Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä oli mielestäsi hyvää kouluruokaa ja ikäsi?

Vierailija
21.06.2026 |

Itse tykkäsin kaalilaatikosta. Ennen peruskoulua meillä oli ihan oma koulukeittiö, jossa ruokaa teki Anu Kokki. Muistan, että syksyisin kerättiin koululle puolukoita. Koulussa käytiin myös lauantaisinkin ja yleensä silloin ruokana oli ruismarjapuuroa. Kuunneltiin radiosta lasten ohjelmaa - ohjelman nimeä en muista. Rainojakin katseltiin.

- n70v -

Kommentit (492)

Vierailija
441/492 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunavelli ja graham piirakat 

Jauhelihakeitto

Pinaattiletut ja puolukkahillo

38v

Vierailija
442/492 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanaruuat ja salaatti, paneroitu kalaleike,muusi ja kermaviilikastike, ohra/riisipuuro ja marjasoppa -84

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/492 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juustoporsas m 56

Vierailija
444/492 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pettuleipä nam!

Ikä 96 v

Olet noin parisenkymmentä vuotta liian nuori siihen, että olet moista herkkua saanut. Kylläpä nyt muistisi sakkaa aika pahasti.

Saa kai sitä pettuleipää tehdä nykyäänkin jos haluaa.

Jossain perinnepäivillä sitä saa ostaakin.

Vierailija
445/492 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen iältäni "ikuinen valloittaja" ja parasta oli ja on "syötävä kulta" :) 

En tajunnut tästä mitään. Selittäkää minulle.

Vierailija
446/492 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilliliha oli hyvää vaikka siinä oli vihaamaani tilliä. Otin vain pienen perunan ja paljon lihaa.

Kanaviillokki oli hyvää. Ruoan kanssa oli aina pieni purkki maitoa, olisin kyllä voinut juoda toisenkin.

Raastesalaatteja inhosin, en ymmärtänyt miksi niihin piti tunkea puolukoita tai mikä kaikkein pahinta: Rusinoita!

Rusinoita! Kuka ihmeen sairas yksilö sen keksi?

Koulussa   olin 70- ja 80-luvuilla.

Vierailija
447/492 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanaviillokki: isoja, meheviä kananpaloja sellaisessa kermaisen pehmeässä curry-kastikkeessa. Mustaherukkahilloa sai kyytipojaksi. Taisi olla melkein kaikkien suosikkiruokaa niin ala- kuin yläasteella. 

Vierailija
448/492 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kanaruuat ja salaatti, paneroitu kalaleike,muusi ja kermaviilikastike, ohra/riisipuuro ja marjasoppa -84

En kyllä pysty vieläkään ymmärtämään, miten kenenkään mielestä joku ohrrapuuro tai puuro noin yleensäkään voi olla LOUNAAKSI riittävä ruoka. Lapsena/nuorena joka aamupala kotona oli kaurapuuroa, joten lounaaksi olisin halunnut ihan oikeaa ruokaa!

50 v

Vierailija
449/492 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kanaviillokki: isoja, meheviä kananpaloja sellaisessa kermaisen pehmeässä curry-kastikkeessa. Mustaherukkahilloa sai kyytipojaksi. Taisi olla melkein kaikkien suosikkiruokaa niin ala- kuin yläasteella. 

Sitkeitä kananpaloja soosissa, no se soosi ja mustaherukkahillo oli ihan hyvää. Muttei se "liha". Sama juttu kanarisoton kanssa.

Vierailija
450/492 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uunimakkara mutta saako sitä enää kun yritetään pakottaa syömään vegeruokia. Sen näkee siitä kun lähikauppa täynnä koululaisi   keskipäivällä. Ilmeisest  vege ei maistu.

Uunimakkaraa oli ja on yhä, se kun on halpaa ja lihottavaa. Mutta ravinneköyhää.

Vierailija
451/492 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkeitto oli koulussa lempiruokani ja on vielä eläkkeelläkin, pitäisköhän tehdä tänään herkkuruokaa?  Muista käyttää Koskenlasikijaa liemeen, mmmm

M/ 73v

Vierailija
452/492 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uunimakkara mutta saako sitä enää kun yritetään pakottaa syömään vegeruokia. Sen näkee siitä kun lähikauppa täynnä koululaisi   keskipäivällä. Ilmeisest  vege ei maistu.

Uunimakkaraa oli ja on yhä, se kun on halpaa ja lihottavaa. Mutta ravinneköyhää.

Mitäpä väliä? Maha tulee paremmin täyteen kuin keinotekoisella vegeruoalla ja tuota makkaraa tarjotaan kumminkin harvoin. Tuskinpa tuota nyt syötetään useammin kuin kerran tai kaksi kuukaudessa. Ainesosiin nähden näissä vegekorvikkeissa syötetään koululaisillekin enemmän lisäaineita kuin uunimakkarassa.

Vierailija
453/492 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut hyviä kouluruokia, mutta kaikkea söin. Ok olivat pinaattikeitto, kalapuikot, ehkä lihapullat. 

Tässä kyseltiin hyviä kouluruokia. Jäikö aloitus taas kerran ymmärtämättä?

Kerro mieluummin oma lempparisi äläkä keskity niin intensiivisesti muiden vastauksiin. Oma lempikouluruokani oli kalapuikot, perunat tai perunamuusi, tartarkastike, salaatti ja tillikurkut. Tämä etenkin yläasteella. Kaikki muu kouluruoka oli minusta myös yleisesti ottaen hyvää paitsi maksaruoat ja kesäkeitto, mutta kalapuikot oli ehdoton ykkönen. T. N53 

Vierailija
454/492 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut hyviä kouluruokia, mutta kaikkea söin. Ok olivat pinaattikeitto, kalapuikot, ehkä lihapullat. 

Kerro mieluummin oma lempparisi äläkä keskity niin intensiivisesti muiden vastauksiin. Oma lempikouluruokani oli kalapuikot, perunat tai perunamuusi, tartarkastike, salaatti ja tillikurkut. Tämä etenkin yläasteella. Kaikki muu kouluruoka oli minusta myös yleisesti ottaen hyvää paitsi maksaruoat ja kesäkeitto, mutta kalapuikot oli ehdoton ykkönen. T. N53 

Olen kertonut jo aiemmin, ole huoleti. Asia on vaan niin, että kyllä noiden uuslukutaidottomien teksteihin on pakko puuttua. Monesti kirjoituksissa ei ole päätä eikä häntää, koska varsinaista aloitusta ei olla vaivauduttu lukemaan saati sisäistämään. Jos lukutaito alkaa olla noin huonolla tolalla kaikilla aikuisilla, joku vieras valtio voi kaapata tämän maan omiin hoteisiinsa hups heijaa vaan.

Vierailija
455/492 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kertonut jo aiemmin, ole huoleti. Asia on vaan niin, että kyllä noiden uuslukutaidottomien teksteihin on pakko puuttua. Monesti kirjoituksissa ei ole päätä eikä häntää, koska varsinaista aloitusta ei olla vaivauduttu lukemaan saati sisäistämään. Jos lukutaito alkaa olla noin huonolla tolalla kaikilla aikuisilla, joku vieras valtio voi kaapata tämän maan omiin hoteisiinsa hups heijaa vaan.

Ymmärrettävää turhautumista, mutta kannattaa kuitenkin koettaa tietoisesti ohittaa sellaiset vastaisuudessa. Säästyy hermot ja ohimosuonet turhalta rasitukselta. 💛  T. Sama

Vierailija
456/492 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinaattiletut 35v.

Vierailija
457/492 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanaviillokki myös minulla suosikki!

Ja sitten yhteen suureen tragediaan: Karjalanpaisti. Sitä nimeä ei pitäisi käyttää sille kuvatukselle, millä ei ole mitään tekemistä oikean karjalanpaistin kanssa, joka on kypsynyt yön yli ja jonka suussasulavasta lihasta tippuu säikeet. Voi että kun ensimmäisen kerran koulun jälkeen söin kunnolla valmistettua karjalanpaistia!

Vierailija
458/492 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilliliha😁🤗. Kun olin pieni, Pääministerinä oli  Kalevi Sorsa.

Vierailija
459/492 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilliliha😁🤗. Kun olin pieni, Pääministerinä oli  Kalevi Sorsa.

Itse kanssa tykkäsin tillilihasta. 

Vierailija
460/492 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kaikki. Mulla oli aina kiljuva nälkä. En olisi selvinnyt koko koulupäivää ilman ruokaa.