Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua alhaiseen verenpaineeseen?

Vierailija
24.06.2026 |

Tänä aamuna olen melkein taas pyörtynyt monta kertaa ja olo on erittäin heikko. Nyt makaan sängyssä. Verenpaine on välillä niin alhainen, että olo on hutera pahoinvoiva ja heikko. Mikä avuksi? 

Rauta-arvo myös aina alhainen. Syön välillä rautaa, mutta ei mitään apua. Tuntuu, että olen kävelevä zombie. Veriarvot muuten ok, ikä 45v. ja varmaan esivaihdevuodet alkaneet.

Onko muita ja miten tästä selvitä, onko mitään mikä voisi auttaa? Syön terveellisesti, tänään otin elektrolyyttijauhetta hätäpäissäni kun meinasin tuupertua. En tiedä, onko siitäkään apua. 

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salmiakkia ja lakua ihan luvalla.

Vierailija
2/28 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta,laihdutus

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttoi säännöllinen lakritsin syönti ja suolan lisääminen kaikkiin ruokiin. 

Vierailija
4/28 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matala verenpaine oireilee huimauksena ylös noustessa, mutta ei sen pitäisi koko aikaa vaikuttaa. Jotain muuta nyt on. Ehkä nuo rauta-arvot tekee olosi heikoksi. Ensiapu nyt on säännöllinen hyvä ravinto ja rautalääkitys. Soitto terveydenhuoltoon, kun noin elämään vaikuttaa. 

 

Ethän mikään kasvissyöjä ole? 

Vierailija
5/28 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolaa, suolaa, höö höö. Saletisti onnistuu

Vierailija
6/28 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salmiakkia ja lakua ihan luvalla.

+ Tarpeeksi vettä. Ei silti överiä vedenjuontia tietenkään koska turhan matala natrium aiheuttaa heikotusta myös.

 

T. 85/60

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/28 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salmiakkia ja lakua ihan luvalla.

Minulla on aina ollut alhainen verenpaine jos syön paljon salmiakkia voi nousta jopa 100/75, mutta oikeasti ei ole mitään keinoa nostaa. 

Vierailija
8/28 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö juurikaan lihaa, en tykkää. Liikuntaa on kyllä ehkä liian vähän, mutta muuten olen normaalipainossa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/28 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakritsia ja merisuolaa ruokalusikalla suoraan paketista, alas huudotaan hartwallin tuplasuola-vichyllä.

Saatana, jos ei verenpainemittaria saa tuolla tilttiin, niin ei millään sitten :D

Vierailija
10/28 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian matalaan verenpaineeseen on monet vuosikymmenet ollut lääke nimeltä Effortil. Oma edesmennyt äitini joutui syömään sitä niin vuosikymmenet useita kertoja päivässä, asia on sattumalta itaelleni kovin tuttu. Makuulla paine oli normaalimpi, mutta istuessa laski ja pystyyn noustessa laski kuin tiiliskivi iskisi maahan. Ei ollut toimintakuntoinen ilman lääkitystä. Aina joskus sattui lääkäri joka ei ollut uskoa edes koko asiaa mutta tutkiessa huomasi saman kuin kaikki muut aiemmin.

Ennen saataviilla olleena depottabletti muotoisena auttoi parhaiten. Se poistui markkinoilta. En tiedä onko nykyään saatavilla edelleenkään kuin lyhytvaikutteista. Tästä on turha kärsiä ja on tyhmää suostua kärsimään: käy niin monella lääkärillä että saat reseptin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/28 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt välillä rautaa? Otan nyt kunnon pitkä kuuri eikä vaan välillä. 

Vierailija
12/28 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ps: on terveysmielessä ihan älytöntä mättää suolaa ja salmiakkia ja lakritsia. Asiaan on lääke vailla noiden terveyshaittoja.

 

Liian matala / liian vaihteleva verenpaine ei johdu elämäntavoista saati parannu "laihdutuksella ja liikunnalla". 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/28 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on mielestänne alhainen verenpaine?

Vierailija
14/28 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämän foorumin lukeminen ja keskusteluihin osallistuminen on yleensä välitön ratkaisu alhaiseen verenpaineeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/28 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko ravintopuolessa olla jotain korjattavaa? Syötkö riittävän monipuolisesti? Lakritsi tai salmiakki voi ehkä toimia hätäapuna, mutta ei kai se ongelmaa poista. Jos saat suolaa liian vähän niin sitä voisi varovasti lisätä, katso vaikka finelistä saatko sitä riittävästi sun normiruuista. Useimmilla menee helposti yli suositusten, 5 grammaa päivässä.

Vierailija
16/28 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salmiakkia ja lakua ihan luvalla.

Tein tuon virheen ja ensin nousi ja sitten laski entistä enemmän. 
-ei ap

Vierailija
17/28 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikettä kehoon ja nestetasapaino sekä ravitsemus kuntoon. Olo on heikko, jos vaan makaa paikoillaan. Minkä verran sulla on lihasmassaa? Alhainen verenpaine on yleensä hentoisten naisten ongelma.

Vierailija
18/28 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin on ihan luonnostaan esim hyvin alhainen syke. Kun mieheni käy lääkärissä, niin aina  kysytään, onko se hänen normaali sykkeensä. On noin 40 lepotilassa. On kyllä urheilutaustaa.

Vierailija
19/28 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillakin on ihan luonnostaan esim hyvin alhainen syke. Kun mieheni käy lääkärissä, niin aina  kysytään, onko se hänen normaali sykkeensä. On noin 40 lepotilassa. On kyllä urheilutaustaa.

Miten tämä liittyy verenpaineeseen?

Vierailija
20/28 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En syö juurikaan lihaa, en tykkää. Liikuntaa on kyllä ehkä liian vähän, mutta muuten olen normaalipainossa. 

Rauta-arvosi ovat heikot, kun syöt huonosti. Pillereillä ei korvata ravintoa. Todennäköisesti kaikki oireesi johtuvat matalista rauta-arvoista. Matala verenpaine ei aiheuta mitään yleistä ja jatkuvaa heikotusta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän