Painonpudotus sujuu ihan hyvin, mutta miten pitää homma käsissä näin juhlapyhinä?
Vai onko parempi laittaa koko homma huilille viikonlopuksi ja syödä juhannuksena mitä huvittaa, maanantaina sitten taas uusi alku? Miten muut laihduttajat toimitte?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihdutus on pitkäjännitteistä puuhaa. Ei siihen joulun, pääsiäisen tai juhannuksen parin päivän mätöt vaikuta. Kunhan pyhien jälkeen jälleen jatkaa askeesia. Suurin osa juhlapyhinä kertyneestä painonnoususta ei sitä paitsi ole läskiä vaan nesteturvotusta, joka häviää muutamassa päivässä.
No en mä nyt ihan askeesissa elä, kunhan koitan pitää tolkun syömisissä ja liikkua enemmän.
Liikkuminen on aina hyvästä, mutta laihtumisen kanssa sillä on yllättävän vähän tekemistä. Ihmisen täytyy kävellä tuntikausia kuluttaakseen yhden berliininmunkin sisältämät kalorit. Niinpä pääpaino kannattaa pitää kaloreiden saannissa, eikä niiden kuluttamisessa.
Tätähän nyt hoetaan kuin Alzheimer-potilaat, että ihmiset tekisi edes jotain. Hyvä yleiskunto ja lihakset ovat tärkeämpää kuin se, että joku söpö mekko mahtuu päälle. Yksinkertaisesti, ei kannata laihduttaa niistä lihaksista. Ruokavalio, liikunta ja lepo. Ihminen on kokonaisuus ja kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Joo ja terve mieli vähäisellä ylipainolla on aina parempi kuin laiha kusipäinen itsensä ( ja muiden) vihaaja.
BMI26-ihmiset ovat Norjan tervein ja pitkäikäisin painoluokka.
En edes yritä pitää hommaa hanskassa vaan syön mitä lystää sen verran kuin huvittaa.
Arjessa ja perusviikonloppuina olen sitten tarkempi. Jos on tiedossa tyyliin ravintolaan meno, jätän päivän muut ateriat kokonaan väliin tai syön ainakin vähemmän. Mulla ei ole sitä ongelmaa, että ruoka ei maistuisi tai mahaan ei mahtuisi, joten paino nousee, jos en yhtään säännöstele syömisiäni.
Painonhallinnan, tai minkään muunkaan, kannalta ei ole niin oleellista mitä teet muutamana juhlapyhänä vuodessa, vaan se mitä teet normaaliarjessa merkitsee paljon enemmän.
Vuodessa on 365 päivää ja joulu, juhannus, pääsiäinen ja Vappu ovat näistä yhteensä korkeintaan 10 päivää eli 2,7%.
On oleellisempaa miten syöt ja juot ne jäljelle jäävät 98,3% päivistä. Eli rentoudu rauhassa juhannuksen ajan ja maanantaina takaisin normaali ruokavalioon.
Vierailija kirjoitti:
Olen laihduttaja. Lasken kalorit. Jos menee jonakin päivänä yli, tasoitan syömällä seuraavina päivinä vähemmän / isommalla vajeella. Samalla tavalla hoikat perheenjäseneni näyttävät tekevän, tosin huomaamattaan ja laskematta kaloreita.
Intuitiivinen syöminen tarkoittaa juuri tuota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihdutus on pitkäjännitteistä puuhaa. Ei siihen joulun, pääsiäisen tai juhannuksen parin päivän mätöt vaikuta. Kunhan pyhien jälkeen jälleen jatkaa askeesia. Suurin osa juhlapyhinä kertyneestä painonnoususta ei sitä paitsi ole läskiä vaan nesteturvotusta, joka häviää muutamassa päivässä.
No en mä nyt ihan askeesissa elä, kunhan koitan pitää tolkun syömisissä ja liikkua enemmän.
Liikkuminen on aina hyvästä, mutta laihtumisen kanssa sillä on yllättävän vähän tekemistä. Ihmisen täytyy kävellä tuntikausia kuluttaakseen yhden berliininmunkin sisältämät kalorit. Niinpä pääpaino kannattaa pitää kaloreiden saannissa, eikä niiden kuluttamisessa.
Ehkä vähän liioittelua. Raavas ja lihaksikas mies kuluttaa reippaalla kävelyllä sen 500kcal/h ja sitähän normikuntoinen ja terve ihminen jaksaa kävellä tunteja. Kyllä siinä läski palaa.
Tietty jos painaa 50kg ja hipsuttelee 30min pari kertaa viikossa niin se on merkityksetöntä
Etkö ole lukenut tutkimuksista, joissa on todettu kehon adaptoituvan liikuntaan eli se ei poltakaan energiaa kuten monissa laskureissa kerrotaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen laihduttaja. Lasken kalorit. Jos menee jonakin päivänä yli, tasoitan syömällä seuraavina päivinä vähemmän / isommalla vajeella. Samalla tavalla hoikat perheenjäseneni näyttävät tekevän, tosin huomaamattaan ja laskematta kaloreita.
Entäpä, jos käyttäisitkin vain omaa järkeäsi, ja söisitkin silti saman verran kuin muinakin päivinä, mutta vaihdat RUNSASKALORISTEN ruokien tilalle VÄHÄKALORISIA ruokia. Eli niitä teidän lihavien löllyköiden suuresti inhoamia hedelmiä, vihanneksia, kasviksia, juureksia ja marjoja?
Itse en inhoa mainitsemiasi asioita mutta kokisin olevan syömishäiriöinen, jos en voisi joskus syödä myös herkullisena pitämiäni makkaroita, pekonia tai vaikka täytekakkua. Vaikka en niin kakusta valittakaan
Sen vuoksi teenkin niin välillä. Normaalipainoinen ja normaalit arvot.
Eri- M45
Ei kannata laihduttaa, vaan opetella sellaiset ruokailutavat, joita voi noudattaa lopun elämää lihomatta. Niihin kuuluu, että juhlapyhinä voi syödä niihin kuuluvia herkkuja. Mitään ähkyyn asti mättämistä ei silloinkaan tarvitse harrastaa. Arkena sitten paluu kaurapuuro- ja kaalisalaattilinjalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäpä, jos käyttäisitkin vain omaa järkeäsi, ja söisitkin silti saman verran kuin muinakin päivinä, mutta vaihdat RUNSASKALORISTEN ruokien tilalle VÄHÄKALORISIA ruokia. Eli niitä teidän lihavien löllyköiden suuresti inhoamia hedelmiä, vihanneksia, kasviksia, juureksia ja marjoja?
Häh? Olen lihava löllykkä, ja rakastan hedelmiä, marjoja, tomaatteja, munakoisoja, punajuurta, selleriä, retikkaa, rucolaa...
Ei se, että pitää grillatusta porsaankyljestä, estä pitämästä myös kasviksista!
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä aihe näyttää triggeröivän trolleja😄
Ei vaan triggeröi näköjään maalaisjunttia, joka saa elämänsä vauvapalstalta.
Syö tyylikkäästi pieniä annoksia. Kaikkea voi maistaa, mutta ota vain vähän lautaselle ja syö hitaasti. Jäätelön, pullan yms voit jättää muille.
Onko pullukoilla naisilla juhannuksena menoa samoissa paikallisissa kuin 52 muutakin viikkoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä aihe näyttää triggeröivän trolleja😄
Ei vaan triggeröi näköjään maalaisjunttia, joka saa elämänsä vauvapalstalta.
Jussina hesanen on tyhjä kun ne statin immeiset pakenaa kilpaa ajaen maalaismaisemiin, hyvä saatte vihdoinkin happea.
Mitään ei saisi tehdä on se yleisin harhaluulo, kun pudottaa painoa. Kaikkeahan saa tehdä, syödä, juoda, levätä, yms.
Ja parin päivän runsas syöminen tai herkkujen mässäily ei tarkoita rasvan kertymistä. Painonnousu johtuu silloin ruoan fyysisestä painosta, suolasta ja hiilihydraateista, jotka sitovat kehoon runsaasti nestettä. Oikea lihoaminen vaatii, että syöt pitkäaikaisesti enemmän kaloreita kuin kulutat, eli suotta sä rankaiset nyt itseäsi.