari skeittiä kellarissa, yksi itselle, toinen kaverille. Ei vaatteita, ei kenkiä, ei astioita, ei ruokaa, ei huonekaluja, ei liinavaatteita, ei saippuaa eikä shampoota. 

Vierailija
20/24 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on niin oikeassa. Ennen oli tarkat säädökset esim.eri kokoisten asuntojen neliömääriin ja muuhunkin. Sitten tulivat bisnesmiehet paasaamaan omaa agendaansa ja sääntely purettiin. Nyt ollaan tilanteessa, jossa uusien asuntojen pohjaratkaisut ovat täysin arjesta irrallaan. Lopulta kyse on tietenkin rakennusliikkeiden suunnattomasta ahneudesta. On toki halvempaa rakentaa yksi iso huone ja keittiöön muutama kaappi ja hylly, hullua. Ei ihme, ettei nuo ala-arvoiset kyhäelmät käy kaupaksi ja kehtaavat pyytää pokkana hirmuhintoja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi