Pitkäaikaistyötön tuttuni aikoo lähteä opiskelemaan it-alaa. Eipä taida olla mitään järkeä?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihmisestä. Hänelle voi sopia ja toiselle ei.
Ei ole kyse sopimisesta vaan työllistymisestä.
Ap
Uteliaisuudesta, miten itse ohjeistaisit häntä toimimaan, että hän voisi työllistyÄ ja kenties saada ttöstään myös palkkaa?.
Se kun ei kovkn työllistä, että vain vit-tuilet j ihmetrelet, että miksei hän mene vain töihin..(.. )
Sinkkumies
"Uteliaisuudesta, miten itse ohjeistaisit häntä toimimaan, että hän voisi työllistyÄ ja kenties saada ttöstään myös palkkaa?."
Että menisi johonkin laitoshuoltajan tai koulunkäyntiavustajan kurssille.
Ap
Mutta ei ton ikäiset pitkäaikaistyöttömät ole halutuinta työvoimaa. Vaikka kuinka opiskelisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Uteliaisuudesta, miten itse ohjeistaisit häntä toimimaan, että hän voisi työllistyÄ ja kenties saada ttöstään myös palkkaa?.
Se kun ei kovkn työllistä, että vain vit-tuilet j ihmetrelet, että miksei hän mene vain töihin..(.. )
Sinkkumies
"Uteliaisuudesta, miten itse ohjeistaisit häntä toimimaan, että hän voisi työllistyÄ ja kenties saada ttöstään myös palkkaa?."
Ap
Mutta ei ton ikäiset pitkäaikaistyöttömät ole halutuinta työvoimaa. Vaikka kuinka opiskelisi.
Menisi siis vähemmän aikaa (ja yhteiskunnan rahaa) hukkaan, kun valitsisi jonkun lyhyemmän kurssin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos osaa sopivasti IT-hommia, voi perustaa yrityksen ja myydä osaamistaan muille. Toki se vaatii paljon enemmän kuin pelkän kurssien läpäisyn tai tutkinnon. Se vaatii 120-prosenttisen harrastuneisuuden myös vapaa-ajalla. Siksi en itse lopulta jaksanut, kun en vaan ollut tarpeeksi kiinnostunut. Aloitin IT-alan opinnot 10 vuotta sitten juurikin pitkäaikaistyöttömänä. Mielenkiintoistahan se oli, muttei minun juttuni.
IT-alalla voi hyvin työllistää itsensä. Erinomainen valinta, jos motia riittää.
Vierailija kirjoitti:
Osaako tuon ikäinen edes tietokonetta käynistää
Hyvin todennäköisesti osaa monenlaiset tietokoneet, koska harjoitteli niiden kanssa koko kouluikänsä aikanaan. Nykyään sen sijaan lapset näkevät vain älypuhelimen ja tabletin eikä heillä ole hajuakaan, mitä koneen sisällä tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sinkkumies
Ap
Vain suomessa! ulkomailla on kyllä töitä, kun siellä ei ole yhtä metsäläisiä jntteja valitsemassa porukkaa töihin kuin suomessa. Siellä ei ikä mekitse mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sinkkumies
Ap
Vain suomessa! ulkomailla on kyllä töitä, kun siellä ei ole yhtä metsäläisiä jntteja valitsemassa porukkaa töihin kuin suomessa. Siellä ei ikä mekitse mitään.
EI ikä meinaa mutta pitkäaikaistyöttömyys kyllä.
Itse vaihdoin tuossa iässä ammattia it-puolelle ja menestyin yrittäjänä eläkkeelle asti.
Suomessa toimii monia isoja kansainvälisiä firmoja, missä osaaminen on tärkeintä. Ikä merkitsee ehkä jotakin, mutta osaamisen kautta tuottavuus on tärkeää.
AP vaikuttaa negatiiviselle, katkeralle ja kateelliselle ihmiselle. Vätykselle, jonka mielestä kaikkien kuuluu ryömiä riman ali, kun hänkin niin tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sinkkumies
Ap
EI ikä meinaa mutta pitkäaikaistyöttömyys kyllä.
Opiskeluhan katkaisee sen työttömyyden.
It alalle pitää olla kiinnostusta ja yleensä koneiden kanssa on leikitty jo pienesti asti. Jos 40 v alat aloittamaan uuden alan oppeja, it ei ole se
Vierailija kirjoitti:
Opettelin ohjelmoimaan 50-vuotiaana mummona (salaa). Toki oli paljon myös muuta koulutusta, osaamista ja työkokemusta. Mutta sitä nyt olen työkseni tehnyt, vuodenvaihteessa jään eläkkeelle. Trallallaa.
Tämä on hyvä esimerkki uudelle alalle työllistymisestä,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Parempi olisi vain nostella KELA:n tukia tekemättä mitään?
Kelan tukia hän joka tapauksessa nostaa ja vie samalla myös opiskelupaikan joltain nuorelta.
Ap
Vaikeaa on pitkäaikaistyöttömällä. Nyt saa sanomista jo opiskelupaikan vastaanottamisestakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kelan tukia hän joka tapauksessa nostaa ja vie samalla myös opiskelupaikan joltain nuorelta.
Ap
Opintotukea ei ainakaan saa, jos on jossain vaiheessa aiemmin opintotuet jo käyttänyt. Opintotukikuukausien määrä kun on rajallinen. Enimmäistukiaika kun on käytetty, niin se ei nollaannu koskaan henkilön eliniän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Opintotukea ei ainakaan saa, jos on jossain vaiheessa aiemmin opintotuet jo käyttänyt. Opintotukikuukausien määrä kun on rajallinen. Enimmäistukiaika kun on käytetty, niin se ei nollaannu koskaan henkilön eliniän aikana.
Elinikäisestä pppimisesta puhuttiin vielä jokunen vuosi sitten mutta en silloinbtajunnut, että se tarkoittaisi lähinnä työkkärin temppukoulutusta tai työkkärin ohjeistusta opiskellä laitoshuoltajaksi ja tai esom lähihoitajaksi ja sitten ihmetellään, miksi näiden alojen maine on vähän heikko...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sinkkumies
Ap
Menisi siis vähemmän aikaa (ja yhteiskunnan rahaa) hukkaan, kun valitsisi jonkun lyhyemmän kurssin.
Ap
Onko AP kade?
Aloitin itse IT-opinnot 52-vuotiaana ja sain kandiopinnot valmiiksi koomessa vuodessa. Ihan älyttömän mielenkiintoinen ja monipuolinen ala, mistä luulisi löytyvän jokaiselle mielenkiintoinen urapolku.
Opiskelen ilman tukia, enkä tiedä onko minulla työllistymisestä toivoa. Nuorempana ei opiskelu onnistunut, kun oli dianosoimaton ja hoitamayon ADHD, niin halusin nyt kokeilla pystynkö opiskelemaan. Ainakin yliopistolla on paljon aikuisia opiskelijoita, maisterivaiheessa tuntuu olevan vielä enemmän kuin kandiopinnoissa.
Aika paljon on ollut kokonaan itseopiskeltavia kursseja, jossa käydään omaan tahtiin materiaalit läpi ja tehdään tehtäviä. Koodaustehtävät testataan automaattitesteillä ja muunlaisissa tehtävissä käytetään paljon vertaisarviointia. Opiskelijat siis tarkistelevat toistensa tekemiä tehtäviä ja pisteyttävät harjoitustehtäviä. Ei tämä ole yhteiskunnalle mikään kallis koulutus ja hyvässä lykyssä saadaan kovatuloisia veronmaksajia.
Jos joku nuori ei valintakokeissa nelikymppiselle tai viisikymppiselle pärjää, niin se on voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Osaako tuon ikäinen edes tietokonetta käynistää
Enköhän esim. minä (68v.) ole käyttänyt tietokoneita kauemmin kuin sinä.
Raskaita aloja, joista moni harkitsee vaikka ei työtön olisikaan siirtymistä kevyempiin hommiin. - Tai ehkä kpulunkäyntiavustajan hommista tousiin myös siksi, että töitä on monelle vain lukukausikerrallaan ja voi kestää aika monta vuotta, että voi saada jalkansa oven väliin niin, että voi edes hieman luottaa siihen, että mahd.ensilukuvuonnakin on töitä. Toko varmasri saattaa olla alueellisia eroja..
Laitoshuoltajan työ taas on gyysisesti raskasta mutta mahd. monelle myös henkisestikin raskasta, koska alaa ei valitettavasti osata tarpeeksi arvostaa kuin lähinnä juhlapuheissa.
Sinkkumies