Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukulainen antoi mökkinsä minulle, mutta nyt en saisi tehdä siellä mitään

Vierailija
18.06.2026 |

Lapsettomalla ja jo ikääntyneellä sukulaisella oli kesämökki, jossa minäkin olen lapsuudenkesäni viettänyt. Nyt tuo sukulainen ei pysty mökillä enää käymään ja lahjoitti sen minulle. Ja maksoin lahjaveron.

Mökki on päässyt jo huonoon kuntoon ja viimesimmät uudistukset 80-luvulta. Eli remonttia vaatii ja muutenkin päivittämistä nykypäivän silmäämiellyttäväksi. Ohimennen mainitsin suunnitelmista mitä mieheni kanssa aletaan tekemään, niin sukulainen järkyttyi suuresti. EIkö mökki kelpaa sellaisenaan? On hänellekin kelvannut. Huoh. Uhkaa välit mennä jo tämän takia. Teenkö vaan remontit ja jätän kertomatta niistä ja jotenkin tukin muidekin sukulaisten suut, jotka asiasta tietää?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin nauraa räkättäny, et kelpas sulle,ei kelpaa mulle sellaisenaan.

Vierailija
22/25 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhh, niin tuttua.

Meillä on tehty niin, että ikäihmiselle ei ole kerrottu kaikkea. Voi kuulostaa ikävältä, mutta joskus on parempi näin. 

Kun omistus on siirtynyt, on seuraavan vastuulla huolehtia kiinteistöstä ja sen tavaroista parhaaksi katsomallaan tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lahjoitin kerrostaloasunnon. Myivät melkein heti pois ja ostivat okt:n. Oma tupa, oma lupa.

Vierailija
24/25 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ehkä koittaisin ottaa kärsivällisen lähestymistavan. Mielestäni läheiset ihmissuhteet on usein vaivan arvoisia, jos jotain ryppyä tulee, vaikka olisikin laillinen oikeus mihinkä.

En toki luopuisi remonttisuunnitelmista. Mutta antaisin tämän sukulaisen nyt sulatella vähän ensijärkytystään. Sitten jossain hyvässä kohtaa ottaisin uudestaan puheeksi nimenomaan mökin huonokontoisuuden ja sen, että korjauksilla sen käyttöikää voidaan huomattavasti jatkaa, niin että se säilysi seuraavillekin polville taas yms. (Ehkä voisi myös pyytää jotain muutakin sukulaista "ohimennen" mainitsemaan tälle sukulaiselle mökin jo huonoksi menneestä kunnosta, ja remontoinnin tarpeesta...)

Ottaisin myös puheeksi ja korostaisin mikä kaikki ei muutu, myös esim. mökkipiha ja kivet ja kalliot ja mustikkapensikko ja ranta on ennallaan jne. Muistelisin tämän vanhuksen kanssa yhdessä myös kaikkia niitä kivoja aikoja ja hetkiä mökillä. Ehkäpä hän tästä pehmenisi ja tokenisi. Vanhat ihmiset tarvii uein vähän aikaa muutoksiin ja niiden sulatteluun.

On aivan mahdollista, että hänkin tulee pienen ajan kanssa vielä siihen tulokseen, että hyvähän se on remontoida kuntoon. 

Järkevintä sattaisi olla aloittaa noista mukavista yhteisistä mökkimuisteluista.

Vierailija
25/25 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä lahjoitin kerrostaloasunnon. Myivät melkein heti pois ja ostivat okt:n. Oma tupa, oma lupa.

Hienoa, että osaltasi mahdollistit lahjan saajille unelmiensa asumismuodon. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan