Lääkäri kirjaa OmaKantaan mitä sattuu! Vähättelee ja keksii omiaan.
Kerroin lääkärille, että selässäni omeva luomi huolettaa ja haluaisin että sairaanhoitaja poistaisi sen joskus lähiaikoina. Mainitsin myös, että serkku + isosisko ovat kuolleet ihosyöpään. Lääkäri kirjasi OmaKantaan: "On kovasti huolissaan luomesta. On lukenut Googlesta ihosyövästä." Muka Googlesta! Olen todella loukkaantunut. Lisäksi nuorena käydessäni lääkärillä hakemassa lyhyttä stressilomaa, kerroin hänelle ongelmistani. Luin myöhemmin paperisesta sairauskertomuksesta pysäyttävän lauseen, jonka lääkäri oli kirjoittanut: "Potilas on rakastunut minuun."
Onko muilla kummallisia tulkintoja tai virhekirjauksia OmaKannassa tai vastaavassa?
Kommentit (27)
Omakantaan päätyy välillä vieraiden ihmisten tietoja. Tiedän tapauksen, jossa oli Omakantaan päässyt vastakkaista sukupuolta olevan tietoja leikkauksesta ja sitä ei saatu poistettua. Potilas joutuu joka kerta riisumaan paidan päältä ja näyttämään, ettei hänellä ole mitään leikkausarpea ja häntä ei ole todellisuudessa laisinkaan operoitu.
Vierailija kirjoitti:
Litteroijat vaihdettiin tekoälyyn, niin kirjauksissa on nykyjään puuta heinää kun kukaan ei niitä tarkista.
Se on yksi asia mutta toinen on totuus siitä että tuonne kantoihin kirjataan jos jonkinlaista pas kaa ja hyvin usein asiakasta halventavaan sävyyn. Mikähän se juttu oikein on että sen puheenparren ja kommenttien on pakko olla sellaisia ikäänkuin se asiakas olisi joku vajaaälyinen tai 10 vuotias. Joku fetissi lääkäreillä mitä nyt sitten toteuttavat innolla kun on hyvät työkalut siihen nöyryyttämiseen ja halventamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On mulla ollut ainakin kolmesti väärin kirjattuja asioita mutta olen soittanut sairaalaan ja aina on korjattu. Kyllä niitä saa jälkikäteen muuteltua.
Soitit sairaalaan? Älä ny viitti. Soitolla ei saa lääkäriä kiinni, kyllä se kirjaamisen korjauksen pyyntö pitää lähettää johonkin viralliselle taholle, johon on erittäin vaikeaa saada yhteyttä, ja minimaalisen pieni mahdollisuus saada oikaisu aikaiseksi virheelliseen tietoon.
Soitin osastonsihteerille, kerroin mikä kirjauksessa on väärin ja se oli muutaman päivän päästä korjattu.
Minulla lukee , että on ollut halvaus. Yritin saada sen sieltä pois, mutta ei tainnut onnistua. Ei ole ollut halvausta., ihan tuulestatemmattua.Ja privaattiklinikalla kirjaus tehty, julkista en ole käyttänyt ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
On mulla ollut ainakin kolmesti väärin kirjattuja asioita mutta olen soittanut sairaalaan ja aina on korjattu. Kyllä niitä saa jälkikäteen muuteltua.
Vaikeaa on saada muutettua. Minulla oli, sanoisin aika isokin, virhe josta vein paperin ja pyysin muuttamaan. Ei kuulemma ole toimistoaikaa tällaisille korjauksille mutta hyvinpä tuo onnistui seuraavalla käynnillä. Meni noin kolme sekuntia. Väärä diagnoosikin oli poistunut jossain välissä. Pitää olla sisukas ja periksiantamaton kun haluaa muutoksia kirjauksiin.
Jalkani murtui. Leikkauksen jälkeen puolesta jalkaterästä lähti tunto. Pyysin lääkärin paikalle katsomaan jalkaa kun sillä ei ole enää tuntoa. Lääkäri tuli ja sanoi että jälkeen ihan normaalia. jäi tunnottomaksi, omakannassa ei lukenut tästä mitään. Tk lekurilta hain lisää saikkua ja hän sanoi että papereissa lukee että jalka on ollut tunnoton jo ennen leikkausta. Sanoin ettei todellakaan ole ollut ja selitin tilanteen. Kotona ihmettelin
että luinko kannan huonosti mutta siellä ei mainittu tunnottomuusen olleen jo ennen leikkausta.
Tk lääkärin teksti kun tuli hän oli kirjoittanut siihen että jalka on ollut tunnoton jo ennen leikkausta.
selkeästi siis nyt yrittävät saada näyttämään siltä että minä olisin jalan olleen tunnoton ennen leikkausta vaikka se ei sitä ollut. En voi pyytää leikanneet lääkärin korjaamaan kantaa koska kannassa tuota ei lue. Ilmeisesti heillä on joku oma intro missä he vaihtavat sellaisia tietoja mitä potilaille ei kerrota. Varmaan pelkäävät ettävien asian eteenpäin
Vähän aikaa sitten oli uutisissa juttu, jossa kerrottiin THL:n löytäneen kantateksteistä virheitä ja asiatomuuksia. Luulisi lääkäreidenkin nyt edes sen verran ymmärtävän, että tekstit ovat juridisia asiakirjamerkintöjä, joiden sisältö pitää olla oikein ja totta. Mutta ei näköjään ymmärrä, leikkivät jopa omalla oikeusturvallaan. Ei ikinä uskoisi että tuo porukka opiskelee yliopistossa.