Mikä teille luo merkityksellisyyttä elämään?
Voiko ihmisen elämän tarkoitus oikeasti olla pelkkä työssäkäynti, kuluttaminen, suvun jatkaminen?
Vapaaehtoisesti lapsettomana minulle jää nuo työssäkäynti ja kuluttaminen joista suurin osa valveillaoloajasta koostuu. Ei tunnu omalta eikä mielekkäältä tavalta elää. Toki joillakin on merkityksellinen työ, joka aidosti vaikuttaa toisten elämään. Itsellä ei sellaista kutsumusammattia ole.
Mitkä asiat tuo sinulle arkeen voimia ja iloa?
Kommentit (37)
Minulle kaikki merkitys tulee Jumalasta. Kun mulla on Jumala ja saan olla hänen lapsensa on maailmassa värit ja elämällä merkitys.
Vierailija kirjoitti:
Minulle kaikki merkitys tulee Jumalasta. Kun mulla on Jumala ja saan olla hänen lapsensa on maailmassa värit ja elämällä merkitys.
Koetko ristiriitaa sen suhteen miten yhteiskunta (ja media) haluaisi ihmisten elävän verrattuna siihen että eläisit raamatun opetusten mukaan?
Ei mikään.
Jos olisi rahaa, voisi ostaa vaikka maatilan, alkaa kasvattaa perunoita ja hankkia kissan. Silloin siitä voisi repiä merkityksiä irti. Mutta ei ole rahaa niin se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Provoilu av:lla.
Mikä tässä on provoilua?
Minulla on merkityksellinen työ, josta tykkään. Mutta eniten arvostan vapautta, itseni kehittämistä ja henkistä kasvua. Hyvä parisuhde + perhe lapsenlapsineen antaa paljon iloa, samoin hyvät ystävät ja keskustelut heidän kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään.
Jos olisi rahaa, voisi ostaa vaikka maatilan, alkaa kasvattaa perunoita ja hankkia kissan. Silloin siitä voisi repiä merkityksiä irti. Mutta ei ole rahaa niin se siitä.
Tämä itsellä toiveissa, mutta pelkään että vanhenen liikaa ennen kuin tämmöistä pystyy toteuttamaan ja sitten ei kunto enää riitä.
AP
Kaikki asiat, ne huonotkin. Ehkä se johtuu siitä, että en ole koskaan yksin ikävienkään asioiden kans. Jeesus kulkee aina mukana.
Vierailija kirjoitti:
Ei kun tuo oli vastaus aloituksen kysymykseen.
Kyllä sitä joutuu usein etsimään elämälleen tarkoitusta hyvin pienistä asioista. Minun on tänään elettävä, koska minun täytyy tiskata- tyyppisesti.
Harrastaminen, asioista kiinnostuminen ja niiden tutkailu. Kulttuuririennoista nauttiminen.
Oon ajatellut asiaa paljon. Arvoista tärkeimmät minulle on rakkaus, vapaus ja terveys.
Isossa kuvassa merkityksellisyyttä minulle antaa matkustaminen ja (hyvä) ruoka. Arjen tasolla taas musiikki (konsertit ja ooppera), luonto ja tanssiminen.
Pajauttelusta saa merkitystä elämään.
Työnteko ja ihmisten auttaminen. Liikunta ja kulttuuri auttavat jaksamaan.
Oman lapsen hankkiminen on suuri ja paljon tärkeämpi asia kuin nykynaiset ymmärtävät. Katumus lapsen puutteesta tulee 100% varmasti yksinäisyyden iskiessä viimeistään vanhana.
Siinä on kyseessä elämän tärkeimmän ihmissuhteen kokemisesta, olemalla vanhempi omalle lapselleen. Se on rakkautta ilman ehtoja ja yhteisen elämän kokemusta.
Omassa lapsessa on parasta se pyyteetön rakkaus lapseen. Oman lapsen elämää haluaa auttaa ja kokea yhdessä. Suhde lapseen on usein koko elämän mittainen eikä sitä korvaa suhde koiraan tai poikaystävään. Hulluja on ne ihmiset jotka jättävät kokematta tärkeimmän suhteen elämässään ja kärsivät yksinäisyydestä lapsivihan takia.
Mummoiässä koiran ulkoiluttaminen sateella ja viinin lipittely voi tuntua tyhjältä kun muilla on jälkikasvua ja lastenlapsia.
Lasten kasvatus antaa riittävästi mielekkyyttä minulle.
Pidän tietysti myös työstäni ja minulla on omiakin harrastuksia, mutta en olisi tyytyväinen ilman lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä on provoilua?
Et siis ymmärrä/erota provoilua vaikka se oli tiivistettynä kahteen sanaan.
/sivusta
Aika sama tilanne ja ei sitä oikein luo mikään. Paljon on asioita jotka sitä kyllä loisi, mutta valitettavasti niistä ainuttakaan ei omassa elämässä ole eikä tule enää koskaan olemaankaan. Nuorempana työ (vaikken tosiaan koskaan ole mitään omannäköistä työtä tehnytkään) antoi merkityksellisyyttä ja sai olon tarpeelliseksi sekä tärkeäksikin, mutta ei enää vuosiin. Nuorena oli myös helppoa paeta töihin omaa elämäänsä ja tehdä kaikki mahdolliset työvuorot esim näin juhannuksena.
Jos elämäni olisi omannäköistä ja merkityksellistä niin minulla olisi oma perhe eli puoliso, nyt jo aikuistuneet lapset ja mahdollisesti vielä iltatähti kotona, ehkä lapsenlapsiakin. Olisi mukava vakityö, koti missä on oma piha sekä ehkä kesämökki tai sitten siitä olisi jo luovuttu ja vaihdettu asuntoautoon. Olisi ystäviä ja sosiaalista elämää ja asuisimme muualla kuin pk-seudulla.
Rakkaus, ystävät ja omannäköinen elämä. Se että saa elää omilla ehdoillaan