Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avio-oikeuden ulosmittaus ulosotto

Vierailija
26.06.2026 |

Olen menossa  juuri naimisiin ja minulla on noin 100 000e ulosotossa ja tuleva puolisoni  on todella varakas. 
Meillä ei ole yhteistä omaisuutta eikä hän halua avioehtoa, vaikka sitä ehdotin juuri tästä syystä.
Voiko siis hän joutua maksamaan velkojani? Luin että on olemassa avio-oikeuden ulosmittaus, voiko tällaisen tehdä vaikka en omista mitään hänen omaisuudestaan?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi puolisosi on noin tyhmä? 

Vierailija
2/5 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi joutua, mutta älä kirjoita koko tekstiä tummennetulla ja kysy tällaisia asioita oikealta lakimieheltä äläkä vauvapalstalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitossa kukin omistaa itse omaisuutensa (siitä ei tule yhteistä) ja hallinnoi omaa omaisuuttaan. Samoin velat ovat henkilökohtaisia.

Poikkeuksena on toki yhteisesti hankittu omaisuus ja yhteisesti hankitut velat sekä se, että yhteisenä kotina käytettyä asuntoa ei omistaja saa tuosta noin vain myydä pois alta.

Vierailija
4/5 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vaikka olisikin avioehto, sitä sovellettaisiin vasta avioliiton päättyessä (eroon ja/tai kuolemaan, riippuen miten asia on ehtoon kirjattu). Sitä ei sovelleta avioliiton aikana.

Vierailija
5/5 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avio-oikeuden ulosmittaus tullee kysymykseen ainoastaan erotilanteessa, jos toinen osapuoli kieltäytyy noudattamasta oikeuden päätöstä. Joskushan ero voi olla niin riitaisa, että toinen osapuoli (avioehtosopimuksen puuttuessa) ei vapaaehtoisesti tee avio-omaisuuden ositussopimusta, vaan pesänjakoa pitää hakea oikeudesta. 

Puolisosi ei vastaa henkilökohtaisista veloistasi, jotka on tehty avioliittoa ennen tai sen aikana. Ainoastaan velat, jotka on tehty perheen elatukseen, ovat yhteisvastuullisia. Eli jos rahat olleet tiukilla ja on joutunut ostamaan luottokortilla lapsille ruokaa ja voi todistaa sen, niin siitä velasta vastaa myös puoliso. 

Puolisosi aivotoiminnoista en sano mitään....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä