Miksi meille valehdellaan? 2000-luvun alussa asiantuntijat sanoivat, että Suomea uhkaa työvoimapula, kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle.
Mitään työvoimapulaa ei koskaan tullut, ja tällä hetkellä Suomessa on Euroopan korkein työttömyysaste. Miksi asiantuntijat valehtelevat?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Töitä on mutta ei ole osaajia. Mikä ihme siinä on että suomalaisia ei kiinnosta rakennustyöt, koneistaminen, hitsaaminen, taksin ajaminen, marjanpoiminta, laivanrakennus yms. Suomalainen ei osaa mitään hyödyllistä joten saavat sitten olla kortistossa lopun ikäänsä ja ulkomailta tulevat tekevät rahakkaat työt. Mikä noita työttöniä oikein vaivaa?
Nuo ovat kaikki rankkoja fyysisiä töitä joista osin maksetaan todella huonosti.
Ihme syyttelyä sinulta. Itse varmaan teet kokopäiväisesti marjanpoimintaa? Ai ei?!
Siihen on ihan syynsä miksi noissa hommissa on enää huonommin palkattuja ulkomaaaalaisia. Koska ei kukaan muu niitä jaksa tehdä. Noilla taas ei ole valinnanvaraa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on valtava määrä työttömiä, mutta silti pitää roudata maahan lisää työttömiä. Mikähän järki tässä on..
Moderni orjuus. Aina kun tulijan on oltava kolmannen maan kansalainen paikatakseen milloin mitäkin "vajetta", todellinen tarkoitus on hyötyä taloudellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mulle sanottiin sama 80-luvulla että kun vanhat menee eläkkeelle niin teille tulee töitä.
No tietsikat plus 90-luvun lama hoiteli ne hommat.
Sitten piti taas tulla töitä kun seuraavat menee eläkkeelle.
No 2008 lama ja digitekniikan vallankumous söi ne.Toista ad infinitum.
Itse en jaksanut odotella, tein niitä vähiä hommia mitä pöydältä tippui.
Tämä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat, eli sodan loputtua syntyneet muutaman ikäluokka, on olleet ongelma koko ikänsä. Esim. kun ne suuret ikäluokat meni kouluun, tuli hirveän isoja koululuokkia kun ei kouluja ollut tarpeeksi niin isolle määrälle oppilaita, ja se on jatkunut läpi heidän ikänsä, ja hehän ovat nyt jo osaksi kuollut ja osa makaa hoitolaitoksissa ja sairaaloissa ja osa vielä sinnittelee omakotitaloissaan. Suuret ikäluokat on nyt noin kasikymppisiä. Boomer tarkoittaa amerikkalaisia babyboomin aikaisia suuria ikäluokkia.
Ja suurten ikäluokkien eläköitymisestä on meille pienemmille ikäluokille puhuttu aina. Minä olen syntynyt 1974 ja minä olen koko ikäni kuullut sitä, jo siis kasarilla kun olin lapsi, että sitten kun suuret ikäluokat jää eläkkeelle, teille nuorille riittää töitä. Ja ysärin lamassa kun ensimmäisen kerran valmistuin ammattiin, kävi selväksi, että ei pidä paikkaansa, että meille riittäisi töitä kun suuret ikäluokat eläköityy.
Tää on valheista suurin. Just noin on väitetty mullekkin ja olen 80-luvulla syntynyt. Että sitten kun suuret ikäluokat jää eläkkeelle niin on töitä ja meille siis on jääneet vaan riippeet noiden etuoikeutettujen sukupolvien jäljiltä ja eläköityvien tilalle ei oteta uusia. Voiko itsekkäämpää toimintaa enää ollakkaan, että vain yhdelle sukupolvelle tuossa pedattu asiat hyvin ja meille muille vain muruja sieltä täältä. Nää omasta mielestään rakentaneet suomeen mut todisteet näyttää että rakensivat vain itselleen eivät meille jälkipolville. Ja tuo valehtelu. Niin pöyristyttävää ja röyhkeää. Totuus on että pitävät kaiken hyvän omissa pikku sisäpiireissään. Muut jää ulkopuolelle.
Äänestä Kokoomusta niin se kyllä tuo lisää työväkeä jottei sinun vieläkään tarvitse osallistua työntekoon, turhaa tästä ilmiöstä on vanhempia ikäluokkia syyttää tuskin vanhemmat ikäluokat lapsillemme huonoa Suomea haluamme. Ettekö te näe kuinka kansaa halutaan riitelemään keskenään jotta saadaan läpi heikennyksiä vuoronperään eri kansanryhmien välillä. Välillä syytetään työttömiä ja välillä syytetään eläkelläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä on mutta ei ole osaajia. Mikä ihme siinä on että suomalaisia ei kiinnosta rakennustyöt, koneistaminen, hitsaaminen, taksin ajaminen, marjanpoiminta, laivanrakennus yms. Suomalainen ei osaa mitään hyödyllistä joten saavat sitten olla kortistossa lopun ikäänsä ja ulkomailta tulevat tekevät rahakkaat työt. Mikä noita työttöniä oikein vaivaa?
Nuo ovat kaikki rankkoja fyysisiä töitä joista osin maksetaan todella huonosti.
Ihme syyttelyä sinulta. Itse varmaan teet kokopäiväisesti marjanpoimintaa? Ai ei?!
Siihen on ihan syynsä miksi noissa hommissa on enää huonommin palkattuja ulkomaaaalaisia. Koska ei kukaan muu niitä jaksa tehdä. Noilla taas ei ole valinnanvaraa.
Olen tehnyt -80luvulta lähtien raskaita teollisuuden ja rakennusalantöitä, niitä riitti ja hyväkuntoisena niistä sai ihan hyvän ansion, Suomen liityttyä EU:hun alkoi porukkaa virtaamaan Suomeen töitä tekemään, ammatit valikoitui sen mukaan mitä tarvittiin, karjakoista ja tarjoilijoista kehkeytyi hitsareieta, kirvesmiehiä, muurareita, putkimiehiä ja ihan mitä vaan ammattimiehiä, sutta tehtiin ja sekundaa joita Suomalaiset korjas mutta aina vaan kannatti teettää kun joskus onnistui varsinkin kun ulkomaalaisilla ei ole sitä ammattiylpeyttä ja omaatuntoa, riitti kun palkka tuli, tämän tiedän kun näillä työmailla olen kymmeniä vuosia toiminut. Haukkukaa vaan kaikki Suomalaiset rakentajat samalla, vaikkei heitä olisi ollut edes työmaan lähelläkään töissä.
Tuo syntyvyyshomma on jo niin taputeltu homma ettei siihen auta mikään.
Mutta olen samaa mieltä että nuo oli ihan typeriä päätöksiä.