Miksi meille valehdellaan? 2000-luvun alussa asiantuntijat sanoivat, että Suomea uhkaa työvoimapula, kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle.
Mitään työvoimapulaa ei koskaan tullut, ja tällä hetkellä Suomessa on Euroopan korkein työttömyysaste. Miksi asiantuntijat valehtelevat?
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on valtava määrä työttömiä, mutta silti pitää roudata maahan lisää työttömiä. Mikähän järki tässä on..
Moderni orjuus. Aina kun tulijan on oltava kolmannen maan kansalainen paikatakseen milloin mitäkin "vajetta", todellinen tarkoitus on hyötyä taloudellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mulle sanottiin sama 80-luvulla että kun vanhat menee eläkkeelle niin teille tulee töitä.
No tietsikat plus 90-luvun lama hoiteli ne hommat.
Sitten piti taas tulla töitä kun seuraavat menee eläkkeelle.
No 2008 lama ja digitekniikan vallankumous söi ne.Toista ad infinitum.
Itse en jaksanut odotella, tein niitä vähiä hommia mitä pöydältä tippui.
Tämä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat, eli sodan loputtua syntyneet muutaman ikäluokka, on olleet ongelma koko ikänsä. Esim. kun ne suuret ikäluokat meni kouluun, tuli hirveän isoja koululuokkia kun ei kouluja ollut tarpeeksi niin isolle määrälle oppilaita, ja se on jatkunut läpi heidän ikänsä, ja hehän ovat nyt jo osaksi kuollut ja osa makaa hoitolaitoksissa ja sairaaloissa ja osa vielä sinnittelee omakotitaloissaan. Suuret ikäluokat on nyt noin kasikymppisiä. Boomer tarkoittaa amerikkalaisia babyboomin aikaisia suuria ikäluokkia.
Ja suurten ikäluokkien eläköitymisestä on meille pienemmille ikäluokille puhuttu aina. Minä olen syntynyt 1974 ja minä olen koko ikäni kuullut sitä, jo siis kasarilla kun olin lapsi, että sitten kun suuret ikäluokat jää eläkkeelle, teille nuorille riittää töitä. Ja ysärin lamassa kun ensimmäisen kerran valmistuin ammattiin, kävi selväksi, että ei pidä paikkaansa, että meille riittäisi töitä kun suuret ikäluokat eläköityy.
Tää on valheista suurin. Just noin on väitetty mullekkin ja olen 80-luvulla syntynyt. Että sitten kun suuret ikäluokat jää eläkkeelle niin on töitä ja meille siis on jääneet vaan riippeet noiden etuoikeutettujen sukupolvien jäljiltä ja eläköityvien tilalle ei oteta uusia. Voiko itsekkäämpää toimintaa enää ollakkaan, että vain yhdelle sukupolvelle tuossa pedattu asiat hyvin ja meille muille vain muruja sieltä täältä. Nää omasta mielestään rakentaneet suomeen mut todisteet näyttää että rakensivat vain itselleen eivät meille jälkipolville. Ja tuo valehtelu. Niin pöyristyttävää ja röyhkeää. Totuus on että pitävät kaiken hyvän omissa pikku sisäpiireissään. Muut jää ulkopuolelle.
Äänestä Kokoomusta niin se kyllä tuo lisää työväkeä jottei sinun vieläkään tarvitse osallistua työntekoon, turhaa tästä ilmiöstä on vanhempia ikäluokkia syyttää tuskin vanhemmat ikäluokat lapsillemme huonoa Suomea haluamme. Ettekö te näe kuinka kansaa halutaan riitelemään keskenään jotta saadaan läpi heikennyksiä vuoronperään eri kansanryhmien välillä. Välillä syytetään työttömiä ja välillä syytetään eläkelläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä on mutta ei ole osaajia. Mikä ihme siinä on että suomalaisia ei kiinnosta rakennustyöt, koneistaminen, hitsaaminen, taksin ajaminen, marjanpoiminta, laivanrakennus yms. Suomalainen ei osaa mitään hyödyllistä joten saavat sitten olla kortistossa lopun ikäänsä ja ulkomailta tulevat tekevät rahakkaat työt. Mikä noita työttöniä oikein vaivaa?
Nuo ovat kaikki rankkoja fyysisiä töitä joista osin maksetaan todella huonosti.
Ihme syyttelyä sinulta. Itse varmaan teet kokopäiväisesti marjanpoimintaa? Ai ei?!
Siihen on ihan syynsä miksi noissa hommissa on enää huonommin palkattuja ulkomaaaalaisia. Koska ei kukaan muu niitä jaksa tehdä. Noilla taas ei ole valinnanvaraa.
Olen tehnyt -80luvulta lähtien raskaita teollisuuden ja rakennusalantöitä, niitä riitti ja hyväkuntoisena niistä sai ihan hyvän ansion, Suomen liityttyä EU:hun alkoi porukkaa virtaamaan Suomeen töitä tekemään, ammatit valikoitui sen mukaan mitä tarvittiin, karjakoista ja tarjoilijoista kehkeytyi hitsareieta, kirvesmiehiä, muurareita, putkimiehiä ja ihan mitä vaan ammattimiehiä, sutta tehtiin ja sekundaa joita Suomalaiset korjas mutta aina vaan kannatti teettää kun joskus onnistui varsinkin kun ulkomaalaisilla ei ole sitä ammattiylpeyttä ja omaatuntoa, riitti kun palkka tuli, tämän tiedän kun näillä työmailla olen kymmeniä vuosia toiminut. Haukkukaa vaan kaikki Suomalaiset rakentajat samalla, vaikkei heitä olisi ollut edes työmaan lähelläkään töissä.
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuutta on aina vaikea ennustaa, niin oli myös 2000-luvun alussa.
Ei kyllä tarvinnut olla mikään einstein tai mikään muukaan -stein tajutakseen että suomi on todellisuudessa erittäin syrjäinen, säältään ja ilmastoltaan kylmä ja ankea vähäväkinen ja luonnonvaroiltaan köyhä euroopan koillisnurkka millä ei ole juurikaan mitään kilpailuvalttia, ainoa oli tasa-arvoinen, yhtenäiskulttuurinen ja kaikki mukana pitävä ja lukutaitoa ja koulutusta arvostava pohjoismaisen mallin järjestäytynyt yhteiskunta. No, se tietenkin piti sitten tuhota. Joten nyt ei ole enää mitään muuta kuin kokoomuslaisilla rahaa omat taskut väärällään. Muilla hyvin vähän mitään muuta kuin elinkautinen orjatyö velkoineen tai työttömäksi potkittavaksi joutuminen.
Ei se ole ainoa asia mistä valehdellaan.
Eipä silloin osattu tai haluttu ajatella, että työt siirrettäisiin halpamaihin tai että automatisaatio ja tekoäly kehittyisivät niin paljon ja että niillä voisi korvata ihmistyötä laajasti. Tai eipä sellaista ainakaan olisi uskallettu sanoa, paskamyrskyhän siitä olisi voinut tulla.
Kyllä omalla pojallanikin on poliittinen katsomus muuttunut, ollaan ihan palkansaajaperhe tosin hyvä ihan kohtuu tuloinen, pojalla lievästi harhainen kuvitelma että Kokoomuslainen aate ajaisi hänen asiaansa mutta ajatus on muuttunut parin viime vuoden aikana kun tuli isäksi ja perheen perusti, siihen asuntolainen päälle, totuus on hänelle avautunut ja äänestää kuulemma erilailla ensi kerran, minä hiljaa hyväksyn enkä kommentoi olen vaan tyytyväinen että järki löytyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä on mutta ei ole osaajia. Mikä ihme siinä on että suomalaisia ei kiinnosta rakennustyöt, koneistaminen, hitsaaminen, taksin ajaminen, marjanpoiminta, laivanrakennus yms. Suomalainen ei osaa mitään hyödyllistä joten saavat sitten olla kortistossa lopun ikäänsä ja ulkomailta tulevat tekevät rahakkaat työt. Mikä noita työttöniä oikein vaivaa?
Ihme syyttelyä sinulta. Itse varmaan teet kokopäiväisesti marjanpoimintaa? Ai ei?!
Siihen on ihan syynsä miksi noissa hommissa on enää huonommin palkattuja ulkomaaaalaisia. Koska ei kukaan muu niitä jaksa tehdä. Noilla taas ei ole valinnanvaraa.
No tuota, raksalla ansaitsin jo viisi vuotta sitten 60 000 vuodessa muuraamalla, kaikkien vääräleukojen mukaan kaikki osaa muurata, ei muuta kuin hakeutuu töihin ja alkaa tienaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Sen takia, että sillä perusteella voi haalia ulkomailta tulijoita, jotka äänestää pääosin demareita.
No minkä takia EK ja Satonen niitä tänne haluaa?
Vierailija kirjoitti:
Työvoiman tarjonta väheni kuten ennustettiin, mutta EU-politiikka ja edullisten taloussuhteiden katkaisu Venäjään (kiitos Niinistö ja Marin) toivat Euroopan korkeimman työttömyyden.
Marini aikaan oli ennätys työllisyys, minkä Orpo ja Purra käänsi parissa vuodessa ennätystyöttömyydeksi, aika parivaljakko ja velkalaiva ympäri.
Miten joku asiantuntija pystyy 2000 luvun alussa sanomaan millaista on 25 vuotta myöhemmin? Oletteko pöhköjä. Asiantuntija ennakoi millaista saattaa olla, ei niillä ole kristallipalloa mihin katsoo tai selvännäkijän kykyjä. Ennakoiminen ei ole valehtelua. Kuinka yksinkertaisia olettekaan, ihan hävettää.
Nämä halpatöisssä olevat asuvat vastaanottokeskuksissa veronmaksajien piikkiin. Eiväthän he muuten tulisi toimeen nälkäpalkalla. Tätäkö tarkoitti letkautus " me rikastutaan tällä?"
Vierailija kirjoitti:
Miten joku asiantuntija pystyy 2000 luvun alussa sanomaan millaista on 25 vuotta myöhemmin? Oletteko pöhköjä. Asiantuntija ennakoi millaista saattaa olla, ei niillä ole kristallipalloa mihin katsoo tai selvännäkijän kykyjä. Ennakoiminen ei ole valehtelua. Kuinka yksinkertaisia olettekaan, ihan hävettää.
Kokoomuksen Katainen maksoi valtion pussista 700 000 euroa Himaselle tälläisestä ennustuksesta. Himanen veti sitten tilipäivänä lärvit ja poliisi vei pahnoille huilaamaan. Tuloksen raportista näemme nyt. Himasen tili on varmaan vieläkin plussalla.
Vierailija kirjoitti:
Tässä eläkeläinen, osaan muurta, laatoittaa, rapata, olen tehnyt 10 taloa anturasta piipunhatun valuun asti omatoimisesti, Aloittaja antaa osoitteen missä aletaan rakentamaan, niin täältä tullaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä eläkeläinen, osaan muurta, laatoittaa, rapata, olen tehnyt 10 taloa anturasta piipunhatun valuun asti omatoimisesti, Aloittaja antaa osoitteen missä aletaan rakentamaan, niin täältä tullaan.
Olen myös tehnyt manuaalikoneistusta, sorvilla, jyrsinkoneella ja aarporalla, joko minä maanantaina tulen, tuntipalkka 17 euroa/ tunti, muut lakisääteiset kulut päälle.
Se on ps ja kok jotka munkkipossusatosen johdolla, jotka ovat aiheuttaneet tän työttömyyden. Ne ovat kaksin käsin rahdanneet maahan halpatyövoimaa ulkomailta. Nuo ulkkarit ovat vieneet jokaisen kesätyöpaikan ja helpot kauppa, varasto, siivous ja muut vastaavat duunit.
Idea oli saada palkat ja sosiaaliturva alas.
Haluttiin paljon kilpailijoita huonompipalkkaisiin töihin. Ne muualta tulleet tekee temppujen avulla halvemmalla. Jo Antti Rinne sanoi aikoinaan, että muualta tulleille annetaan muka tes-palkka, mutta antavat osan takaisin kotimaassaan.
Vierailija kirjoitti:
Onhan ihan selvästi tullut pula ja siksi monissa duuneissa ei enää ole kanta suomalaisia töissä.
Tän täytyy olla trollausta. Tietyilla aloilla ei ole kantiksiä töissä, koska ulkkikset tekevät työn halvemmalla ja mm. tekevät (tietämättöminä Suomen työehdoista) ylitöitä ilman lisiä, ja niiltä voidaan kusettaa majoituksesta lähes koko palkka takaisin.