Talvi maaseudulla
Olen muuttamassa syrjäseudulle. Miten varustautua talveen ja pimeään aikaan? Ulkoiluihin? Heijastimia toki ja otsavalo mutta kaipaan kokeneempien vinkkejä.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Työkaluja ja paikkaustarvikkeita ettei vedä. Ikkunat, ovet, katto. Huoltoihin rahaa.
Ei tuo liity mitenkään syrjäseudulla asumiseen. Talot voivat olla yhtä hyviä tai huonoja, sijaitsivat ne sitten missä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkaluja ja paikkaustarvikkeita ettei vedä. Ikkunat, ovet, katto. Huoltoihin rahaa.
Ei tuo liity mitenkään syrjäseudulla asumiseen. Talot voivat olla yhtä hyviä tai huonoja, sijaitsivat ne sitten missä tahansa.
Ja esimerkiksi meillä on hyvä, remontoitu talo, lämpöä piisaa eikä vedä, mutta kaikkia mukavuuksia ei ole. Edelleen on ulkohuussi ja -sauna, ja kantovesi. Kuin ennen vanhaan 😊
Raktorin perrään kaheksan kiloa tynamiittia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aggregaatti on kätevä hankinta, ei merkitystä sähkökatkoilla.
Pitää myös pystyä kytkemään se talon sähkökeskukseen. Meillä ei onnistu ilman sähkärin käyntiä ja se käynti maksaa sen tonnin. Siihen päälle se aggregaatin hinta, niin kannattaa ennemmin antaa pakastimen sulaa. Toki pakkasella tietty ruuat nostetaan ulos, niin niille ei käy kuinkaan.
Meilä on tämä asia ajateltu seuraavasti. Keittiössä on ilmanvaihtoventtiili, josta saa helposti popsautettua sisäpuolelta ilmaläpän ja ulkopuolelta ritilän pois. Siinä on 10 reikä seinässä, jota kautta voi vetää aggregaatista roikkajohdon. Sitten reikä tiivistetään räteillä tms. Sisällä jakojohtolla kytketään linjaan jääkaappipakastin, valaisin ja kännykkälaturit yms. Ei ole tarvinnut vielä tositilanteessa testata, sen verran maalikylillä asutaan että sähkökatkot ovat jääneet lyhyiksi. Niin ja talon lämmitys hoituu hätätilanteessa puilla, yläkerrassa on varaava takka ja alakerrassa puuhella joka käy kaminasta.
Miksi siihen pitäisi erityisesti varautua? Kai sulla talvivaatteet on? Kyllä siellä syrjäseudulla ihan kaikki toimii kuten kaupungissakin. Poikkeusolihin on yleensä jo varauduttu veden ja lämmityksen osalta muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut 40 vuotta maaseudulla. Ei tarvitse varautua yhtään mitenkään erityisemmin kuin kaupungissa. Sähkökatkot ovat erittäin harvinaisia; vain kovimpien myrskyjen jälkeen on viim. 20 vuoden aikana ollut ehkä 2 krt sähkökatko ollut 5 min. - 1h.
Riippuen lämmitysjärjestelmästä varautua pitää vain puilla jos on puulämmitys lisänä talossasi.
Lämpimiä vaatteita tarvii ympäri Suomen joten ei siinä mitään kummempaa. 4-veto auto on kyllä hyvä valinta.
Minä olen asunut maalla 35 vuotta ja meillä on ollut useita sähkökatkoja, ihan joka vuosi vähintään yksi, pisin kaksi vuorokautta talvella. Silloin ei ollut myrskyä, vaan raskas tykkylumi katkoi puita linjalle, kun kelit lämpeni pakkasten jälkeen nollaan asteeseen. Nelivetoautollakaan ei päässyt mihinkään, kun tielle oli kaatunut puita ristiin rastiin. Poikkeustapaus tuo oli tietysti, mutta ei se säävarma verkkokaan auta, jos päälinjat on metsässä.
Eikö teillä sähkölaitos ole huolehtinut riskipuiden raivauksesta ja yleensä linjojen perkauksesta?
Olen eri, mutta ei täälläkään sähkölaitos noita hoida.
Ne kuuluvat sähkölaitokselle. Linjan läheltä kukaan yksityinen ei saa mennä kaatamaan puita, ei vaikka linja menisi oman tontin läpi.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut 40 vuotta maaseudulla. Ei tarvitse varautua yhtään mitenkään erityisemmin kuin kaupungissa. Sähkökatkot ovat erittäin harvinaisia; vain kovimpien myrskyjen jälkeen on viim. 20 vuoden aikana ollut ehkä 2 krt sähkökatko ollut 5 min. - 1h.
Riippuen lämmitysjärjestelmästä varautua pitää vain puilla jos on puulämmitys lisänä talossasi.
Lämpimiä vaatteita tarvii ympäri Suomen joten ei siinä mitään kummempaa. 4-veto auto on kyllä hyvä valinta.
No meilläpäin Hannes-myrskyn jälkeen osa talouksista oli muutaman päivän-kaksi viikkoa vailla sähköjä. Ettei siihen kannata tuudittautua etteikö pitkiä katkoja voisi tulla.
Toimivat tulisijat (ja polttopuita) on hyvä olla olemassa.
Huopatossut, karvalakki ja kunnon kinttaat.