Sellpyssä myyminen on ihan p*skaa
Ostajana Sellpyssä tekee ihan mahtavia diilejä, mutta Sellpyssä ei todellakaan kannata myydä mitään.
Täällä on aiemminkin keskusteltu siitä, että myyjälle jää vain hyvin pieni osuus myyntihinnasta, ja tuotteita hylätään hyvin heppoisin tai omituisin perustein perustein. (Esimerkiksi minulla hylättiin käyttämätön vaate "likaisena" siksi, että siihen oli tarttunut samassa Sellpy-kassissa olleesta mohairkaulaliinasta karva.)
Minua harmittaa myös se, että mistään ei löydy selkeää tilitystä siitä, mistä myyjän tili koostuu. Paljonko on mennyt kuluihin ja paljonko on jäänyt käteen. Ei luulisi olevan vaikea kirjata tätä selkeästi yhdelle sivulle. Välillä tuntuu siltä, että esim. ne 1,20 euron ilmoitusmaksut on veloitettu kahteen kertaan (nehän veloitetaan aina myynnin alussa, ennen kuin myyjälle alkaa kertyä tiliä). Mutta en voi tarkistaa asiaa mistään, koska tällaista erittelyä ei ole.
Mutta nyt meni kyllä lopullisesti hermot, kun selasin vanhoja myyntejä ja huomasin, että niistä oli tietämättäni reklamoitu muutama tuote, ja niiden osuus oli miinustettu myyntitililtäni.
Totta kai vialliset tuotteet pitää voida palauttaa. Mutta kuka on vastuussa? Sellpyä mainostetaan vaivattomana tapana myydä, koska voit vain lähettää kasan tavaroitasi heille kassissa ja he pitävät lopusta huolen. Kuulemma jokainen tuote "on huolellisesti tarkastettu ja kuvailtu toimestamme ennen myyntiin tuloa". Eikö kuntotarkistuksen tekevän tahon tulisi olla vastuussa tuotteiden kunnosta?? Jos minun pitää käydä suurennuslasilla kaikki tuotteet läpi, ennen kuin lähetän ne Sellpyyn, ja olen samalla tavalla mahdollisten huijariostajien armoilla kuin Vintedissäkin, niin siinä menee jo iso osa myynnin "vaivattomuudesta".
Kaikista eniten kismittää kuitenkin se, että minulle ei ole ilmoitettu noista reklamaatioista mitään, enkä ole saanut mahdollisuutta esim. lunastaa tuotetta takaisin. Yksikin reklamoitu tuote oli Valentinon käyttämättömät merkkikengät, ei siis mitään rääsyjä ollut myynnissä. En tiedä oliko ostaja huijari vai kenties käyttänyt kenkiä ja rikkonut ne käytössä, koska ne olivat lähettäessäni täysin uudessa kunnossa. Mutta olisin niistä "viallisinakin" saanut Vintedissä jotain, tai olisin voinut vaikka korjauttaa vian suutarilla. Sellpy laittaa reklamoidut tuotteet uudelleen myyntiin, mutta ei kuitenkaan myyjän tilille. Eli jos ne menevät kaupaksi uudelleen, Sellpy saa rahat, vaikka myyjä menetti omansa reklamaatiossa.
Miten tuo voi olla oikein?
Nostan ketjun siksi ettei se katoa. Ihan oikeasti, siellä ei kannata myydä. Kivijalkakirppiskin on parempi.