WTF? Saatiin entiseltä vuokraisännältä lasku, kun ollaan muka hävitetty avaimia.
Muutettiin puoltoista kuukautta sitten ja tänään saatiin lasku entiseltä vuokraisännältä, kun emme mukamas olleet palauttaneet kaikkia avaimia ja lukko piti sarjoittaa uudestaan. Lasku oli 700 euroa, ei meillä ole tuollaisia rahoja.
Siis mitä helvettiä?? Kun muutettiin, avaimia oli tasan tarkkaan kolme kappaletta; yksi kellarikomeroon ja kaksi kotiavainta. Ja nuo me myös palautimmekin, kun muutettiin. Mies soitti tänään tuolle vuokraisännälle ja hänen mukaansa yksi avain uupuu (toinen kellarivaraston avain). Asuttiin tuossa kämpässä neljä vuotta ja noita avaimia ei koskaan ollut kuin kolme kappaletta.
Kommentit (12)
jollei vuokranantajalla mitään näyttöä ole montako avainta on antanut teille, ei hän voi laskuttaakaan. T edellinen
eikös kaiken järjen mukaan aina pitäisi vaihtaa lukot, on kyseessä sitten vuokra-tai omistusasunto, avaimiahan voi teettää ja jakaa kavereille vaikka sata kappaletta
Sinuna soittaisin esimerkiksi johonkin lukuisista ilmaisista lakineuvontapuhelimista ja kysyisin mitä tilanteessa voi ja kannattaa tehdä. Jos on vaan sana sanaa vastaan, niin asiantuntijan taustatuki voisi olla tosi tarpeeseen. Jos siis olet vuorenvarma, että olette aikanaan saaneet vain 3 avainta ja saman määrän olette palauttaneet, niin kysy ehdottomasti neuvoa.
Minä en ainakaan nielisi tuollaista laskua jos olisin toiminut oikein ja lasku olisi perätön.
Sitäpaitsi nyt muistan, että meillä oli aikanaan sellainen pykälä vuokrasopimuksessa, että luovutetun omaisuuden palautuksesta (esim juuri avaimet) tulee reklamoida kahden viikon kuluessa luovutuksesta! Otapa selvää onko tuo joku yleinen käytäntö!? Tuotahan vuokranantajanne ei ole tehnyt, joten se päästäisi teidät pälkähästä jos tuo teesi olisi ykeinen juttu!
ja niihin yleensä ura-avaimet ei niitä niin vaan teetetä ilman isännöitsijän lupaa !
Muutettiin sisälle taloon, saatiin 2kpl avaimia. Kiroiltiin koko vuosi kun ei ollut lämmitystolpalle avainta, eikä vara-avainta antaa naapurille tmv.
Sit muutettiin pois ja saatiin lasku lukkojen uudelleen sarjoituksesta, kun meille oli kuulemma annettu 5kpl avaimia ja lämmitystolpan avain.
Ei auttanu mikään, piti maksaa toi uudelleen sarjoitus....
Mielestäni sinulla ja vuokranantajalla pitäisi olla allekirjoitettu lomake niistä avaimista silloin kun ne luovutettiin.
Vuokranantaja ei voi tuolla tavalla laskuttaa ilman perustetta.
Vie asia käräjille
Ei auttanu mikään, piti maksaa toi uudelleen sarjoitus....
millainen tietämys monilla on omista oikeuksistaan. Teidän ei olisi pitänyt maksaa yhtään mitään, ellette sitten olleet allekirjoittaneet lomaketta, jossa mainittiin annettujen avainten määrä. Toisinaan tämä mainitaan vuokrasopimuksessa, toisinaan allekirjoitetaan erilliselle lomakkeelle.
Itseni kohdalla on aina allekirjoitettu erilliselle lomakkeelle, jossa on lukenut montako luovutettu ja koska + allekirjoitus ja kun ollaan muutetta, on sama lomake allekirjoitettu taas ja siihen, montako palautettu.
Soittakaa jollekin tietävälle, kuluttajaviranomaiselle, kenelle tahansa ja ottakaa asioista selvää, ennenkuin maksatte perusteettomia laskuja.
saaduksi. Jos ei ole muutettaessa niin sitten joutuu maksamaan lisäavaimien teettämisen. Ne nykyiset lukot on sellaisia ettei voi noin vaan teettää, pitää olla lupalappu. Ura-avaimia tai niitä vastaavia.
Kerran kävi niin että kaksi avaimista katosi ja piti teettää uudet jotka maksoin ja sanottiin jos ei löydy asunnon vaihtoon mennessä niin sitten maksettavaksi tulee lukon sarjoitus. Onneksi avaimet löytyi ja luovutin alkuperäiset ja ne teettämäni kaksi avainta.
700 euroa on kyllä kohtuuton lukon sarjoituksesta, en usko että tulee niin kalliiksi mielestäni se on luokkaa 150-200 euroa. Kysy vaikka lukkoliikkeestä mitä maksaisi.
Jos koituu maksettavaksesi niin sinulla on oikeus nähdä alkuperäinen lasku lukkoliikkeeltä.
Mä en millään ymmärrä miten lasku voi olla 700 euroa. Me ollan 2 kertaa sarjoitettu lukot uudestaan ja molemmilla kerroilla on lasku ollut 160 euroa. Eikä ne olleet edes samoista firmoista.
Ensimmäinen oli vuokranantajan lasku ja hänen valitsemansa firma (ihan aiheesta sarjoitti uudestaan, oltiin hävitetty pari avainta).
Toisen firman me valittiin itse kun muutettin nykyiseen asuntoomme. Eikä me edes mitenkään kilpailetuttu firmoja.
Mä veikkaan että teitä on kusetettu ihan urakalla, jos tarinasi on totta.
Onko yksityiseltä vuokrattu, kun ei ole paperia avainten määrästä? Oikeusaputoimistoa minäkin suosittelen. Mulla ei ole tietoa, mutta maalaisjärkeni sanoo, että vuokranantajan pitäisi voida näyttää toteen, että olette saaneet avaimia enemmän, ennen kuin voi vaatia maksamaan.
Olen itse yksityinen vuokranantaja ja täytyy sanoa, että omituista on sekin, ettei vuokranantaja ollut teihin yhteydessä ennen sarjoittamista ja yksinkertaisesti pyytänyt palauttamaan loputkin avaimet, jos sellaisia kuvitteli teillä olevan. Puhumalla asiat yleensä selviää, minä olisin ollut ensin teihin yhteydessä.
Sarjoitus maksoi jotain 200-250 euroa. Hirveä lasku 700 €?????
Eikö teillä lukenut vuokrasopimuksessa mitään saatujen avaimien määrästä??? Meillä aikanaan kun asuttiin vuokralla luki, että "luovutettu Xkpl avaimia".