15kk taapero ei nouse eikä kävele
Olisitteko huolestuneita, jos 15kk ikäinen taapero ei nouse omatoimisesti tukea vasten, ei kävele. Ottaa satunnaisesti konttausasentoa ei jokeltele, kun hyvin satunnaisesti.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Olisin huolissani todellakin ja veisin neuvolaan, ja päikyssä kysyisin heidän mielipidettään
Päikky. Mitä.
Lapsi ei mene päikkyyn.
Eskari sitten..
No meillä on Suomessa lasten neuvola, sinne lähtisin ensimmäiseksi, jos lapsen kehityksestä huolestuu. Voivat myös laittaa tutkimuksiin, jos näkevät sen tarpeelliseksi. Jotkut lapset tietysti luonnostaan kehittyvät hieman hitaasti, mutta voivat sen sitten ottaa myöhemmin kiinni.
Meillä oli toinen lapsi sellainen, että ei oikein puhunut paljon mitään. Sitten 3-vuotiaana kun aloitti, niin sille ei loppua tullut. On nyt akateemisessa ammatissa ja pärjää hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli toinen lapsi sellainen, että ei oikein puhunut paljon mitään. Sitten 3-vuotiaana kun aloitti, niin sille ei loppua tullut. On nyt akateemisessa ammatissa ja pärjää hyvin.
Mun lapsi myös alkoi puhua vasta 3 vuotiaana, ymmärsi kyllä hyvin mitä puhuttiin, muttei itse puhunut, mutta kommunikoi osoittamalla ym.
Lapsi on ihan normaali nuori aikuinen nyt. Mutta hän lähti liikkeelle aikaisin ja kehittyi muuten normaalisti. Ja kävimme myös puheterapiassa, ja sielläkin todettiin, että on hyvälaatuinen puheen kehityksen viivästymä, eli varsinaista huolta ei ollut .
AP.n tapaus on vähän eri, kun lapsi ei oikein jokeltele, eikä ilmeisesti paljoakaan liiku muuten. Eli viivettä on useammalla saralla.
Eikö tuo ole autisteille aika tavallista, että alkavat kävelemään vähän myöhemmin?