Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

4 v ja 10 kk eläkeikään? Paljonko sinulla on?

Vierailija
26.06.2026 |

Voisin jäädä jo nyt.

Kommentit (152)

Vierailija
141/152 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi minua onnellista, olen ollut eläkkeellä jo 1,5 vuotta, sitä ennen putkessa 5,5 vuotta ja OVE:llakin olin.

Ja minua! Eläkkeellä kaksi vuotta jo. Muistan kun töistä ryytyneenä mietin, että voi kun on vielä yli kolme vuotta eläkkeelle pääsyyn. Tuntu ettei se koita ikinä. Odottavan aika on pitkä, mutta hups kun kohta aika kääntyykin toisin päin. Se on mennyt liiankin nopeasti. Siinä valossa elämä onkin pian ohi...

Juuri noin se menee. Eläkkeellä runsaat kaksi vuotta ja nopeasti on aika mennyt.

Nauraisitko noin, jos työelämää olisi nykytyöelämässä vielä 20-30v jäljellä ja nykyisin eläkeikärajoin puhumattakaan taas jo kohta odotettavissa olevilla nostoilla höystettynä ja vieläpä nyt puuhattavan jo ansaittujen kertymien inflaatiosuojan heikentämisin? Reilu systeemi vai mitä?

Vierailija
142/152 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1159 päivää!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/152 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tasan neljä vuotta, mutta päätin jäädä pois töistä jo vuoden päästä ja elää sijoitusteni tuotoilla (ja OVElla, jos sitä vielä on vuoden päästä). Aloitin sijoittamisen 20 vuotta sitten, ja se kannatti. Suosittelen muillekin.

Paljonko on sijoituksia ?

Noin 350 000 euroa. Tästä tosin 45 000 euroa ei ole varsinaisissa sijoituksissa, vaan korkeakorkoisella pankkitilillä siksi, että en joutuisi realisoimaan sijoituksia heti töistä pois jäätyäni, jos suhdanne (käytännössä osakkeiden kurssit) eivät ole siihen sopivalla tasolla juuri silloin.

Noista sijoituksista muuten ainakin 140 000 euroa on sijoitusten tuottoa eli rahaa, jonka olen saanut vain sillä, että olen viitsinyt tehdä muutaman klikkauksen verkkopankissa.

Ai että sattumalta sormi osui oikeaan, kun "viitsit" klikata?

Ei tarvita sattumaa eikä suurta vaivannäköä siihen, että siirtää säännöllisesti rahaa kahteen pienikuluiseen indeksirahastoon. Minulla on tosin harrastuksen vuoksi muitakin sijoituksia, mutta vielä selvästi paremman tuoton olisin saanut sijoittamalla kaiken vain indeksirahastoihin.

Kyllä se vaatii ymmärrystä ja tietoa. Sinulle se lienee luontaista, mutta se voi toiselle olla täysin vieras maailma.

Kaikki EIVÄT vaurastu sijoituksilla.

Sijoituksilla vaurastuminen vaatii kahta asiaa:

1. Ymmärtää sijoittaa vähäkuluisiin indeksirahastoihin, jotka sijoittavat tarpeeksi laajalle alueelle.

2. Malttaa olla panikoimatta ja myymättä sijoituksia silloin, kun niiden arvo laskee.

Jos nämä kaksi asiaa muistaa ja tietää, ei muuta käytännössä tarvita.

Tuo ei pidä paikkaansa.  Monet EIVÄT onnistu.

Katso ympärillesi. 

Monet eivät onnistu siksi, että he eivät tyydy sijoittamaan indeksirahastoihin, vaan yrittävät jotain muuta. Tai sitten he myymät paniikissa sijoitukset silloin, kun niiden arvot laskevat.

Useimmat eivät onnistu siksi, että heti kun sitä rahaa on siellä sijoituksissa, se alkaa poltella taskussa ja he tuhlaavat sen pois johonkin mielestään siinä kohtaa hyvään tarkoitukseen. Autoon vaikka.

Useimmat kyllä onnistuvat säästämisessä ja sijoittamisessa nykyisin ihan hyvin. Kalluimmat tietenkään eivät ja heitäkin vielä suomessa on mutta alkavat jo karsiutua vähitellen nuo autojen ostelijat ja säästönsä niihin tuhlaavat.

Useimmat?  Ei kuitenkaan.

Jos olisi niin selvä juttu, kaikki tienaisivat sijoituksillaan hyvin. Niin ei kuitenkaan ole, monistakin syistä.  

Vierailija
144/152 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 20 vuotta pitäisi vielä jaksaa. 

Vierailija
145/152 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin 20 vuotta pitäisi vielä jaksaa. 

Tuo olisi painajaismainen tulevaisuudennäkymä. Onneksi ei enää koskaan itsellä edessä.

Vierailija
146/152 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi minua onnellista, olen ollut eläkkeellä jo 1,5 vuotta, sitä ennen putkessa 5,5 vuotta ja OVE:llakin olin.

Ja minua! Eläkkeellä kaksi vuotta jo. Muistan kun töistä ryytyneenä mietin, että voi kun on vielä yli kolme vuotta eläkkeelle pääsyyn. Tuntu ettei se koita ikinä. Odottavan aika on pitkä, mutta hups kun kohta aika kääntyykin toisin päin. Se on mennyt liiankin nopeasti. Siinä valossa elämä onkin pian ohi...

Juuri noin se menee. Eläkkeellä runsaat kaksi vuotta ja nopeasti on aika mennyt.

Nauraisitko noin, jos työelämää olisi nykytyöelämässä vielä 20-30v jäljellä ja nykyisin eläkeikärajoin puhumattakaan taas jo kohta odotettavissa olevilla nostoilla höystettynä ja vieläpä nyt puuhattavan jo ansaittujen kertymien inflaatiosuojan heikentämisin? Reilu systeemi vai mitä?

Mistä ihmeessä luit nauramisesta, jos mainitaan, että eläkkeellä aika menee liiankin nopeaan ja elämä on pian ohi. Ei todellakaan naurata ja krempat lisääntyy, voin kertoa.

Vierailija
147/152 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ties kuinka monta mutta pääsis nyt edes töihin.

Vierailija
148/152 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tässä viralliseen tavoite-eläkeikääni vielä huimat 30 v. 4 kk. En aio olla töissä niin pitkään. Säästän ja sijoitan merkittävän osan tuloistani, jotta voisin halutessani vaikka lopettaa työt 50-vuotiaana. No, en lopeta , mutta jäähdyttelen jo kohti eläkepäiviä.

Vierailija
149/152 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkettä turha kadehtia. Siinä iässä enemmän sairauksia ja kuolema lähellä.

Vierailija
150/152 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän yli vuosi vielä ja sitten pääsen pois tästä oravanpyörästä.

Vierailija
151/152 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kolme kuukautta. 1.10.2026 eläkkeelle, ikää silloin 64 vuotta 9 kuukautta.

Vierailija
152/152 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 9 vuotta. Sitten on varma tulo jota ei tarvi joka kuukausi erikseen anoa. Ja tulot nouseekin reippaasti nykyisestä.