Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

15kk taapero ei nouse eikä kävele

Vierailija
23.06.2026 |

Olisitteko huolestuneita, jos 15kk ikäinen taapero ei nouse omatoimisesti tukea vasten, ei kävele. Ottaa satunnaisesti konttausasentoa ei jokeltele, kun hyvin satunnaisesti.

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi omista lapsistani käveli ilman tukea vasta reilun 16 kuukauden (1v4kk) ikäisenä. Hän on nyt jo aikuinen ja valmistunut muutama vuosi sitten erinomaisin arvosanoin Aallon tefyltä. Liikuntakin sujuu. Hän esim. hiihtää helposti 70 kilometrin päivämatkoja.

En siis olisi vielä huolestunut kävelyn suhteen, mutta se kuulostaa huolestuttavalta, että lapsi ei juurikaan jokeltele eikä nouse seisomaan tukea vastaan.

Eikö tuo ole autisteille aika tavallista, että alkavat kävelemään vähän myöhemmin? 

Vierailija
42/47 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen isä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin huolissani todellakin ja veisin neuvolaan, ja päikyssä kysyisin heidän mielipidettään

Päikky. Mitä.

 

Lapsi ei mene päikkyyn.

 

Eskari sitten..

Vierailija
44/47 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on lähes vauva.

Vierailija
45/47 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä on Suomessa lasten neuvola, sinne lähtisin ensimmäiseksi, jos lapsen kehityksestä huolestuu. Voivat myös laittaa tutkimuksiin, jos näkevät sen tarpeelliseksi. Jotkut lapset tietysti luonnostaan kehittyvät hieman hitaasti, mutta voivat sen sitten ottaa myöhemmin kiinni.

Vierailija
46/47 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli toinen lapsi sellainen, että ei oikein puhunut paljon mitään. Sitten 3-vuotiaana kun aloitti, niin sille ei loppua tullut. On nyt akateemisessa ammatissa ja pärjää hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/47 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli toinen lapsi sellainen, että ei oikein puhunut paljon mitään. Sitten 3-vuotiaana kun aloitti, niin sille ei loppua tullut. On nyt akateemisessa ammatissa ja pärjää hyvin.

Mun lapsi myös alkoi puhua vasta 3 vuotiaana, ymmärsi kyllä hyvin mitä puhuttiin, muttei itse puhunut, mutta kommunikoi osoittamalla ym. 

 

Lapsi on ihan normaali nuori aikuinen nyt. Mutta hän lähti liikkeelle aikaisin ja kehittyi muuten normaalisti. Ja kävimme myös puheterapiassa, ja sielläkin todettiin, että on hyvälaatuinen puheen kehityksen viivästymä, eli varsinaista huolta ei ollut . 

 

AP.n tapaus on vähän eri, kun lapsi ei oikein jokeltele, eikä ilmeisesti paljoakaan liiku muuten. Eli viivettä on useammalla saralla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi