Kuinka kauan työkkärillä kestää lähettää työvoimapoliittinen lausunto Kelaan? Olen odottanut jo 3 kuukautta.
3 kuukautta olen ollut ilman rahaa työkkärin hidastelun takia.
Kommentit (28)
Minä saan tällä viikolla jo toista kertaa Yleistukimaksun, joten ei näy olevan kiire hakemuksissa.
Joten homma kiikastaa nyt siitä, että ap ei ole hoitanut asioitaan. Ei se nyt parane siitä, että käy vaan Kelan sivuilla ihmettelemässä, koska asiat on selvästikin hoitamatta TE-toimiston kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin kuukausi menee työvoimapoliittisen lausunnon antamisessa. Nyt sun pitää kyllä ottaa yhteyttä lausunnon antajaan.
Työkkäri laatii lausunnon heti, kun todetaan, että ei ole työvoimapoliittista estettä päivärahan myöntämiselle. Itsellä on aina samana päivänä vielä lausunto mennyt Kelaan, kun olen itselleni kuuluvan osuuden hoitanut työmarkkinatorilla tai TE-toimistossa. Ap on itse nyt jättänyt jotain tekemättä työkkärin suuntaan, minkä takia sieltä ei kitjoiteta lausuntoa. Kelan ruuhkat eivät vaikuta työvoimatoimiston laatimiin lausuntoihin mitään. TE tekee lausunnot heti ja laittaa ne Kelalle, kun asiat ovat kunnossa asiakkaan puolelta.
Neljä viikkoa siihen meni kun sain työvoimapoliittisen lausunnon. 28 päivää. Lausunnossa todettiin, että ei ole estettä työmarkkinatuen maksamiselle. Tämä oli vuonna 2023
Vastasin työkkärin selvityspyyntöön heti, kun se minulle lähetettiin. Netin kautta oli asiointi.
Vierailija kirjoitti:
Olethan muistanut ilmoittaa Kelaan työttömyyspäiväsi? Yleisin syy siihen, että rahaa ei tule, on asiakkaan usko siihen, että pelkkä ilmoittautuminen työttömäksi riittää.
Kaikesta tietoteknillisestä hienoudesta ja verkostoitumisesta huolimatta pitää olla erikseen syöttämässä samoja asioita monen lafkan palveluun, on se kätevää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin kuukausi menee työvoimapoliittisen lausunnon antamisessa. Nyt sun pitää kyllä ottaa yhteyttä lausunnon antajaan.
Työkkäri laatii lausunnon heti, kun todetaan, että ei ole työvoimapoliittista estettä päivärahan myöntämiselle. Itsellä on aina samana päivänä vielä lausunto mennyt Kelaan, kun olen itselleni kuuluvan osuuden hoitanut työmarkkinatorilla tai TE-toimistossa. Ap on itse nyt jättänyt jotain tekemättä työkkärin suuntaan, minkä takia sieltä ei kitjoiteta lausuntoa. Kelan ruuhkat eivät vaikuta työvoimatoimiston laatimiin lausuntoihin mitään. TE tekee lausunnot heti ja laittaa ne Kelalle, kun asiat ovat kunnossa asiakkaan puolelta.
Neljä viikkoa siihen meni kun sain työvoimapoliittisen lausunnon. 28 päivää. Lausunnossa todettiin, että ei ole estettä työmarkkinatuen maksamiselle. Tämä oli vuonna 2023
Vastasin työkkärin selvityspyyntöön heti, kun se minulle lähetettiin. Netin kautta oli asiointi.
Jopas on kumma juttu. Minulle on työvoimaneuvoja sanonut kasvotusten, että lausunto heiltä lähtee samana päivänä Kelaan. Ja niin on aina myös tapahtunut. Jonkun ekan lausunnon kanssa voisin kuvitella, että se saattaa kestää, jos on paljon työttömäksi ilmoittautuneita TE-toimistossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olethan muistanut ilmoittaa Kelaan työttömyyspäiväsi? Yleisin syy siihen, että rahaa ei tule, on asiakkaan usko siihen, että pelkkä ilmoittautuminen työttömäksi riittää.
Kaikesta tietoteknillisestä hienoudesta ja verkostoitumisesta huolimatta pitää olla erikseen syöttämässä samoja asioita monen lafkan palveluun, on se kätevää.
On uudessa Yleistuki-hakemuksessa sentään muuttunut se, ettei tarvi kirjoitella joka päivälle, että "työtön, työtön, työtön..." Ja muutenkin oli sellaista rasti ruutuun-meininkiä enempi kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olethan muistanut ilmoittaa Kelaan työttömyyspäiväsi? Yleisin syy siihen, että rahaa ei tule, on asiakkaan usko siihen, että pelkkä ilmoittautuminen työttömäksi riittää.
Kaikesta tietoteknillisestä hienoudesta ja verkostoitumisesta huolimatta pitää olla erikseen syöttämässä samoja asioita monen lafkan palveluun, on se kätevää.
On uudessa Yleistuki-hakemuksessa sentään muuttunut se, ettei tarvi kirjoitella joka päivälle, että "työtön, työtön, työtön..." Ja muutenkin oli sellaista rasti ruutuun-meininkiä enempi kuin ennen.
Ei ole muuttunut. Vuosikausiin ei ole tarvinnut kirjoittaa työtön joka päivän kohdalle. Siellä on 4 viikon jakso, jossa jo lukee päivien kohdalla työtön. Näin on ollut vuosikausia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolme kuukautta on kohtuuton ja lainvastainen käsittelyaika. Toimi heti: tarkista selvityspyyntöjen tilanne, tee yhteydenottopyyntö, ja jos viivytys jatkuu, tee kantelu. [1, 2, 3, 4]
Noudata seuraavia toimintaohjeita:
Tarkista Oma asiointi: Kirjaudu Työmarkkinatorille ja tarkista "Asiointi"-osio. Varmista, ettei sinulta odoteta vastausta mihinkään selvityspyyntöön, sillä lausunnon antaminen voi viivästyä, jos työssäolostasi, opiskelustasi tai yrittäjyydestäsi puuttuu lisätietoja. [1, 2]
Ota yhteys kuntakokeiluun tai TE-toimistoon: Jos olet toimittanut kaikki pyydetyt tiedot, ota välittömästi yhteys oman kuntasi työllisyyspalveluihin (kuntakokeilu) tai TE-toimistoon ja vaadi asian kiirehtimistä.
Tee kantelu aluehallintovirastolle (AVI): Koska lausunnon tulisi lain mukaan tulla ilman aiheetonta viivytystä ja enintään 30 päivässä, voit tehdä Aluehallintovirastolle tai oikeuskanslerille kantelun viranomaisen toiminnasta, jos käsittelyaika venyy kuukausitolkulla.[1, 2, 3]
Turhaan copypastetat tänne näitä tekoälyvastauksia. Reaalimaailmassa ketään ei kiinnosta se että lausunnon saamisessa menee ruuhkan takia kuukausia ja valitukselle viitataan kintaalla.
Tieto on kuitenkin pääosin oikeaa. Asian tila kannattaa tarkistaa ensin Työmarkkinatorin oma asiointi osastosta, ja sen jälkeen ottaa yhteys kunnan työvoimaviranomaisiin, mikäli työvoimapoliittista lausuntoa ei ole tehty, tai jotain muuta hyväksyttävää syytä omilta sivuilta ei löydy.
AVIa ei ole viimeisten organisaatiomuutosten jälkeen enää olemassa, mutta oikeuskanslerille voi valittaa väärinkäytöksistä. Tämä on kuitenkin instanssi, jossa on erittäin pitkät käsittelyajat, ja lopputuloksena on ainoastaan huomautus virheen tehneelle organisaatiolle.
Työkkäri laatii lausunnon heti, kun todetaan, että ei ole työvoimapoliittista estettä päivärahan myöntämiselle. Itsellä on aina samana päivänä vielä lausunto mennyt Kelaan, kun olen itselleni kuuluvan osuuden hoitanut työmarkkinatorilla tai TE-toimistossa. Ap on itse nyt jättänyt jotain tekemättä työkkärin suuntaan, minkä takia sieltä ei kitjoiteta lausuntoa. Kelan ruuhkat eivät vaikuta työvoimatoimiston laatimiin lausuntoihin mitään. TE tekee lausunnot heti ja laittaa ne Kelalle, kun asiat ovat kunnossa asiakkaan puolelta.