15kk taapero ei nouse eikä kävele
Olisitteko huolestuneita, jos 15kk ikäinen taapero ei nouse omatoimisesti tukea vasten, ei kävele. Ottaa satunnaisesti konttausasentoa ei jokeltele, kun hyvin satunnaisesti.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Luottaisin enemmän neuvolaan kuin tähän palstaan.
Tämä on taas sen yhden lapsihullun keksimää paskaa. Kysyy ja vastaa itselleni..Hyi. Vanhapiika 🤮🤮🤮🤮💩💩💩
Omista lapsista yksi oppi kävelemään vasta kun oli 1,5 vuotta. Kaikin tavoin täydellinen aikuinen on nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Siis 1 v 3 kk. Pieni hän vielä on.
Leikittekö paljon hänen kanssaan?
Jutteletteko hänelle?
Luetteko loruja, pieniä satuja, katsotteko kuvia kuvakirjoista?
Laulatteko, soitatteko yhdessä?
Konttaako, istuuko?
Jos kovin huolettaa, veisin hyvälle lastenlääkärille, mutta neuvola neuvoo myös.
Moukka sinut tunnistaa kun teet itsellesi kysymyksiä. 🐖😝😝😝😝
Vierailija kirjoitti:
Omista lapsista yksi oppi kävelemään vasta kun oli 1,5 vuotta. Kaikin tavoin täydellinen aikuinen on nykyään.
Niiinköööööööööööö
Vierailija kirjoitti:
Omista lapsista yksi oppi kävelemään vasta kun oli 1,5 vuotta. Kaikin tavoin täydellinen aikuinen on nykyään.
Mutta lapsesi varmaan konttasi jo aiemmin. AP.n lapsi ei konttaa. Ei nouse tukea vasten tms.
Jos lapsi joko yrittäisi puhua tai kävellä, en olisi huolissani. Nyt kuitenkin lapsi ei tee kumpaakaan. Veisin tutkittavaksi. Toivottavasti selviää, mistä on kyse.
Mä olen itse ollut lähemmäksi 2v kun lähdin kävelemään ja teen silti töitä liikunta-alalla.
Omat lapset oppineet 11kk, 1v, 1v 2kk , 1v 3kk kävelemään. Riippuu hirveästi lapsesta.
Vierailija kirjoitti:
Olisin huolestunut.
Tämä on käsitelty. Mene johonkin ketjuun ihmisiä haukkumaan. 🐖
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omista lapsista yksi oppi kävelemään vasta kun oli 1,5 vuotta. Kaikin tavoin täydellinen aikuinen on nykyään.
Mutta lapsesi varmaan konttasi jo aiemmin. AP.n lapsi ei konttaa. Ei nouse tukea vasten tms.
Ap on on moukka äidiksi kun täältä kyselee. Lasun paikka.
Pidä lasta lattialla pehmeällä matolla päivät, ei sängyssä tai sitterissä. Lapsi tarvitsee tukevan alustan alkaa liikkua.
Liikuta itse lasta päivittäin esim. käännä kyljelleen, pidä vauvaa mahallaan.
Neuvolaan voi koska tahansa varata ylimääräisen ajan. Ja jos lapsi ei jostain syystä ole ennen käynyt neuvolassa voi sinne ilmoittautua missä iässä tahansa ennen koulun aloitusta.
Kaikki lapset eivät koittaa, osa lähtee suoraan kävelemään.. Ei hätää.
Vierailija kirjoitti:
Siis 1 v 3 kk. Pieni hän vielä on.
Leikittekö paljon hänen kanssaan?
Jutteletteko hänelle?
Luetteko loruja, pieniä satuja, katsotteko kuvia kuvakirjoista?
Laulatteko, soitatteko yhdessä?
Konttaako, istuuko?
Jos kovin huolettaa, veisin hyvälle lastenlääkärille, mutta neuvola neuvoo myös.
Eivät tee mitään lapsen kanssa kun ei ehdi kun pitää roikkua somessa.
On syytä huolestua. Veisin lapsen lastenlääkärin tutkittavaksi.
Ikävää sanoa näin, mutta minä en neuvolaan luottaisi sokeasti. Siellä on niin monenlaista ihmistä töissä. Omassa lähipiirissä 2 v lapsi ei kävellyt vaan konttasi, sai neuvolasta lähetteen fysioterapeutille "jumppaan". Onneksi fyssari tarttui heti ensi käynnillä asiaan, sanoi että nyt ei ole kaikki ok, on syytä tutkia tarkemmin. Siitä alkoikin aikamoinen rumba sairaalassa. Lapsella todettiin aikanaan melko vaikea kehitysvamma.
Toinen huono kokemus neuvolasta on, kun lapseni kuulovammaa ei siellä tutkittu ja löydetty. Huoleni vähäteltiin ja seliteltiin, aina vain seurattiin tilannetta. Ekaluokan opettaja vasta tarttui asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis 1 v 3 kk. Pieni hän vielä on.
Leikittekö paljon hänen kanssaan?
Jutteletteko hänelle?
Luetteko loruja, pieniä satuja, katsotteko kuvia kuvakirjoista?
Laulatteko, soitatteko yhdessä?
Konttaako, istuuko?
Jos kovin huolettaa, veisin hyvälle lastenlääkärille, mutta neuvola neuvoo myös.
Eivät tee mitään lapsen kanssa kun ei ehdi kun pitää roikkua somessa.
Haista ny 💩💩💩
Kuopukseni oppi kävelemään 1v 7kk iässä. Neuvolassa ennen sitä asiaan kiinnitettiin huomiota ja hän kävi fyssarilla ja lonkan röntgenissä. Kävelemään lähti oikeastaan ihan yhtenä päivänä kun siskonsa ja serkkunsa pelleili ja juoksenteli. Nousi vaan ja lähti.
Fyssari arveli, että hänellä on painovoima-aistiyliherkkyys. Lapsi ei ollut koskaan innostunut kiipeämään minnekään, ei esim leikkipuiston kiipeilytelineisiin. Oli todella varovainen esim portaissa ja jos alusta tuntui jotenkin epävakaalle.
Nyt hän on 24-vuotias ja oppi kyllä ihan hienosti luistelemaan, hiihtämään, ratsastamaan, harrasti jazztanssia pitkään. Älyllisesti ei mitään vikaa, ylioppilaaksi päästyään pääsi suoraan opiskelemaan haluamaansa alaa.
Mutta ap, neuvolan kautta kannattaa asiaa alkaa selvittämään.
No vastaa itsellesi. 😆