Talvi maaseudulla
Olen muuttamassa syrjäseudulle. Miten varustautua talveen ja pimeään aikaan? Ulkoiluihin? Heijastimia toki ja otsavalo mutta kaipaan kokeneempien vinkkejä.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Me asuttiin maalla 02/20 n puolen vuoden ajan.
Se, mitä kaivattiin, oli joku kaide, mihin laittaa käsi matkalla vessaan, kun oli ulkohuussi.
Lähinnä tyhjennettiin talo ja muut rakennukset, tehtiin ns pientä pintaremonttia.Eteisessä oli luult ehtinen kylmäkaappi. Se tyhjennettiin ja maalattiin ja piirrettiin pytyn kuva.
Se, mikä oli ehdottomasti inhottavinta koko aikana, oli huussiin meno. Etenkin, kun muuttohetkellä oli lunta, liukasta ja paljon pimeää
Jos on ulkohuussi, niin riittää kun on korkeavartiset saappaat, lumilapio, liukkaille hiekoitushiekkaa. Ei ole ongelmia huussin käytössä silloin.
Ja huussiin paristoilla toimiva liiketunnistinvalo, niin ei ole edes pimeää siellä.
Ylipäätään tupaankin kannattaa hankkia esim. paristoilla toimivia retkilyhtyjä tai valosarjoja, kynttilöiden sijaan. Sähkökatkoja varten.
Karhuja ainakin pitää varoaa ja Itä-Suomessa pyörivät pihoissa jo.
Olen itse sellainen hirveän metsittynyt erakko, että kun asuin keskellä korpea yksin niin en vain tehnyt lumitöitä... :D
Ei ole autoa eikä korttia niin kävelin kauppaan kun tarvitsi (7,5km suuntaansa) tai pysäkille ja kaupunkiin kauppaan ja sitten pysäkiltä takaisin (pysäkille oli "vain" 4km ja kaupungista sai tietty enempi kaikkea), ostoksille pulkka ja iso armeijareppu. Koska talvisin kotiintoimitukset ei olis onnistunut lähellekään kotiovea just tän lumitöiden puutteen takia.
Otsalamppuakaan ei ollut, menin vain pimeässä koirien kanssa :,)
Nyt kun asutaan toisaalla mutta plusmiinus yhtä syrjässä miehen kanssa niin hänhän huitaisee lumityöt traktorilla eikä mun tarvitse enää edes käydä kaupassa.
Että selviytymisvarustelu riippuu mukavuudenhalusta ja muusta elämäntavasta. Itse olen esimerkiksi sairaseläkkeellä ja ennen sitä tein etätöitä niin en koskaan kokenut enkä koe tarvitsevani autoa ja nykyään en edes terveyssyistä saisi varmaan korttia.
Mutta jos tulisi ero niin eläisin jossain mökissä varmaan sitten just koirien kanssa taas sellaista "kuuskytlukuista" erakkoelämää.
Jos asuinolot on vielä ihan "modernit" (meillä ei ole) niin eiköhän otsalamppu, heijastinliivi ja lumitöiden + lämmityksen miettiminen vie jo pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aggregaatti on kätevä hankinta, ei merkitystä sähkökatkoilla.
Pitää myös pystyä kytkemään se talon sähkökeskukseen. Meillä ei onnistu ilman sähkärin käyntiä ja se käynti maksaa sen tonnin. Siihen päälle se aggregaatin hinta, niin kannattaa ennemmin antaa pakastimen sulaa. Toki pakkasella tietty ruuat nostetaan ulos, niin niille ei käy kuinkaan.
Vai tonnin aggrekaatin kytkentä maaseudulla maksaa?? Hah hah, mahtaa olla työkalut kullasta.
Kiva satu.
Mulla maksoi 800€ asennettuna. Hinta riippuu myös mittaritaulusta, jos vanha niin voi joutua senkin uusimaan.
Vierailija kirjoitti:
Heips, kyllä ne karhut kuules on pimeän aikaan marras-helmikuun talviunilla. Maaliskuu- lokakuu ja kaikki kk sillä välillä on paljon valoisaa aikaa.
Kunhan huolehdit, että pääset talvella lumikasojen takaa kauppaan ynnä muualle käymään, niin eiköhän asiat hoidu. Ja sähkökatkojen varalta pidät kotivaraa. Haaverien varalta ensiaputarvikkeita.
Vierailija kirjoitti:
Vauts, mikä luonnoneläinten tuntemus sinulla on. Skippasitko koulun biolologian tunnit kenties? Googlaa vaikkapa talviuni ja katso, mitä tuloksia sieltä tuleekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauts, mikä luonnoneläinten tuntemus sinulla on. Skippasitko koulun biolologian tunnit kenties? Googlaa vaikkapa talviuni ja katso, mitä tuloksia sieltä tuleekaan.
Tarvitseeko karhu kohta talviuntakaan, kun ei tuota kuntakaan ole joka paikassa. Nehän nukkuu kuusen juuressa, kun talvipesiäkään ei ole lumen puutteen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko karhu kohta talviuntakaan, kun ei tuota kuntakaan ole joka paikassa. Nehän nukkuu kuusen juuressa, kun talvipesiäkään ei ole lumen puutteen vuoksi.
Ei ole enää kuusiakaan, käkikin kukkuu kannon päällä selällään ja ottaa eväät mukaan kun lähtee hakkuuaukon yli lentämään.
Ei heijastimia, vaan heijastinvaljaat. Maksaa muutaman euron ja on tosi hyvät
Vierailija kirjoitti:
Ei heijastimia, vaan heijastinvaljaat. Maksaa muutaman euron ja on tosi hyvät
Se ranteen ympärille laitettava nauhake on vielä kätevämpi käytössä. Se lisäksi liikkuu käden liikkeiden mukaan, autoilijan on helpompi havaita, että siinä menee jalankulkija eikä edessä ole mikä tahansa heijastava möykky.
Me asuttiin maalla 02/20 n puolen vuoden ajan.
Se, mitä kaivattiin, oli joku kaide, mihin laittaa käsi matkalla vessaan, kun oli ulkohuussi.
Lähinnä tyhjennettiin talo ja muut rakennukset, tehtiin ns pientä pintaremonttia.
Eteisessä oli luult ehtinen kylmäkaappi. Se tyhjennettiin ja maalattiin ja piirrettiin pytyn kuva.
Se, mikä oli ehdottomasti inhottavinta koko aikana, oli huussiin meno. Etenkin, kun muuttohetkellä oli lunta, liukasta ja paljon pimeää