Väistätkö motarin ohituskaistalle rampista motarille tulevaa rekkaa?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tieliikennelakia on syytä noudattaa tässäkin asiassa ja sen rikkomisesta aiheutuu vain turhia vaaratilanteita.
Tielle tulija on väistämisvelvollinen, en todellakaan väistä.
Tämä asenne yhdistettynä siihen 95ttä kulkevaan yarikseen joka on juuri samaan aikaan rekan kanssa rinnakkain käytännössä koko rampin ajan on rekkamiehen unelma.
Tämän ei pitäisi olla mikään ongelma, rekka hidastaa sen verran että liittyy liikenteeseen jariksen taakse.
Eli sun mielestä rekan pitää hidastaa kiihdytyskaistalla?
Kyllä. Jos se on ainoa turvallinen tapa. Mikä sun ehdotus on? Että rekka ajaa vaan päälle? Kun joku ajaa nopeusrajoitusten mukaan.
En näe syytä poiketa liikennesäännöistä. Puukenkätyypit ja renkaillekusijat ajakoot moottoritiellä vaikka tuhatta jos siltä tuntuu
Vierailija kirjoitti:
Väistän myös valmiiksi kaikki rampissa näkyvät vanhat pikkuautot. Sen tietää ettei ne liity motarille juuri 90iä lujempaa.
Hyvä.
t. Yli 20 v. pikkuauton omistaja, joka ei koskaan ole tullut rampille yli 90 km/h.
"Teillä on rekan kanssa siinä kohtaa niin iso vauhtiero että olet ohi parissa sekunnissa,"
No ei oikeastaan. 25km/h nopeusero tarkoittaa 7m/s. Jos pisin rekkayhdistelmä on 35 metriä ja tähän lisätään pelivaraa vaikka 5 metriä niin päästään 40 metriin. Tämän matkan kulkeminen siis vaatii lähes 6 sekuntia. Kuudessa sekunnissa auto kulkee 200 metriä 120 km/h nopeudella. Kiihdytyskaistan siis pitää olla 200 metriä pitkä että ilman nopeuden nostoa tuosta rekasta pääsisi ohi. Ja tämä siis niin että se rekan perä tosiaan on siinä heti ihan suoraan auton kohdalla kun se tulee ramppiin. Monesti tilanne on se että se rekka on hieman auton edellä mutta jos siis tulee siitä eteen niin auto joutuisi voimakkaasti jarruttamaan. Tällöin matka kasvaa vielä paljon edellä olevasta laskelmasta.
Moottoriteillämme on paljon ramppeja joissa kiihdytyskaistat ovat tuota selvästi lyhempiä.
"Kyllä. Jos se on ainoa turvallinen tapa. "
Ehkä jos minun autoni on ainoa siellä moottoritiellä. Mutta entä jos heti kohta perässä tulee toinen ja sitten kolmas ja kukaan näistä ei väistä? Pysähtyykö se rekka sinne kiihdytyskaistan päähän vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tieliikennelakia on syytä noudattaa tässäkin asiassa ja sen rikkomisesta aiheutuu vain turhia vaaratilanteita.
Tielle tulija on väistämisvelvollinen, en todellakaan väistä.
Tämä asenne yhdistettynä siihen 95ttä kulkevaan yarikseen joka on juuri samaan aikaan rekan kanssa rinnakkain käytännössä koko rampin ajan on rekkamiehen unelma.
Tämän ei pitäisi olla mikään ongelma, rekka hidastaa sen verran että liittyy liikenteeseen jariksen taakse.
Eli sun mielestä rekan pitää hidastaa kiihdytyskaistalla?
Kyllä. Jos se on ainoa turvallinen tapa. Mikä sun ehdotus on? Että rekka ajaa vaan päälle? Kun joku ajaa nopeusrajoitusten mukaan.
Sulta pitäis äm mä ottaa kortti pois. Olet liikenteen tukkeena ja vaarana muille kanssakulkijoille !
En poistu muutenkaan vasemmalta kaistalta kuin ohittaakseni oikealta punaniskaisia tuhkamunia jotka nysväävät skodaoctaviallaan vasemmalla kaistalla 125km/h ja kuvittelevat omistavansa sen nyt kun ajavat niin kovaa kuin tsekkiferrarilla pääsee ilman että DSG räjähtää.
Vierailija kirjoitti:
"Teillä on rekan kanssa siinä kohtaa niin iso vauhtiero että olet ohi parissa sekunnissa,"
No ei oikeastaan. 25km/h nopeusero tarkoittaa 7m/s. Jos pisin rekkayhdistelmä on 35 metriä ja tähän lisätään pelivaraa vaikka 5 metriä niin päästään 40 metriin. Tämän matkan kulkeminen siis vaatii lähes 6 sekuntia. Kuudessa sekunnissa auto kulkee 200 metriä 120 km/h nopeudella. Kiihdytyskaistan siis pitää olla 200 metriä pitkä että ilman nopeuden nostoa tuosta rekasta pääsisi ohi. Ja tämä siis niin että se rekan perä tosiaan on siinä heti ihan suoraan auton kohdalla kun se tulee ramppiin. Monesti tilanne on se että se rekka on hieman auton edellä mutta jos siis tulee siitä eteen niin auto joutuisi voimakkaasti jarruttamaan. Tällöin matka kasvaa vielä paljon edellä olevasta laskelmasta.
Moottoriteillämme on paljon ramppeja joissa kiihdytyskaistat ovat tuota selvästi lyhempiä.
Ja sen 35 metriä pitkän yhdistelmän vauhti siis kohoaa kuitenkin ysiviiteen käytännössä samalla kun se kääntyy siihen lyhyelle rampille?
Riippuu tilanteesta. Valitsen tilanteeseen ja olosuhteisiin sopivimman tavan.
Pakko se on väistää jos ei halua jäädä alle. Jos ehdin hyvin edelle painan kaasua. Jos en, katson pääsenkö vaihtamaan kaistaa. Jos en, hidastan vauhtia. Ei rekka voi kiihdytysrampilla jarruttaa taikka maagisesti pysähdy, oli kolmio tai ei. Tulee monta tonnia metallia päälle jos ei osaa muuta liikennettä ennakoida.
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä. Jos se on ainoa turvallinen tapa. "
Ehkä jos minun autoni on ainoa siellä moottoritiellä. Mutta entä jos heti kohta perässä tulee toinen ja sitten kolmas ja kukaan näistä ei väistä? Pysähtyykö se rekka sinne kiihdytyskaistan päähän vai mitä?
Ainakin täällä keski-suomessa kaikki siirtyvät sinne vasemmalle kaistalle, täällä on vielä tolkun ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
c) ajan reippaasti alta pois, käytännössä 90% väistöliikkeistä on ihan turhia kun liittyjät tulevat hitaammalla nopeudella
Tämä on se oikea vaihtoehto.
Ääliö.