Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi hyvuinvointivaltion keinoin ei saada ihmisiä takaisin jaloilleen ja osaksi työelämää?

Vierailija
22.06.2026 |

Vammaiset ja sairaat pois lukien tietenkin. Miksi nykyinen malli, jossa käytetään valtava määrä tukea suorina sosiaalitukina ja muös erilaisina kuntoutuksina, ei tuota työmarkkinoille palaavia ihmisiä? 

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilijoissa on kyllä semmoisia venkoilijoita, etten ihmettele että monet pitkäaikaistyöttömiä.

 

Esimerkiksi yksi aluksi ihan positiivisen käsityksen antanut työkokeilija alkoi muutaman päivän jälkeen saikuttaa jatkuvasti pitkiä viikonloppuja. Kaikki oma-alotteisuus loppui muutaman päivän alkuinnostuksen jälkeen, ja joka ikisestä annetusta työtehtävästä joutuu muistuttamaan, että tekisikö loppuun eikä vaan jutustelisi tuntitolkulla. Kyllä töissä saa ja pitääkin jutustella, mutta kyllä niitä töitäkin pitäisi tehdä siinä samalla.

 

Jos yhtään olisi ahkerampi niin ihan hyvin saattaisi saada esimerkiksi kesätyöpaikan ja ehkä myöhemmin vakipaikankin kun alkuun vaikutti ihan pätevältä ja oma-alotteiseltakaverilta, mutta sitten alkoi laiskottelu ja saikuttaminen.

Motivaatio ilmaiseen työntekoon ei välttämättä ole kovin korkea. Tuskin sinäkään innosta hihkuisit jos palkkasi olisi huomisesta alkaen nolla euroa tunnilta.

Vierailija
62/64 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos annettaisiin kaikille tasasumma (=kansalaispalkka joka sisältää kaikki tuet), niin se lopettaisi valvonnan käytännössä tarpeettomana. Tasasumma kannustaisi kerryttämään säästöjä ja pyrkimään eteenpäin.

Nykyinen järjestelmä kannustaa olemaan varaton ja kannustaa kaiken yrittämisen lopettamisen.

Kansalaispalkassa on omat ongelmansa - paljon parempi ratkaisu olisi henkilökohtainen sosiaaliturvatili.

https://www.libera.fi/2013/12/10/perustili-nain-se-toimii/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska vastikkeeton raha vain passivoi. Miksi tehdä mitään kun saman saa ilmaiseksikin

 

Ylipäätään mitä ongelmaisiin ihmisiin tulee; ketään ei voi auttaa väkisin. Et voi esimerkiksi alkoholista taikoa terveeksi. Et voi auttaa,vaikka sinulla olisi ne ratkaisut, jos hänestä itsestään ei ole raitistumaan.

Vierailija
64/64 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikkakin näiden himmeleiden poisto helpottaisi järjestelmää ja palauttaisi nopeasti normaalin työskentelyn, niin tukijärjestelmää, hakemusviidakkoa, valvontaa sekä muita liitännäistoimintoja ei voida poistaa. Tämä siksi, että näiden poisto poistaisi tarpeen niille tarpeettomille tukien ja hakemusten käsittelijöille.

Kun ymmärtää että kolmasosa joidenkin puolueiden äänestäjistä on juuri tätä tarpeetonta työtä tekevää massaa, niin ymmärtää että päättäjien on mahdotonta poistaa himmeliä ilman että oma hillotolppa lähtee.

Eihän tuo hakemusten käsittely ole kuin pienen pieni osa järjestelmää. Suurin hyötyjä on erilaisten kuntoutuskurssien tuottajat. Niissä liikkuu vähän eri rahat kuin yksittäisten tukien laskijoiden, joilla varmaan nykyisin jo paljon tietoteknistä apua laseknnoissa.