Miksi suomalaiset juhlivat vain aattoja, mutta eivät niitä itse juhlapäiviä?
Kummallinen tapa ihan maailmanlaajuisesti. Juhlapäivinä on hiljaista eikä tapahdu mitään.
Johtuuko se alkoholista? Juhlapäivänä ei voi ryypätä kun seuraavana päivänä pitää yleensä töihin?
Kommentit (31)
Näiden syiden vuoksi Suomessa juhlitaan joulua jo aattona
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/lukemisto/4fbca570-5246-51be-9d8f-1…
Hyvä kysymys, meillä tosiaan juhlitaan jouluaattoa, uudenvuodenaattoa, vappuaattoa ja juhannusaattoa isommin kuin sitä aattopäivää seuraavaa virallista juhlapäivää.
Koska se juhlapäivä on varattu perinteisesti krapulalle...
No ainakin tänä vuonna mediat aloitti juhannuksen jo aatonaattona. Uutisissakin hehkutettiin torstai-iltana aivan kuin kaikilla olisi alkanut silloin loma tai vähintään vapaa ja juhannuksen juhlinta lähtenyt siitä käyntiin.
Suomessa ajatellaan, että juhla alkaa edellisenä iltana klo 18. Toisin sanoen edellinen ilta on jo samaa juhlaa.
Tuosta syystä vielä 25 vuotta sitten kaupat menivät lauantaisin kiinni kuudelta illalla, koska pyhä alkoi silloin.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilla on ilmeisesti aina niin kiire ettei jaksa odottaa. Olen itse ihmetellyt samaa enkä muuta selitystä keksinyt.
Suomalaiset tykkäävät olla ajoissa liikkeellä. Menevät lentokentällekin kaksi tuntia ennen lennon lähtöä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys, meillä tosiaan juhlitaan jouluaattoa, uudenvuodenaattoa, vappuaattoa ja juhannusaattoa isommin kuin sitä aattopäivää seuraavaa virallista juhlapäivää.
Tunnelma alkaapi silloin.
Vierailija kirjoitti:
Tää on helppo!
Entisaikaan, siis satoja vuosia sitten, täällä Pohjolassa ajateltiin, että vuorokausi vaihtuu pimeän tullen. Siksi meillä juhlitaan joulua ja juhannusta aattoiltana.
Ruotsissakin sama juttu.
Agraariyhteiskunnassa tosiaan käsitettiin ja tehtiin asiat eri tavalla. Mitä siitä?
Nyt on 2026 eikä kylvöt ja aamulypsyt enää määritä elämää paitsi maajusseilla.
Muistutuksena kaikille, että OIKEA juhannus on tänään eli kesäpäivänseisauksena 21.6.
Onhan rantasauna jo lämmitetty ja grilli kuumana?
Juhlapäivänä piti mennä kirkkoon ja pyhäpäivä oli muutenkin hiljainen, piti olla siivosti ja arvokkaasti. Suomalaiset pakanakansana siis juhlivat pakanallisen riehakkaasti tuhatvuotisten perinteiden mukaan aattona.