Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4 v ja 10 kk eläkeikään? Paljonko sinulla on?

Vierailija
26.06.2026 |

Voisin jäädä jo nyt.

Kommentit (152)

Vierailija
101/152 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi kun en tiedä.

Vierailija
102/152 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tasan neljä vuotta, mutta päätin jäädä pois töistä jo vuoden päästä ja elää sijoitusteni tuotoilla (ja OVElla, jos sitä vielä on vuoden päästä). Aloitin sijoittamisen 20 vuotta sitten, ja se kannatti. Suosittelen muillekin.

Paljonko on sijoituksia ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/152 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tasan neljä vuotta, mutta päätin jäädä pois töistä jo vuoden päästä ja elää sijoitusteni tuotoilla (ja OVElla, jos sitä vielä on vuoden päästä). Aloitin sijoittamisen 20 vuotta sitten, ja se kannatti. Suosittelen muillekin.

Noin 350 000 euroa. Tästä tosin 45 000 euroa ei ole varsinaisissa sijoituksissa, vaan korkeakorkoisella pankkitilillä siksi, että en joutuisi realisoimaan sijoituksia heti töistä pois jäätyäni, jos suhdanne (käytännössä osakkeiden kurssit) eivät ole siihen sopivalla tasolla juuri silloin.

Noista sijoituksista muuten ainakin 140 000 euroa on sijoitusten tuottoa eli rahaa, jonka olen saanut vain sillä, että olen viitsinyt tehdä muutaman klikkauksen verkkopankissa.

Vierailija
104/152 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin 350 000 euroa. Tästä tosin 45 000 euroa ei ole varsinaisissa sijoituksissa, vaan korkeakorkoisella pankkitilillä siksi, että en joutuisi realisoimaan sijoituksia heti töistä pois jäätyäni, jos suhdanne (käytännössä osakkeiden kurssit) eivät ole siihen sopivalla tasolla juuri silloin.

Noista sijoituksista muuten ainakin 140 000 euroa on sijoitusten tuottoa eli rahaa, jonka olen saanut vain sillä, että olen viitsinyt tehdä muutaman klikkauksen verkkopankissa.

OK. Kuulostaa hyvältä, kun itsekin olen sijoittanut. Ajattelin jäädä OVE:lle 24 kk päästä. Eläkeikä on 65 v, mutta jään alle 64 v pois töistä. On tullut silloin eläkkeitä maksettua yhteiseen kassaan 42 v.

Vierailija
105/152 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 vuotta vielä eläkkeeseen. 

Vierailija
106/152 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en oo enää edes perillä, milloin pääsen eläkkeelle. -75 oon syntynyt. Mutta tykkään työstäni. 

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012100921.html?utm_source=amppa…

Tuosta voit katsoa eläke-ikäsi

Arvioituja eläkeikiä. Eläkeiät on päätetty vasta 1964 syntyneisiin saakka, 1965 ja sitä myöhemmin syntyneiden eläkeiät ovat pelkkiä arvioita.

Vierailija
107/152 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en oo enää edes perillä, milloin pääsen eläkkeelle. -75 oon syntynyt. Mutta tykkään työstäni. 

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012100921.html?utm_source=amppa…

Tuosta voit katsoa eläke-ikäsi

Arvioituja eläkeikiä. Eläkeiät on päätetty vasta 1964 syntyneisiin saakka, 1965 ja sitä myöhemmin syntyneiden eläkeiät ovat pelkkiä arvioita.

Ei ne arviot suuresti muutu 60 vuotta täyttäneillä.

Vierailija
108/152 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä about 20 vuotta. Katsotaan 10 vuoden päästä uudelleen oonko koskaan pääsemässä eläkkeelle.

Vierailija
109/152 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

3kk 2pv, yhtään kivutonta paikkaa kropassa ei ole, ihan uteluaan luonteen vuoksi sinnittelen., joutuuko kontaten menemään viimeisenä päivänä vai pyörien

Vierailija
110/152 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi minua onnellista, olen ollut eläkkeellä jo 1,5 vuotta, sitä ennen putkessa 5,5 vuotta ja OVE:llakin olin.

Ja minua! Eläkkeellä kaksi vuotta jo. Muistan kun töistä ryytyneenä mietin, että voi kun on vielä yli kolme vuotta eläkkeelle pääsyyn. Tuntu ettei se koita ikinä. Odottavan aika on pitkä, mutta hups kun kohta aika kääntyykin toisin päin. Se on mennyt liiankin nopeasti. Siinä valossa elämä onkin pian ohi...

Vierailija
111/152 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeikäsi on 66v1kk

Tuota ehditään nostaa vielä moneen kertaan. 

Vierailija
112/152 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

49 vuotta ja 1 kuukausi vielä.

Vierailija
113/152 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 v olisi, mutta jos riskisijoitukset onnistuu, niin 10 v päästä jään tuilla elämään. 

Vierailija
114/152 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä toisten eläkkeelle pääsyn ajankohdasta hyödyt ap?

Keskustelua? Liittynee tämän päivän lehdessä olevaan arvioon kunkin ikäluokan tulevaan eläkeikään.

Täällä nelisen vuotta alimpaan eläkeikään mutta olisin valmis siirtymään eläkkeelle vaikka heti. Jättäisin tämän huonosti palkatun raskaan työn nuoremmille mielelläni. Pätkätyötä joten "toive" saattaa toteutua koska tahansa 🙄 Terveydentila on hyvä tai vähintään kohtuullinen ja jaksaisin töitä ihan eri tavalla jos pääsisin koulutusta vastaaviin töihin. Lähemmäs kuuskypäsenä irtisanotuksi tuleminen on pahinta koska todennäköisyys tulla palkatuksi on olemattomat. Nuoremmille suosittelen sijoitussäästämisen aloittamista mahdollisimman nuorena vaikka kuinka pienistä tuloista. Ette jää täysin tyhjän päälle tässä iässä. Asenteet ikääntyneitä kohtaan tuskin muuttuvat, korkeintaan kovenevat. Osanne saatte tekin aikanaan.

Työttömäksi jääminen vanhana on ihan ok, jos on säädtöjä eikä velkaa.

Toki pitää osata olla taloudellinen.

Komppaan tätä, kunhan on talous kunnossa. Helpotukselta tuntuu.

T. Ikä alkaa kutosella

Vierailija
115/152 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

25 v olisi, mutta jos riskisijoitukset onnistuu, niin 10 v päästä jään tuilla elämään. 

Et siis koroilla vaan tukia tarvitset?

Vierailija
116/152 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alimpaan eläkeikään 8 vuotta. Ei kiinnostaisi tehdä enää päivääkään töitä. Tv. Rouva 55v.

Vierailija
117/152 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että sattumalta sormi osui oikeaan, kun "viitsit" klikata?

Vierailija
118/152 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alimpaan eläkeikään 8 vuotta. Ei kiinnostaisi tehdä enää päivääkään töitä. Tv. Rouva 55v.

Miten sinulla on noin alhainen alin eläkeikä eli 63 v.?

Olen 5 vuotta vanhempi, ja minun alin eläkeikäni on n. 65 v.

Vierailija
119/152 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisellä systeemillä näyttäisi olevan 22 vuotta eläkeikään. Tuskin olen koko sitä aikaa nykyisessä työpaikassa, ehkä opiskelen uuden ammatin vielä.

Vierailija
120/152 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että sattumalta sormi osui oikeaan, kun "viitsit" klikata?

Ei tarvita sattumaa eikä suurta vaivannäköä siihen, että siirtää säännöllisesti rahaa kahteen pienikuluiseen indeksirahastoon. Minulla on tosin harrastuksen vuoksi muitakin sijoituksia, mutta vielä selvästi paremman tuoton olisin saanut sijoittamalla kaiken vain indeksirahastoihin.