Varoittavat esimerkit Britanniasta: veden yksityistäminen, ja alkoholin kotiinkuljetus
Yle: Alex Hughesin sisko kuoli kännättyään kotonaan rajattomasti – Hughesilla on nyt painava viesti Suomeen
Britanniassa voi ostaa alkoholia kellon ympäri. Pikalähetit tuovat pullot kotiovelle hetkessä. Siskonsa alkoholille menettänyt Alex Hughes varoittaa nyt Suomea. (...) Hughes on nähnyt alkoholin etämyynnin huonot puolet liian läheltä. Siskon ja hyvän ystävän juominen karkasi käsistä pikalähettipalvelujen avulla. Molemmat ovat nyt kuolleet.
30-vuotias Zoe-sisko jäi koukkuun pikalähettipalveluihin, kun hän muutti asumaan yksin. Seitsemän kuukauden jälkeen muutosta heinäkuussa 2023 hän oli jo kuollut. Hän kaatui kotonaan portaissa päihtyneenä.
– Zoe heräsi yhdeksältä. Yhdeltätoista hän oli jo taatusti humalassa. Iltapäivällä kello kahdelta hän taas heräsi ja tilasi lisää, Hughes kertoo Ylelle Keski-Englannissa Nottinghamshiressa.
Sopii katsoa ja varoa.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ihan vahingossa itseään kännää hengiltään. Siinä pitää olla ihan aikomus
"Hän kaatui kotonaan portaissa päihtyneenä."
Vierailija kirjoitti:
Ei noita asioita Suomeen.
Suomessa kyllä alkoholiin kuolee joko suoraan tai välillisesti on kuollut ihmisiä aina, 1600-1700 joka vuosi. Aiemmin varmaan enemmän kun puukkohippa oli yleisempää. Sen ainoan kerran kun lapsena, 70-80 luvun taitteessa, olin päivystyksessä sinne tuotiin ihminen paareilla jolla oli puukko pystyssä selässä.
Alkoholin saantia pitäisi ennemminkin vaikeuttaa kuin helpottaa. Kela- korttiin pitäisi saada merkintä, kuka voi juoda alkoholia ja alkoholisteille ei edes myytäisi alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa jo torpattiin kokoomuksen hinku yksityistää juomavedet. Sensijaan mua ei alkon kotiintoimitus paljon haittaa, koska tiedän, että iso osa juoposta poistaa sen myötä itsensä geenipoolista sangen äkkiä ja sehän on vain hyvä, koska alkoholismi yleensä johtaa kuolemaan mutta liian hitaasti.
Päästään monista persuista eroon.
Älä unta näe, että 50-v. yritysjohtaja poistuisi geenipoolista kosteine juhlineen tai nuorille ei syntyisi vahinkolapsia. Päinvastoin. Taatusti tulisi aiheuttamaan häiriötä kerrostaloissa, joissa tällainen deeku asuu.
Vierailija kirjoitti:
Siis haitallinen alkoholisteille. Ei tavallisille ihmisille
Alkoholi on haitallinen aine aivan kaikille.
Tuossa on se ero että Suomessa ei saa alkoholia kotiinkuljetettuna 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jos itselleni olisi jotenkin tärkeää saada alkoholi kotiin kuljetettuna, niin vakavasti miettisin omaa alkoholikäyttöäni.
Minä en ole vuosikausiin maistanutkaan alkoholia, mutta olen ajatellut tilata pari pulloa viiniä, kun kotiinkuljetus tulee mahdolliseksi. Olen nämä vuodet muuten ostanut myös kaiken ruoan ja muun kotiinkuljetettuna. Minun ei tarvitse ajatella omaa alkoholinkäyttöäni vakavasti eikä millään muullakaan tavalla.
Siitä se lähtee. Yllättävän helppoa päätyä heikolla hetkellä ostamaan sitten pullo jos toinenkin ja sitten aina vaan lisää kun olet entiset juonut, ja edelleen vaan hoet että ei koske sinua sellaiset joihin heikommat ihmiset vaan sortuu.
Ajaa, sellainen olkiukko tänään. Kaikki eivät kuitenkaan ole heikkoja, kuten sinä uskot olevasi.
Ei tässä ole nyt kyse yksilötasosta tai minusta. Helpompi saatavuus johtaa myös isompiin ongelmiin joidenkin kohdalla. Ei suurimman osan, jos nyt ei lasketa kansanterveydellisesti että ei se alkoholi kenellekään terveysjuoma ole, vaan haittoja tulee jo pienistä määristä pienempiä.
"Helpompi saatavuus johtaa myös isompiin ongelmiin joidenkin kohdalla."
Jos olemme yhtämieltä tästä niin eikö silloin nykyiset ongelmat meillä alkoholin suhteen johdu liian helposta saatavuudesta eli korjaus löytyy rajoittamalla saatavuutta?
Eiköhän ongelma ole ne syyt, miksi ihminen haluaa juoda itsensä tainnoksiin.
Rikkaan perheen tytöllä oli rahaa juopotella tuohon tyyliin .
Ei muilla ole.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa jo torpattiin kokoomuksen hinku yksityistää juomavedet. Sensijaan mua ei alkon kotiintoimitus paljon haittaa, koska tiedän, että iso osa juoposta poistaa sen myötä itsensä geenipoolista sangen äkkiä ja sehän on vain hyvä, koska alkoholismi yleensä johtaa kuolemaan mutta liian hitaasti.
Kokoomusko oli yksityistämässä juomavedet, kun laati lain jolla sitä rajoitetaan. Sossupummi on aika kova aina levittämään valheita. Demarit olisivat esimerkiksi Jyväskylässä myyneet koko vesi-infran yksityiselle, mutta onneksi Jyväskylän kaupunginvaltuustossa oli muita, jotka laittoivat lujaa kampoihin ja nyt se ei onneksi enää edes onnistuisi, koska laki rajoittaa noiden kauppoja. Ennen tätä hallitusta yksityistämiseen ei ollut olemassa mitään rajoituksia
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on se ero että Suomessa ei saa alkoholia kotiinkuljetettuna 24/7.
Nyt siis löytyi briteistä YKSI juoppo, jonka punikit tuovat esimerkiksi siitä kuinka viinan kotiinkuljetus on vaarallista. Entäpä huumeiden käyttöhuoneet?
Tuo olisi varmasti osannut hakea viinansa kaupastakin ja juoda itsensä samaan ntoon kaupasta jalkaisin haetulla viinalla
Suomalaistenhan piti kuolla siihenkin, kun viinit tuodaan ruokakauppoihin, mutta itse assa kävikin niin, että alkoholin kulutus on laskenut
Vierailija kirjoitti:
Asun UK:ssa ja ei mun tule yhtään enempää ostettua alkoholia kotiinkuljetuksella kuin ilman sitä. Tuo sama ihmistyyppi olisi kyllä ostanut ne viinat sitten muualtakin jos ei olisi kotiin kannettu.
Sanoit että tuo sama ihmistyyppi olisi ostanut ne viinat muualtakin kuin kotiin kannettuna.
Niinkuin mistä?
’Tuossa uutisessa luki selvästi että hän tilasi päihtyneenä lisää viinaa. Koita mennä tavalliseen markettiin tai Alkoon ja ostaa kännissä lisää viinaa ja katso itse kuinka nopeasti sinut heitetään pihalle ilman viinoja.
Kokkareet ovat tämän yhteiskunnan syöpä. Heidän taloustaitonsa on täsmälleen samaa kuin isossa perheessä vanhempien tienaamat rahat annettaisiin kaikille perheen lapsille ja he kaikki saisivat ostaa niillä ihan mitä haluavat, ihan milloin vain haluavat.
Sääntely ja rajoittamiset ovat olleet aina yhteiskunnalle hyväksi! Poliisia tarvitaan pitämään typerykset kurissa, lakia tarvitaan pitämään heikot turvassa. Et sinä saa pankistakaan lainaa vain kävelemällä sinne lakki kourassa ja persaukisena koska siellä nähdään ette sinulla ole mitään tuloja!
Vierailija kirjoitti:
Tässä sama ilmiö kuin veikkauksen peleissä. Muutama pelaa pelikoneissa vähän liikaa niin joudutaan heidän takia viemään ilo kaikilta eli vahva tunnistaminen jne.
Jos joku juo itsensä hengiltä kotona niin näitä puisto setiä on meillä nyt ja ne istuu talvet lähi baareissa tai kotona dokaamassa. Se että saako ne viinan helposti vai hankalasti on naurettava keskustelu sillä meillä tulee sisällissota jos laitetaan kaikki alkoholi alkoon.
Höpö höpö mitään sotaa tulisi. Ulkomailta tuotaisiin viinaa, jos Suomesta ei saisi tarpeeksi tai ei varaa ja tehtäisiin myös itse. Tai sitten käytettäisiin muita päihteitä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi paska-alkoholin lisätuputusta? Miksi ei kannabiksen laillistusta?
koska emme tarvitse lisää ongelmia kun näemme että on jo ongelmia muidenkin aineiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Otsikon toiseen asiaan olemme kansakuntana jo nyt sitoutuneet vuosikymmeniksi eteenpäin. Ilmastonmuutoksen myötä vesi loppuu maailmasta, eli vesi on aivan ehdoton pakko yksityistää ja asettaa sille tuntuva hinta, jotta itsepäisinkin suihkussa löträäjä ymmärtää lopettaa haitallisen toimintansa.
ei vesi lopu.
-Datakeskuksen asiantuntija.
Vierailija kirjoitti:
Tuo olisi varmasti osannut hakea viinansa kaupastakin ja juoda itsensä samaan ntoon kaupasta jalkaisin haetulla viinalla
Suomalaistenhan piti kuolla siihenkin, kun viinit tuodaan ruokakauppoihin, mutta itse assa kävikin niin, että alkoholin kulutus on laskenut
koska ruokakaupassa olevan viinan hinta on noussut.
Vierailija kirjoitti:
No, jos itselleni olisi jotenkin tärkeää saada alkoholi kotiin kuljetettuna, niin vakavasti miettisin omaa alkoholikäyttöäni.
Jos haluaa alkoholia säännöllisesti kotiin kuljetettuna, niin se kertoo kyllä sen että se on sydämen asia.
Oi sitä riemua kun "viinakeiju" rimaputtaa ovikelloa.