Miksi hyvuinvointivaltion keinoin ei saada ihmisiä takaisin jaloilleen ja osaksi työelämää?
Vammaiset ja sairaat pois lukien tietenkin. Miksi nykyinen malli, jossa käytetään valtava määrä tukea suorina sosiaalitukina ja muös erilaisina kuntoutuksina, ei tuota työmarkkinoille palaavia ihmisiä?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Jos annettaisiin kaikille tasasumma (=kansalaispalkka joka sisältää kaikki tuet), niin se lopettaisi valvonnan käytännössä tarpeettomana. Tasasumma kannustaisi kerryttämään säästöjä ja pyrkimään eteenpäin.
Nykyinen järjestelmä kannustaa olemaan varaton ja kannustaa kaiken yrittämisen lopettamisen.
Ei kukaan halua olla köyhä.
Koska kokkarit tykkää kyykyttää itseään köyhempiä. Rikkaiden mielestä sillä, jolla on rahaa, on valta huvitella muiden kustannuksella.
Asuisimmepa vielä hyvinvointivaltiossa niin varamaan onnistuisimme.
Valitettavasti PersKokkare-fasistif romuttivat hyvinvointivaltiomme suurimmalta osalta suomalaisia. Vain fassareitten rikkaat lemmikit voivat hyvin, jopa entistäkin paremmin .
Vilkaisitko ap peiliin ennen kuin päätit uhriutua ja aloittaa ulisemisen?
Ihme tyyppi 🙄
Jospa ihmisillä ei ole edes halua kuntoutua ja palata työelämään. Kovasti heikot tulokset on ainakin narkomaanien, alkoholistien ja osan mielisairaitten kohdalla. Ei heitä toki voi kokonaan heitteille laittaa mutta kannatattaisi olla realisti eikä kuvitella että Piritorilla aikaansa viettävästä tulisi tuottava työntekijä yhtään mihinkään.
Koska pakotettu termi "työelämä" on nykyään orjatyö ja osa ei kestä pitkiä päiviä. Elämä voi tarkoittaa muuta tai muutakin elämää joillekin. Koulutus voi olla pitkä ja vaativa. Ei olekaan hyväntahtoisesti vain saatu kunnolliset työpaikat ja joustot, hyvät palkat. Sillä manipuloidaan ja tehty orjabisnestä. Muiden hädästä.
Viimeiset parikymmentä vuotta Suomessa on ollut vaikeaa saada töitä. Olen nuorempana asunut ulkomailla useamman kerran ja aina on löytynyt jotain töitä. Suomesa aina tullut seinä vastaan, vaikka työkokemusta ja koulutustakin on. Suomessa pitää olla suhteita tai hyvää onnea, että saa työpaikan. Nykyään varmasti vielä vaikeampaa kuin ennen. Miksi näin on, en osaa sanoa.
Koska tää on niitä harvoja maita joissa terve ihminen pystyy elämään koko ikänsä muiden siivellä. Ja ihminen nyt vaan on laiska.
Vierailija kirjoitti:
Koska sitä hyvinvointivaltiota on ajettu alas tämän hallituskauden ajan. Toista oli vielä vuonna 2022, jolloin ajat oli vielä hyvin, ja valtio huolehti heikommistaan esim. työllistämispolitiikan puolella.
Ei ole totta. Rankaisu oli silloinkin ja huono kohtelu. Systeemi on susi.
Ainoa mitä moni tekee työllistyäkseen on ne 4 pakkohakemusta per kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska ihmiset lilluvat hyvinvointivaltion turvaverkossa eikä heille muodostu aitoa motivaatiota kääntää kaikkia mahdollisia kiviä oman elatuksen hankkimisen eteen. Tämän huomaa jokainen joka on käynyt sellaisissa maissa missä tukia ei juuri makseta. Siellä ihmisillä on vaikka mitä bisnestä ja/tai omavaraisuusjuttua meneillään.
Huijareita on juu ja huonoa roskaa myydään. Sitäkö haluat tänne.
Työttömyys Suomessa on käytännössä muiden rahoilla ikuista lomailua, toki paskalla elintasolla mutta jos ambitiot liittyy lähinnä syömiseen, paskomiseen ja nukkumiseen se riittää hienosti monelle.
Varmaan siksi, että todellisuudessa iso osa "työttömistä" on oikeasti työkyvyttömiä, mutta eläkkeelle ei pääse.
Ja ei, vaikeasti homesairastunut astmaatikko ei kuntoudu pakollisessa kuntoutuksessa, joka järjestetään homeelta haisevassa kuntoutuskeskuksessa, missä astma pahenee. Mutta pakko on menmä yrittänään ja sitten jättää kesken (kun sairastuu niin pahasti) - muuten menisi tuet.
Mitenköhän paljon säästyisi yhteiskunnan resursseja, jos oikeasti työkyvyttömät pääsisi sinne sairaseläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Koska tää on niitä harvoja maita joissa terve ihminen pystyy elämään koko ikänsä muiden siivellä. Ja ihminen nyt vaan on laiska.
Luuletko että tuosta vaan voi mennä eri aloille. Myös uupuvat. Tai selkä- ja lihasjäykät. Erilaiset ihmiset tulisi hyväksyä, luoda rahaa vaikka koneella. Jokainen tekee oman harkinnan ja jaksamisen mukaan, ei muille jatkuvasti tilittäen. Muiden elämä ei kuulu toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kiitos hakemuksesta, mutta valintamme ei tällä kertaa kohdistunut sinuun".
Jonkun pitäisi kertoa työttömille, että töitä ei saada siten, että etsitään työkkärin sivuilta työpaikkailmoitus ja sitten lähetetään hakemus sinne.
Yli 95% työsuhteista solmitaan ilman mitään hakuprosessia. Työn etsimisen A ja O ovat suhteet ja verkostot joiden kautta työnantaja tulee tietoiseksi työntekijästä.
Monilla ei ole niitä suhteita ja verkostoja, eikä taitoja tai resursseja hankkia ja ylläpitää niitä.
Vierailija kirjoitti:
Koska sitä hyvinvointivaltiota on ajettu alas tämän hallituskauden ajan. Toista oli vielä vuonna 2022, jolloin ajat oli vielä hyvin, ja valtio huolehti heikommistaan esim. työllistämispolitiikan puolella.
Miksi silloin v 2022 oli 873 tuhatta köyhää kun kaikki oli niin hyvin?
Vierailija kirjoitti:
Koska "hyvinvointivaltio" ei toimi, ja sillä on sama ongelma kuin sosialismilla: jossakin vaiheessa muiden kukkarosta loppuu rahat ja kaikki tähän varastamiseen (verotukseen) perustuvat himmelit sortuvat.
Koska amerikkalainen järjestelmähän toimiikin NIIIIIN hyvin? 38 triljoonaa taalaa valtionvelkaa, eniten koko ihmiskunnan kirjatussa historiassa. Eikä merkkiäkään mistään sosialismista siellä. Paitsi rikkaille.
Voisimme samantien alkaa vain printtaamaan koko ajan lisää rahaa ja maksaa kaiken sillä. Koska näinhän USA toimii jo de facto nostaessaan koko ajan velkakattoaan.
Vierailija kirjoitti:
Koska "hyvinvointivaltio" ei toimi, ja sillä on sama ongelma kuin sosialismilla: jossakin vaiheessa muiden kukkarosta loppuu rahat ja kaikki tähän varastamiseen (verotukseen) perustuvat himmelit sortuvat.
Luuletko sinä raukka, että verotus on jotenkin nimenomaan hyvinvointivaltion ominaisuus?
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys Suomessa on käytännössä muiden rahoilla ikuista lomailua, toki paskalla elintasolla mutta jos ambitiot liittyy lähinnä syömiseen, paskomiseen ja nukkumiseen se riittää hienosti monelle.
Ei todellakaan ole lomailua, stressaavaa se on.
Hyvin monta syytä. Terveydenhuolto ei toimi. Ihmiset eivät saa tarvittavia tutkimuksia eikä hoitoa. Eläkkeelle ei pääse kuin hyvin hyvin harvat ja näin ollen roikkuvat työttömyystilastoissa vuosia/vuosikymmeniä.
Kuntoutujille ei ole riittävästi erilaisia kuntoutusmuotoja/palveluita.
Työelämä ei ole valmis palkkaamaan osatyökykyisiä, vaikka juuri työ olisi parasta kuntoutumista työelämään ja/tai mahdollistaisi osatyökykyisen vastamaan osittain omasta elatuksestaan.
Tuossa muutama syy.
Voit tulla hyvinvointialueelle töihin näiden haasteiden kanssa taistelemaan. Mielellämme otamme vastaan uusia ideoita. Mutta tule nyt ensin kokeilemaan mitä tämä on ihan oikeassa elämässä käytännössä.