190 miljoonaa ei ole mahdollista viedä sote-järjestöiltä ilman, että se osuu karmeilla jälkiseurauksilla juuri sinne tärkeimpään työhön
Kyseessä on niin valtava summa. Rahaa kyllä näyttää riittävän yritystukiin ja omiin veronkevennyksiin vaikka velkamiljardeja.
Oikeistolle tämä voi tulla yllätyksenä, mutta ne ihmisten ongelmat eivät vain itsestään maagisesti "parane", vaikka resurssit vetäisi kuinka alas. Ne pahenevat, kasautuvat ja tulevat hoitamattomina sellaisella tavalla maksuun, että kaikkia pitäisi hirvittää. Tästä kehitystkulusta näemme viitteitä jo nyt, kun lapsiperheköyhyys ja asunnottomuus on räjähtänyt kasvuun.
Kommentit (65)
Joskos ne leikkaukset kohdistettaisiin vaikka leikkaamalla kyseisten järjestöjen johtoportaan palkkoja 33%?
Tanska verottaa suurituloisiaan Suomea kovemmin ja paremmilla taloustuloksilla. Tämä on fakta jota oikeisto ei voi kiistää.
Tanskassa pääomatulojen ja luovutusvoittojen verotus on maailman kireintä. Tanskassa pääomatuloja verotetaan progressiivisesti, ja ylin rajavero voi nousta peräti 42 prosenttiin.
Suomea kireämmin varakkaitaan verottavat myös mm:
Norja: Norjassa pääomatulojen ja osinkojen nimellinen veroaste on 37,8 prosenttia. Norjalaisessa mallissa on lisäksi käytössä ns. suojaosa (skjermingsfradrag), jolla pyritään välttämään kaksinkertaista verotusta.
Ranska: Ranskassa pääomatuloista peritään yleinen tasainen vero (Flat Tax, prélèvement forfaitaire unique), joka on sosiaalimaksut mukaan lukien 30 prosenttia. Suurituloisten pääomatuloista maksetaan kuitenkin lisäveroa, jolloin ylin marginaalivero voi nousta 34 prosenttiin, mikä vastaa tarkasti Suomen korkeinta tasoa.
Hollanti: Hollannissa sijoitusvarallisuutta (kuten osakkeita, kryptovaluuttoja ja säästöjä) verotetaan osana niin sanottua Box 3 -järjestelmää. Veroprosentti on kiinteä (36%). Erityispiirre: Verotusta ei lasketa suoraan toteutuneesta myyntivoitosta, vaan verottaja olettaa varallisuudelle tietyn tuoton (ns. oletettu tuotto), josta 36%:n vero maksetaan. Hollannin parlamentissa on myös hyväksytty lakiesitys, joka pyrkii siirtymään yhä enemmän toteutuneiden ja jopa toteutumattomien (paperilla olevien) arvonnousujen verotukseen 36%:n tasolla.
Lähde: Tax Foundation
Eurostatsin mukaan Suomen pääomaverotus on jo naapurimaihimme nähden varsin kevyttä.
- Pääomavero 35% on esim Tanskan 42% lähes 10% alempi, no onko tuottanut meille talouskasvua?
- Yhteisövero oli jo vuosikymmenet ennen Orpon hallituksen lisäalennusta kevyin kaikista muista pohjoismaista. Onko tuonut kasvua?
-Mikään muu maa ei anna tukia listaamattomien yritysten osingoista. Näyttääkö tuoneen kasvua?
Vierailija kirjoitti:
Jos hallitus ei jakelisi vastuuttomasti miljardeja yritystukiin ja omiin veroalennuksiinsa, ei näitäkään leikkauksia jo kaikkein heikoimmin pärjääviltä olisi tarvinnut edes miettiä. Sen edestään löytää, minkä taakseen jättää.
Velkakello.fi
Perussuomalaisethan ei ole vahingossakaan leikkannut niiltä huutamiltaan maahanmuuttajajärjestöiltä, vaan nimenomaan suomalaiselta sairaalta, vammautuneelta, muistisairaalta ikäihmiseltä tai syöpäpotilaaksi joutuneelta lapselta. Hieman erikoisia prioriteetteja, ennen muka niin "isänmaalliseksi" julistautuneelta puolueelta.