Miksi Venezuelan maanjäristys oli niin paha? Miksi siellä näyttää niin ränsistyneeltä, vaikka on öljyä?
Miksi talot kaatuvat korttitalojen lailla? Onhan esim. Japanikin järistysherkkää aluetta? Paljon tuhoa, kuolleita ja loukkaantuneita. Miksi joku valtio on tässä maailmanajassa noin rupsahtanut, vaikka on hyvä ilmasto ja luonnonrikkauksia? Näihin ihmettelyihini ei mediasta ollut apua.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Venezuela näyttää Suomea rikkaammalta, ruoka on siellä paljon halvempaa. Rakennukset suuria ja komeita, eikä ne ole niin ahtaasti rakennettuja kuten pääkaupunkiseudulla. Ihmiset ovat suurimmaksi osaksi hoikkia ja hyvässä kunnossa, toisin kuin suomalaiset.
Juu,mitäny kuolevat 10 vuotta nuorempina kuin suomalaiset yms.
En tunne maan olosuhteita, mutta pari asiaa yleensä pitää paikkansa. Öljyntuottajamaat, poislukien Norja, ovat diktatuureja, joissa öljytulot kanavoituu harvoille ultrarikkaille ihmisille, eikä maan oma väestö hyödy niistä penniäkään. Tämä on toinen tärkeä syy irrottautua öljytaloudesta. Toinen syy on fossiilisten polttoaineiden aiheuttama ilmastomuutos. Maanjäristysalueilla rakennukset voidaan rakentaa siten, että ne mitoitetaan ja toteutetaan kestämään järistys. Tämä on kuitenkin kalliimpaa, kuin että rakennetaan vaan jotenkin. Lahjotaan viranomaiset, ettei suunnitelmia tehdä, eikä ainakaan tarkasteta. Ja jos Suomessakin voidaan tehdä korttelikaupalla kerrostaloja, joiden parvekkeen kaiteet ei kestä nojaamista tai ihmisen horjahdusta, niin Venezuelassa rakentaminen on varmaan vielä löyhemmissä kantimissa.
Kuuban sosialismi, voisiko se toteutua Suomessakin, seuraavan SDP:n johtaman hallituksen aikana?
Opettaja halusi, että oppilaat harjoittelisivat käytännössä kommunismia: Kokeen jälkeen kaikkien tulokset lasketaan yhteen. Kaikki saavat saman tuloksen keskiarvon mukaan.
Ensimmäisen kokeen jälkeen laiskat olivat tyytyväisiä ja ahkerat pettyneitä, kun keskiarvo oli noin 6.
Toisen kokeen jälkeen kaikki saivat vielä huonomman arvosanan ja alkoi toistensa syyttely ja riitely. Ahkerat sanoivat, ettei kannata edes yrittää enää.
Kolmannen kokeen jälkeen kaikki saivat hylätyn ja koko vuosikurssi hylättiin.
Jos ei kovaa työtä ja yrittämistä palkita mihin se johtaa?
Mutta verottaja hoitaa homman, jotta hyväpalkkaisilta saadaan yhteiseen pöytään.
Ennen oli tehtaan kouluja ja päiväkoteja. Saatiin paikkakunnat toimimaan. Suomeen pitäisi saada tehtaat takaisin.