Mikä on kaukaasialainen?
Kommentit (9)
Osaat tulla nettiin, joten varmasti osaat kysyä googleltakin. Gemini vastaa alta aikayksikön.
Eurooppalaiset, lähi-itäläiset, pohjoisafrikkalaiset ja osin keski-eurooppalaiset sekä etelä-aasialaiset.
Kaukasia on iso alue Euroopan ja Aasian rajalla, mutta kun englanniksi puhutaan kaukasialaisista (Caucasian), niin se tarkoittaa valkoihoisia ihmisiä (rotua).
Riippuu kysyjästä ja kielestä jolla kysyy.
Kaukaasialainen on varmaan joku kaukana aasiassa asuva. Tai sitten se on jotain muuta. Asia selviää, kun googlaat.
Vierailija kirjoitti:
Osaat tulla nettiin, joten varmasti osaat kysyä googleltakin. Gemini vastaa alta aikayksikön.
Et sitten ymmärrä, mikä keskustelupalsta on.
"Googlaa ja googlaa."
Tuossa nyt varmaan Ap ihmettelee ihan aiheellisesti sitä samaa mitä moni muukin: että mikä ihmeen logiikka on nimittää valkoihoista "kaukaasialaiseksi" (vai kuuluisiko se olla yhdella a:lla, "kaukasialainen"?), ikäänkuin kaikki valkoihoiset olisivat kotoisin Kaukasus-vuoristosta.
Esim. minä olen täysvalkonaamainen kantasuomalainen tavisheppu enkä ole edes käynyt Kaukasuksessa (/-lla) eikä sieltä ole kukaan esiäitini eikä -isänikään kotoisin niin pitkältä ajalta kuin ihmisten tulemisia ja menemisiä pystytään jäljittämään; en osaa venäjää enkä sen etelämaakuntien murteita; enkä tosiaankaan ole mikään "kaukasialainen" jos vain yhtään saan itse määritellä rotuni / "etnisyyteni".
Mutta ehkä valkonaamalla ei sellaista samanlaista itsemäärittelyoikeutta ole kuin kaikilla muilla, ja siksi olen sitten varmaan näiden "Googlaa ja googlaa" -vastaajien mielestä etelä-venäläinen, kuten myös esim. kaikki 400-vuoden ajalta syntyperäiset yhdysvaltalaiset valkonaamat.
Kiitos aikuismaisesta ja älykkäästä vastauksesta: "Googlaa ja googlaa".
Ehkä tuossa Ap aloitti keskustelun (jota minä jatkoin) kuitenkin vähän muusta kuin te luulette.
Jätkä 54 vuotta
Vierailija kirjoitti:
"Googlaa ja googlaa."
Tuossa nyt varmaan Ap ihmettelee ihan aiheellisesti sitä samaa mitä moni muukin: että mikä ihmeen logiikka on nimittää valkoihoista "kaukaasialaiseksi" (vai kuuluisiko se olla yhdella a:lla, "kaukasialainen"?), ikäänkuin kaikki valkoihoiset olisivat kotoisin Kaukasus-vuoristosta.
Esim. minä olen täysvalkonaamainen kantasuomalainen tavisheppu enkä ole edes käynyt Kaukasuksessa (/-lla) eikä sieltä ole kukaan esiäitini eikä -isänikään kotoisin niin pitkältä ajalta kuin ihmisten tulemisia ja menemisiä pystytään jäljittämään; en osaa venäjää enkä sen etelämaakuntien murteita; enkä tosiaankaan ole mikään "kaukasialainen" jos vain yhtään saan itse määritellä rotuni / "etnisyyteni".
Mutta ehkä valkonaamalla ei sellaista samanlaista itsemäärittelyoikeutta ole kuin kaikilla muilla, ja siksi olen sitten varmaan näiden "Googlaa ja googlaa" -vastaajien mielestä etelä-venäläinen, kuten myös esim. kaikki 400-vuoden ajalta syntyperäiset yhdysvaltalaiset valkonaamat.
Kiitos aikuismaisesta ja älykkäästä vastauksesta: "Googlaa ja googlaa".
Ehkä tuossa Ap aloitti keskustelun (jota minä jatkoin) kuitenkin vähän muusta kuin te luulette.
Jätkä 54 vuotta
Olisit voinut oppia jotain googlaamalla, esimerkiksi sen että Yhdysvaltoja ei ollut olemassa 400 vuotta sitten. "Caucasian" on amerikkalaisten käyttämä määritelmä joka on jäänyt kieleen saksalaisen, väärän teorian reliikkinä.
"This classification stems from the "Göttingen school of history" and the work of German anatomist Johann Friedrich Blumenbach in 1795."
Ei sinun kannata hermostua ellet asu USA:ssa.
Googlaa niin tiedät.