Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisen lapsen päästät yksin kauppaan

Vierailija
20.06.2026 |

Ihmetyttää ettei nykylapset tunnu osa osaavan laskea, ei kyllä ees kaikki teinit  

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kaupasta ja siitä kuinka kaukana ne on.

Vierailija
2/23 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästän pian pojan yksin kauppaan. Hän on vasta 25 vuotias. Olemme harjoitelleet kaupassa käyntiä toukokuun alusta asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähikaupassa 8v käynyt kaverin kanssa pari kertaa. 

Vierailija
4/23 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vttua? Mä kävin kaupassa jo varmaan 6 vuotiaana ostamassa karkkia. Ei ihme että nykylapset on spagettia eikä osaa edes seistä ilman että aikuiset pitää pystyssä.

Vierailija
5/23 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole ikä. Se on äly. Jos lapsi on fiksu, niin sille voi antaa tehtäviä.

Vierailija
6/23 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on ehkä enemmän siitä, että aikuisetkaan ei käytä käteistä enää, taito ei siirry lapsillekaan. Monilla vanhemmilla ei tunnu olevan kaupassa aikaa opettaa lapsia maksamaan tai ei haluta olla häiriöksi. Sitten on ne ääripäät jotka vie lapsen koko säästöpossun kassalle ja pyytää myyjää laskemaan summan 0,05 ja 0,10 senttisistä... En tiedä leikkiikö lapset enää kauppaleikkejä. 

Vierailija
7/23 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkään lapsen pystyy antamaan tekemään kaikkea.

Vierailija
8/23 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti riippuu alueesta, etäisyyksistä, lapsesta jne. Täällä näkyy välillä narkkareita, joiden arvaamatonta käytöstä pieni tai herkkä lapsi saattaa säikähtää. Alakouluikäisen kanssa voi vähitellen alkaa harjoitella. 

Vierailija
9/23 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokasta lähtien. Kaupat on koulua vastapäätä.

Vierailija
10/23 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukioikäisen. Eivät suostuneet käymään kaupassa.

Vierailija
11/23 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän vain älykkäitä  lapsia. Ne osaa korjata kaiken Tietenkin osaa. Jo pappa korjasi niiden kanssa kaikki mahdolliset moottorit ruohonleikkurista autoon

Vierailija
12/23 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-5 vuotiaasta asti voi käydä myymälöautossa yksin 

Vierailija
13/23 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän vain älykkäitä  lapsia. Ne osaa korjata kaiken Tietenkin osaa. Jo pappa korjasi niiden kanssa kaikki mahdolliset moottorit ruohonleikkurista autoon

Koskaan, ei koskaan luovutettu. Aina keksittiin keino saada toimimaan.

Minun poikani on aina korjannut ja huoltanut moponsa lumihangessa.

Vierailija
14/23 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naista ei saa päästää yksin kauppaan ainakaan, koska alkavat heti h*oraamaan itseänsä.

Vierailija
15/23 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

6v osaa käydä lähellä olevassa kaupassa yksin.

Vierailija
16/23 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vttua? Mä kävin kaupassa jo varmaan 6 vuotiaana ostamassa karkkia. Ei ihme että nykylapset on spagettia eikä osaa edes seistä ilman että aikuiset pitää pystyssä.

Minä muistan käyneeni usein jo 5-vuotiaana kaupassa ostamassa maitoa pääläriin. Maitoa myytiin siihen aikaan irtona.

Vierailija
17/23 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liity kysymykseen, mutta vertailuna.

Käytiin kaupoissa pikkukundina jos oli vaikka markka rahaa, se oli kyllä aika paljon jo. Heittämällä alle 10 vuotiaita oltiin. Laskettiin montako karkkirasiaa tms saisi markalla. Vähän toisella kymmenellä ostettiin pikkubostonia ja tikkuja. Siitä vuosi pari, niin ostatettiin jollakin omppua tai magista ( viinejä )

Että ainakin oltiin omatoimisia ,heh heh.

Lipsu vähän aiheesta kyllä.

Vierailija
18/23 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hain 5-vuotiaana vanhemmilleen tupakkaa ja kaljaa. Minulla oli mukana lupalappu

Vierailija
19/23 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa soittaa paikalliseen lastensuojeluun vaikka prepaid-liittymästä ja kysyä, että mitä mieltä he ovat asiasta. Näin ei tule vahingossa syyllistyneeksi mihinkään sellaiseen mikä on lasun paikka.

Vierailija
20/23 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kävin alle kouluikäisenä, olisinkohan ollut jotain 4v tai 5v. Pöllin isän taskusta kolikoita, mistä sain ihan hirveät huudot, kun jäin kiinni, vaikka olin niin itsenäinen ja reipas lapsi. Sen jälkeen en ostellut kuin maasta löytyneillä kolikoilla. 70-luvulla sai pienilläkin kolikoilla jo jotain karkkia lähikaupasta.

:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä