Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

Ammatti, jonka arvostat korkealle

Vierailija
25.06.2026 |

Kerrankin positiivisen kautta

đŸ‘đŸ» = Arvostan

đŸ‘ŽđŸ»= En arvosta

Kommentit (682)

Vierailija
381/682 |
02.07.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Farmaseutti

Vierailija
382/682 |
02.07.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

MaanviljelijÀ

Teurastaja

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/682 |
03.07.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Ihan kaikki ammatit ovat itselleni arvokkaita, jos niiden tekijĂ€ tekee työnsĂ€ vastuullisesti sekĂ€ toimii empaattisesti ja kykenee ottamaan rakentavaa palautetta vastaan. En arvota ammattihenkilöÀ koulutuksen vaan työpanostuksen ja ihmisenĂ€ toimimisen (siis työtehtĂ€vissĂ€) mukaan. 

Vierailija
384/682 |
03.07.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

pelastaja

Vierailija
385/682 |
03.07.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kaikki ammatit ovat itselleni arvokkaita, jos niiden tekijĂ€ tekee työnsĂ€ vastuullisesti sekĂ€ toimii empaattisesti ja kykenee ottamaan rakentavaa palautetta vastaan. En arvota ammattihenkilöÀ koulutuksen vaan työpanostuksen ja ihmisenĂ€ toimimisen (siis työtehtĂ€vissĂ€) mukaan. 

TĂ€mĂ€, suurinta osaa ammateista tarvitaan yhteiskunnassa ja osa on ehkĂ€ sinĂ€llÀÀn tarpeettomia, mutta silti tuovat iloa jne. ihmisille (urheilijat, nĂ€yttelijĂ€t). Muutaman ammatin suhteen olen kriittinen yhteiskuntatasolla, mm. turkistarhaus tulisi mielestĂ€ni lopettaa, joten en ihan hirveĂ€n korkealle pysty sitĂ€ ammattia arvostamaan. 

Vierailija
386/682 |
03.07.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

LinnunpelÀtin

Vierailija
387/682 |
03.07.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Mukava, kaunis ja hyvĂ€ hammaslÀÀkĂ€rini 😍

Vierailija
388/682 |
03.07.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Paskakuskit. Ilman heitÀ maailma hukkuisi siihen itteensÀ.

Vierailija
389/682 |
03.07.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

SyöpÀlÀÀkÀri

SydÀnkirurgi

Vierailija
390/682 |
03.07.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Onlyfans

Vierailija
391/682 |
03.07.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

ylimerivartija

Vierailija
392/682 |
03.07.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Lupasin itselleni, etten tulisi tĂ€nne avautumaan, mutta tĂ€ssĂ€ sitĂ€ ollaan – kertomassa tarinaa opiskeluvuosiltani JenkeistĂ€. Olin siellĂ€ vaihto-opiskelijana ja pÀÀdyin liittymÀÀn erÀÀseen porukkaan tai jengille töihin ulkopuolisena henkilönĂ€. Tarvitsin kipeĂ€sti töitĂ€, mutta tein jo heti alussa selvĂ€ksi, etten alkaisi tehdĂ€ mitÀÀn rikoksia.

EnsimmÀinen työni oli lopulta jointtien kÀÀrijÀ. Olen aina ollut tosi kÀtevÀ kÀsistÀni, joten homma sujui leikiten. Kun lasken mukaan tipit, jotka itse asiassa muodostivat puolet tuloistani, tuntipalkkani oli nykyrahassa euroiksi kÀÀnnettynÀ perÀti 59 euroa tunnilta! Suurimman osan ajasta istuin vain paikallani. PöydÀllÀ olivat sÀtkÀpaperit ja muut vermeet, mutta enimmÀkseen tehtÀvÀni oli katsoa, ettÀ musiikkisovellus soitti biisejÀ ilman katkoja kellon ympÀri. Pidin huolen, ettei tyyli vaihtunut vahvassakaan maistissa countryn tai vaihtoehtomusiikin puolelle. Samalla availin ovea ja opiskelin. MitÀÀn varsinaisia vartijan hommia en tehnyt, vaikka olinkin saanut ohjeet siitÀ, miten toimia hÀiriötilanteissa tai jos paikalle pöllÀhtÀisi ei-toivottuja vieraita.

Vaihtoehtona minulla olisi ollut paikka purilaisravintolassa, jossa tuntipalkka oli noin 9 dollaria ja muistaakseni 19 senttiÀ pÀÀlle. Euroissa se teki jotain 6,50 euron luokkaa tunnilta. Siihen aikaan oli kÀynnissÀ kovia lakkoja ja mielenosoituksia nimellÀ Fight for $15, koska yhdeksÀn dollarin tuntipalkalla oli aivan mahdotonta tulla toimeen. En voinut kÀytÀnnönkÀÀn syistÀ mennÀ sinne töihin rikkomaan lakkoja, sillÀ kannatin syvÀsti palkankorotuksia ja minulla oli ystÀviÀkin töissÀ noissa paikoissa.

Onneksi sain tÀmÀn jointinkÀÀrijÀn pestin erÀÀn ystÀvÀn kautta yksityiseltÀ klubilta, jossa vietin lopulta paljon aikaa istuen ja odottaen. Pidin aina huolen siitÀ, ettÀ pöydÀllÀ oli valmiina eri tyyppisiÀ jointteja ja ettÀ bongit oli pesty puhtaiksi niitÀ tarvitseville jÀsenille. Ainut harmi oli se, ettÀ työvuorot olivat tosi pitkiÀ, ja viikonloppuisin jouduin jopa nukkumaan paikan pÀÀllÀ. Minua tuurasi koko sinÀ aikana kolme muuta jointinkÀÀrijÀÀ.

Kaikista asiakkaista aloin arvostaa eniten palomiehiĂ€. HeitĂ€kin kĂ€vi klubilla, ja he mainitsivat minulle tilan turvallisuuspuutteista – paikkahan oli kĂ€ytĂ€nnössĂ€ harmaalla alueella toimiva rakennus ja viihdekeskus. Otin heidĂ€n huomionsa ylös ranskalaisin viivoin ja esittelin parannusehdotukset työnantajalleni. HĂ€n oli ideasta aivan innoissaan: sain vaivannÀöstĂ€ni 250 dollarin bonuksen kĂ€teisenĂ€ ja kaksi pĂ€ivÀÀ vapaata.

Suomeen palattuani astuin ihan erilaiseen maailmaan. Nyt tuntuu lÀhes siltÀ, tapahtuiko tÀmÀ kaikki edes koskaan. Mutta jos joku kysyy, mikÀ minulle jÀi ajasta parhaiten mieleen, vastaukseni on ehdottomasti ne palomiehet.

Vierailija
393/682 |
03.07.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Matemaatikko

Vierailija
394/682 |
03.07.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Kovien oikeiden tieteiden tohtorit (matikka, fysiikka, computer science, biokemia ym.) tekivÀtpÀ pÀivÀtyötÀÀn sitten akateemisella tai yrityspuolella. Se porukka joka oikeasti vie ihmiskuntaa eteenpÀin.

Vierailija
395/682 |
03.07.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovien oikeiden tieteiden tohtorit (matikka, fysiikka, computer science, biokemia ym.) tekivÀtpÀ pÀivÀtyötÀÀn sitten akateemisella tai yrityspuolella. Se porukka joka oikeasti vie ihmiskuntaa eteenpÀin.

Jep, mm. atomipommin ja muiden ydinaseiden avulla.

Vierailija
396/682 |
03.07.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Polttoleikkaaja ja puliukko

Vierailija
397/682 |
03.07.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Farmaseutti

Jep. Kattoa tietokoneelta mitÀ lÀÀkÀri on mÀÀrÀnnyt ja osata antaa oikeat pillerit laatikosta.....

Vierailija
398/682 |
03.07.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minusta vie. Vie rahamme. Kauhean suuria palkkoja niihin verrattuna jotka tuottaa esimerkiksi ravintoa meille ettĂ€ voisimme ostaa sitĂ€ ja syödĂ€ sen. 

Siis kun miettii jotain vihannesten tuottajia ja työntekijöitĂ€, niin ne palkat on kymmeniĂ€ kertoja pienemmĂ€t. 

MitÀ ihmiset olisi ilman ravintoa? Ihan pÀÀlaellaan on asiat ja tuloerot on helvetin suuret.

Vierailija
399/682 |
03.07.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Farmasian koulutus on 3 vuotta kestÀvÀ koulutus. Yliopistossa. Apteekissa asiakas saa asiantuntevaa lÀÀkeneuvontaa. Asiat eivÀt aina ole niin yksinkertaisia kuin miltÀ ensinÀkemÀltÀ vaikuttavat. Usein ihmisillÀ on paljon kysyttÀvÀÀ lÀÀkkeeseen/lÀÀkkeisiin liittyen lÀÀkÀrissÀ kÀynnin jÀlkeen. Terveydenhuolto on kokonaisuus, jossa asiantuntijat pyrkivÀt parhaansa mukaan löytÀmÀÀn oikeanlaista hoitoa potilaan kulloiseenkin vaivaan. VÀheksyminen ei ole mukavaa.

Vierailija
400/682 |
03.07.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

LÀÀkÀri.

No ehdottomasti tÀmÀ. Parhaan ystÀvÀni isÀ oli viisain ihminen, jonka olen koskaan tavannut. HÀn oli lÀÀkÀri, joka teki työtÀ sydÀmellÀÀn. Jo kasarilla muistan hÀnen hankkineen heidÀn kotona vapaa-ajalla tietoa sairauksista, joita ei tuntenut. Kerran olin heillÀ yökylÀssÀ ja ystÀvÀni isÀ soitti Ranskaan. Toki ihmettelin, miksi. HÀn oli vapaalla työstÀ, ei edes työpÀivÀ. HÀn kysyi kollegalta neuvoa, kuinka menetellÀ erÀÀssÀ potilastapauksessa. HÀn sanoi joskus, ettÀ lÀÀketiede on hÀnelle ammatti ja harrastus, josta löytyy aina uutta ja mielenkiintoista. Arvostin hÀnen viisauttaan ja paneutumistaan ja jollain tavalla myös sitÀ, ettÀ ihminen tekee työtÀ, jolla on tÀrkeÀ merkitys. LÀÀkÀrin työllÀ se merkitys on.

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: yksi kuusi viisi