Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hermovaurion riski hammasimplantin asennuksessa?

Vierailija
18.06.2026 |

Millainenhan riski on, että siitä ruuvista seuraisi loppuelämän hermokivut?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammasimplantin asennukseen liittyvä hermovaurio on harvinainen, mutta mahdollinen komplikaatio, joka voi ilmetä esimerkiksi alaleuan hermon tai poskiontelon alueen ärsytyksenä tai vauriona. Oireita ovat usein leuan, huulten tai ikenien puutuminen, pistely tai pitkittynyt kipu.

Implantti on pitkäikäinen ja luonnollisen tuntuinen ratkaisu, joka toimii itsenäisenä keinojuurena.

Hyödyt: Ei vaadi viereisten hampaiden hiomista. Säilyttää leukaluun tilavuuden, koska se stimuloi luuta luonnollisen hampaan tavoin.

Huonot puolet: Vaatii kirurgisen toimenpiteen, ja hoidon kesto on yleensä useita kuukausia. Leukaluun on oltava riittävän paksu.

Hinta: Tyypillisesti alkaen noin 2 000-3 000 €.

Valinta hammassillan ja implantin välillä riippuu suusi terveydestä, leukaluun kunnosta, budjetistasi ja siitä, halutaanko viereisiä hampaita hioa. Molemmilla menetelmillä on puolensa, mutta hammaslääkäri auttaa sinua valitsemaan tilanteeseesi sopivimman vaihtoehdon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leukaluun? Eikö niitä saa ylähampaaksi?

Vierailija
4/14 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leukaluun? Eikö niitä saa ylähampaaksi?

Leukaluita on kaksi yks ylhäällä ja yksi alhaalla ja implantin voi asentaa minkä tahansa hampaan tilalle jos sen asentamiseen kriteerit täyttyvät. 

Vierailija
5/14 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riski on, jos on epäpätevä lääkäri.

Minulle tuli hermovaurio ihan vain hammastulehduksesta, kun vakiolääkäri ei uskaltanut tehdä mitään ja siirsi asian erikoislääkärille, ja hoito viivästyi.

Vierailija
6/14 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuli hermovaurio ihan vain hammastulehduksesta, kun vakiolääkäri ei uskaltanut tehdä mitään ja siirsi asian erikoislääkärille, ja hoito viivästyi.

Miten vaurio on sinulla oireillut? Tuntuu, etten kertakaikkiaan kestäisi, jos tulisi jatkuvat kivut. Itsarin partaalla jo jalan hermo-ongelmista.

Vierailija
7/14 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on laitettu kaksi. Tuumailin silloin onko siinä riskejä. No onhan niitä. Laitatin ne kuitenkin, kun puuttui sellaisista paikoista ne hampaat, että katoin tarpeelliseksi.

Vierailija
8/14 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten vaurio on sinulla oireillut? Tuntuu, etten kertakaikkiaan kestäisi, jos tulisi jatkuvat kivut. Itsarin partaalla jo jalan hermo-ongelmista.

Ei tullut onneksi kipuja, vaan tuntohäiriöt huulessa. Pienempi paha.

Vierailija
9/14 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on nyt laitettu kolmas implantti. Kivuton on.

Vierailija
10/14 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun suuhuni ei ikinä mitään hiton implantteja. Kalliita eikä kukaan tai mikään takaa, että ne toimisivat eivätkä aiheuttaisi ongelmia.

Vierailija
11/14 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienen englanninkieliseen googletuksen jälkeen päätin, että otan hammassillan tai jopa proteesin. Hermosärky pilaa elämän ja muutkin komplikaatiot ovat yleisiä, eivät siis mitään yksi miljoonasta-tapauksia. T. Kohta hampaan poistossa ekaa kertaa

Vierailija
12/14 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle laitettiin viime vuonna implantti yläleukaan. Toimenpide onnistui hyvin,eikä mitään haittoja ilmennyt. Ainoastaan kirpaisi hinta:3500 eur.

Vierailija
13/14 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun suuhuni ei ikinä mitään hiton implantteja. Kalliita eikä kukaan tai mikään takaa, että ne toimisivat eivätkä aiheuttaisi ongelmia.

En taida minäkään ap uskaltaa laitattaa :( Olen myös käynyt läpi kaksi erittäin vaikeaa masennusjaksoa, joiden aikana en saanut hampaista huolehdittua (näiden uhri tuo puuttuvakin hammas oli). Pelkäisin, että vaipuisin samaan olotilaan uudestaan - olen lukenut, että implantti voi tulehtua pahasti, jos ei sitä puhdista täydellisesti. Taidan vain pitää suuni kiinni ja vältellä ihmisiä.

Vierailija
14/14 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En taida minäkään ap uskaltaa laitattaa :( Olen myös käynyt läpi kaksi erittäin vaikeaa masennusjaksoa, joiden aikana en saanut hampaista huolehdittua (näiden uhri tuo puuttuvakin hammas oli). Pelkäisin, että vaipuisin samaan olotilaan uudestaan - olen lukenut, että implantti voi tulehtua pahasti, jos ei sitä puhdista täydellisesti. Taidan vain pitää suuni kiinni ja vältellä ihmisiä.

Vähän kai riippuu suun yleisestä terveydentilasta. Itse vedin monta vuotta implantin kanssa aika huonolla hoidolla - hampaiden pesu (välillä puolihuolimattomasti) aamuin illoin ja siinä se. En ole oikein koskaan oppinut kunnolla käyttämään hammaslankaa johtuen ahtaista ja paikatuista hammasväleistä eli hammaslangan käytöllä tuli melkein enemmän haittaa (liikaa voimaa, liian syvälle) kuin hyötyä - ja silloisista hammasväliharjoistakin oli huonoja käyttökokemuksia.

Lopulta kuitenkin ientulehdus iski, mutta onneksi alan erikoishammaslääkäri sai ruusnattua tulehtuneet ientaskut jonkinlaiseen kuntoon ja implantti pelastui ainakin toistaiseksi. Nyt ei sitten auta kuin pitää todella hyvää huolta implantista ja muusta hammaskalustosta - huolellinen hammaspesu hyvällä sähköhammasharjalla aamuin illoin Paradontaxilla, joka ilta huolellinen hammasvälien ruusnaus silikonisilla harjatikuilla tahnan kera, päivän mittaan xylitolia tabletteina tai purukumina - ja jos vähänkin alkaa epäilyttämään, niin parin päivän kuuri suuvedellä.

No, nyt on ikenet muutenkin priimakunnossa eikä hampaille ole täytynyt tehdä muuta kuin korjata vanhoja paikkauksia - vaan olisihan tämän voinut tietysti tehdä paljon aiemminkin ja muutenkin kuin pakon edessä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä