Miksi hyvuinvointivaltion keinoin ei saada ihmisiä takaisin jaloilleen ja osaksi työelämää?
Vammaiset ja sairaat pois lukien tietenkin. Miksi nykyinen malli, jossa käytetään valtava määrä tukea suorina sosiaalitukina ja muös erilaisina kuntoutuksina, ei tuota työmarkkinoille palaavia ihmisiä?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Jos annettaisiin kaikille tasasumma (=kansalaispalkka joka sisältää kaikki tuet), niin se lopettaisi valvonnan käytännössä tarpeettomana. Tasasumma kannustaisi kerryttämään säästöjä ja pyrkimään eteenpäin.
Nykyinen järjestelmä kannustaa olemaan varaton ja kannustaa kaiken yrittämisen lopettamisen.
Kansalaispalkassa on omat ongelmansa - paljon parempi ratkaisu olisi henkilökohtainen sosiaaliturvatili.
Koska vastikkeeton raha vain passivoi. Miksi tehdä mitään kun saman saa ilmaiseksikin
Ylipäätään mitä ongelmaisiin ihmisiin tulee; ketään ei voi auttaa väkisin. Et voi esimerkiksi alkoholista taikoa terveeksi. Et voi auttaa,vaikka sinulla olisi ne ratkaisut, jos hänestä itsestään ei ole raitistumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vaikkakin näiden himmeleiden poisto helpottaisi järjestelmää ja palauttaisi nopeasti normaalin työskentelyn, niin tukijärjestelmää, hakemusviidakkoa, valvontaa sekä muita liitännäistoimintoja ei voida poistaa. Tämä siksi, että näiden poisto poistaisi tarpeen niille tarpeettomille tukien ja hakemusten käsittelijöille.
Kun ymmärtää että kolmasosa joidenkin puolueiden äänestäjistä on juuri tätä tarpeetonta työtä tekevää massaa, niin ymmärtää että päättäjien on mahdotonta poistaa himmeliä ilman että oma hillotolppa lähtee.
Eihän tuo hakemusten käsittely ole kuin pienen pieni osa järjestelmää. Suurin hyötyjä on erilaisten kuntoutuskurssien tuottajat. Niissä liikkuu vähän eri rahat kuin yksittäisten tukien laskijoiden, joilla varmaan nykyisin jo paljon tietoteknistä apua laseknnoissa.
Motivaatio ilmaiseen työntekoon ei välttämättä ole kovin korkea. Tuskin sinäkään innosta hihkuisit jos palkkasi olisi huomisesta alkaen nolla euroa tunnilta.