Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi hyvuinvointivaltion keinoin ei saada ihmisiä takaisin jaloilleen ja osaksi työelämää?

Vierailija
22.06.2026 |

Vammaiset ja sairaat pois lukien tietenkin. Miksi nykyinen malli, jossa käytetään valtava määrä tukea suorina sosiaalitukina ja muös erilaisina kuntoutuksina, ei tuota työmarkkinoille palaavia ihmisiä? 

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys on aivovammainen. Mikään vastaus ei korjaa sitä.

Vierailija
42/64 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole työpaikkoja mihin kuntoutua. CV:ssä ei saa olla aukkoja ja työnantajat haluavat palkata jo työssä olevia. Ns. helppoja töitä ei enää ole, kaikissa vaaditaan 100 % työtehoa ja -kuntoa.

Ja niitä työpaikkoja ei ole kun maataan loisina sohvalla eikä perusteta yrityksiä

Kaikista ei ole yrittäjiksi 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kiitos hakemuksesta, mutta valintamme ei tällä kertaa kohdistunut sinuun".

Miksi olet huono hakija? Mitä et osaa kun et kelpaa?

No sitähän työnantajat eivät kerro.

Vierailija
44/64 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vaikka annettaisi ihmisille ne tarvittavat lääkkeet

kyllä, varsinkin osa kilpirauhaspotilaista tarvitsee muuta kuin tyroksiinia. 

Vierailija
45/64 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska tää on niitä harvoja maita joissa terve ihminen pystyy elämään koko ikänsä muiden siivellä. Ja ihminen nyt vaan on laiska.

Tämä.

Hyvinvointivaltiohan perustuu idealle siitä, että työkykyiset kansalaiset oletusarvoisesti elättävät itsensä ja yhteiskunta tulee apuun vain sairastumisen tai satunnaisten työttömyysjaksojen vaarantaessa toimeentulon.

Systeemi hajoaa siinä vaiheessa, kun hyvinvointivaltio kääntyy oikeudeksi riittävään perustoimeentuloon ilman minkäänlaista omaa aktiivisuutta tai työhaluja. Mitkään rahat eivät riitä tällaisen järjestelmän pyörittämiseen pidemmän päälle.

Vierailija
46/64 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei omista ihmisiä täällä. Vaikka on tukiraha. Se ei oikeuta määräämään ihmisiä. Ei edes heikkokuntoisia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/64 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole työpaikkoja mihin kuntoutua. CV:ssä ei saa olla aukkoja ja työnantajat haluavat palkata jo työssä olevia. Ns. helppoja töitä ei enää ole, kaikissa vaaditaan 100 % työtehoa ja -kuntoa.

Ja niitä työpaikkoja ei ole kun maataan loisina sohvalla eikä perusteta yrityksiä

Yrityksen perustamiseen tarvitaan pääomaa ja verkostoja, kelvollinen yritysidea ja ammattitaito sen toteuttamiseksi. Monilla ei ole näitä.

Vierailija
48/64 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska nykyinen hallitus eivedes halua pitää tavoitteena sitä, nitä joskus koettiinnja haluttiin uskoa, että olisi yhteinen ja Suomen (lähes) yksimielinen tavoite ja päämäärä. .

Jo hallituskauden alussa valtovsrainministerimme teki selväksi, että hänen tavoitteensa on leika (heikompiosaisilta ja viipaloida (huonomoiosaisilta). Samaan aikaan työministeri runnoi läpi esitykset joilla tehtiin entistäkin helpommin voitaisiin päättää työsopimukset, samalla kannustettiin ihmisiä eroamaan ammattiliitosta ja jotta työttömäksibjoutuneet vielä paremmin tiedostaisivat osansa poistettiin ns. palkansuojaosa. Suunnilleen samoihin aikiihin kohdennettiin verohelpotuksia kaikkein suurituloisinmilta. Viineaikoina on esitetty arkioyhien poistamista ja kun ne on poistettu niin voidaan porttiteoriaa seuraten  lakkauttaa pyhäpäivälosät, ylityö ja yötyökorvaukset. 

Kaikkea tätä voidaan tietysti perustella globalin kilpailukyvyn kohottamisella ja suomalaisen teollisuuden edistämisellä mutta ovatko nämä toimet sellaisia, jotka lopulta vastaavat siihen mitennylläpidetään javhuolehditaan "hyvinvointivaltion" huomisesta ja sen kansalaisten valoisammasta tulevaisuudesta, riippumatta ansio ja tulotasista niin saanee tuota hieman epäillä

Pätkätöihin tuomittu maisteri

Sinua ei ole kukaan tuominnut vaan ihan itse valitsit alan johon on vaikea saada vakipaikkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/64 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska tää on niitä harvoja maita joissa terve ihminen pystyy elämään koko ikänsä muiden siivellä. Ja ihminen nyt vaan on laiska.

Tämä.

Hyvinvointivaltiohan perustuu idealle siitä, että työkykyiset kansalaiset oletusarvoisesti elättävät itsensä ja yhteiskunta tulee apuun vain sairastumisen tai satunnaisten työttömyysjaksojen vaarantaessa toimeentulon.

Systeemi hajoaa siinä vaiheessa, kun hyvinvointivaltio kääntyy oikeudeksi riittävään perustoimeentuloon ilman minkäänlaista omaa aktiivisuutta tai työhaluja. Mitkään rahat eivät riitä tällaisen järjestelmän pyörittämiseen pidemmän päälle.

Nimenomaan on rahaa. Ja ollut ennenkin. Ja valehtelet. Rahaa voi luoda koneella ja painamalla, jos sovitaan siitä kansainvälisesti. Ja ilman sitäkin on jo nyt. Se on se mihin sen kohdistaa.

Vierailija
50/64 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vaikka annettaisi ihmisille ne tarvittavat lääkkeet

kyllä, varsinkin osa kilpirauhaspotilaista tarvitsee muuta kuin tyroksiinia. 

Mitä muuta? Mikä siihen auttaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/64 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska "hyvinvointivaltio" ei toimi, ja sillä on sama ongelma kuin sosialismilla: jossakin vaiheessa muiden kukkarosta loppuu rahat ja kaikki tähän varastamiseen (verotukseen) perustuvat himmelit sortuvat.

sulla on omituinen käsitys hyvinvoinnista

Vierailija
52/64 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa ihmisillä ei ole edes halua kuntoutua ja palata työelämään. Kovasti heikot tulokset on ainakin narkomaanien, alkoholistien ja osan mielisairaitten kohdalla. Ei heitä toki voi kokonaan heitteille laittaa mutta kannatattaisi olla realisti eikä kuvitella että Piritorilla aikaansa viettävästä tulisi tuottava työntekijä yhtään mihinkään.

Suurin osa työttömistä ei ole sellaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/64 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin politiikka tähtäsi täystyöllisyyteen, sitten sellaisesta luovuttiin, koska "markkinat ovat ratkaisu kaikkeen", ja lisäksi "työttömyyttä täytyy olla, koska muuten palkat nousevat liian korkeiksi ja talous ylikuumenee". 

Vierailija
54/64 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vaikka annettaisi ihmisille ne tarvittavat lääkkeet

kyllä, varsinkin osa kilpirauhaspotilaista tarvitsee muuta kuin tyroksiinia. 

Mitä muuta? Mikä siihen auttaa?

Niskalaukaus nagantilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/64 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska "hyvinvointivaltio" ei toimi, ja sillä on sama ongelma kuin sosialismilla: jossakin vaiheessa muiden kukkarosta loppuu rahat ja kaikki tähän varastamiseen (verotukseen) perustuvat himmelit sortuvat.

Luuletko sinä raukka, että verotus on jotenkin nimenomaan hyvinvointivaltion ominaisuus?

Ei ole. USAssa joudut maksamaan veroja kotimaahan vaikka muuttaisit ulkomaille asumaan. Vapaudut tästä vain todistamalla että tosiasialliset siteesi USAhan ovat täysin poikki. 

Vierailija
56/64 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska "hyvinvointivaltio" ei toimi, ja sillä on sama ongelma kuin sosialismilla: jossakin vaiheessa muiden kukkarosta loppuu rahat ja kaikki tähän varastamiseen (verotukseen) perustuvat himmelit sortuvat.

Koska amerikkalainen järjestelmähän toimiikin NIIIIIN hyvin? 38 triljoonaa taalaa valtionvelkaa, eniten koko ihmiskunnan kirjatussa historiassa. Eikä merkkiäkään mistään sosialismista siellä. Paitsi rikkaille. 

Voisimme samantien alkaa vain printtaamaan koko ajan lisää rahaa ja maksaa kaiken sillä. Koska näinhän USA toimii jo de facto nostaessaan koko ajan velkakattoaan. 

Mistähän tulee se käsitys, ettei Yhdysvalloissa laitettaisi lantin lanttia sosiaaliturvaan? Oikeasti esim. vuonna 2024 35% valtion budjetista meni sosiaaliturvaan ja Medicareen, joka vastaa vähävaraisten ja vammaisten terveydenhoidosta.

Alimman 20% tulotason kotitaloudet saivat tulonsiirtoina nettona noin 16000 USD liitovaltiota vuodessa.

Vierailija
57/64 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vaikka annettaisi ihmisille ne tarvittavat lääkkeet

kyllä, varsinkin osa kilpirauhaspotilaista tarvitsee muuta kuin tyroksiinia. 

Mitä muuta? Mikä siihen auttaa?

Niskalaukaus nagantilla.

Ei voi jumalauta todeta kuin että täällä pyörii aivan sairaita "ihmisiä" kun toisen ihmisen tapppaminen nähdään sinä parhaana ratkaisuna kaikkeen. 

Vierailija
58/64 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeilijoissa on kyllä semmoisia venkoilijoita, etten ihmettele että monet pitkäaikaistyöttömiä.

 

Esimerkiksi yksi aluksi ihan positiivisen käsityksen antanut työkokeilija alkoi muutaman päivän jälkeen saikuttaa jatkuvasti pitkiä viikonloppuja. Kaikki oma-alotteisuus loppui muutaman päivän alkuinnostuksen jälkeen, ja joka ikisestä annetusta työtehtävästä joutuu muistuttamaan, että tekisikö loppuun eikä vaan jutustelisi tuntitolkulla. Kyllä töissä saa ja pitääkin jutustella, mutta kyllä niitä töitäkin pitäisi tehdä siinä samalla.

 

Jos yhtään olisi ahkerampi niin ihan hyvin saattaisi saada esimerkiksi kesätyöpaikan ja ehkä myöhemmin vakipaikankin kun alkuun vaikutti ihan pätevältä ja oma-alotteiseltakaverilta, mutta sitten alkoi laiskottelu ja saikuttaminen.

Vierailija
59/64 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska tää on niitä harvoja maita joissa terve ihminen pystyy elämään koko ikänsä muiden siivellä. Ja ihminen nyt vaan on laiska.

Tämä.

Hyvinvointivaltiohan perustuu idealle siitä, että työkykyiset kansalaiset oletusarvoisesti elättävät itsensä ja yhteiskunta tulee apuun vain sairastumisen tai satunnaisten työttömyysjaksojen vaarantaessa toimeentulon.

Systeemi hajoaa siinä vaiheessa, kun hyvinvointivaltio kääntyy oikeudeksi riittävään perustoimeentuloon ilman minkäänlaista omaa aktiivisuutta tai työhaluja. Mitkään rahat eivät riitä tällaisen järjestelmän pyörittämiseen pidemmän päälle.

Ei riitä rahat, olet oikeassa. Ekaa kertaa nyt vuosikymmenien työssöolon jälkeen työttömänä ja tuntuu todella absurdilta koko homma. Olen tottunut tekemään töitä ja aina ollut todella aktiivinen, olenhan aina jotenkin saanut töitä aiemmin, vaikka ei ole ollut suhteita jne. Nyt tietenkin ikä vaikuttaa työllistymiseen, että sen verran annan itselleni armoa, mutta on täysin mahdotonta päästä edes haastatteluihin. Tämän maan elinkeinoelämä ja työmarkkinat ovat täysin rikki. Siitä on turha syyllistää ihmisiä, jotka haluavat töihin, mutta eivät pääse. Ei ole edes mitään matalapalkka-aloja, joihin niin vain mennään (aiemmin olen näihin aina päässyt, vaikka korkeakoulutettuna). Kaikista ei ole yrittäjiksi. 

Vierailija
60/64 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska "hyvinvointivaltio" ei toimi, ja sillä on sama ongelma kuin sosialismilla: jossakin vaiheessa muiden kukkarosta loppuu rahat ja kaikki tähän varastamiseen (verotukseen) perustuvat himmelit sortuvat.

Koska amerikkalainen järjestelmähän toimiikin NIIIIIN hyvin? 38 triljoonaa taalaa valtionvelkaa, eniten koko ihmiskunnan kirjatussa historiassa. Eikä merkkiäkään mistään sosialismista siellä. Paitsi rikkaille. 

Voisimme samantien alkaa vain printtaamaan koko ajan lisää rahaa ja maksaa kaiken sillä. Koska näinhän USA toimii jo de facto nostaessaan koko ajan velkakattoaan. 

Mistähän tulee se käsitys, ettei Yhdysvalloissa laitettaisi lantin lanttia sosiaaliturvaan? Oikeasti esim. vuonna 2024 35% valtion budjetista meni sosiaaliturvaan ja Medicareen, joka vastaa vähävaraisten ja vammaisten terveydenhoidosta.

Alimman 20% tulotason kotitaloudet saivat tulonsiirtoina nettona noin 16000 USD liitovaltiota vuodessa.

USAn spastinen oranssi keharipressa on juuri leikannut noita kovalla kädellä voidakseen antaa verohelpotuksia rikkaille. 

Hmmm... Missähän muualla on juuri tehty näin?