Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väistätkö motarin ohituskaistalle rampista motarille tulevaa rekkaa?

Vierailija
24.06.2026 |

..

Väistätkö motarin ohituskaistalle rampista samaan aikaan motarille tulevaa rekkaa?

Vaihtoehdot

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tieliikennelakia on syytä noudattaa tässäkin asiassa ja sen rikkomisesta aiheutuu vain turhia vaaratilanteita.

 

Tielle tulija on väistämisvelvollinen, en todellakaan väistä.

Ääliö. 

Vierailija
42/54 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tieliikennelakia on syytä noudattaa tässäkin asiassa ja sen rikkomisesta aiheutuu vain turhia vaaratilanteita.

 

Tielle tulija on väistämisvelvollinen, en todellakaan väistä.

Tämä asenne yhdistettynä siihen 95ttä kulkevaan yarikseen joka on juuri samaan aikaan rekan kanssa rinnakkain käytännössä koko rampin ajan on rekkamiehen unelma.

Tämän ei pitäisi olla mikään ongelma, rekka hidastaa sen verran että liittyy liikenteeseen jariksen taakse.

Eli sun mielestä rekan pitää hidastaa kiihdytyskaistalla? 

Kyllä. Jos se on ainoa turvallinen tapa. Mikä sun ehdotus on? Että rekka ajaa vaan päälle? Kun joku ajaa nopeusrajoitusten mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe syytä poiketa liikennesäännöistä. Puukenkätyypit ja renkaillekusijat ajakoot moottoritiellä vaikka tuhatta jos siltä tuntuu

Vierailija
44/54 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väistän myös valmiiksi kaikki rampissa näkyvät vanhat pikkuautot. Sen tietää ettei ne liity motarille juuri 90iä lujempaa.

Hyvä. 

t. Yli 20 v. pikkuauton omistaja, joka ei koskaan ole tullut rampille yli 90 km/h. 

Vierailija
45/54 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Teillä on rekan kanssa siinä kohtaa niin iso vauhtiero että olet ohi parissa sekunnissa,"

 

No ei oikeastaan. 25km/h nopeusero tarkoittaa 7m/s. Jos pisin rekkayhdistelmä on 35 metriä ja tähän lisätään pelivaraa vaikka 5 metriä niin päästään 40 metriin. Tämän matkan kulkeminen siis vaatii lähes 6 sekuntia. Kuudessa sekunnissa auto kulkee 200 metriä 120 km/h nopeudella. Kiihdytyskaistan siis pitää olla 200 metriä pitkä että ilman nopeuden nostoa tuosta rekasta pääsisi ohi. Ja tämä siis niin  että se rekan perä tosiaan on siinä heti ihan suoraan auton kohdalla kun se tulee ramppiin. Monesti tilanne on se että se rekka on hieman auton edellä mutta jos siis tulee siitä eteen niin auto joutuisi voimakkaasti jarruttamaan. Tällöin matka kasvaa vielä paljon edellä olevasta laskelmasta.

Moottoriteillämme on paljon ramppeja joissa kiihdytyskaistat ovat tuota selvästi lyhempiä.

Vierailija
46/54 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä. Jos se on ainoa turvallinen tapa. "

 

Ehkä jos minun autoni on ainoa siellä moottoritiellä. Mutta entä jos heti kohta perässä tulee toinen ja sitten kolmas ja kukaan näistä ei väistä? Pysähtyykö se rekka sinne kiihdytyskaistan päähän vai mitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/54 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tieliikennelakia on syytä noudattaa tässäkin asiassa ja sen rikkomisesta aiheutuu vain turhia vaaratilanteita.

 

Tielle tulija on väistämisvelvollinen, en todellakaan väistä.

Tämä asenne yhdistettynä siihen 95ttä kulkevaan yarikseen joka on juuri samaan aikaan rekan kanssa rinnakkain käytännössä koko rampin ajan on rekkamiehen unelma.

Tämän ei pitäisi olla mikään ongelma, rekka hidastaa sen verran että liittyy liikenteeseen jariksen taakse.

Eli sun mielestä rekan pitää hidastaa kiihdytyskaistalla? 

Kyllä. Jos se on ainoa turvallinen tapa. Mikä sun ehdotus on? Että rekka ajaa vaan päälle? Kun joku ajaa nopeusrajoitusten mukaan.

Sulta pitäis äm mä ottaa kortti pois. Olet liikenteen tukkeena ja vaarana muille kanssakulkijoille !

Vierailija
48/54 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohitan, miksi sitä sitten kutsuu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/54 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En poistu muutenkaan vasemmalta kaistalta kuin ohittaakseni oikealta punaniskaisia tuhkamunia jotka nysväävät skodaoctaviallaan vasemmalla kaistalla 125km/h ja kuvittelevat omistavansa sen nyt kun ajavat niin kovaa kuin tsekkiferrarilla pääsee ilman että DSG räjähtää.

Vierailija
50/54 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Teillä on rekan kanssa siinä kohtaa niin iso vauhtiero että olet ohi parissa sekunnissa,"

 

No ei oikeastaan. 25km/h nopeusero tarkoittaa 7m/s. Jos pisin rekkayhdistelmä on 35 metriä ja tähän lisätään pelivaraa vaikka 5 metriä niin päästään 40 metriin. Tämän matkan kulkeminen siis vaatii lähes 6 sekuntia. Kuudessa sekunnissa auto kulkee 200 metriä 120 km/h nopeudella. Kiihdytyskaistan siis pitää olla 200 metriä pitkä että ilman nopeuden nostoa tuosta rekasta pääsisi ohi. Ja tämä siis niin  että se rekan perä tosiaan on siinä heti ihan suoraan auton kohdalla kun se tulee ramppiin. Monesti tilanne on se että se rekka on hieman auton edellä mutta jos siis tulee siitä eteen niin auto joutuisi voimakkaasti jarruttamaan. Tällöin matka kasvaa vielä paljon edellä olevasta laskelmasta.

Moottoriteillämme on paljon ramppeja joissa kiihdytyskaistat ovat tuota selvästi lyhempiä.

Ja sen 35 metriä pitkän yhdistelmän vauhti siis kohoaa kuitenkin ysiviiteen käytännössä samalla kun se kääntyy siihen lyhyelle rampille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/54 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tilanteesta. Valitsen tilanteeseen ja olosuhteisiin sopivimman tavan.

Vierailija
52/54 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko se on väistää jos ei halua jäädä alle. Jos ehdin hyvin edelle painan kaasua. Jos en, katson pääsenkö vaihtamaan kaistaa. Jos en, hidastan vauhtia. Ei rekka voi kiihdytysrampilla jarruttaa taikka maagisesti pysähdy, oli kolmio tai ei. Tulee monta tonnia metallia päälle jos ei osaa muuta liikennettä ennakoida.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/54 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä. Jos se on ainoa turvallinen tapa. "

 

Ehkä jos minun autoni on ainoa siellä moottoritiellä. Mutta entä jos heti kohta perässä tulee toinen ja sitten kolmas ja kukaan näistä ei väistä? Pysähtyykö se rekka sinne kiihdytyskaistan päähän vai mitä?

Ainakin täällä keski-suomessa kaikki siirtyvät sinne vasemmalle kaistalle, täällä on vielä tolkun ihmisiä.

Vierailija
54/54 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

c) ajan reippaasti alta pois, käytännössä 90% väistöliikkeistä on ihan turhia kun liittyjät tulevat hitaammalla nopeudella

Tämä on se oikea vaihtoehto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi