Miksi meille valehdellaan? 2000-luvun alussa asiantuntijat sanoivat, että Suomea uhkaa työvoimapula, kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle.
Mitään työvoimapulaa ei koskaan tullut, ja tällä hetkellä Suomessa on Euroopan korkein työttömyysaste. Miksi asiantuntijat valehtelevat?
Kommentit (66)
Töitä on mutta ei ole osaajia. Mikä ihme siinä on että suomalaisia ei kiinnosta rakennustyöt, koneistaminen, hitsaaminen, taksin ajaminen, marjanpoiminta, laivanrakennus yms. Suomalainen ei osaa mitään hyödyllistä joten saavat sitten olla kortistossa lopun ikäänsä ja ulkomailta tulevat tekevät rahakkaat työt. Mikä noita työttöniä oikein vaivaa?
Olisiko aika leikata työttömyyskorvausta niin työttömät alkaisivat kouluttautua ja hakeutua työmarkkinoille. Mitä järkeä on antaa työikäisten lomailla vuodesta toiseen yhteiskunnan rahoillla.
Onko tietoa missä vaiheessa suuret ikäluokat aikovat jäädä eläkkeelle? Olen odottanut työpaikkojen lisääntymistä kohta kahdenkymmenen vuoden ajan ja pikku hiljaa olisi mukava päästä töihin kun enää ei keksi oikein mitään uutta tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko aika leikata työttömyyskorvausta niin työttömät alkaisivat kouluttautua ja hakeutua työmarkkinoille. Mitä järkeä on antaa työikäisten lomailla vuodesta toiseen yhteiskunnan rahoillla.
Käytä järkeäsi. Jos et ymmärrä, yritä.
Tulevaisuutta on aina vaikea ennustaa, niin oli myös 2000-luvun alussa.
Systemaattisella valehtelulla ja toisaalta myös toinen toistaan mielikuvituksellisemmilla maailmanloppupelotteluilla saadaan kansalaiset hyväksymään ihan mitä tahansa päätöksiä, jotka hyödyttävät rikkainta 1 prosenttia porukasta ja tuovat kuraa niskaan lopuille 99%.
Meille on valehdeltu ihan kaikesta. Katso nyt tiedä väkeä, he nostattivat addiktiosta kärsineen hörhö freudin keulakuvakseen ja sen kyllä huomaa mihin huuhaan osittain psykologiakin perustuu vaikka terveempiäkin malleja olisi ollut tarjolla. Kaikki on kiinni siitä kenestä tykätään tiede maailma voi kompata myös ihmisiä ketkä on väärässä. Sitten tehdään taas uusia tutkimuksia, joissa kumotaan se edellinen väärä tulos. Että ei se noin ollutkaan. Mutta köyhyyteen ei ole löydetty ratkaisua viimeiseen 20 vuodessakaan tilanne ei ole parantunut yhtään vaikka paljon kirjoitetaan tutkimuksia ja lausuntoja. Joten kuka tässä nyt oikeasti hyötyy eniten ja tuleeko ratkaisuja ja tulosta. Minustakin tulee asiantuntija ja ajattelen, että on ihan sama osaanko kirjoittaa hienoja esseitä kieliopillisesti tai asiallisesti jos emme löydä oikeita ratkaisuja tai pääse eteenpäin missään asiassa. Turhauttaa, että omia aivoja ei käytetä enempää. Se on tärkeintä, että osaa noudattaa tieteellisiä mentelmiä ja käytäntöjä vaikka tutkimus ei siltikään olisi ns oikeassa vaan se sun oma havainto tai mielipide. Mutta tieteen tekemisessä ei voi olla omaa mielipidettä.
Vierailija kirjoitti:
Töitä on mutta ei ole osaajia. Mikä ihme siinä on että suomalaisia ei kiinnosta rakennustyöt, koneistaminen, hitsaaminen, taksin ajaminen, marjanpoiminta, laivanrakennus yms. Suomalainen ei osaa mitään hyödyllistä joten saavat sitten olla kortistossa lopun ikäänsä ja ulkomailta tulevat tekevät rahakkaat työt. Mikä noita työttöniä oikein vaivaa?
Kiinnostaako sua vai huuteletko vaan? Vai meetkö piiloon "olen töissä" lauseen taakse?
Suuret ikäluokat, eli sodan loputtua syntyneet muutaman ikäluokka, on olleet ongelma koko ikänsä. Esim. kun ne suuret ikäluokat meni kouluun, tuli hirveän isoja koululuokkia kun ei kouluja ollut tarpeeksi niin isolle määrälle oppilaita, ja se on jatkunut läpi heidän ikänsä, ja hehän ovat nyt jo osaksi kuollut ja osa makaa hoitolaitoksissa ja sairaaloissa ja osa vielä sinnittelee omakotitaloissaan. Suuret ikäluokat on nyt noin kasikymppisiä. Boomer tarkoittaa amerikkalaisia babyboomin aikaisia suuria ikäluokkia.
Ja suurten ikäluokkien eläköitymisestä on meille pienemmille ikäluokille puhuttu aina. Minä olen syntynyt 1974 ja minä olen koko ikäni kuullut sitä, jo siis kasarilla kun olin lapsi, että sitten kun suuret ikäluokat jää eläkkeelle, teille nuorille riittää töitä. Ja ysärin lamassa kun ensimmäisen kerran valmistuin ammattiin, kävi selväksi, että ei pidä paikkaansa, että meille riittäisi töitä kun suuret ikäluokat eläköityy.
Seuraaviun vaaleihin on aikaa vajaa vuosi. Silloin voi itse kukin arvioida millaista politiikkaa halutaan. Politiikkaa, jonka toimien seurauksen tehdään linjauksia ja päötöksiä mm. työlainsäädännöstä.
Vielä istuvalke hallitukselle näyttäö olleen suurin huoli siitä, että Suomessa on ihan liian vähän työttömiä ja huono-osaisten määrän nousu uhkaa jäädä tavoitteesta.
Vaikka mm.palkan suoja isa poistettiin, jotta edes työttömät ymmärtäisivät olla yrittämättä. Helpotettiin työsuhteiden päättämistä, kotta edes loppuhallituskaudella voitaisiin pistäö ihmisiä pihalle. Hieman helpotusta saatanee siutäkin, että on kannustettu ihmisiä hyvästelemään ammattiliitot, jottei tulisi niin helposti mieleen kiistää se, onko työnsntaja oikeassa vai ei ja laityomst potkut olisi caikeampi kiistää saati, että voitaisiin edistää työntekijöiden oikeuksia kollektiivisesti yleisemmin koska paikallinen sopiminen eli käytäntö, jossa työantaja köskee ja päättää mitä ja miten tehdäön ja työntekijälle kuuluu vastuu ja velvollisuus ja edelkytys totella ja tehdä sekä tietysti muös korvata jos työnsntajan päätös ei tuota ja mahdollista työnantajan odottamaa esimerkiksibjatkuvsn kasvun ekspotentiaalista tuottoa, erityisesti heille, jotka edustavat kasvotonta pääomaa. Ja, jonka satunnaiset edustajat saattavat piipahtaa julkisuudessa kertomassa kuinka Suomi on paska maa kun täällä joutuu maksamaan veroja ja kuinka Suomessa einole efes oikeanlaisia köyhiä, kun niitä ei voi ampua samalka tavala kuin fasaaneja ja syöttää koirille.
Suomen ongelma on ettei asioista voida keskustella avoimesti. Juuri oli juttua ettei yhden totuuden asiantuntijat edistä yhteiskunnan tilaa. Vastakkaisen näkemyksen esittäjiä pidetään hankalina ja nuijitaan maanrakoon.
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat, eli sodan loputtua syntyneet muutaman ikäluokka, on olleet ongelma koko ikänsä. Esim. kun ne suuret ikäluokat meni kouluun, tuli hirveän isoja koululuokkia kun ei kouluja ollut tarpeeksi niin isolle määrälle oppilaita, ja se on jatkunut läpi heidän ikänsä, ja hehän ovat nyt jo osaksi kuollut ja osa makaa hoitolaitoksissa ja sairaaloissa ja osa vielä sinnittelee omakotitaloissaan. Suuret ikäluokat on nyt noin kasikymppisiä. Boomer tarkoittaa amerikkalaisia babyboomin aikaisia suuria ikäluokkia.
Ja suurten ikäluokkien eläköitymisestä on meille pienemmille ikäluokille puhuttu aina. Minä olen syntynyt 1974 ja minä olen koko ikäni kuullut sitä, jo siis kasarilla kun olin lapsi, että sitten kun suuret ikäluokat jää eläkkeelle, teille nuorille riittää töitä. Ja ysärin lamassa kun ensimmäisen kerran valmistuin ammattiin, kävi selväksi, että ei pidä paikkaansa, että meille riittäisi töitä kun suuret ikäluokat eläköityy.
Tää on valheista suurin. Just noin on väitetty mullekkin ja olen 80-luvulla syntynyt. Että sitten kun suuret ikäluokat jää eläkkeelle niin on töitä ja meille siis on jääneet vaan riippeet noiden etuoikeutettujen sukupolvien jäljiltä ja eläköityvien tilalle ei oteta uusia. Voiko itsekkäämpää toimintaa enää ollakkaan, että vain yhdelle sukupolvelle tuossa pedattu asiat hyvin ja meille muille vain muruja sieltä täältä. Nää omasta mielestään rakentaneet suomeen mut todisteet näyttää että rakensivat vain itselleen eivät meille jälkipolville. Ja tuo valehtelu. Niin pöyristyttävää ja röyhkeää. Totuus on että pitävät kaiken hyvän omissa pikku sisäpiireissään. Muut jää ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Suomen ongelma on ettei asioista voida keskustella avoimesti. Juuri oli juttua ettei yhden totuuden asiantuntijat edistä yhteiskunnan tilaa. Vastakkaisen näkemyksen esittäjiä pidetään hankalina ja nuijitaan maanrakoon.
Yliopistossa opiskelen ja koska sanon vastakkaisia omiakin mielipiteitä niin annetaan huonoja arvosanoja ja ollaan tiukempia ja tosi tarkkoja arvoinneissa, jostain syystä nimeomaan naisopettajista osa yrittää pitää alhaalla, mutta ei kaikki. Mies opettajat antaa paljon parempia arvosanoja kun ehkä kestävät paremmin sen ettei oppilas ole aina samaa mieltä tieteen kanssa tai se pointti osataan sieltä ymmärtää eli ei nipoteta jostain pilkku virheistä tai kielioppivirheistä arvioinneissa. Naisopettajia pitää enemmän mielistellä ja miellyttää.
Vierailija kirjoitti:
Katsos kun se, että asioistavkeskusteltaisiin ja kerrottsisiin, ettämon muitskin vaihtoehtoja saattaisi vaarantaa tai ainakin merkittävästi hankaloittaa sitä, että elinkeinoelämän keskusliiton tuttavallisemmin EK:n asettamat tavoitteet, jota se on viime vuodet voinut supattaa nyk.hallituksen kellokaiden korvaan saattaisi vesittyä ja jäödä toteutumatta. Saattaisivat näyttää jopa ikäviltä ns.kansansyvien rivien keskuudessa.
Tää nykyinen hallitus iski nimenomaan naisiin tahallaan kun lapsikorotukset poistettiin ja nimenomaan synnyttäineisiin naisiin. Eli suomi ei haluakkaan lisätä syntyvyyttä todellisuudessa.
Kielioppi virheitä syynäämällä ei köyhyys/työttömyys ongelma poistu.
Työnantajan etuhan se on valehdella kun jos on liikaa työntekijöitä niin työnantaja voi laittaa työntekijät epäreiluun kilpailuasetelmaan keskenään ja oikeastaan sanella kaiken. Tää on jotenkin ihan tahallaan organisoitu näin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo vale alkoi jo 1990-luvun alussa. Olin silloin koulussa ja näin meille luvattiin, kun silloinkin jylläsi paha työttömyys. No tuolla valheella meidät nuoret saatiin töihin tekemään 60-70-vuotiaiden työkavereiden työt. Boomerit, jotka olivat tuolloin vielä työelämässä, olivat aivan saatanan laiskoja, paitsi delegoidessaan hommiaan meille nuoremmille. Tänä päivänä 60-70-vuotiaatkin joutuvat oikeasti paiskimaan töitä työelämässä. Luulen että BOOMER-nimitys syntyi tuosta v*tutuksesta ysärin työelämässä. Sitten vielä ne laiskimmat pääsi "putkeen", eli kotiin makaamaan hyvällä rahalla ekaksi muka työttöminä ja sitten siitä heti suoraan tauotta eläkeläisinä. Meidänkin työpaikalta yksi lähti hymyssä suin muka työttömäksi.
Tuota noin, 90-luvun 60-70-vuotiaat eivät kyllä olleet mitään boomereita vaan pikemminkin suurten ikäluokkien vanhempia. N. 1920-1930-luvuilla syntyneitä en ole tätä ennen kyllä kuullut haukuttavan patalaiskoiksi, mutta kerta se on toki ensimmäinenkin.
Mulle sanottiin sama 80-luvulla että kun vanhat menee eläkkeelle niin teille tulee töitä.
No tietsikat plus 90-luvun lama hoiteli ne hommat.
Sitten piti taas tulla töitä kun seuraavat menee eläkkeelle.
No 2008 lama ja digitekniikan vallankumous söi ne.
Toista ad infinitum.
Itse en jaksanut odotella, tein niitä vähiä hommia mitä pöydältä tippui.
2000-luvun alusta on aikaa mennyt 25v, eli neljännes vuosisata. SIINÄ MONI ASIA MUUTTUU PALJONKIN, eipä montaa asiaa tuolloin edes uumoiltu, mitä nyt on ja miten kaikki vaikuttaa kaikkeen.