Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä vaiheessa ja miksi Helsinki Gay Priden nimestä tiputettiin pois tuo "Gay"-sana?

Vierailija
25.06.2026 |

Koska siinähän siitä on peittelemättä kysymys. On erikoista, että peittelemällä nimestä oleellinen asia piilotellaan juuri sitä mitä koko tapahtumassa yritetään välttää piilottelemasta.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti siinä vaiheessa, kun se lakkasi olemasta homoseksuaalien tapahtuma. Nythän se on yleinen vasemmistotapahtuma. 

Jota mm. Stubb kannattaa. Ilmeisesti tunnettu vasemmistolainen 😄

Saatana, että persut on tyhmiä.

En tiedä, mistä nuo persut vedit mukaan tähän. 

 

Jos nyt mietit sitä priden ohjelmaa, niin mitäpä sanot, olisiko siellä tilaa jollekin konservatiiviselle homojärjestölle tai vaikkapa queers for Israel -tyyppiselle blokille? Tai voisiko prideen kuulua tapahtuma, jossa mietitään, voiko olla niin, että jotkut homoseksuaalit hakeutuvat transhoitoihin sisäistetyn homofobian takia? Ei voisi. Pride noudattaa tiettyä poliittista linjaa ja soraäänet eivät siihen kuulu. Priden aatteena on vasemmiston "omnicause", johon kuuluu mm. Palestiina, vaikka se ei tietenkään liitykään  mitenkään homoseksuaaleihin.

 

Mitä tulee vaikkapa Stubbiin, niin eihän nyt kukaan hyvänä ihmisenä itseään pitävä voi kritisoida pridea. Silloin voidaan vetää esiin kortti, jossa kysytään, onko sinulla jotain homoseksuaaleja vastaan. 

Palestiina liittyy homoihin niin, että esim. Gazassa homot laitetaan killumaan tai vedetään autolla köyden perässä.

Vierailija
42/52 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhan liiton homot ovat jättäneet Priden. Eikähän heitä siinä ole suvaittukaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin on Helsinki Straight Pride?

Kyllähän sitäkin joku yritti järjestää 2010-luvulla, mutta paikalle ei tullut järjestäjien lisäksi juuri ketään.

Ai tätä on sentään yritetty...

Vierailija
44/52 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhan liiton homot ovat jättäneet Priden. Eikähän heitä siinä ole suvaittukaan!

Kuinka ironista!

Vierailija
45/52 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai silloin kun se laajeni gaysta kaikenlaiseen väkeen.

*vaihtui kaikenlaiseen

Vierailija
46/52 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhan liiton homot ovat jättäneet Priden. Eikähän heitä siinä ole suvaittukaan!

Ensin pjrivät homomiehet, lesbot ovat järjestöihmisiä, joten pysyivät pitkään, nyt nekin on savustettu ulos. Pelkkiä ääriaineksia ja autisteja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/52 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai silloin kun se laajeni gaysta kaikenlaiseen väkeen.

Ei se koskaan ole laajennut kaikenlaiseen väkeen; normaaleja ei edelleenkään suvaita.

Mitä on normaalius? Suurin osa prideen osallistuvista on ihan taviksia. Sattuvat vaan olemaan homoja tai biseksuaaleja tai heidän ystäviään. 

Vierailija
48/52 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai silloin kun se laajeni gaysta kaikenlaiseen väkeen.

Ei se koskaan ole laajennut kaikenlaiseen väkeen; normaaleja ei edelleenkään suvaita.

Mitä on normaalius? Suurin osa prideen osallistuvista on ihan taviksia. Sattuvat vaan olemaan homoja tai biseksuaaleja tai heidän ystäviään. 

Sinä ajattelet nyt sitä, mitä pride oli ennen, eli homo- ja biseksuaaleille tarkoitettu tapahtuma. Nykyisellään koko homoseksuaalisuuden käsite on pridelle liian ulossulkeva, eikä biseksuaalisuudestakaan enää puhuta, koska se viittaa ikävästi siihen, että sukupuolia olisi kaksi. Nykyinen sovelias termi on panseksuaalisuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/52 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai silloin kun se laajeni gaysta kaikenlaiseen väkeen.

Ei se koskaan ole laajennut kaikenlaiseen väkeen; normaaleja ei edelleenkään suvaita.

Mitä on normaalius? Suurin osa prideen osallistuvista on ihan taviksia. Sattuvat vaan olemaan homoja tai biseksuaaleja tai heidän ystäviään. 

Muista nyt kuitenkin se, että Helsinki pride ei enää edes järjestä miesten bileitä, eli homoille tarkoitettuja bileitä. Että miten paljon se onkaan enää homotapahtuma.

Vierailija
50/52 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai silloin kun se laajeni gaysta kaikenlaiseen väkeen.

Mutta lienee edelleenkään tapahtumassa ei suvaita esim. oikeistokansallismielisiä umpiheteroita?

Tunnen heteroita, jotka menee sinne tukemaan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksia. Ei ole ikinä käännytetty pois. Ei siellä tarkasteta kenenkään suuntautumista portilla.

Tapahtuman tarkoitus toki on just seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksien tukeminen, että jos sun oikeistokansallismielisyyteen kuuluu homovastaisuus ja haluat heilutella jotain homovastaisia kylttejä tapahtumassa, niin sit se on väärä paikka sulle. Mut jos vaan haluat kulkea mukana niin kukaan ei estä.

Kyllä pitäis kaikkien päästä. Myös niiden joiden sanoma on erilainen. Meneehän suviseuroihinkin tarratoimikunta julistamaan omaa evankeliumiaan. 

Ja Priden varrella on evankeliumia sekä synnistä vapautumista mainostavia lappujen jakajia. Olen kerännyt heiltä esitteitä matkamuistoiksi, minulla on jopa ihka aito Chick Tract. Nettisivulla mainitaan heidän oikeutensa osoittaa mieltään: "Pride-kulkueen reitillä voi olla myös muita mielenosoittajia, jotka osoittavat mieltään Pridea vastaan. Tämä voi tuntua harmilliselta ja epäreilulta. Kaikilla on kuitenkin oikeus osoittaa mieltä, joten kulkueen varrella olevista vastamielenosoituksista ei kannata provosoitua."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/52 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai silloin kun se laajeni gaysta kaikenlaiseen väkeen.

Ei se koskaan ole laajennut kaikenlaiseen väkeen; normaaleja ei edelleenkään suvaita.

Mitä on normaalius? Suurin osa prideen osallistuvista on ihan taviksia. Sattuvat vaan olemaan homoja tai biseksuaaleja tai heidän ystäviään. 

Sinä ajattelet nyt sitä, mitä pride oli ennen, eli homo- ja biseksuaaleille tarkoitettu tapahtuma. Nykyisellään koko homoseksuaalisuuden käsite on pridelle liian ulossulkeva, eikä biseksuaalisuudestakaan enää puhuta, koska se viittaa ikävästi siihen, että sukupuolia olisi kaksi. Nykyinen sovelias termi on panseksuaalisuus.

Ei ole kukaan tullut minulle kertaakaan urputtamaan siitä että kutsun itseäni biseksuaaliksi ja olen monissa kulkueissa ollut bi-lippu poskille maalattuna tai kädessä.

Vierailija
52/52 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai silloin kun se laajeni gaysta kaikenlaiseen väkeen.

Ja itseasiasas gay't (siis mieshomot) eivät enää ole oikein tervetulleita. He kuitenkin ovat miehiä (ja usein vielä valkoisi, hyi). 

Niin, aattele! Ja jotkut on vielä oikeistolaisiakin, eihän sellainen sovi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi