Käytätkö vaatteesi yleensä loppuun
Vai kyllästytkö jossain vaiheessa vaatteeseen (tai toteat sen myöhemmin muuten soveltumattomaksi käyttöösi) ja pistät sen kiertoon? Minulla on vain vähän vaatteita jotka on vanhoja enkä ole niihin kyllästynyt ja käytän yhä, tai pidän niitä niin aarteina että säilytän vaikken käytä. Useimmat vaatteni päätyvät kiertoon. Ja tiedän kyllä että näin ei pitäisi olla vaan päinvastoin. Siksi koitan nyt olla ostamatta mitään.
Kommentit (31)
Käytän. Mun vatehuoneessa on kaks hyllyy vaatteita ja 10 kirjoja😅vaatteita ostan vasn kun en kehtaa enää edellisissä töihin mennä.
Vähän enempi voisi olla niin ei tarvitsisi pestä nii usein
En yleensä ihan loppuun asti sentään käytä. Sukissa saa olla reiät, mutta kun reikä kasvaa niin isoksi että ne muistuttaa pikemminkin nilkkaimia laitan surutta vaihtoon. Ei ole ehkä 100% loppuun kulutettu, ajattelen mieluummin niin että niille on tullut kilometrit täyteen.
Joo. Riekaleiksi. Jos leikattu tuki eikä ole muuta saatu.
Käytän. Kyllä harmittaa, kun toisinaan joudun jostakin syystä luopumaan vaatteesta ennen aikojaan, kun ei sovi päälle. Korjaan paljon, varsinkin veroketjuja.
Yleensä käytetään loppuun, esim lapsen kouluvaatteet mitkä ostettu uutena/vähän käytettynä siirtyvät kotivaatteetteksi jos tulee esim polveen reikä tai jäävät lahkeesta vähän lyhyeksi ja kesäisin teen monesta shorteja. Lapsi hoikka/siro, joten vyötäröstä ei jää ikinä pieneksi. Hyvin jatkaa näin housut käyttöikää, kun kotona ei haittaa korjatut vaatteet/tai jos lyhyet lahkeesta. Itsekin käytän loppuun. Harvemmin tulee yllätysvieraita, joten ei haittaa jos vähän nukkaa/haalistumia vaatteissa.
Lempivaatteet kuluu käytössä usein reijille. Sitten niistä on pakko luopua.
Käytän loppuun, mulla on käytössä vieläkin mm villapaita jonka sain joskus melkein 30 vuotta sitten joululahjaksi.
Jatkokysymys: jos käytät loppuun niin toimitko niin ensisijaisesti ekologisuudesta vai säästääksesi rahaa? Vai oletko vaan niin harkitseva ostaja, että ostoksesi ovat pääsääntöisesti onnistuneita tai ehkä et vain suuresti välitä mitä sinulla on päällä?
Haluaisin itse tähdätä tuohon viimeiseen.
Ap
joo, ostin uuden pesukoneen ja se rieppotteli rikki mun vanhat t-paidat, tarvi ostella uusia
Vierailija kirjoitti:
Yleensä käytetään loppuun, esim lapsen kouluvaatteet mitkä ostettu uutena/vähän käytettynä siirtyvät kotivaatteetteksi jos tulee esim polveen reikä tai jäävät lahkeesta vähän lyhyeksi ja kesäisin teen monesta shorteja. Lapsi hoikka/siro, joten vyötäröstä ei jää ikinä pieneksi. Hyvin jatkaa näin housut käyttöikää, kun kotona ei haittaa korjatut vaatteet/tai jos lyhyet lahkeesta. Itsekin käytän loppuun. Harvemmin tulee yllätysvieraita, joten ei haittaa jos vähän nukkaa/haalistumia vaatteissa.
Oletko huomannut, että joissakin tavarataloissa ja lastenvaateliikkeissä (mm Prisma, Lindex) myydään paikkalappuja vaatteisiin. Niitä on farkkuihin ja nykyään on pehmeitä paikkoja leggingseihin. Ne ovat hintavia, mutta pakkauksessa on varmaan enemmän kuin yksi paikkalappu.
Lähes aina. Varustelekasta ostettuja - hyvää kamaa! :) Saavat vielä haudata mut nää päällä! :)
Baarissa parikin naista (ja yks mies) kysyi, et ootsä joku sotahullu, kun pidät aina noita armeijanvaatteita? Vastasin, et en ole vaan ovat niin halpoja ja kestäviä (saa pestä 60 asteessa keposesti, missä muut jo hapertuu).
Juippikysyjälle sanoin (ohiksena), et isosetä jäi Kannakselle -44, kun oli ottamassa rypykkää vastaan, panzeräijä. Sanoin, et suuri kunnioitus häntä kohtaan ja siksi mustat vaatteet. Menipä kyselijä hiljaiseksi.
Ei ne paikkalaput loputtomiin pelasta vaatetta nekään. Testasin omiin urheiluhousuihin ja ehkä kuukauden pari sai lisäaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Jatkokysymys: jos käytät loppuun niin toimitko niin ensisijaisesti ekologisuudesta vai säästääksesi rahaa? Vai oletko vaan niin harkitseva ostaja, että ostoksesi ovat pääsääntöisesti onnistuneita tai ehkä et vain suuresti välitä mitä sinulla on päällä?
Haluaisin itse tähdätä tuohon viimeiseen.
Ap
Sekä että ja myös kun vaate on mukava päällä, niin harmittaa
luopua siitä. Nykyään harkitsen uuden ostamista tarkkaan, tarvitsenko varmasti vai en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä käytetään loppuun, esim lapsen kouluvaatteet mitkä ostettu uutena/vähän käytettynä siirtyvät kotivaatteetteksi jos tulee esim polveen reikä tai jäävät lahkeesta vähän lyhyeksi ja kesäisin teen monesta shorteja. Lapsi hoikka/siro, joten vyötäröstä ei jää ikinä pieneksi. Hyvin jatkaa näin housut käyttöikää, kun kotona ei haittaa korjatut vaatteet/tai jos lyhyet lahkeesta. Itsekin käytän loppuun. Harvemmin tulee yllätysvieraita, joten ei haittaa jos vähän nukkaa/haalistumia vaatteissa.
Oletko huomannut, että joissakin tavarataloissa ja lastenvaateliikkeissä (mm Prisma, Lindex) myydään paikkalappuja vaatteisiin. Niitä on farkkuihin ja nykyään on pehmeitä paikkoja leggingseihin. Ne ovat hintavia, mutta pakkauksessa on varmaan enemmän kuin yksi paikkalappu.
Paikkalaput on hyviä pienten lasten vaatteisiin jos reikä on hyvin pieni.
Vierailija kirjoitti:
Jatkokysymys: jos käytät loppuun niin toimitko niin ensisijaisesti ekologisuudesta vai säästääksesi rahaa? Vai oletko vaan niin harkitseva ostaja, että ostoksesi ovat pääsääntöisesti onnistuneita tai ehkä et vain suuresti välitä mitä sinulla on päällä?
Haluaisin itse tähdätä tuohon viimeiseen.
Ap
Mä vihaan vaateostoksia. Se on mulle tärkein syy olla hankkimatta ylimääräisiä vaatteita. Silloin harvoin kun hankin vaatteita, hankin vähän laadukkaampaa ja hintavampaa, jotta sitten kestävät (toivottavasti) kauemmin.
En. Haluan näyttää huolitellulta. Kotona voin käyttää vanhempiakon collegeita ja laadukkaissa vaatteissa toki menee kymmenenkin vuotta moni vaate hyvin. Mutta kyllä sukat, alkkarit, yöpuvut ja t-paidat menee vain vuoden pari.
Käytän loppuun ja käytän vielä lapsilta jääneet vaatteetkin loppuun. Poikalapset ovat jossain vaiheessa kasvaneet minusta ohi, ja heiltä on jäänyt housuja, paitoja ja huppareita, takkeja sekä kenkiäkin. Maatalousammatissa nuo menee hyvin työvaatteina.
Inhoan vaateostoksia, niin silloin kun vaatteita ostan, niiden on oltava sellaisia että tulee käytettyä.
Liinavaatteista ompelen huiveja, pyyhkeet päätyy lypsyräteiksi ja loppujen lopuksi kaikki päätyy traktoripajalle öljyräteiksi.
Hävitän sitten kun vaatteen pinta-alasta on hävinnyt 30%.
Pyrin käyttämään loppuun, huoltamaan ja korjaamaan ensin. Joskus tulee toki hutiostoja jotka myyn tai vien vaatekontteihin.
Suosin laadukkaiksi havaitsemiani merkkejä korkeista hinnoista huolimatta. Se tulee usein lopulta edullisemmaksi. En muutenkaan tykkää vaateostoksista. Parasta jos kaikki kestää ainakin 10v.
Luonnonkuidut on suosiossa ekologisuuden ja hyvien ominaisuuksien takia, enkä halua tietenkään omaakaan terveyttä tärvellä pöllyttämällä kotia ja ympäristöä täyteen mikromuoveja.
Yleensä käytän loppuun, esim. jotkut trikoopaidat ei montaa vuotta kestä kunnes lurpsahtavat. Monesti myös totean, että joku vaate ei sovi enää vartalolle, ja varsinkin jos en pidä vaatteesta enää, laitan sen kiertoon enkä jemmaa vaatekaappiin odottamaan josko se joskus vielä sopisi. Myös hutiostoksia teen, ne myyn yleensä netissä eteenpäin.