Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokeilin huvikseni tehdä cooperin testin. Viimeksi varmaan joskus yli 30v sitten

Vierailija
22.06.2026 |

Tulos 1,9km. 48v nainen. Ei tuo kai ihan tarkka ole kun ei ollut tasainen juoksurata vaan tie jossa ylä- sekä alamäkiä. Mutta kumminkin olin yllättynyt ihan positiivisesti, odotin että olisi ollut huonompikin. En todellakaan ole mikään kova liikunnanharrastaja; kotijumppaa, kävelyä/kevyttä hölkkää, pyöräilyä. Välillä ahkerammin ja välillä menee monta kuukautta ettei viitsi tehdä yhtään mitään. Muutama kilokin olisi varaa pudottaa. 

Tuo ehkä vähän antoi sysäystä tuolle painonpudotukselle. Ja jos jaksaisi liikuntaakin harjoittamaan vähän säännöllisemmin, saa nyt nähdä. Ruokavalio-ohjeita on netti pullollaan, mutta vinkkaisitteko sellaisia mitä olet kokeillut ja hyväksi todennut? 

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollahan saa jo 0,75/5 pistettä kuntotestissä 45-49v ikäryhmässä.

Eli ei ihan huonoin, mutta ei viellä välttävällä tasolla ja kaukana hyvästä.

Vierailija
2/22 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevyesti meni koko matka 12 minuutissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään ruokavalioita. Niistä tulee vain paha mieli eikä niitä kuitenkaa tule pidemmän päälle noudatettua.

Alat nyt vain lenkkeillä. Aluksi vaikka 2krt viikossa, tai miten paikat kestää ja antaa myöden. Pikkuhiljaa lisäät matkaa ja/tai vauhtia.

Minusta se on oikein hyvä lähtötilanne, jos ylipäätään jaksaa hölkätä sen 12 minuuttia löysäämättä välillä kävelyksi.

Vierailija
4/22 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on hyvä tulos, peukkua!

Vierailija
5/22 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollahan saa jo 0,75/5 pistettä kuntotestissä 45-49v ikäryhmässä.

Eli ei ihan huonoin, mutta ei viellä välttävällä tasolla ja kaukana hyvästä.

Ai jaa, minkä taulukon mukaan tää on? Ja mikä kuntotesti? Mitä mä katselin noita taulukoita niin useimmissa toi 1900 on just keskitason yläraja/hyvän alaraja. Ap

Vierailija
6/22 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään ruokavalioita. Niistä tulee vain paha mieli eikä niitä kuitenkaa tule pidemmän päälle noudatettua.

Alat nyt vain lenkkeillä. Aluksi vaikka 2krt viikossa, tai miten paikat kestää ja antaa myöden. Pikkuhiljaa lisäät matkaa ja/tai vauhtia.

Minusta se on oikein hyvä lähtötilanne, jos ylipäätään jaksaa hölkätä sen 12 minuuttia löysäämättä välillä kävelyksi.

No tuon painonpudotuksen kannalta sitä ruokavaliota kyllä olisi hyvä tarkastella. En usko että pystyn harrastamaan liikuntaa niin paljon että pelkästään sen voimin noi kilot häviäisi. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/22 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään ruokavalioita. Niistä tulee vain paha mieli eikä niitä kuitenkaa tule pidemmän päälle noudatettua.

Alat nyt vain lenkkeillä. Aluksi vaikka 2krt viikossa, tai miten paikat kestää ja antaa myöden. Pikkuhiljaa lisäät matkaa ja/tai vauhtia.

Minusta se on oikein hyvä lähtötilanne, jos ylipäätään jaksaa hölkätä sen 12 minuuttia löysäämättä välillä kävelyksi.

No tuon painonpudotuksen kannalta sitä ruokavaliota kyllä olisi hyvä tarkastella. En usko että pystyn harrastamaan liikuntaa niin paljon että pelkästään sen voimin noi kilot häviäisi. Ap

Voi teitä naisia, kun liian usein keskitytään tuijottamaan niitä vaa'an lukemia.

Parantuneesta kunnosta on paljon iloa, vaikka vaaka inttäisi vastaan. Toisekseen, hyvin todennäköisesti myös paino putoaa ja syöminen järkevöityy kestävyysliikuntaa lisäämällä, vaikkei niin tietoisesti mitään ruokavaliota noudattaisikaan.

Vierailija
8/22 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään ruokavalioita. Niistä tulee vain paha mieli eikä niitä kuitenkaa tule pidemmän päälle noudatettua.

Alat nyt vain lenkkeillä. Aluksi vaikka 2krt viikossa, tai miten paikat kestää ja antaa myöden. Pikkuhiljaa lisäät matkaa ja/tai vauhtia.

Minusta se on oikein hyvä lähtötilanne, jos ylipäätään jaksaa hölkätä sen 12 minuuttia löysäämättä välillä kävelyksi.

No tuon painonpudotuksen kannalta sitä ruokavaliota kyllä olisi hyvä tarkastella. En usko että pystyn harrastamaan liikuntaa niin paljon että pelkästään sen voimin noi kilot häviäisi. Ap

Voi teitä naisia, kun liian usein keskitytään tuijottamaan niitä vaa'an lukemia.

Parantuneesta kunnosta on paljon iloa, vaikka vaaka inttäisi vastaan. Toisekseen, hyvin todennäköisesti myös paino putoaa ja syöminen järkevöityy kestävyysliikuntaa lisäämällä, vaikkei niin tietoisesti mitään ruokavaliota noudattaisikaan.

No se nyt on asia joka antaa minulle lisämotivaatiota ainakin näin alkuun. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/22 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

2300 kesäkuun alussa. Olen 63-vuotias nainen. 

En siis ole huippukuntoinen, mutta ehdottomasti hyväkuntoinen.

Vierailija
10/22 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään ruokavalioita. Niistä tulee vain paha mieli eikä niitä kuitenkaa tule pidemmän päälle noudatettua.

Alat nyt vain lenkkeillä. Aluksi vaikka 2krt viikossa, tai miten paikat kestää ja antaa myöden. Pikkuhiljaa lisäät matkaa ja/tai vauhtia.

Minusta se on oikein hyvä lähtötilanne, jos ylipäätään jaksaa hölkätä sen 12 minuuttia löysäämättä välillä kävelyksi.

No tuon painonpudotuksen kannalta sitä ruokavaliota kyllä olisi hyvä tarkastella. En usko että pystyn harrastamaan liikuntaa niin paljon että pelkästään sen voimin noi kilot häviäisi. Ap

Voi teitä naisia, kun liian usein keskitytään tuijottamaan niitä vaa'an lukemia.

Parantuneesta kunnosta on paljon iloa, vaikka vaaka inttäisi vastaan. Toisekseen, hyvin todennäköisesti myös paino putoaa ja syöminen järkevöityy kestävyysliikuntaa lisäämällä, vaikkei niin tietoisesti mitään ruokavaliota noudattaisikaan.

No se nyt on asia joka antaa minulle lisämotivaatiota ainakin näin alkuun. Ap

Ei kai siinä mitää. Olkoot musta tai valkoinen kissa, kunhan nappaa hiiriä.

Lykkyä joka tapauksessa projektiin! Hyvä pohjahan sinulla on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/22 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollahan saa jo 0,75/5 pistettä kuntotestissä 45-49v ikäryhmässä.

Eli ei ihan huonoin, mutta ei viellä välttävällä tasolla ja kaukana hyvästä.

Ai jaa, minkä taulukon mukaan tää on? Ja mikä kuntotesti? Mitä mä katselin noita taulukoita niin useimmissa toi 1900 on just keskitason yläraja/hyvän alaraja. Ap

Puolustusvoimien. 

Noissa taulukoissa käytetään sitä oikeaa tutkimustietoa, eikä "feel good, kaikki voittaa" taulukoita.

Vierailija
12/22 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä ne alarajat (45-49)

 

1950m - Välttävä (ei kaukana siis!)

2100m - Tyydyttävä

2300m - Hyvä

2500m - Kiitettävä

2700m - Erinomainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/22 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollahan saa jo 0,75/5 pistettä kuntotestissä 45-49v ikäryhmässä.

Eli ei ihan huonoin, mutta ei viellä välttävällä tasolla ja kaukana hyvästä.

Aika kovat taulukot tässä sulla. 

Nykyiset varusmiehet ovat niin huonokuntoisia että osa jaksaa juosta vain tuon 1900-2000m.


Käy juoksemassa uudelleen muutaman lenkkikerran jälkeen. Mutta tee se urheilukentällä niin saat aidon tuloksen.

Vierailija
14/22 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoiset 1,5km menee kävelemällä eikä tule kiirettä. Tämä on koettu kouluaikana,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/22 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vielä ne alarajat (45-49)

 

1950m - Välttävä (ei kaukana siis!)

2100m - Tyydyttävä

2300m - Hyvä

2500m - Kiitettävä

2700m - Erinomainen

Täältäkö löysit? Vai mistä? https://puolustusvoimat.fi/documents/1948673/2258811/PEVIESTOS-kuntotes…
 

En ole sotilas. Oli siellä kyllä siviilinaisillekin oma taulukko ja myös sen mukaan tulokseni on hyvän puolella! Ap

Vierailija
16/22 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

^

Vierailija
17/22 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni kävelee nopeammin, lähdetään siitä. Toki ihan hyvä matka, jos et ole juurikaan liikkunut etkä juossut vuosiin 

Vierailija
18/22 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Semmoiset 1,5km menee kävelemällä eikä tule kiirettä. Tämä on koettu kouluaikana,

Minä juoksin ja kävelin, kouluaikana tulos oli 2900 metriä, varmaan olisi 3000 mennyt rikki jos olisin juossut mutta kävelin osan matkaa. Kävellen menee alle tunti viiteen kilometriin, vaikka on nivelrikko 

Vierailija
19/22 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saman ikäinen mies, enkä halua edes ajatella kuinka huonon Cooper-tuloksen saisin juuri tällä hetkellä. Varmaan saman, kuin sinäkin - 3000 meni silloin 30 vuotta sitten, mutta nyt on paha liikkumattomuuskausi ollut.

Vierailija
20/22 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 64 ja juoksin juoksumatolla 12 min. Voi sanoa että tulos oli kurja, mutta olin silti onnellinen että jaksoin kuiteknin juosta lyllertää sen 12 min, sillä monelle ihan aktiivi-ikäiselle tai nuorellekin tuo on tekemätön paikka. Ja moni ikäiseni juoksee titaanipolvin.