Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomenkieli kuin Euroopan kielet

Vierailija
26.06.2026 |

Enimmäkseen on latinasta kehittynyt .  Meillä on aivan latinalaiset kirjaimet emme käytä kyyrillisiä .   

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Ranska on latinasta kehittynyt .  Lääketieteessä edelleen käytetään.  

Vierailija
22/32 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No johan taas rykäsit.

Peruskoulu(kin) käymättä?

Minä en ole käynyt peruskoulua. Olen käynyt kansakoulun neljä ensimmäistä luokkaa ja keskikoulun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evankeliumi levisi kaikkialle ja kun kielet nykyaikaituu aina .  Koko Karjalan alue oli ruotsin aikana katolinen kristittyjen alue . Toki monia eri heimojen murteita.  Katoliset kirkot oli ihan ensin siellä jo ennen uskonuudistusta ja ennen kuin arabien ryöstöretkiä.  

Vierailija
24/32 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No johan taas rykäsit.

Peruskoulu(kin) käymättä?

Minä en ole käynyt peruskoulua. Olen käynyt kansakoulun neljä ensimmäistä luokkaa ja keskikoulun.

Kansakoulun nimi on nykyään muutettu peruskouluksi . Nimi vain muuttui. Ja digitalisaatio iski nuorisoon.  

Vierailija
25/32 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iesu Christo Spiritus Santos  latinaksi Jeesus Kristus  Pyhä Henki .   Ristin päällä luki Inri.   Jeesus Nasaretilainen juutalaisten kuningas / Jumalan poika .  Synnitön ja syytön.  Syntisten takia.  Siihen aikaan oli Italian valtakunta .  

Vierailija
26/32 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mooses laki lainalaisille Mooses koulutodistukset koulutodistuksista eikö niin työtodistus työtodistuksesta Mooses silmät silmistä .   (  Mooses voidaan kivittää kun se huor tai varastaa) .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/32 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iesu Christo Spiritus Santos  latinaksi Jeesus Kristus  Pyhä Henki .   Ristin päällä luki Inri.   Jeesus Nasaretilainen juutalaisten kuningas / Jumalan poika .  Synnitön ja syytön.  Syntisten takia.  Siihen aikaan oli Italian valtakunta .  

Ei ollut. Rooman valtakuntaako tarkoitit?

Vierailija
28/32 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole Suomenkieli eikä suomen kielikään sukua latinalle.

Olimme osa Ruotsia silloin, kun kirjoitettu suomi kehitettiin. Sitä pystyi kirjoittamaan samoilla kirjaimilla kuin ruotsia. Ei ollut tarvetta kyrillisten monille ässille tai muille erikoiskirjaimille.

Vain äng-äänne puuttuu, mutta sillekin on oma merkkinsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/32 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roomalainen aakkosto lopulta kehittyi egyptiläisistä hieroglyfeistä monen mutkan kautta. 

Vierailija
30/32 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen kieli on outo ja kummallinen. Ei käänny kovin hyvin muuksi tai muu suomeksi. Englanti, saksa ja ranska ym. kääntyvät hyvin keskenään kuten myös espanja. Johtunee siitä että tämä on käytännössä saarivaltion ja ollut aika eristäytynyt syrjäinen kolkka. 

Vuorovaikutusta on ollut hyvin vähän muiden kuin itä- ja länsinaapurien kanssa. Nuokin ovat lähinnä ottaneet hallintaansa vuoronperään luonnovarojen takia ja muuten vaan.  Helppoahan se on ollut kun täällä ei ole ollut minkäänlaista hallintoa omasta takaa. Pieniä kyläyhteisöjä vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/32 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen kieli on outo ja kummallinen. Ei käänny kovin hyvin muuksi tai muu suomeksi. Englanti, saksa ja ranska ym. kääntyvät hyvin keskenään kuten myös espanja. Johtunee siitä että tämä on käytännössä saarivaltion ja ollut aika eristäytynyt syrjäinen kolkka. 

Vuorovaikutusta on ollut hyvin vähän muiden kuin itä- ja länsinaapurien kanssa. Nuokin ovat lähinnä ottaneet hallintaansa vuoronperään luonnovarojen takia ja muuten vaan.  Helppoahan se on ollut kun täällä ei ole ollut minkäänlaista hallintoa omasta takaa. Pieniä kyläyhteisöjä vaan.

Ei kun ollaan eri perhettä.

Englanti, saksa ja ranska ovat germaanisia serkuksia keskenään.

Meidän suomalais-ugrilaisia serkkujamme ovat viro ja karjala.

Vierailija
32/32 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tätä meiltä yritetään salailla, mutta suomi on germaaninen kieli oikeasti! Kantakielen rakenteet sun muut ihan yhdentekevät pikkujutut ainoastaan päässyt sotkemaan kaunista ja puhdasta germaanista kieltämme kaukana menneisyydessä uralilaisten valloittajien mukana (joiden perimää meihin ei mystisesti ole jäänyt), mutta ihka aitoja germaaneja me olemme ja kieli myös! Kaikki itäiseen alkuperään viittaava kansassamme ja kielessämme on yksinkertaisesti salaliittoa ja valetta.

 

Me olemme viikinkejä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi