Mikä oli mielestäsi hyvää kouluruokaa ja ikäsi?
Itse tykkäsin kaalilaatikosta. Ennen peruskoulua meillä oli ihan oma koulukeittiö, jossa ruokaa teki Anu Kokki. Muistan, että syksyisin kerättiin koululle puolukoita. Koulussa käytiin myös lauantaisinkin ja yleensä silloin ruokana oli ruismarjapuuroa. Kuunneltiin radiosta lasten ohjelmaa - ohjelman nimeä en muista. Rainojakin katseltiin.
- n70v -
Kommentit (492)
Makaronilaatikko ja pinaattikeitto + perunat ja jauhelihakastike. Olen 54 v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkäsin lehdenohuista maksapihveistä. Semmosia ei ole koulun jälkeen saanut.
N50+
Eipä ollut -70 luvulla kuin jauhemaksakastiketta ei maksa pihvejä kouluruokana.
Oli muuten aika usein, ainakin meillä.
Iso koulu ja oma keittiö. Ihan kelvollista muonaa, joka ei koskaan loppunut.
Peltimukeista juotiin ruokajuomat. 50+
Perunavelli lihapiirakan kanssa länsipuijon ala asteella sai lapset juoksemaan kohti ruokalaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uunimakkara mutta saako sitä enää kun yritetään pakottaa syömään vegeruokia. Sen näkee siitä kun lähikauppa täynnä koululaisi keskipäivällä. Ilmeisest vege ei maistu.
Uunimakkaraa oli ja on yhä, se kun on halpaa ja lihottavaa. Mutta ravinneköyhää.
Meneppä tarjoamaan 50 luvun pula aikaan Uunimakkaraa sen ajan ihmisille ja kerro että älkää syökö kun se on ihan ravinneköyhää.
Kerro samalla heille että leipä ja peruna lihottaa teitä.
Saat hölmistyneitä katseita.
Aika moni ruokalaji vuonna -69 koulun aloittaneelle oli itselleni uusi. Noin pienestä en herkkuruokia muista, ehkä enemmän haasteelliset syötävät. Oppikoulussa nyt ajatellen aika simppelit ruuat kuten makkarakastike olivat suosikkeja. Nyt tulee mieleen se, kun oppikoulun alkuvuosina kouluruoka vielä oli maksullista, miten sen saamisesta tasapuolisesti ei kukaan huolehtinut: esimerkiksi kyseisen makkarakastikekulhon pinnalta tietyt pojat kauhaisivat ne rajoitetut makkarakuutiot itselleen, ja muille jäi mitä jäi. Tämäkin pieneltä osaltaan kertoo siitä, miten paljon tarkempaa kaikenlainen valvonta nykyään on. Jos maksullisesta kouluruuasta saisi syödäkseen mitä milloinkin, koulu ja vanhemmat puuttuisivat ilman muuta asiaan.
Pinaattiletuista ja hillosta tykkäsin todella paljon. Tosin ne olivat todennäköisesti tukusta ostettuja vaikka ala-asteella ollessani "minun" koulussa oli ihan oma keittiö. Sitten jossain vaihessa se suljettiin ja kaikki alettiin tuomaan jostain muualta. En ollut siinä vaiheessa enää edes koulussa mutta kuulin, että ruoan taso laski välittömästi muutoksen jälkeen.
Meidän koulussa Torniossa oppikoulussa oli joka torstai valtavat munkit. Ai että ne oli hyviä ja ihan siellä koulun keittiöllä ne paistettiin. Ihana tuoksu levisi koko kouluun. Näin 60-luvun lopulla.
Vierailija kirjoitti:
Kanaviillokki myös minulla suosikki!
Ja sitten yhteen suureen tragediaan: Karjalanpaisti. Sitä nimeä ei pitäisi käyttää sille kuvatukselle, millä ei ole mitään tekemistä oikean karjalanpaistin kanssa, joka on kypsynyt yön yli ja jonka suussasulavasta lihasta tippuu säikeet. Voi että kun ensimmäisen kerran koulun jälkeen söin kunnolla valmistettua karjalanpaistia!
'ja jonka suussasulavasta lihasta tippuu säikeet'
Tapetun eläimen lihan säikeet
Lempiruokani oli ”makaroonimössö”. Siinä on sarvimakaroonia ja jauhelihaa ja tomaattisosetta. Olen tehnyt sitä kotona lapsille aikoinaan ja joskus teen itselleni vieläkin. Yhtä hyvää se ei ole kuitenkaan kuin koulussa, jossa sitä keittäjä jakoi emaloidusta ämpäristä. (Makaronia keitetään lihaliemessä, jossa ketsuppia melko pitkään ja siihen lisätään puolessavälissä keittämistä paistettu jauheliha. Vähän väliä lisätään nestettä, jotta siitä tulee kiinteää ja mehevää).
Vm -58
Kaikki oli hyvää koska kotona ei juurikaan ollut mitään ruokaa, leipää ja maitoa vaan.
Viimeksi kouluruokaa söin jokunen vuosi sitten, kun olin kuntouttavassa työtoiminnassa ja ruokailu oli järjestetty viereisen ammattikoulun ruokalassa. Täytyy sanoa, että hyviä oli kaikki ruoat. Kauhulla muistelen alakoulun pöperöitä /hrrr/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makaronilaatikko, uunimakkara. N60
Olen sairaalassa töissä ja jos ruokalistalla on uunimakkaraa niin se on tosi suosittua.
Mitä tähän aloitukseen liittyy?
Aah. Hurjaa. Mikä onkaan uunimakkara.
Olet lääkäri.
Eipä ollut -70 luvulla kuin jauhemaksakastiketta ei maksa pihvejä kouluruokana.